Poetsen en borstels.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jOyss

Berichten: 831
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: Zuid Limburg.

Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 20:35

Ik heb wat getypt over poetsen en verschillende borstels.
Weet niet of het allemaal goed is, maarja hier zijn ze;

Poetsen.

Je poetst een paard om hem schoon te maken uiteraard, maar ook soms om hem te masseren.
Voor het rijden is het wel van belang dat je een paard poetst als hij vies is.
Als er bijvoorbeeld zand op de paardenrug ligt en je poetst het niet weg, kan dat gaan schuren onder het zadel.
Poetsen doe je met verschillende borstels.
In een poetskoffer zit o.a een roskam, harde borstel, zachte borstel, zweetmes, spons, manenkam en een hoevenkrabber.


Roskam.

Als je een paard gaat poetsen, begin je meestal met een roskam.
Een roskam dient voor het verwijderen van vastzittend vuil in de vacht van het paard.
Ook kun je een roskam gebruiken om andere bortels mee schoon te maken.
Een roskam kan van rubber of van staal zijn.
De stalen roskammen zijn echter niet om het paard mee te poetsen, maar om andere borstels mee schoon te maken.
Maar ook een rubberen roskam kun je niet overal op het paard gebruiken, het hoofd en de benen bijvoorbeeld zijn
er te gevoelig voor.
Met een roskam poets je dmv ronde bewegingen te maken.
Een roskam is meestal rond met ribbeltjes (zie foto).


Harde borstel.

Na de roskam ga je meestal verder met de harde borstel.
De harde borstel is er om het vuil van het paard te verwijderen nadat je het met de roskam uit de vacht hebt gehaald.
Ook wordt de harde borstel gebruikt om de vacht glad te strijken en voor het borstelen van de manen en staart.
De harde borstel kun je net als bij de roskam niet op het hoofd of de benen van het paard gebruiken.
Met een harde borstel poets je met de haren mee, je poetst door de borstel over de vacht te strijken.
Een harde borstel is meestal van hout met harde haren eraan (zie foto).


Zachte borstel.

Een zachte borstel heeft dezelfde werking als een harde borstel, alleen kan een zachte borstel ook gebruikt worden
voor het hoofd en de benen doordat hij veel zachter is.


Zweetmes.

Een zweetmes wordt gebruikt om het meeste water uit de vacht van het paard te verwijderen na het wassen.
Net als de roskam en de harde borstel is het zweetmes ook niet te gebruiken op het paardenhoofd en op de benen.
Een zweetmes is meestal van plastic (als handvat) met een rubberen randje eraan (om het water te verwijderen) (zie foto).


Spons.

Een spons wordt meestal gebruikt om bijvoorbeeld de neus en de ogen van het paard schoon te maken.
Ook wordt een spons gebruikt bij het wassen.
Een spons kan op het hele lichaam gebruikt worden doordat hij zacht is.


Manenkam.

Een manenkam wordt gebruikt voor het uitdunnen van de manen, of om de manen te 'trekken' zodat ze korter worden.
Ook wordt een manenkam wel eens gebruikt om de manen te vlechten, zo'n manenkam heet dan een vlechtkammetje.


Hoevenkrabber.

Een hoevenkrabber is om de hoeven schoon te maken en voor het verwijderen van evt. steentjes en vuil uit de hoeven.
Een hoevenkrabber heeft meestal een plastic handvat met daaraan een stukje ijzer met soms nog een borsteltje eraan
(zie foto).

jOyss

Berichten: 831
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: Zuid Limburg.

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 20:37

Trouwens, ik heb er wel geen foto's bij, heb wel overal zie foto getypt. oeps Bloos

mexxje

Berichten: 1764
Geregistreerd: 17-06-05
Woonplaats: friesland

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 20:39

ik kan wel foto's maken Lachen

L_ola

Berichten: 3399
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: noord-brabant

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 20:39

je kan ze ook snel op internet zoeken Lachen

GirlyMelis
Berichten: 1586
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Kamerik

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 20:41

De zachte borstel is ook voor de glans Knipoog zal ik de foto's erbij zoeken ?

jOyss

Berichten: 831
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: Zuid Limburg.

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 20:42

Ik heb alles uit mijn hoofd opgeschreven dus ik weet niet of alles goed is . Er kan evt. wat verbeterd worden ofzo Lachen.
Foto's op internet zoeken mag geloof ik niet, tenzij je vraagt of je ze mag gebruiken..

GirlyMelis
Berichten: 1586
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Kamerik

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 20:44

owja dat is waar nouja ik ga niet meer naar me paard met fototoestel lopen dus dan moet je ze even bij iemand anders vandaan plukken Tong uitsteken

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 20:45

lolaaatjuhh schreef:
je kan ze ook snel op internet zoeken Lachen

Al de foto's moeten volgens mij van bokkers komen.

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:07

Ik heb even jou fouten verbeterd, eventuele aanpassingen opgeschreven, en een paar zinnen verbeterd. Lachen
Citaat:
Het poetsen.[/b]
Je poetst een paard/pony om hem/haar schoon te maken uiteraard, maar soms ook om hem te masseren. Voor het rijden is het van belang om je paard te kuisen. Als er bijvoorbeeld zand op de paardenrug ligt en je poetst het niet weg, kan dit gaan schuren. En zo ontstaan er wondjes.
Poetsen doe je met verschillende borstels.
In een poetskoffer zit o.a. een roskam,een harde borstel,een zachte borstel,een zweetmes,een spons, een manenkam en een hoevenkrabber.


De roskam.
Als je een paard gaat poetsen, begin je meestal met een roskam. Een roskam gebruik je om het vastzittend vuil te verwijderen. Met een roskam kun je ook de andere borstels schoonmaken.
Een roskam kan van rubber of van staal zijn.
De stalen roskammen zijn echter niet om het paard mee te poetsen, maar om andere borstels mee schoon te maken.
Maar ook een rubberen roskam kun je niet overal voor gebruiken. Het hoofd en de benen van het paard zijn te gevoelig om hier mee gepoetst te worden. Je gebruikt de roskam d.m.v. ronde bewegingen over de vacht van je paard/pony te maken. Een roskam is meestal rond met ribbeltjes. (zie foto.)

De harde borstel.
Na de roskam ga je meestal verder met de harde borstel. De harde borstel is er om het vuil van het paard te verwijderen nadat je het met de roskam uit de vacht hebt gehaald.
Ook wordt de harde borstel gebruikt om de vacht glad te strijken. De harde borstel kun je net als bij de roskam niet op het hoofd of de benen van het paard gebruiken, omdat deze hiervoor te gevoelig zijn. Met een harde borstel poets je met de haren mee, je poetst door de borstel over de vacht te strijken. Een harde borstel is meestal van hout of plastic met daaraan harde/sterke haren. (zie foto.)

De zachte borstel.
Een zachte borstel word pas na de harde borstel gebruikt. Omdat deze het overgebleven vuil weghaalt. De zachte borstel is om de vacht de laatste afwerking te geven. Met deze borstel kun je wel het hoofd en de benen van het paard 'behandelen'. Een zachte borstel is meestel van hout of plastic met daaraan zachte haren. (zie foto.)

Het zweetmes.
Een zweetmes wordt gebruikt om het meeste water uit de vacht van het paard te verwijderen na het wassen. Of om het zweet van het paard te verwijderen, na het harde werk. Dit mes is net als de harde borstel en de roskam niet bedoeld voor het paardenhoofd en de benen. Een zweetmes is meestal van plastic (als handvat) met een rubberen randje eraan. (om het water te verwijderen) Of van ijzer, met ijzeren tandjes eraan. (om het water te verwijderen.) (zie foto.)

De spons.
Een spons wordt meestal gebruikt om de neus en de ogen van het paard schoon te maken/houden.
Ook wordt de spons gebruikt bij het wassen van je paard/pony. Een spons kan op het hele lichaam gebruikt worden.

De manenkam.
Een manenkam wordt gebruikt voor het uitdunnen van de manen, of om de manen te 'trekken' zodat ze korter worden. Ook wordt een manenkam wel eens gebruikt om de manen te vlechten, zo'n manenkam heet dan een vlechtkammetje. Of net als de mens, om simpel weg de haren, (in dit geval de manen) te kammen.

De hoevenkrabber.
Een hoevenkrabber is om de hoeven schoon te maken en voor het verwijderen van evt. steentjes en vuil uit de hoeven. Een hoevenkrabber heeft meestal een plastic handvat met daaraan een stukje ijzer met soms nog een borsteltje eraan. (zie foto.)

jOyss

Berichten: 831
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: Zuid Limburg.

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 21:29

oké dankjewel Lachen

Shadow0

Berichten: 43514
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:47


Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:55

Leuk Ja

jOyss

Berichten: 831
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: Zuid Limburg.

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 22:23

idd leuk Ja.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:59

de rubberen roskam mag wel degelijk ook op hoofd en benen gebruikt worden, mits voorzichtig, maar ook deze plekken , denk vooral aan voorhoofd, dienen gerost te worden Knipoog

ook een toevoeging , met de rosborstel maak je ronddraaiende bewegingen, tegen de haren in, en regelmatig even op de grond leegkloppen of op je schoen oid.

als je met de harde of zachte borstel borsteld, kun je het beste een rosborstel in de andere hand doen, om na de zoveel slagen even de haren en het vuil uit de borstel te verwijderen met de rosborstel

Anoniem

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:43

Rubberen rosborstel hoort niet op hoofd en benen gebruikt te worden, en sowieso: waarom zou je die willen rossen? Omdat de huid (bijna?) direct over het bot heen zit is het veel te gevoelig voor harde borstels.

Ronddraaiende bewegingen met de haren mee hebben wij altijd geleerd, dus omdat daar de meningen over verschillen staat in het artikel gewoon 'ronddraaiende bewegingen' .

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:39

het hoofd en de benen mogen wel degelijk ook op hoofd en benen, moet je wel natuurlijk die buigzame rubberen gebruiken.
maar het hoort wel degelijk.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:43

Ik mis een gedeelte over de gevolgen van poetsen (bv het verminderen van de vetlaag en het minder snel drogen van de paardenhuid)

Shadow0

Berichten: 43514
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:44

Visconti schreef:
Ik mis een gedeelte over de gevolgen van poetsen (bv het verminderen van de vetlaag en het minder snel drogen van de paardenhuid)


Goed punt, schrijf een mooie alinea en hij kan erin gevoegd worden Ja

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:08

Klinkt goed, alleen mijn paard vind het heerlijk als ik met een rosborstel over haar hoofd ga vooral achter der oren vind ze heerlijk Vork

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:24

Rossen is ook voor de losse haren en niet alleen voor het vastzittend vuil.

Anoniem

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:34

Haha oeps, ik heb 'm op de wiki even aangepast. Meteen even nog wat anders bij een ander stuk van 't poetsen neergezet dat ik vergeten was. Clown Thanks!

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:07

Er staat best veel 'meestal' in.

Zal ik vandaag foto's maken?

Edit: Oeps volgens mij waren die er al. Ja

Anoniem

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:04

Er staat 4x 'meestal' in, vind je dat veel?

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:07

Nouja, het valt best wel op, omdat het aardig korte stukjes zijn, ik houd er niet zo van als je woorden vaker gebruikt, gebruik dan synoniemen: dikwijls, doorgaans, gewoonlijk, in de regel, meest, meestentijds,gebruikelijk, gemeenlijk, in 't algemeen, normaal, normaliter, veelal, veeltijds bijvoorbeeld. Knipoog

Anoniem

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:12

Ik vond 't zelf wel meevallen hoor, maar heb bij het stukje 'Rosborstel' eentje vervangen door 'vaak', omdat daar het woord 2x in 1 stuk voorkwam en dat vond ik wel storend. Sorry, verder vind ik het absoluut niet storend Knipoog

Edit: Ik heb 't nu wel over de uiteindelijke versie op de wiki he, die is anders dan de versies die in 't topic staan Haha!