Waarom nageven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Waarom nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 18:31

Bij het nageven denken veel mensen meteen aan de dressuur. Maar daar is het niet alleen van belang. Ook denken mensen dat als het paard met de neus maar netjes naar beneden loopt het paard nageeft. Dat klopt ook niet.

Het is namelijk niet alleen een kwestie van netjes 'in de krul' lopen, maar vooral het gewillig reageren op de hulpen van de ruiter, zonder aarzeling, soepel in het lichaam.

Het nageven is een heel natuurlijk iets. Als je paarden ziet in de wei dat maken ze zich vaak bol. Verzamelen dus. Maar zodra er een ruiter op hun rug gaat zitten is de balans weg en moet het paard het opnieuw leren, maar nu met ruiter onder zich.

Een oefening. Ga eens op je handen en knieën op de grond zitten. En kruip nu vooruit. Druk nu je hoofd omhoog en rug naar beneden. Voel je hoe je hals langer wordt, en naar buiten buigt? Je “onderlijn” - de lijn van het puntje van je kin naar je (achter)benen wordt langer, je “bovenlijn” - de lijn van je neus over je rug naar je achterste wordt korter. Probeer op deze manier eens vooruit te bewegen. Dat is veel moeilijker!

Nog eens. Nu laat je jou hoofd naar beneden hangen. Duw vanuit je schouderbladen nek en rug uit naar boven. Je hoofd valt vanzelf naar beneden. Voel je hoe je bovenlijn langer wordt, en hoe dit gemakkelijker wordt? Dit is nageven en je rug gebruiken.

Verleg je gewicht nu ook wat meer naar achter, zodat het van je schouders en handen (je voorhand) wordt afgenomen. Je krijgt vanzelf meer buiging in je knieën, en je knieën komen relatief verder onder je buik. Voel je hoe je rug vanzelf ronder wordt? En je jezelf bovendien plots ook sterker en mooier voelt? Dit is ondertreden en verzameling.

Nog eens. Trek je kin tegen je borst, en probeer dan eens zonder rug, of zonder je gewicht naar achter te verleggen voort te bewegen? Dit is wat de ruiter met z’n paard doet als hij zich wel met het hoofd, maar niet met de achterhand bezighoudt.
Sta nu recht. Trek je knie op tot tegen je borstkas. Je kan niet anders dan je rug bol maken.

Probeer nu eens je rug hol te maken en je knie op te trekken? Het gaat niet eens - en nochtans is dat wat je wil dat er gebeurt als je een paard in z’n ribben trapt om ‘m “aan te drijven”! Dit soort drijven is dus óók niet de weg om meer actie te krijgen in de achterhand. Je paard gaat misschien wel vooruit, maar gebruikt z’n rug nog steeds niet correct.

Nog een oefening. Ga weer op je handen en knieën zitten. Maar je rug nu hol. En laat een persoon op je rug zitten. Pff dat is zwaar! Als je dit vaak zou moeten doen dan zou je last van je rug krijgen. Nu maak je je rug bol. Laat weer een persoon op je rug zitten. Nu is het veel makkelijker! Een paard is namelijk niet gemaakt om een ruiter te dragen. En dus zullen we hem moeten trainen zodat hij de ruiter goed kan dragen zonder last te krijgen van zijn spieren. Een paard met rugpijn kan zelfs kreupel gaan lopen.

Goed we weten nu waarom we een paard laten nageven. Dat doen we dus niet omdat we het mooi vinden. Het is noodzakelijk. Verder zit een paard dat nageeflijk loopt veel makkelijker. Hij stuurt lichter.

Afbeelding

Anoniem

Re: Waarom nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 00:03

Dit is nou echt super Haha! , zeker met de voorbeelden van 'Ga nu zelf eens..'.

Ik hoop echt dat veel mensen hiervan zullen leren dat nageven voor een paard fijn is en voor het fijne rijden zeker noodzakelijk- en dat het niet alleen om het 'krulletje id nek' gaat.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Waarom nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:25

Heel goed stuk, zeker met de doe-het-zelf voorbeelden. Ik denk dat dit stuk voor een hoop leken duidelijk maakt wat de achterliggende gedachten van rondrijden is.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Waarom nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:32

hahaha ik zit hier op mijn handen en knieen, maar vind niemand om even op mij te komen zitten Verdrietig Clown
Vind het goed geschreven! Mooi uitgelegd ook!

_Ismay__

Berichten: 1123
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: geen

Re: Waarom nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:39

echt goed geschreven, heel duidelijk ook omdat je het zelf ook kan doen. Ik weet wel zeker dat heel veel mensen het nu begrijpen. Goed gedaan Haha! !

jOyss

Berichten: 831
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: Zuid Limburg.

Re: Waarom nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:26

Wauw wat een goed en interessant stuk Ja.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Waarom nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:02

duidelijk geschreven, maar nageven is eigenlijk alleen het ontspannen in nek en kaakgewricht
na nageeflijkheid komt de aanleuning, aanleuning is pas echt "aan de teugel "

vind het heel erg leuk uitgelegt, vooral de doe zelf eens dingen Haha!

Anoniem

Re: Waarom nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:05

Heel leuk uitgelegd Ja
Erg duidelijk

Citaat:
Het nageven is een heel natuurlijk iets. Als je paarden ziet in de wei dat maken ze zich vaak bol. Verzamelen dus. Maar zodra er een ruiter op hun rug gaat zitten is de balans weg en moet het paard het opnieuw leren, maar nu met ruiter onder zich.


Ik mag hopen dat bij het nageven de ruiter wel in het zadel blijft zitten en op het paard zit Tong uitsteken

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Re: Waarom nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:20

Kaat18 schreef:
Heel goed stuk, zeker met de doe-het-zelf voorbeelden. Ik denk dat dit stuk voor een hoop leken duidelijk maakt wat de achterliggende gedachten van rondrijden is.

Precies !
Super Heike !
(dit zouden meer mensen moeten lezen Lips are sealed )