Categorie; Fotografie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:14


Niek123

Berichten: 2087
Geregistreerd: 19-12-05

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:17

misschien ook een idee over binnen foto's maneges (want het is donkerder, maar paard beweegt wel, welke sluitertijd? etc)

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:20

Niek123 schreef:
misschien ook een idee over binnen foto's maneges (want het is donkerder, maar paard beweegt wel, welke sluitertijd? etc)


WildWings heeft daar een stukje over. Ze is er iig mee bezig! Lachen

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:24

http://www.bokt.nl/wiki/Fotografie#Foto ... inig_licht

WildWings, vind je het goed als ik dat stuk doorloop en er een aantal taaldingetjes uithaal + het iets compacter opschrijf? Denk ook dat het handig is om toe te voegen dat je moet proberen bij bewegingsfoto's met weinig licht níet zo'n lang mogelijke sluitertijd moet hebben omdat je dan last krijgt van bewegingsonscherpte. Ik maak zelf nooit foto's in een binnenbak, misschien dat één van de 'paardensportfotografen' dat wel weet, maar, denk dat het minimale wat je aan sluitertijd moet hebben minstens 1/100 moet zijn?

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:27

Laatst bijgewerkt door Julia op 05-04-07 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:32

Ligt inderdaad aan jouw computer, want bij mij doet ie het wel, haha Knipoog

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:47

Nog een keer @Wildwings

Citaat:
Wanneer bovenstaande tips nog niet goed genoeg werken, of wanneer deze waardes niet in te stellen zijn op de camera, kan als laatste optie gebruikt gemaakt worden van de flitser. Waarom ‘als laatste optie’? Een flitser geeft uiteraard een felle belichting waardoor de foto niet te donker zal zijn, maar heeft ondanks dat toch een aantal nadelen: ten eerste geeft een flister erg hard licht. Dit houdt in dat de flits al snel een zeer felle en harde belichting zal geven, waardoor het eindresultaat er niet mooier op wordt. Ook belicht een flitser alleen maar het eerste wat het flitslicht tegenkomt op weg naar een onderwerp. Wanneer er bijvoorbeeld in de schemering een paard (achter afrastering) in een weiland staat waar men een foto van wilt maken, zal de afrastering fel belicht zijn maar het paard zelf minder- omdat de flits tenslotte alleen het eerste belicht wat het bereikt en daarna niet verder kan gaan. Een flitser heeft ook maar een bepaalde rijkwijdte: je moet dichtbij genoeg staan voor je flitser om het onderwerp te kunnen belichten. Dit is niet altijd mogelijk, zeker bij indoor evenementen en belangrijke wedstrijden haal je met een flitser niet altijd de ring en het wedstrijdpaard. Nog zo’n nadeel van de flits zijn de alom bekende rode ogen: ook bij dieren kan dit voorkomen. En als laatste: een dier kan schrikken van de flits, het is dus altijd verstandig om, wanneer je tóch een flitser wilt gebruiken, je af te vragen of het dier hier wel aan gewend is.


Hier ben ik het niet zo mee eens, zou het zelf aanpassen naar zoiets:

Citaat:
Als dit niet helpt kun je in sommige situaties gebruik maken van een flitser. In een aantal situaties heeft dit geen zin: op sommige wedstrijden of evenementen mag je geen gebruik maken van een flitser. Bovendien zit je daar vaak te ver van je onderwerp af om de flits zinvol te laten zijn.
Mag je wel flitsen, bijvoorbeeld bij een fotoserie in een binnenbak, controleer dan eerst of je 'model' niet schrikt van je flits. Om te voorkomen dat de flits te fel is, kun je als dat mogelijk is op je camera je flitser iets laten onderbelichten of een wit papiertje voor je flitser houden om het licht wat zachter te maken. Met een externe flitser kun je proberen om het licht via een plafond te laten weerkaatsen (dit zal in de meeste binennbakken niet lukken omdat eht plafond te hoog is) of een omnibounce te gebruiken. Goed flitsen is erg lastig, als je denkt je flitser nodig te hebben voor een shoot, zoek er wat meer informatie over op in een goed fotografieboek of op het internet!

Anoniem

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:44

Dat van de externe flitser wilde ik nog toevoegen, maar 't was al zo lang Haha! Jouw versie is inderdaad beter, veranderen maar! Haha! Taalfouten mogen uiteraard altijd verbetert worden.

Dat van de rijfoto's staat er ook bij: "Natuurlijk is het wel handig je sluitertijd nog net zó kort/lang te houden dat je geen last krijgt van bewegingsonscherpte, zeker bij rijfoto’s"

Ik geloof dat een minimale sluitertijd van 1/125 wordt aangeraden door de meeste indoorfotografen, natuurlijk mag je het aanpassen en dat erbij zetten! Ja

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:47

Ellende schreef:
Als dit niet helpt kun je in sommige situaties gebruik maken van een flitser. In een aantal situaties heeft dit geen zin: op sommige wedstrijden of evenementen mag je geen gebruik maken van een flitser. Bovendien zit je daar vaak te ver van je onderwerp af om de flits zinvol te laten zijn.
Mag je wel flitsen, bijvoorbeeld bij een fotoserie in een binnenbak, controleer dan eerst of je 'model' niet schrikt van je flits. Om te voorkomen dat de flits te fel is, kun je als dat mogelijk is op je camera je flitser iets laten onderbelichten of een wit papiertje voor je flitser houden om het licht wat zachter te maken. Met een externe flitser kun je proberen om het licht via een plafond te laten weerkaatsen (dit zal in de meeste binnenbakken niet lukken omdat het plafond te hoog is) of een omnibounce te gebruiken. Goed flitsen is erg lastig, als je denkt je flitser nodig te hebben voor een shoot, zoek er wat meer informatie over op in een goed fotografieboek of op het internet!


Even de foutjes eruit gehaald. Lachen

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:08

Thanks Elessar, af en toe vraag ik me af waar mijn leraar Nederlands ooit voor betaald heeft gekregen Knipoog

Ga ik de stukjes erbij zetten Lachen

Ik had wat je quote gelezen Wildwings, maar denk dat het geen kwaad kan om het duidelijker neer te zetten.

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:10

Het waren geen erge foutjes. Gewoon (te) snel getypt. Er stond eht ipv van het en binennbak ipv van binnenbak. Verder een prima tekst, hoor. Mij hoor je iig niet klagen. Haha!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 13:05

Minimale sluitertijd is voor een heel groot deel afhankelijk van hoe ver je ingezoomed bent. Een stelregel is 1/mm, dus stel dat je een groothoek foto maakt (25mm ofzo) dan is 1/25 het minimum dat je nodig hebt. Als je flink inzoomt (300mm b.v.) dan heb je al 1/300e nodig.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 13:08

Dat klopt voor scherpe foto's 'in het algemeen'. M'n vraag ging vooral over bewegingsonscherpte van het paard zelf, dus geen trillende handen van de fotograaf.

Maar dit is inderdaad een stelregel die ook wel toegevoegd kan worden (en dan officieel wel die 300 mm eerst x 1.6 op een cropcam Knipoog )

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Categorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:36

Zou ik evnetueel wat voorbeeldfoto's mogen sturen voor Actieshots?

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Categorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:43

Ja hoor Lachen Het is denk ik het makkelijkst om ze gewoon hier in het topic te zetten

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Categorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:45

Ok, prima. Ja

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Categorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:58

Galopfoto:
Afbeelding

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Categorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:07

Draffoto:
Afbeelding

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Categorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:10

Galopfoto is duidelijk, ook op het juiste moment. Ga ik wel gelijk zeuren: heb je deze iets groter (800 bij 533) en liefst zonder border?

Draffoto is volgens mij net niet het juiste moment, het voorbeen is nog gebogen en het achterbeen niet het 'verst onder de massa'.

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Categorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:11

Ik ben even naar een goede fototechnische stapfoto aan het zoeken. Dus dat duurt eventjes. Welke foto's zou je nog graag willen hebben? Heb zat foto's dus kan ik meteen kijken in mijn 'archief' .

Ja, ik zal de kader afhalen en dan de max. 800 pakken. Draffoto's heb ik ook zat. Welke soort foto zoek je dan precies? (Miss een voorbeeldfoto? )

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Categorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:13

Misschien een mooie draffoto op het stuw-moment van de zijkant iod?

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Categorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:15

Ik zal eens kijken naar een middendraffoto. Hier zit wat meer 'stuw' erop.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Categorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:19

Saskia: welke foto's nog meer nodig zijn is hier: viewtopic.php?f=178&t=752000&hilit= een topic over.

Je hebt het moment al bijna, maar dan iets later, dus 'gestrekt voorbeen' , achterbeen zo ver mogelijk onder de massa zodat het een 'V' vormt met het voorbeen dat naar achteren staat.

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Categorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:20

Hier de juiste galopfoto zonder kader en op de max. formaat 800:
Afbeelding

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Categorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:21

Zelf heb ik wel een goede draffoto, galopfoto, springfoto, redelijk groot formaat en zonder border. Saskiakur: op de vorige bladzijde onderaan staan de foto's die ik nog zoek voor dat artikel.. De andere foto's zal ik zo even in het topic zetten! Lachen (al is het natuurlijk ook goed als de foto's van Saskia gebruikt worden, heb ik natúúrlijk geen problemen mee Tong uitsteken )