Categorie; Fotografie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 16:29

Myukii schreef:
Gearl, daar ben ik op het moment mee bezig Knipoog


Zoals hierboven aangegeven, iedereen mag een stuk schrijven, alles word later bij elkaar gevoegd, om en een compleet verhaal van te schrijven. Dus Gearl, ga je gang. Ja

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:52

Van mij mag ze er ook wel mee bezig hoor, ik begreep het idee erachter ook wel, maar het was gewoon maar een opmerking Knipoog

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 17:07

Snap het hoor, maar uit haar reacties ving ik op dat zij jou reactie weer verkeerd begreep. Even voorkomen dat er misverstanden ontstaan.

Heb mijn Close-up, Macro & Micro verhaal aangepast. Ja

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 08:38

Ik denk dat het verstandig is alle fotografieonderdelen in dit topic te zetten, en niet allemaal een eigen topic aanmaken. Straks staat het hele paardenwikifora vol met fotografietopics, en ik denk niet dat dat de bedoeling is Knipoog

Hier mijn stukje:

Fotografie, houding en momenten

Voor mooie foto’s zijn niet alleen goede apparatuur en een mooi paard nodig, maar ook de houding (bij standfoto’s) en momenten (bij bewegingsfoto’s) zijn erg belangrijk. In dit artikel zullen de succesvolste houdingen en momenten verder uitgelicht worden.

Allereerst de houding. Om het paard zo goed mogelijk uit te laten komen, is het belangrijk dat hij niet in een te opgekropte stand staat. Vierkant is goed, maar zorg dat de achterbenen en voorbenen niet te dicht bij elkaar staan. Ook netjes staat het als één achterbeen wat verder naar achter geplaatst wordt.
Daarbij is het belangrijk dat de houding ook alertheid uitstraalt. Dus de hals er fier op, wat opgeheven, maar ook niet te hoog, dat straalt angst uit. De oortjes naar voren [Insert link naar ‘oortjesnaarvoren’] is ook iets wat de foto een mooie uitstraling geeft.
Verder is het ook noodzakelijk om geen vertekend beeld van het paard weer te geven. Neem de foto dus niet van een te hoog of te laag standpunt. Ga bij een pony wat door de knieën, bij een érg groot paard kan het handig zijn wat hoger te gaan staan, op een klein trapje bijvoorbeeld.

Dan zijn er ook nog de bewegingsfoto’s. Als er niet goed op gelet wordt, zijn er vaak veel foto’s die op een wat banketstaaf moment genomen worden. Draffoto’s met een hangend achterbeen, terwijl het paard zoveel actie heeft, bijvoorbeeld.
In stap is het sowieso lastig foto’s maken, het is een viertakt gang, waardoor er nooit twee benen tegelijk naar voren gezet worden, of er een krachtig moment in is. Toch is er, met wat zoeken, wel een mooi moment in te vinden, als één voorbeen naar voren wordt gezet, maar de grond nog niet raakt, of als één achterbeen nog naar achteren staat, en het voorbeen naar voren gezet gaat worden. (Zie afbeelding)
In draf is het al een stuk eenvoudiger. Het beste moment is om de foto te maken als de twee ‘diagonale’ benen tegelijk naar voren worden gezet, en op hun hoogste punt zijn, of juist het korte strekmoment maken. (Zie afbeelding)
In galop is het zaak om het ‘stuw’-moment te vinden. Dus het moment dat het paard zichzelf opwaarts ‘drukt’, als het binnenachterbeen naar voren gezet wordt, en de voorbenen van de grond zijn. Dat geeft een krachtige foto. (Zie afbeeldingen)
Bij springfoto’s is het het mooiste om het paard bij de afzet, of zwevend boven de sprong te fotograferen. Bij lage sprongen zul je dat tweede bijna niet zien, vooral bij de hoge en brede hindernissen is er een heel duidelijk zweefmoment, waarbij het paard boven de sprong hangt.
(Zie afbeeldingen)

Ik hoop dat ik nu een duidelijk beeld heb gegeven van mooie poses en momenten. Voor de standfoto’s is de meest gebruikelijke standaard houding uitgelegd, maar hiermee kan uiteraard eindeloos gevarieerd worden.




Als iemand nog aanvullingen heeft, de hele tekst opnieuw wil schrijven, of commentaar heeft, hoor ik het natuurlijk graag! Lachen Zelf vind ik het nogal lang, dus als iemand het in wil korten mag dat! Foto’s erbij plaatsen heb ik nu even geen tijd voor, dat doe ik vanmiddag wel! Ik ben nog op zoek naar:
stapfoto. Galopfoto. Springfoto BOVEN de sprong. En evt. een mooie standfoto van opzij, waar te zien is wat hier beschreven staat..

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:03

Als er niet goed op gelet wordt, zijn er vaak veel foto’s die op een wat banketstaaf moment genomen worden.

Ik zal (als ik jou was) het woord waar nu 'banketstaaf' staat veranderen in een ander woord.
Verder een duidelijke en nette tekst. Lachen

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:16

Er staat ook l*llig. Alleen je hebt boktcensuur aanstaan.

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:02

Ja, ik weet het, hihi Knipoog Weet niet of dat op de bokt wiki ook zo is, maar misschien staat het inderdaad beter om 'l*llig' te veranderen.. Maar dat doe ik wel als ik meer verandertips heb gekregen, dan heb ik tenminste een grote verandering om te doen, zegmaar.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:59

Yup, heb wel wat aanvullingen, paar algemene tips:
- probeer niet in de 'ikvorm' te schrijven
- probeer je taalgebruik een beetje officieler te houden. Hoeft echt geen 'boekentaal' te zijn, maar iets als lüllig erin lijkt me niet handig.

En specifiek:

Myukii schreef:
Fotografie, houding en momenten

Voor mooie foto’s zijn niet alleen goede apparatuur en een mooi paard nodig, maar ook de houding (bij standfoto’s) en momenten (bij bewegingsfoto’s) zijn erg belangrijk. In dit artikel zullen de succesvolste houdingen en momenten verder uitgelicht worden.


Inleiding van je stukje is altijd handig, maar ik ben het niet met je eens dat je voor een mooie foto mooie apparatuur en een mooi paard nodig heb, het is handig om het wat neutraler te zeggen, zoiets dus:

Citaat:
Voor mooie foto's van paarden is het belangrijk om goed te letten op de houding van het paard (bij standfoto's) en momenten in de beweging van het paard (bij bewegingsfoto's).


Voor de rest wat kleine dingen aangepast, vooral geprobeerd om iets neutraler te schrijven. Inhoudelijk heb ik niets aangepast:

Houding

Allereerst de houding. Om het paard zo goed mogelijk uit te laten komen, is het belangrijk dat hij niet te opgekropte staat. Vierkant is goed, maar zorg dat de achterbenen en voorbenen niet te dicht bij elkaar staan. Ook is het netjes als één achterbeen wat verder naar achter geplaatst wordt.

Het is belangrijk dat de houding ook alertheid uitstraalt. Dus oortjes naar voren en de hals er fier op: opgeheven, maar niet te hoog, omdat dat angst kan uitstralen.

Let op dat je het beeld van het paard niet vertekend, neem de foto dus niet van een te hoog of te laag standpunt. Ga bij een pony wat door de knieën, bij een érg groot paard kan het handig zijn wat hoger te gaan staan, op een klein trapje bijvoorbeeld.

Beweging

Bij bewegingsfoto's is het erg belangrijk om de foto op het juiste moment in de beweging te nemen. Een foto op het verkeerde moment genomen mist vaak aan kracht en laat de gangen van een paard niet goed uitkomen.


In stap is het lastig om een mooi moment te vinden. Het is een viertakt gang, waardoor er nooit twee benen tegelijk naar voren gezet worden. Een goed moment voor een foto is als één voorbeen naar voren wordt gezet, maar de grond nog niet raakt, of als één achterbeen nog naar achteren staat, en het voorbeen naar voren gezet gaat worden. (Zie afbeelding)

In draf is het eenvoudiger. Een goed moment om de foto te maken is als de twee ‘diagonale’ benen tegelijk naar voren worden gezet, en op hun hoogste punt zijn, of juist het korte strekmoment maken. (Zie afbeelding)

In galop kun je het ‘stuw’-moment gebruiken. Dus het moment dat het paard zichzelf opwaarts ‘drukt’, als het binnenachterbeen naar voren gezet wordt, en de voorbenen van de grond zijn. Dat geeft een krachtige foto. (Zie afbeeldingen)

Bij springfoto’s is het het mooiste om het paard bij de afzet, of zwevend boven de sprong te fotograferen. Bij lage sprongen zul je dat tweede bijna niet zien, vooral bij de hoge en brede hindernissen is er een heel duidelijk zweefmoment, waarbij het paard boven de sprong hangt.
(Zie afbeeldingen)

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:22

Misschien ook nog een stukje over welke houdingen van het hoofd goed zijn om te fotograferen?

Anoniem

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:29

Ik weet trouwens niet of het mogelijk is (ik ben er nog niet achter hoe, iig Haha! ) maar is het niet handig ook een pagina 'Fotografie' te maken (Hij heet nu 'Fotograferen, maar je zoekt denk ik sneller ook op het medipladiwoord (hoe het dat.. zelfstandig naamwoord Verward ) dan op het werkwoord) en die door te laten verwijzen naar Fotograferen? Ik weet dat op de 'echte' Wikipedia dat nl. wel eens gebeurd, dan staat er 'doorverwezen vanaf ***'.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:34

Das een hele goede Wildwings Lachen

Als jij het wilt proberen, je kunt dat doen door naar
http://www.bokt.nl/wiki/fotografie te gaan (dan krijg je dat die pagina niet bestaat) druk je op 'deze pagina bewerken' en in het tekstvak zet je dan alleen: #REDIRECT [[fotograferen]]

Anoniem

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:58

Aah super, 't werkt! Ja Dankje!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:00

Ik heb een klein stukje over techniek en iso en een stukje over zwarte achtergrond toegevoegd

Anoniem

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:49

Super, Eline Ja Het stukje over de zwarte achtergrond is ook erg duidelijk, fijn!

Ik ben zelf nu bezig met een stuk over foto's bij slecht licht, het is eigenlijk alleen nog even wachten tot iemand van de mensen die ik heb gePB't met een vraag om een voorbeeldfoto (indoor) toestemming geeft, dan kan ik 't plaatsen.

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:49

Ik heb eventueel ook nog wel een slechte indoor voorbeeldfoto beschikbaar. Je roept maar als je nog iets nodig hebt, WW. Lachen

Anoniem

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:54

Alles in welkom hoor, als je wilt mag je 'm best posten of via PB sturen! Ja M'n eigen slechte indoorfoto is wel slecht (helaas Huilen van het lachen ), maar niet erg duidelijk, dus als iemand een andere beschikbaar heeft is dat super! Haha! Dankje voor het aanbod!

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:58

Ik zit nu niet op de goede computer + account, maar zodra ik weer bij die goede (nouj ja, eigenlijk hele slechte) foto kan zal ik 'm even sturen. Lachen

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:44

Heeft iemand al iets over Actieshots geschreven?
Ik zou daarover wel iets willen vertellen Ja

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:05

Ehm, dat staat inderdaad hierboven Knipoog Heb ik geschreven, is verbeterd door Ellende (heel erg bedankt, staat inderdaad een stuk netter zo). Maar als je wat toe te voegen/veranderen hebt, is dat natuurlijk alleen maar goed!

sissie

Berichten: 525
Geregistreerd: 06-03-04
Woonplaats: Nijlen (België)

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:20

Ik zou zelf graag wel wat meer willen weten over sluitertijd en diafragma. Het zijn begrippen die je vaak hoort, maar ik weet niet precies wat ze betekenen. Ook over foto's met zwarte achtergrond (zoals in de beginpost staat) zou ik graag wat meer weten!

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:23

Over die onderwerpen staat al wat geschreven in de boktwiki hoor Lachen

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:37


Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:48

Bewegingsfoto's zie ik nog niet staan, eigenlijk, maar in ieder geval bedankt voor het toevoegen van standfoto's! Lachen

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:54

Doh, dat krijg je ervan als je teveel tegelijk probeert te doen Knipoog

Had jij zelf foto's van de drie momenten die je bedoelt?

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Catogorie; Fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:13

Ehm, dan moet ik even zoeken..

[Edit] Oh, zie net wat ik had geplaatst bij mijn vorige bericht, haha Tong uitsteken
Ben nog opzoek naar:
stapfoto. Galopfoto. Springfoto BOVEN de sprong. En evt. een mooie standfoto van opzij, waar te zien is wat hier beschreven staat
Laatst bijgewerkt door Joyce_ op 05-04-07 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt