Wikifoto van de dag encoding issue

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Wikifoto van de dag encoding issue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 11:51

Het lijkt erop dat het onderschrift van de wiki-foto van de dag (Andalusi�r) geen juiste encoding op de eennalaatste letter heeft waardoor er een letter niet goed wordt laten zien en de link ook niet werkt. Hij lijd nu naar een pagina met de melding "Ongeldige paginanaam - De opgevraagde paginanaam bevat een ongeldige UFT-8-reeks."

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Wikifoto van de dag encoding issue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 10:33

Goed gespot!

De Wiki heeft recent een grote update gehad, grote kans dat dit daarmee te maken heeft. Dank voor het melden, ik ga eens kijken wat hier mis gaat.

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 12:05

Was hier nog naar gekeken? Het gaat namelijk weer fout, maar nu met de D�lmener. Nu komt er zelfs geen plaatje meer bij :+ .

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:07

Oh, ik heb dit vaker gezien, dacht dat het aan mijn verouderde tablet lag. Vorige week twee keer gehad en nu weer idd. Zonder plaatje bedoel ik.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Wikifoto van de dag encoding issue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:30

Ik zie het, hij lijkt te verwijzen naar een pagina die niet bestaat.... Dit is mij ook een beetje te technisch, dus ik zal Bart even vragen of hij nog weer een keer mee wil kijken. Bedankt voor het melden, in elk geval!

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 13:47

fohadie schreef:
Oh, ik heb dit vaker gezien, dacht dat het aan mijn verouderde tablet lag. Vorige week twee keer gehad en nu weer idd. Zonder plaatje bedoel ik.
Of dat plaatje gerelateerd is of een ander issue kan ik niet zeggen. Zag het idd van de week ook al. Mogelijk dat plaatjes door een gerelateerd issue niet gevonden worden waardoor ze niet zichtbaar zijn (vandaar dat ik hem noemde), maar het kan net zo goed een los issue zijn.

Lalidan schreef:
Ik zie het, hij lijkt te verwijzen naar een pagina die niet bestaat.... Dit is mij ook een beetje te technisch, dus ik zal Bart even vragen of hij nog weer een keer mee wil kijken. Bedankt voor het melden, in elk geval!
Beetje technisch verhaal (ik probeer het simpel te houden) maar voor wie het interesant vind:

De niet-werkende link zelf is iig een encoding related issue. De speciale karakters staan in een encoding die de front-page niet snapt lijkt het, en de link lijkt daar weer uit onttrokken te worden waardoor die ook niet werkt. Maar waarom het fout gaat weet ik niet en kan ik enkel speculeren. De pagina zelf en directe link daarna werken namelijk wel. Het meest voor de hand liggend lijkt mij dat ergens iets met het encoden/decoden tijdens het ophalen van links voor de front-page mis gaat waardoor de link breekt. Wellicht omdat de link als "https://www.bokt.nl/wiki/Dülmener" wordt gelezen ipv met "https://www.bokt.nl/wiki/D%C3%BClmener". Of omdat de "%C3%BC" verkeerd gedecoded wordt op de front-page.

Sommige libraries vallen nog wel eens over karakters die in percent-encoding (die %[hexadecimaal nummer] zoals "%C3%BC") gezet worden (of de andere kant op, encoden ze niet in percent-encoding waardoor de link breekt), en ook in eigen code kan dit verkeerd gaan afhankelijk van implementatie. Ik gebruik bijvoorbeeld best vaak +aliasen voor mijn mail om dingen te organiseren en af en toe kom je dan ook dingen tegen als dat ze de email als inlognaam plain tekst in een link willen stoppen en er bijv. een spatie van maken of gewoon de tekst ervoor en erna aan elkaar vast plakken (want "+" in een link heeft vaak een functie, en om daadwerkelijk een "+" te gebruiken in de string (een rij karakters, beetje als een "free text" veld) moet er "%2B" neergezet worden in de URL) :+ .

Maar zonder code te zien is dat idd allemaal speculatie. Bart zal idd de enige zijn die er echt wat nuttigs van kan zeggen.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Wikifoto van de dag encoding issue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 17:27

Cambionn heeft helemaal gelijk :)

Het ging alleen mis met foto's waarvan de naam b.v. een ü of é bevat. Dit zou nu moeten werken, geen idee wanneer we het resultaat daarvan zien, 99% van de foto's heeft namelijk geen 'speciale' tekens in de naam :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Wikifoto van de dag encoding issue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:53

Ah, speciaal voor deze casus, foto van de dag: Altér real. En het werkt probleemloos *\o/* :))

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:54

Haha, dat is echt wel super toevallig :oo