[Wiki] Afwijkende liggingen (bevalling)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

[Wiki] Afwijkende liggingen (bevalling)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 21:47

Een tijdje terug was ik wat door de Wiki aan het bladeren en zag ik dat er nog
geen artikel staat over de verschillende liggingen van het veulen tijdens de bevalling en hoe
je deze liggingen kunt corrigeren.

Vanuit mijn opleiding en eigen ervaring kan ik behoorlijk wat over dit onderwerp vertellen.

Is er behoefte aan dit onderwerp op de Wiki? Zoja, wil ik mij de komende tijd wel richten
op het schrijven van een mooi uitgebreid artikel en het maken van tekeningen van de verschillende liggingen.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [Wiki] Afwijkende liggingen (bevalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:51

Is mij al eerder opgevallen dat dat stukje mistte inderdaad :j
Had er ook al eens over zitten denken om er een artikel over te schrijven, maar ontbreekt mij aan de ervaring.

Maar als fokker vind ik het wel erg interessant. Ben dan ook erg blij met mijn boek van Paul de Vries.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: [Wiki] Afwijkende liggingen (bevalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:08

Zeker leuk Animal. Er mist nog wel meer op diergeneeskundig gebied dus als je het leuk vindt om te schrijven heel graag ;)

Off topic: studeer je in Utrecht? In welk jaar zit je?

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: [Wiki] Afwijkende liggingen (bevalling)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 22:13

Ik studeer in Utrecht, nu in jaar 1 (voor de tweede keer). Veel kennis heb ik al verkregen door het meelopen met dierenartsen (doe ik al een jaar of 8, organiseer ook cursussen verloskunde voor veehouders en paardeneigenaren) en door de activiteiten (waar ik er ook een aantal van organiseer) van diverse studieverenigingen. Ook heb ik zelf veel praktijkervaring met verlossingen van voornamelijk runderen (+/- 100 per jaar) en schapen (+/- 150 per jaar), maar ook met paarden heb ik aardig wat ervaring (+/- 15 per jaar). Met andere medische onderwerpen heb ik ook aardig wat praktijkervaring, maar niet voldoende om een heel artikel te schrijven. Gelukkig kan ik goed overweg met medische zoekmachines waar een hele hoop informatie over diergeneeskunde te vinden is. Dit laatste heb ik op de studie geleerd.

Jazen
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-06-12
Woonplaats: Oost-Vlaanderen ,Waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:28


Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 22:42

Jazen schreef:
Ik wist dat ik er ergens over had gelezen,dus even gezocht en gevonden :) .
http://www.shamalarabians.nl/bevalling.htm


Nadeel van dit artikel is dat bij flink wat liggingen enkel verteld wordt dat je de veearts moet
bellen en de merrie staand moet houden. In veel gevallen kun je zelf al bezig met het herpositioneren
(is in deze gevallen niet heel moeilijk) wat bij veel veulens levensreddend is.

Ook zou het "beademen" een handige toevoeging zijn!

Verder een heel handige site!

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: [Wiki] Afwijkende liggingen (bevalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:31

Denk je dat de doorsnee eigenaar zelf in staat is om de juiste diagnose te stellen en zelf het veulen kan repositioneren? Ik denk dat de merrie laten staan en zsm de dierenarts bellen juist een prima tip is bij problemen. Tenzij het echt gaat om beroepsfokkers die veel ervaring hebben.

Kedevr

Berichten: 701
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: Ergens in Twente

Re: [Wiki] Afwijkende liggingen (bevalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:53

Op het moment dat je geconstateerd hebt dat de bevalling niet goed verloopt en je de veearts hebt gebeld kun je intussen (je moet toch wachten tot hij er is) zelf proberen het veulen te herpositioneren elke seconde telt tenslotte.

Kedevr

Berichten: 701
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: Ergens in Twente

Re: [Wiki] Afwijkende liggingen (bevalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:56

(vergeten bij te zetten :) ) ik denk daarom dat het wel van toegevoegde waarde is.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [Wiki] Afwijkende liggingen (bevalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 00:05

Ik heb vorig jaar een geboorte gehad waarbij 1 voorpootje van het veulen dubbel lag, naar achteren zeg maar.
Nou heb ik op wat boeken na over bevallingen verder geen ervaring er mee. Zoiets leer je. Maar reken maar dat je eigenlijk instinctief handeld. 1, de boel moet terug, dan het pootje weer recht, en dan weer verder.
Ik had ondertussen wel de DA gebeld. Die was er met 20 minuten. Ze kwam net de stal in toen het veulen eruit viel.
Het sloopt je wel zoiets :'). Gelukkig dit jaar 2 bevallingen volgens het boekje, graag komend jaar weer :')

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: [Wiki] Afwijkende liggingen (bevalling)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 00:21

Voordeel is dat een aantal tips vaak wel blijven hangen. Niet alle informatie die je leest onthoud je, maar handige tips over hoe je het pootje weer recht weet te krijgen blijven vaak wel hangen.

Ook weten er maar weinig mensen iets af van het beademen van een veulen dat niet op gang komt. Op dat moment heeft de DA bellen weinig zin meer, omdat de DA niet optijd aanwezig zal zijn. Ik ken een aantal eenvoudige tips voor bijvoorbeeld het "beademen" van een veulentje.

Ik bedoelde inderdaad dat je zelf alvast kunt beginnen met het herpositioneren van het veulen wanneer de DA onderweg is. Bij sommige liggingen telt iedere seconde.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: [Wiki] Afwijkende liggingen (bevalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 00:33

Ik heb een bevalling gehad van mijn merrie drie jaar geleden die heel erg uitzonderlijk was. Beiden zouden het niet halen en beiden staan nog steeds bij mij. Het verhaal is op vele lezingen voor da's al verteld omdat het zo bijzonder was.

Veulen lag overdwars, schouderblad ri gwboortekanaal. Het uitwibdelijke verhaal was cele malen complexer maar ben op vakantie dua kan niet uitgebreid vertellen.

Heb wen filmpje vn de uiteindelijke bevlling op profiel staan

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 00:38

Chaos schreef:
Ik heb een bevalling gehad van mijn merrie drie jaar geleden die heel erg uitzonderlijk was. Beiden zouden het niet halen en beiden staan nog steeds bij mij. Het verhaal is op vele lezingen voor da's al verteld omdat het zo bijzonder was.

Veulen lag overdwars, schouderblad ri gwboortekanaal. Het uitwibdelijke verhaal was cele malen complexer maar ben op vakantie dua kan niet uitgebreid vertellen.

Heb wen filmpje vn de uiteindelijke bevlling op profiel staan


Ik heb je verhaal inderdaad wel eens gelezen. In dat soort gevallen moet je als eigenaar inderdaad
niet lang blijven prutsen en de DA bellen. Ook in de tijd tussen het bellen en het arriveren van de Da kun je weinig doen w.b.t. herpositioneren. Dit is een zeer uitzonderlijke situatie en het lijkt mij ook niet verstandig om hier uitleg over te willen gaan geven in de Wiki.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: [Wiki] Afwijkende liggingen (bevalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 00:40

Te uitzonderlijk dus :') het is de eerste drie da's ook niet gelukt haha thank god voor nr 4

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: [Wiki] Afwijkende liggingen (bevalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:30

Ik vind het herpositioneren etc op wiki zetten erg discutabel. Wiki is toegankelijk voor een ieder, ook voor mensen die wat minder ervaring hebben met bevallingen. Ik betwijfel of dit de juiste plaats is om dit soort informatie te zetten.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: [Wiki] Afwijkende liggingen (bevalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:08

Eens met sorbetje. Het is belangrijk om vooral informatie waarbij het voor een ieder mogelijk is om te handelen op de Wiki te delen. Ik denk dat we moeten voorkomen dat iemand met zijn ipad en de Wiki er naast een bevalling gaat begeleiden.