Fout in de wiki: neusriem

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Fout in de wiki: neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 22:04

Aangezien ik er geen verstand van heb ga ik er niets in veranderen, maar misschien iemand die weet hoe het zit :)

Helemaal bovenaan staat

Citaat:
De lage neusriem of africhtingsneusriem, ook wel Duitse of Hannoveraanse neusriem genoemd.
De hoge neusriem, ook wel Engelse neusriem genoemd.
De gecombineerde neusriem.
De Mexicaanse neusriem.


Bij het stukje over de lage neusriem staat

Citaat:
Voordat de lage neusriem in trek kwam, werd gebruik gemaakt van de Duitse neusriem, die op dit moment nog wel gebruikt wordt in de mensport. Dit is een riempje dat door de sleuven van de bakstukken wordt geschoven.


Dit suggereert dat de duitse neusriem niet hetzelfde is als de lage neusriem?

Hoe zit het ;)

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Fout in de wiki: neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:51

Ik heb even gegoogled en volgens mij is dit een Duitse neusriem:
http://www.paardenbitten.nl/images/Neusriemen/N13.jpg

Daar hoort deze tekst bij:
Citaat:
Deze neusriem wordt tegenwoordig voornamelijk bij het mennen gebruikt, hoewel ze ook te zien zijn bij bijvoorbeeld Portugese showhoofdstellen. Het gaat hierbij om een leren riem die door de lusjes van de bakstukken wordt geschoven. De Duitse neusriem heeft dezelfde werking als de Engelse neusriem/ Hoge neusriem. Ook hierbij moeten rondom de neus met gemak twee vingers passen tussen neusriem en huid.


Maar de term Duitse neusriem wordt ook aan de lopende band gebruikt voor gewone lage neusriemen.

Nu ben ik er ook niet heel erg in thuis dus ik wacht even af of er andere reacties komen voordat ik het aanpas op de Wiki.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 23:41

Klopt inderdaad dat het verwarrend is. In de literatuur waar ik over beschik (de moderne zegmaar) wordt bij de menhoofdstellen gesproken van een Duitse neusriem en de lage een Hannoveraanse. Maar door de jaren heen, zijn er veel dubbele benamingen ontstaan, vandaar dat je op die pagina ook twee keer de Duitse neusriem ziet staan. Beiden benamingen zijn dus tegenwoordig goed.