Mangalarga Marchador

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noivadapaz
Berichten: 317
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Zijdewind

Mangalarga Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 11:28

Ik denk dat ik hier mijn stuk over de MM moet zetten en dat er dan mensen op kunnen reageren. Ik zou zeggen: schiet maar :+
foto's zet ik hier ook neer.

Geschiedenis

De geschiedenis van de MM begint bij de baron van alfenas in het huidige cruzilia. Hij kreeg de Portugese alter real hengst Sublime van de prins regent Don Pedro I. Deze hengst heeft hij gekruist met lokale merries, afstammelingen van Portugese en berber paarden.

De afstammelingen van de baron van alfenas hebben de fokkerij van de hedendaagse MM vormgegeven vanuit een aantal boerderijen waaruit enkele belangrijke bloedlijnen zijn ontstaan zoals Favacho, JB, traituba en angahy. Een aantal van de boerderijen bestaat nog steeds.

In 1949 is de ABCCMM, het stamboek in Brazilie, opgericht. Vandaag de dag zijn er 350.000 geregistreerde paarden en daarmee is het ras het op twee na grootste ter wereld. De geschiedenis van het ras is ook te bekijken in het Museu Nacional cavalo Mangalarga Marchador in Cruzilia, Minas Gerais.

De MM wordt in Brazilie erg gepromoot en men is er trots op. In 2013 was de MM het thema voor de sambaschool Beija-Flor in het kader van het jaarlijkse carnaval en ook Mangalarga Marchador TV ontbreekt niet.

Gebruik
De Mangalarga Marchador is een gangenpaard. Dit houdt in dat ze, naast de stap, draf en galop nog een extra gang hebben. Deze gang heet de Marcha. De marcha kent twee varieteiten namelijk de marcha batida en de marcha picada. De marcha batida lijkt het meeste op de, voor de IJslander ongewenste, draftölt. De marcha picada is een echte viertaktgang. De beenzetting is bij beide types gelijk. Laterale beenzetting wordt afgewisseld met diagonale beenzetting. Bij de batida is er een langere diagonale beenzetting terwijl in de picada de laterale beenzetting overheerst. De telgang is overigens niet toegestaan.

De extra gang maakt de Mangalarga Marchador tot een prettig rijpaard. In Brazilie wordt de Mangalarga Marchador voor allerlei sporten gebruikt. Vanwege de prettige gang en groot uithoudingsvermogen zijn ze onder andere geschikt voor endurance, een sport waar ze in Brazilie ook veel voor worden gebruikt. Het is verder een veelzijdig en gemakkelijk rijpaard.

Karakter
De MM is een werkwillig paard. Actief maar daarnaast ook rustig en niet snel van dingen onder de indruk. Een makkelijk paard om mee te werken zonder dat ze sloom zijn.


Exterieur
De Mangalarga Marchador heeft een sterke en goed geproportioneerde bouw, gemiddelde grootte en edele uitdrukking. Hij heeft een licht afhangend, gespierd kruis.

De onderbouw moet flink zijn zodat de ribbenboog een flink longvolume kan herbergen. De koten zijn sterk en elastisch. Staart en manen zijn zijdig. De ogen zijn groot en sprekend. Opvallend zijn de middelgrote oren waarvan de toppen naar binnen wijzen.

De Mangalarga Marchador is verder een goed gespierd paard met droge benen. Schofthoogte voor een hengst is tussen de 1,47cm en 1.57cm en voor een merrie tussen 1.40cm en 1.54cm, Bijna alle kleuren zijn toegestaan behalve cremello, perlino en albino’s. De meest voorkomende kleur is schimmel. Ook bont, braziliaans Pampa, komt steeds vaker voor.

Bronnen onder andere:
www.eamm.de

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Mangalarga Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:37

Ik heb dit ras gezien bij Horse-Event <3!

noivadapaz
Berichten: 317
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Zijdewind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 11:40

Palomino MM hengst.
Afbeelding

Bonte MM hengsten.
Afbeelding
Afbeelding

noivadapaz
Berichten: 317
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Zijdewind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 11:47


noivadapaz
Berichten: 317
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Zijdewind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 11:50

Mjetterd schreef:
Ik heb dit ras gezien bij Horse-Event <3!


Ze zijn ook te zien op de Equitana en rijden zelfs mee in de Hop Top show. *\o/*

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Mangalarga Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:57

heb je ook nog een hoofdfoto? Dan kunnen die onder elkaar gezet worden.

noivadapaz
Berichten: 317
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Zijdewind

Re: Mangalarga Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 11:59

ga even voor je zoeken. Heb ik zeker nog wel. (dacht ik)

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:04

noivadapaz schreef:
Ik denk dat ik hier mijn stuk over de MM moet zetten en dat er dan mensen op kunnen reageren. Ik zou zeggen: schiet maar :+
foto's zet ik hier ook neer.

De Mangalarga Marchador is een paardenras uit Brazilië.
Geschiedenis

De geschiedenis van de Mangalarga Marchador begint bij de Baron van Alfenas in het huidige Cruzilia. Hij kreeg de Portugese Alter Real hengst Sublime van de prins, regent Don Pedro I. Deze hengst heeft hij gekruist met lokale merrie's, afstammelingen van Portugese en berber paarden.

De afstammelingen van de Alter Real hengst hebben de fokkerij van de hedendaagse Mangalarga Machador vormgegeven vanuit een aantal boerderijen waaruit enkele belangrijke bloedlijnen zijn ontstaan zoals, Favacho, JB, Traituba en Angahy. Een aantal van deze boerderijen bestaan nog steeds.

In 1949 is de ABCCMM, het stamboek in Brazilië, opgericht. Vandaag de dag zijn er 350.000 geregistreerde paarden en daarmee is het ras het op twee na grootste ter wereld. De geschiedenis van het ras is ook te bekijken in het Museu Nacional cavalo Mangalarga Marchador in Cruzilia, Minas Gerais.

De Mangalarga Marchador wordt in Brazilië erg gepromoot en men is er trots op. In 2013 was het ras het thema voor de sambaschool Beija-Flor in het kader van het jaarlijkse carnaval en ook Mangalarga Marchador TV ontbreekt niet.

Gebruik
De Mangalarga Marchador is een gangenpaard. Dit houdt in dat ze, naast de stap, draf en galop nog een extra gang hebben. Deze gang heet de Marcha. De marcha kent twee varieteiten namelijk de marcha batida en de marcha picada. De marcha batida lijkt het meeste op de, voor de IJslander ongewenste, draftölt. De marcha picada is een echte viertaktgang. De beenzetting is bij beide types gelijk. Laterale beenzetting wordt afgewisseld met diagonale beenzetting. Bij de batida is er een langere diagonale beenzetting terwijl in de picada de laterale beenzetting overheerst. De telgang is overigens niet toegestaan.

De extra gang maakt de Mangalarga Marchador tot een prettig rijpaard. In Brazilië wordt de Mangalarga Marchador voor allerlei sporten gebruikt. Vanwege de prettige gang en groot uithoudingsvermogen zijn ze onder andere geschikt voor endurance, een sport waar ze in Brazilië ook veel voor worden gebruikt. Het is verder een veelzijdig en gemakkelijk rijpaard.

Karakter
De Mangalarga Marchador is een werkwillig paard. Actief maar daarnaast ook rustig en niet snel onder de indruk. Een makkelijk paard om mee te werken zonder dat ze sloom zijn.


Exterieur
De Mangalarga Marchador heeft een sterke en goed geproportioneerde bouw, gemiddelde grootte en edele uitdrukking. Hij heeft een licht afhangend, gespierd kruis.

De onderbouw moet flink zijn zodat de ribbenboog een flink longvolume kan herbergen. De koten zijn sterk en elastisch. Staart en manen zijn zijdig. De ogen zijn groot en sprekend. Opvallend zijn de middelgrote oren waarvan de toppen naar binnen wijzen.

De Mangalarga Marchador is verder een goed gespierd paard met droge benen. Schofthoogte voor een hengst is tussen de 1,47cm en 1.57cm en voor een merrie tussen 1.40cm en 1.54cm, Bijna alle kleuren zijn toegestaan behalve cremello, perlino en albino’s. De meest voorkomende kleur is schimmel. Ook bont, braziliaans Pampa, komt steeds vaker voor.

Bronnen onder andere:
http://www.eamm.de


3 aanmerkingen die ik in dikgedrukte letters heb aangegeven (en ik heb hier en daar wat textueel verbeterd).
1. Is dit een afkorting?
2. Als er een afkorting, zoals hier staat, dan moet daar in ieder geval 1x de hele uitgeschreven naam in het artikel voorkomen.
3. Het zou fijn zijn als je alle bronnen kunt aangeven.
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 08-03-13 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

noivadapaz
Berichten: 317
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Zijdewind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 12:12

Van de welgeteld 100+ foto's van paarden heb ik maar liefst één hoofdfoto... :7
Afbeelding

en een foto van een kudde MM merries
Afbeelding

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:13

Dat is een prima hoofdfoto *\o/*
Nog wat tips:
Zorg ervoor dat de naam van het artikel in de eerste regel van je tekst terugkomt: Dus nog een inleidend zinnetje of twee boven geschiedenis.

Kijk welke belangrijke termen uit je artikel al in de Bokt Wiki zijn opgenomen: Die kun je in de Wiki als Wiki linkje zetten, zodat je door kan klikken.
Meer uitleg: Een link binnen de Bokt Wiki maak je met vierkante haakjes. Tussen deze haakjes komt de titel te staan van het artikel waarnaar je wilt verwijzen. Bijvoorbeeld:
Code
[[wedstrijdkleding]]
wordt: wedstrijdkleding
Bedenk dat elke link eigenlijk uit 2 delen bestaat: het artikel waar de link heengaat, en de tekst waar je op kunt klikken. Deze zijn vaak hetzelfde, en dat is dan ook de standaardmanier op de Wiki. Maar soms wil je een andere tekst gebruiken, bijvoorbeeld alleen de achternaam van een persoon. Je geeft dan eerst de link, en dan de tekst die je wilt weergeven, met een | ertussen.
Code
Bijv: [[Frederico Caprilli|Caprilli]]
geeft Caprilli

noivadapaz
Berichten: 317
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Zijdewind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 12:45

Dribbel schreef:
noivadapaz schreef:
Ik denk dat ik hier mijn stuk over de MM moet zetten en dat er dan mensen op kunnen reageren. Ik zou zeggen: schiet maar :+
foto's zet ik hier ook neer.


De Mangalarga Marchador is Braziliaans gangenpaardenras.

Geschiedenis

De geschiedenis van de MM begint bij de Baron van Alfenas in het huidige Cruzilia. Hij kreeg de Portugese [wiki=http://www.bokt.nl/wiki/Alter_real] hengst Sublime van de prins, regent Don Pedro I. Deze hengst heeft hij gekruist met lokale merrie's, afstammelingen van Portugese en berber paarden.

De afstammelingen van de Alter Real hengst hebben de fokkerij van de hedendaagse Mangalarga Machador vormgegeven vanuit een aantal boerderijen waaruit enkele belangrijke bloedlijnen zijn ontstaan zoals, Favacho, JB, Traituba en Angahy. Een aantal van deze boerderijen bestaan nog steeds.

In 1949 is de Associação Brasileira dos Criadores do Mangalarga Marchador (ABCCMM), het stamboek in Brazilië, opgericht. Vandaag de dag zijn er 350.000 geregistreerde paarden en daarmee is het ras het op twee na grootste ter wereld. De geschiedenis van het ras is ook te bekijken in het Museu Nacional cavalo Mangalarga Marchador in Cruzilia, Minas Gerais.

De Mangalarga Marchador wordt in Brazilië erg gepromoot en men is er trots op. In 2013 was het ras het thema voor de sambaschool Beija-Flor in het kader van het jaarlijkse carnaval en ook Mangalarga Marchador TV ontbreekt niet.

Gebruik
De Mangalarga Marchador is een gangenpaard. Dit houdt in dat ze, naast de stap, draf en galop nog een extra gang hebben. Deze gang heet de Marcha. De marcha kent twee varieteiten namelijk de marcha batida en de marcha picada. De marcha batida lijkt het meeste op de, voor de IJslander ongewenste, draftölt. De marcha picada is een echte viertaktgang. De beenzetting is bij beide types gelijk. Laterale beenzetting wordt afgewisseld met diagonale beenzetting. Bij de batida is er een langere diagonale beenzetting terwijl in de picada de laterale beenzetting overheerst. De telgang is overigens niet toegestaan.

De extra gang maakt de Mangalarga Marchador tot een prettig rijpaard. In Brazilië wordt de Mangalarga Marchador voor allerlei sporten gebruikt. Vanwege de prettige gang en groot uithoudingsvermogen zijn ze onder andere geschikt voor endurance, een sport waar ze in Brazilië ook veel voor worden gebruikt. Het is verder een veelzijdig en gemakkelijk rijpaard.

Karakter
De Mangalarga Marchador is een werkwillig paard. Actief maar daarnaast ook rustig en niet snel onder de indruk. Een makkelijk paard om mee te werken zonder dat ze sloom zijn.


Exterieur
De Mangalarga Marchador heeft een sterke en goed geproportioneerde bouw, gemiddelde grootte en edele uitdrukking. Hij heeft een licht afhangend, gespierd kruis.

De onderbouw moet flink zijn zodat de ribbenboog een flink longvolume kan herbergen. De koten zijn sterk en elastisch. Staart en manen zijn zijdig. De ogen zijn groot en sprekend. Opvallend zijn de middelgrote oren waarvan de toppen naar binnen wijzen.

De Mangalarga Marchador is verder een goed gespierd paard met droge benen. Schofthoogte voor een hengst is tussen de 1,47cm en 1.57cm en voor een merrie tussen 1.40cm en 1.54cm, Bijna alle kleuren zijn toegestaan behalve cremello, perlino en albino’s. De meest voorkomende kleur is schimmel. Ook bont, braziliaans Pampa, komt steeds vaker voor.

Bronnen onder andere:
http://www.eamm.de

Domingos Lollobrigida Jr.'s vertaling van Bjark Rink's artikel over de geschiedenis van de Mangalarga Marchador

3 aanmerkingen die ik in dikgedrukte letters heb aangegeven (en ik heb hier en daar wat textueel verbeterd).
1. Is dit een afkorting?
2. Als er een afkorting, zoals hier staat, dan moet daar in ieder geval 1x de hele uitgeschreven naam in het artikel voorkomen.
3. Het zou fijn zijn als je alle bronnen kunt aangeven.


1. JB is geen afkorting (tenminste, die kan ik niet achterhalen, het is in Brazilie een bekende bloedlijn), ABCCMM staat voor: Associação Brasileira dos Criadores do Mangalarga Marchador (de Braziliaanse vereniging)
2. Ik heb het boven aangevuld.
3. Bronnen zijn ikzelf, en ook een vertaling gemaakt door Domingos Lollobrigida Jr. van een stuk geschreven door Bjark Rink. Domingos woont in Cruzilia en is ook verbonden met het Museu Nacional cavalo Mangalarga Marchador. Ik spreek zelf geen protugees en ik moet het hiermee doen.

Alter real heeft een wiki zag ik maar ik heb geen idee hoe ik die erin krijg, sorry :o

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Mangalarga Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:47

Heb in de post boven je nog wat uitleg gezet over hoe je zoiets doet. Staat ook in de schrijvers handleiding.

JB kan blijven staan dan. Bij bronnen dan nog erbij zetten:
titel stuk, geschreven door.... vertaald door .... (zie schrijvershandleiding voor uitleg over bronvermelding)
En dan kan het museum ook als bronvermelding genoemd worden.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:30

Ik zie al wat je gedaan hebt.
Je hebt de link gebruikt die op het forum verwijst naar de Wiki link, maar je moet het volgende invoeren(alleen de groene tekst dus):

Een link binnen de Bokt Wiki maak je met vierkante haakjes. Tussen deze haakjes komt de titel te staan van het artikel waarnaar je wilt verwijzen. Bijvoorbeeld:
Code
[[wedstrijdkleding]]
wordt: wedstrijdkleding
Bedenk dat elke link eigenlijk uit 2 delen bestaat: het artikel waar de link heengaat, en de tekst waar je op kunt klikken. Deze zijn vaak hetzelfde, en dat is dan ook de standaardmanier op de Wiki. Maar soms wil je een andere tekst gebruiken, bijvoorbeeld alleen de achternaam van een persoon. Je geeft dan eerst de link, en dan de tekst die je wilt weergeven, met een | ertussen.
Code
Bijv: [[Frederico Caprilli|Caprilli]]
geeft Caprilli

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:32

UPDATE:

Heb het filmpje dat je me hebt gestuurd in de Wiki gezet. Ook heb ik je tekst even in de Wiki gezet, om te kijken hoe het staat. zie: mangalarga marchador

Nog te doen:
Het vertaalde stuk als bron aangeven.
Eventueel nog wat foto's toevoegen.
Linkjes van woorden maken.