Aan de teugel

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 21:17

Een paard dat aan de teugel is beweegt zich op de rechte lijnen recht, in de wending licht gebogen volgens het beloop van de wending, kalm, gehoorzaam, harmonisch, ongedwongen en met een beheerste drang naar voren onder de ruiter. Verband houdende met de graad van africhting en met de aard en snelheid van de gang:

- is de achterhand meer of minder ondergebracht
- is de hals vanuit de schoft meer of minder opwaarts gebogen
- is de nek, welke onder alle omstandigheden het hoogste punt van samenspel "hoofd en hals" blijft. Beide oren zijn even hoog. De nek is meer of minder gebogen, waardoor de neus meer of minder vóór de loodlijn komt maar nooit erachter
- zijn de teugels in mindere of meerdere graad gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit recht aanneemt , aan beide kanten gelijk, zonder daarbij geluid te maken (bijv. knarsen) en zonder de mond overmatig te openen
- geeft het paard meer of minder volledig gevolg aan de druk van de kuit en/of een aanwijzing van de teugel
- zijn de bewegingen meer of minder "licht verheven"


Bron: Theorieboek Orun Instructeursopleiding

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:35

Zou beide oren zijn even hoog veranderen in het hoofd is niet gekanteld. Dat is visueel wat duidelijker. Is het eigenlijk in eigen woorden?

Heeft de FEI ook nog een beschrijving/definitie voor dit onderwerp? Misschien verschillen deze wel of zijn ze anders uitgedrukt. Het lijkt me handig om daar even naar te kijken (als deze er is)

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 22:11

De definitie van de FEI toevoegen vind ik wel een goeie, maar geen idee hoe we daaraan kunnen komen... Misschien kan iemand ons aanvullen die bekend is met de FEI theorie?

Dit is de tekst die alle instructeurs voor het theorieexamen uit hun hoofd moeten leren. Als dit niet mag wil ik de zinconstructies wel veranderen. Ik ben van mening dat alle veranderingen de definitie minder juist maken. Ik denk dat we ervoor moeten waken dat er geen meningen komen te staan maar feiten, en algemeen geaccepteerde teksten.
Ik ben het ook niet volledig eens met deze definitie, volgens deze kun je een paard bitloos namelijk niet aan de teugel rijden. Naar mijn mening zou je "bit" moeten vervangen door teugeldruk. Maar dat is een mening en niet wat ik tijdens de instructeursopleiding geleerd heb.

Dribbel schreef:
Zou beide oren zijn even hoog veranderen in het hoofd is niet gekanteld. Dat is visueel wat duidelijker.
Ik vind juist "beide oren even hoog" duidelijker. Dat begrijpt een leek ook, terwijl "gekanteld" op verschillende manieren opgevat kan worden. En ik heb geleerd dat je bij het lesgeven juist moet zeggen wat wèl moet, en niet wat niet moet.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:03

Ben het met je eens dat verandering van de zin de definite waarschijnlijk niet beter maakt, maar eerder slechter. Wel is de regel bij de Wiki dat letterlijk overnemen niet de bedoeling is. Vind het een beetje dubbel. Ga er nog even over denken hoe we dat kunnen oplossen.

Bit is idd niet helemaal juist. Ik zou hier idd liever een term zien waarbij bitloos ook wordt meegenomen. Lopen ze hierin achter bij de Orun?

Over de kanteling: laten we het dan zo doen. Je zegt dat de oren op gelijke hoogte moeten zijn, waardoor het hooft recht en niet gekanteld is. Dan is het zeker duidelijk.


Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:15

Heb even snel naar je link gekeken. Het is her en der wat subjectief geschreven, maar er zitten wel nuttige dingen in, zoals de FEI defenitie van aan de teugel of aan het bit. Denk dat de TS er zeker wat aan heeft i.c.m. het Orun handboek.

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 12:05

Ik heb even tijd gevonden nog wat meer informatie in het Orunboek op te zoeken. Dit staat er nog meer over aan de teugel rijden:

De belangrijkste voorwaarde bij het aan de teugel rijden van een paard en bij het toepassen van de hele en halve ophouding, is dat het paard goed gedoseerd wordt aangedreven met zit en kuit en dat de opgewekte voorwaartse drang daarna wordt opgevangen door de vingers om de teugels te sluiten, waarna weer wordt ontspannen. Een juiste coördinatie van been-, teugel-, en zithulpen is hierbij van essentieel belang.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:22

Mooie verwoording. Kan je dat erin verwerken?

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 13:57

 

Ik heb het stuk aangepast. Het is nu deels van mezelf en deels uit het Orunboek.
 
Aan de teugel
 
Een paard dat aan de teugel is beweegt zich op de rechte lijnen recht, in de wending licht gebogen volgens het beloop van de wending, kalm, gehoorzaam, harmonisch, ongedwongen en met een beheerste drang naar voren onder de ruiter. Verband houdende met de graad van africhting en met de aard en snelheid van de gang:

- is de achterhand meer of minder ondergebracht
- is de hals vanuit de schoft meer of minder opwaarts gebogen
- is de nek, welke onder alle omstandigheden het hoogste punt van samenspel "hoofd en hals" blijft. Beide oren zijn even hoog. De nek is meer of minder gebogen, waardoor de neus meer of minder vóór de loodlijn komt maar nooit erachter
- zijn de teugels in mindere of meerdere graad gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit (of de teugeldruk) recht aanneemt , aan beide kanten gelijk, zonder daarbij geluid te maken (bijv. knarsen) en zonder de mond overmatig te openen
- geeft het paard meer of minder volledig gevolg aan de druk van de kuit en/of een aanwijzing van de teugel
- zijn de bewegingen meer of minder "licht verheven"
 
 
Zoals je ziet komt er heel wat kijken bij “aan de teugel rijden”. Vaak wordt deze term gebruikt om aan te duiden of een paard wel of niet nageeflijk is. Dit is echter iets anders. Met “nageeflijk” wordt bedoeld dat een paard zich ontspant in het nek- en kaakgewricht en zo de hulp laat doorkomen.
 
In de omschrijving kun je ook zien dat het geen kwestie is van wel of niet aan de teugel. Omdat alle punten afhankelijk zijn van de graad van africhting is er dus geen “Ja, hij gaat wel aan de teugel.” Of “Nee, hij gaat niet aan de teugel.”.  Een combinatie die nog niet zo gevorderd is hoeft de genoemde punten in mindere mate te vertonen.
 
De belangrijkste voorwaarde bij het aan de teugel rijden van een paard en bij het toepassen van de hele en halve ophouding, is dat het paard goed gedoseerd wordt aangedreven met zit en kuit en dat de opgewekte voorwaartse drang daarna wordt opgevangen door de vingers om de teugels te sluiten, waarna weer wordt ontspannen. Een juiste coördinatie van been-, teugel-, en zithulpen is hierbij van essentieel belang. Het is niet de bedoeling willekeurig “kneepjes” in de teugels te geven. Ook een onafhankelijke zit waarbij het paard niet gehinderd wordt is erg belangrijk.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:12

Mooi :)
Misschien nog heel kort aan het eind een aantal praktische tips waar een ruiter mee aan de slag kan. Het is voor sommige mensen wellicht wat moeilijk te lezen.

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 22:13

Ja zal ik doen, alleen duurt het bij mij altijd even. ;)

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 22:42

Ik zal hier binnenkort een klap op geven en het artikel afmaken, was een beetje erg druk de laatste tijd. Ik heb me wel al ingelezen over hoe de Wiki werkt maar moet nog een paar dingetjes opzoeken en het artikel nog een beetje aanpassen…

Sorry dat het zo lang duurt. Y;(

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:32

Geeft niet :D komt goed!

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 23:34

Jeej, hij staat erop! M'n eerste Wiki-artikel! *\o/*

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:36

*\o/*

Ik zal er zo naar kijken, nu even heel druk :+

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:27

Ik zie dat hier nog niet gereageerd is dus dat zal ik even doen.

Het artikel ziet er al behoorlijk netjes uit. Er zijn nog een paar kleine dingetjes die aangepast zouden moeten worden.
- De eerste keer dat de titel voorkomt in je artikel mag het vetgedrukt worden. Dat is nodig zodat zoekmachines makkelijker het onderwerp van het artikel kunnen terugvinden. Dat doe je door '''het onderwerp''' Dus drie apostrofs voor en na de titel.
- Er mogen nog kopjes in je artikel gemaakt worden. Dus bijvoorbeeld een kopje Theorie, Nageeflijk en Praktische tips. Of iets in die richting ;) Dat doe je door ==Kopje==
- Je mag je artikel in een categorie zetten. Ik denk dat deze het beste in de categorie dressuur past. Dat doe je door onderaan je artikel categorie:dressuur neer te zetten.
- Je mag nog linkjes toevoegen in je artikel. Dat doe je door bijvoorbeeld teugel of bit. Je mag dat doen voor alle woorden waarvan jij denkt dat er een artikel over zou moeten zijn op de Wiki. Maar je hoeft elk woord maar 1 keer in een linkje te zetten. Dus niet 10 linkjes naar teugel ;)

Als je dat nog even zou willen doen is je artikel perfect :j

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Re: Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 23:52

Ga ik doen, dankjewel!

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 20:28

Aangepast! :D

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:14

Gecheckt en ziet er top uit :D Dankjewel!