Tuigpaard hengst Eebert

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Tuigpaard hengst Eebert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 20:55

De Tuigpaardhengst Eebert van Patijn x Manno gefokt door Piet Lelyveld staat op Wiki nog steeds tussen de Gelderse hengsten.

Mag hij daar weg? :)

Ik meen dat daar al eerder een melding over gemaakt is.

Cheytjuh

Berichten: 4028
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Tuigpaard hengst Eebert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:25

Soms heeft een wijziging even tijd nodig, heb geduld en het wordt geregeld. Het is geen fulltime baan, dus wiki mods kunnen het eens een keer druk hebben met andere dingen ipv wijzigingen maken in de wiki.

Ik zal kijken of ik het kan wijzigen

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:05

Ik zag dat het nog niet gewijzigd was, dus heb ik het bij deze even gedaan.

@ Natasja: ik begrijp je uitleg in het andere topic over het verschil tussen een tuigpaard en een Gelders paard, maar het is lastig om uit te maken waar een paard thuis hoort als je de paarden en de vaders totaal niet kent.
Manno kan ik nog wel volgen, maar voor de rest ben ik niet echt thuis in die wereld. Dat geldt voor veel Wiki-schrijvers en daardoor komt er wel eens een naam op de verkeerde plaats terecht. Geef het vooral aan als er iets niet klopt, dan passen we dat gewoon weer aan :j
Uiteindelijk komen we samen wel tot een kloppende lijst.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 07:11

Aurora3 schreef:
Ik zag dat het nog niet gewijzigd was, dus heb ik het bij deze even gedaan.

@ Natasja: ik begrijp je uitleg in het andere topic over het verschil tussen een tuigpaard en een Gelders paard, maar het is lastig om uit te maken waar een paard thuis hoort als je de paarden en de vaders totaal niet kent.
Manno kan ik nog wel volgen, maar voor de rest ben ik niet echt thuis in die wereld. Dat geldt voor veel Wiki-schrijvers en daardoor komt er wel eens een naam op de verkeerde plaats terecht. Geef het vooral aan als er iets niet klopt, dan passen we dat gewoon weer aan :j
Uiteindelijk komen we samen wel tot een kloppende lijst.


Dank je wel Aurora :)

In de nieuwsberichten van het KWPN staat meestal het type(en dus fokrichting) van de hengst vermeld. Ook is er op de KWPNsite een stuk over de goedgekeurde hengsten te vinden. Daar staat altijd de fokrichting bij.

Afgaan op de afstamming is bijna ondoenlijk omdat een Sander x Ahoy Gelders of Tuigpaard kan zijn. Danser is bijvoorbeeld Gelders maar qua afstamming zou hij ook Tuigpaard kunnen zijn.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Tuigpaard hengst Eebert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:34

Maar wie bepaalt dan of een paard Gelders of Tuigpaard is? En aan de hand waarvan wordt dat gedaan?

Ik begrijp dat het meestal wel terug te vinden is, maar het is helaas voor de Wiki mods niet te doen om alle info op de Wiki letter voor letter na te gaan zoeken. We proberen natuurlijk de grote lijnen van de artikelen wel te controleren, maar voor de details hebben we echt hulp van kenners nodig...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 09:47

Aurora3 schreef:
Maar wie bepaalt dan of een paard Gelders of Tuigpaard is? En aan de hand waarvan wordt dat gedaan?

Ik begrijp dat het meestal wel terug te vinden is, maar het is helaas voor de Wiki mods niet te doen om alle info op de Wiki letter voor letter na te gaan zoeken. We proberen natuurlijk de grote lijnen van de artikelen wel te controleren, maar voor de details hebben we echt hulp van kenners nodig...


Het KWPN, de fokker en/of geregistreerde. De afstamming, zijn uiterlijk en gangen bepalen in welke fokrichting hij thuis hoort.

Danser is nooit als Tuigpaard bedoelt geweest. De fokker wou er echt een Gelders Paard mee fokken. Die heeft de Tuigpaardhengst Sander ingezet op zijn Ahoy merrie echt op bloedspreiding te creeren. Nou dat is erg goed gelukt.

Het had echter ook kunnen zijn dat hij wel als Tuigpaard bedoeld was (er zijn ook Tuigpaardmerries van Ahoy uit zijn Tuigpaardperiode) en dat het KWPN op de hengstenkeuring zegt: Dit is wel een heel goed paard maar niet als Tuigpaard. We gaan hem doorverwijzen naar de Gelderse richting. Hij heeft namenlijk een meer Gelders uiterlijk, beweegt meer Gelders, laten we hem op het verrichtingsonderzoek maar veelzijdig(dressuur, springen en mennen)testen.
Dan wordt de hengst dus bij de Gelderse fokrichting ingeschreven.

Ik snap dat ze het niet allemaal kunnen checken en weten hoor. :) Ik probeer slechts wat handvaten aan te bieden waaraan je eigenlijk gelijk kan zien onder welke richting een hengst valt.
Het nieuwsbericht over Eebert op bokt luide: KWPN Tuigpaardhengst Eebert ingeschreven. Dan zie je al aan de titel dat hij niet bij de Gelderse hoort omdat er al bij staat Tuigpaardhengst :) .
[VN] KWPN tuigpaardhengst Eebert ingeschreven

Edit: Tuigpaardhengsten worden niet onder het zadel getest op het verrichtingsonderzoek. zoals Gelderse paarden wel. Die worden echt getest als showtuigpaard. Dressuurpaarden hoeven niet te springen, Springpaarden hoeven niet een dressuurproef te lopen.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Tuigpaard hengst Eebert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:17

Oke, thnx voor alle uitleg. Het is een stuk duidelijker nu :j

En blijf vooral aan de bel trekken als je dingen tegenkomt die niet kloppen ;)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Tuigpaard hengst Eebert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:22

Graag gedaan. :)