[Veulenvervoer] Transport van niet-afgespeende veulens

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LotteB

Berichten: 260
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Renkum

[Veulenvervoer] Transport van niet-afgespeende veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 10:31

Ik las op het wiki-gedeelte het volgende bericht:

Transport van niet-afgespeende veulens

Is het veulen nog niet gespeend, en kan dat niet gedaan worden vóór het transport, dan verdient het zonder meer de voorkeur de merrie mee te nemen naar het nieuwe adres, het veulen daar uit te laden en de merrie mee terug te laten nemen. Een niet afgespeend veulen alleen in een trailer vervoeren kan een enorme ingrijpende gebeurtenis zijn. Probeer dit dus te voorkomen.


Dus een niet afgespeend veulen alleen in een trailer vervoeren kan enorm ingrijpend zijn, mee eens... maar om dan als optie tot oplossing van dat probleem de moeder mee te nemen en vervolgens t veulen uit te laden en de moeder mee terug te nemen.. volgens mij is dat voor zowel moeder als veulen een zeer traumatische ervaring.
De beide paarden zullen hieraan hoogstwaarschijnlijk een enorme tik overhouden en de rest van hun leven kampen met vertrouwens issues. Ik zou liever een uitgebreid en kloppend stuk over het afspenen lezen en vooral de mensen duidelijk maken dat dat moment echt bepalend is voor de rest van het paard zijn leven... als we op bokt in het wiki gedeelte leren dat we merrie en veulen abrupt mogen en kunnen scheiden... waar gaat het dan heen... sorry maar ik snap er werkelijk niets van!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:48

ik vind dit ook niet echt de manier om veulen en merrie te spenen.in de mensport van deze mnd staat een mooi stuk.ook over het spenen.dat als je een veulen van de moeder weg haalt en deze bij andere oudere merries zet(zonder veulen aan de voet),dat het veulen veel rustiger is.ook stond er iets over de merrie waar ze na het spenen een poster van veulen in stal hingen,deze was ook veel kalmer en rustiger.
snap ook niet waarom het zo hup weg bij de moeder moet zijn.


ik zelf heb merrie met veulen in de groep lopen altijd en als veulen mnd oud is ga ik met deze stukje lopen aan halster zonder moeder/of anders om dan blijft veulen bij de kudde.en als veulen dan 5 a 6 mnd oud is zet ik moeder in weiland naast het veulen(dat in de kudde blijft).ik heb nog nooit stress gehad bij merrie en veulen,en het spenen op deze manier gaat gewoon ook.

LotteB

Berichten: 260
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Renkum

Re: [Veulenvervoer] Transport van niet-afgespeende veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 11:19

Keona, helemaal mee eens.
Ik heb ook al meerder veulens gehad en eigenlijk allemaal tot 6mnd aan de voet van hun eigen moeder vanaf 2 maand in de kudde. vanaf 6 maand met de moeder weer langzaam aan het werk en dus even los van het veulen. en vanaf 8 maand t veulen op de dag een paar uurtjes in een ander stukje wei, wat wel aangrenzend is aan de wei van mama en zo gaat dat goed.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:03

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben het er mee eens dat het wat kort door de bocht in het artikel vermeld staat, in de zin dat er slechts 1 voorbeeld gegeven wordt en er niet dieper wordt ingegaan op de gevolgen van de scheiding van merrie en veulen.

@LotteB: Je geeft aan dat je graag een meer informerend stuk zou willen laten opnemen in de Wiki, en aan de hand van je posts krijg ik het idee dat je er ervaring mee hebt. Zou je een voorzet kunnen doen om het artikel te herschrijven / uit te breiden :)

Ik hoor graag van je.

LotteB

Berichten: 260
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Renkum

Re: [Veulenvervoer] Transport van niet-afgespeende veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 13:03

Ik ben niet zo goed in het opstellen van verhalen maar de volgende site legt mijns inziens goed uit wat afspenen inhoudt en wat het doet als je het op een juiste en op een minder goede manier doet: http://www.levendehave.nl/kennisbank/pa ... an-veulens

Dit is overigens ook een duidelijk stukje over hoe het paard ontwikkeld vanaf de geboorte: http://www.horses.nl/fokkerij/artikelen ... n-je-paard

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: [Veulenvervoer] Transport van niet-afgespeende veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:18

Je site doet het hier niet. Linkje werkt zo niet.

Wil wel even zeggen dat je een goed punt maakt hier. Hier is zeker meer info nodig,

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: [Veulenvervoer] Transport van niet-afgespeende veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:34

Als we het toch hebben over artikelen over veulens die kort door de bocht zijn dan wil ik het opfok artikel ook even noemen. Dit moet ook nodig eens herschreven worden want daar staan een aantal tenen krommende zaken in. Dus als er mensen zijn in dit topic die deze artikelen eens aan willen pakken, ga vooral je gang.

Het is geen probleem als je van jezelf weet dat je er niet zo goed in bent. Zet hier gerust een voorzetje neer, dan gaan andere bokkers en Wiki-mods daar vanzelf op in en dan komen we gezamelijk tot een veel beter artikel dan dat er nu staat.

LotteB

Berichten: 260
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 11:19

http://www.levendehave.nl/kennisbank/paarden/spenen-van-veulens Spenen van veulens
http://www.horses.nl/fokkerij/artikelen/5355/de-mentale-ontwikkeling-van-je-paard mentale ontwikkeling van je paard

Stuk door Machteld van Dierendonck over de mentale ontwikkeling:
De mentale ontwikkeling van je paard
Het leven van een paard bestaat niet alleen uit eten en zijn eigenaar. Hij is het meest geïnteresseerd in wat hij van zijn weidemaatjes kan leren. Hoe denkt een jong paard?

Eén dag oud: wie, wat, waar?
Het veulen wordt geboren met een blauwdruk. Het weet hoe zijn soort er ongeveer uitziet. Direct na de geboorte wordt dit ingevuld. „Als de heupjes van het veulen zijn geboren, neemt de merrie meestal even een pauze. Op dat moment draait ze zich naar haar veulen en het veulen naar zijn moeder. Dat is de eerste kennismaking”, vertelt etholoog dr. Machteld van Dierendonck. En dan zijn wij er ook nog. „Mensen maken deel uit de omgeving van het veulen en het is goed dat het dier daar in de eerste 36 uur na de geboorte aan kan wennen.” Te veel bemoeienis van de mens is verwarrend.

Tot twee weken oud: mijn mama en ik
In de transitiefase wordt de informatie van de eerste levensdagen bevestigd. Maar er komt ook nieuwe informatie bij. Het veulen leert bijvoorbeeld hoe de woonomgeving eruit ziet en wie de andere weidegenoten zijn. Die andere interesseren hem trouwens nog weinig.

Vanaf twee weken: dolle pret
Het speelkwartier begint wanneer het veulen ongeveer twee weken oud is. De komende acht à negen maanden staan helemaal in het teken van fysieke en sociale ontwikkeling. Leeftijdsgenoten zijn ontzettend interessant. Rond twee à drie maanden bereikt het veulen zijn speelpiek. „Daarna neemt de speeltijd snel af. De graastijd neemt vanaf dat moment juist flink toe.”

Negen maanden oud: alleen
Het veulen ontdekt rond deze tijd onder andere dat zijn moeder het zogen wel welletjes vindt. Hij mag niet meer bij haar drinken. Het afspenen begint. Wanneer dit stapsgewijs gebeurt, verloopt het soepel. „Haal merrie en veulen korte periodes uit elkaar zodat ze kunnen wennen. Laat het veulen in die tijd bij de andere merries en veulens.” Helaas verloopt het afspenen vaak niet zo soepel. Veel veulens worden eerder afgespeend, dat kan behoorlijk traumatisch zijn.

Negen maanden tot twee jaar: oelala!
De geslachtsdelen ontwikkelen zich en de hormonen gieren door het veulenlijfje. Na achttien maanden veranderen paarden in hitsige pubers. „Ja”, lacht Van Dierendonck. „Ze zijn er erg mee bezig.” Hengsten botvieren hun lusten op groepsgenoten. Enthousiast springen ze er bovenop. Veel gebeurt er overigens niet tot ze ongeveer zestien maanden oud zijn. Maar pas op: vanaf achttien maanden kan een hengst succesvol dekken. Sommige zelfs iets eerder.” Merries zijn vaak iets later. Maar rond hun tweede verjaardag zijn zij ook erg geïnteresseerd in alles wat met voortplanting te maken heeft.

Twee tot vier jaar oud: brugpieper
In het wild verlaten paarden hun groep als ze ongeveer twee tot drie jaar oud zijn. Dit is dan ook hét moment om ze kennis te laten maken met ‘vreemde dingen’. „Zet maar eens een kruiwagen in de wei of leg een zeil in de paddock.” De meeste ruiters laten het paard echter liever exploreren hoe hij onder het zadel moet lopen. Onverstandig voor veel rassen, vindt Van Dierendonck. „Lichamelijk gezien zijn deze paarden nog lang niet volgroeid.”

Vanaf vier jaar: relax
En dan wordt het eindelijk wat rustiger. Na het vierde jaar zijn de grootste lessen geleerd. Er komen geen fases meer. Een midlifecrisis blijft het jonge paard bespaard. Het kan zich settelen. „Hij wordt ouder en wijzer. Hoe hij zich mentaal verder ontwikkelt, hangt af van zijn ervaringen.”

Artikel in de Levende Have:
De natuurlijke speenleeftijd bij paarden ligt rond 9 maanden. Op een leeftijd van 1,5 – 3 jaar verlaat een jong paard zijn of haar (familie)groep. In de paardenhouderij worden de meeste veulens al eerder, tussen de 4-6 maanden, gespeend.

Er zijn vele varianten in speenmethoden: vroegere of latere speenleeftijd, abrupte of geleidelijke scheiding van merrie, isolatie of groepshuisvesting, abrupte of geleidelijke overgang in de voeding. Over het algemeen gebeurt het spenen op een vrij abrupte manier: het veulen wordt van de ene op de andere dag van de merrie gescheiden en alleen of met andere veulens in een box of wei gezet. Tegelijkertijd moet het veulen omschakelen van moedermelk naar alleen krachtvoer en ruwvoer. Direct na het spenen vertonen bijna alle veulens abnormaal gedrag.

Onderzoek geeft aan dat een geleidelijkere scheiding van veulen en merrie de stress aanzienlijk doet verminderen. Latere en meer geleidelijke scheiding van de merrie en geleidelijke overgang qua voeding zouden op korte en mogelijk ook lange termijn gedragsproblemen (zoals stalondeugden) kunnen verminderen. (1)

Spenen met zes maanden ligt het meest voor de hand
In het rapport ''Scheiden van dieren'' (2) staat: ''Het spenen vanaf een leeftijd van 4-6 maanden, dat in de praktijk wordt aangehouden, sluit aan bij de natuurlijke situatie wat nutritionele behoefte betreft, waarbij het veulen naast moedermelk ook ander voer zal gaan opnemen. Echter in de praktijk wordt vaak abrupt gespeend, waardoor een plotselinge overgang van voedsel samengaat met verandering van sociale omgeving. Het spenen op een leeftijd jonger dan 4 maanden levert aantoonbaar problemen op. Een advies of een minimale voorgeschreven wettelijke leeftijd 4 of 6 maanden zou moeten zijn kan op dit moment niet worden onderbouwd, hoewel 6 maanden het meest voor de hand ligt.''

Geleidelijk spenen van veulens een must
Op dit moment is er wel genoeg wetenschappelijk onderbouwing om te adviseren, dat veulens geleidelijk moeten worden gespeend, dat wil zeggen dat ze voorafgaand aan het spenen moeten worden bijgevoerd met het voer dat ze na het spenen zullen krijgen (beperkt kracht voer, voldoende ruwvoer / gras: creep feeding). Daarnaast is het creëren van een passende sociale omgeving zowel voor als na het scheiden van de moeder van groot belang om stress te voorkomen en ervoor te zorgen dat het veulen passend sociaal gedrag zal vertonen op latere leeftijd. De invloed van het speenproces op gedragsontwikkeling wordt veelal groter ingeschat dan de invloed van speenleeftijd. (2)

Gespeende veulens worden vaak bij elkaar in een grote groep met een enkele merrie geplaatst. Voor de ontwikkeling van hun gedrag is dat eigenlijk niet zo goed. Veulens hebben namelijk sturing en correctie van volwassen paarden nodig, en het lijkt erop dat er niet naar de oude, wijze dieren wordt ‘geluisterd’ als die met te weinig zijn. Dan vormen de jonkies hechte groepjes met hun eigen normen. Hoe minder volwassen paarden verhoudingsgewijs in een groep lopen, hoe groter de kans dat de jonge dieren op latere leeftijd agressief gedrag of afwijkend groepsgedrag gaan vertonen, zo is gebleken uit onderzoek.

Vooral voor mensen met slechts één merrie en één veulen zou het later en geleidelijker afspenen een ‘must’ zijn. Geleidelijk afspenen kan bijvoorbeeld door de dieren samen in de wei te laten, maar met stroomdraadjes ertussen.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:29

De manier die TS als 'niet kunnend/traumatisch' aangeeft kan prima hoor. En wat in het stuk staat ook, is alleen niet slim. Beter is natuurlijk voorheen afspenen en veulen dat brok kan eten alleen etc.
Maargoed, niet iedereen heeft daar de mogelijkheden voor.
Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat het 'traumatisch' is. Bij ons komen ze de veulens altijd alleen halen (heel soms gaan we met merrie wegbrengen). Merries die het de eerste keer meemaken roepen wel wat maar zo gauw ze uit zich/gehoor zijn is het gewoon stil. Merrie's die het al keer meegemaakt hebben die grazen gewoon verder. natuurlijk is het stress als veulen links gaat en merrie rechts, maarja dat blijft dat heb je ook met oudere paarden die altijd in een groep hebben gestaan en ineens uit elkaar gehaald worden ;)

Dus nee, als iedereen gewoon met gezond verstand handeld, en zorgt dat veulen kan eten en liefst weggaat met andere veulens. Zie ik het probleem niet. Ook zie ik de 'traumatische' ervaring niet zo, dat zou betekenen dat al deze dieren een tik opgelopen hebben, die ik nog niet ontdekt heb (en we doen dit al meer als 10 jaar ;)).

Edit: mbt nieuwe studie's deels mee eens, mar dat zou betekenen dat we nu alleen maar probleempaarden/sociaalgestoorde dieren zouden hebben.....?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:10

in de mensport staat een heel mooi stuk en het is getest.dat hoe jij speend merrie en veulen veel meer stress hebben.maar iedereen doet het zoals hij wilt natuurlijk.want alles kan je hebt ook mensen die met 3,5 mnd spenen vind ik niet normaal maar het kan.
colette_007 schreef:
De manier die TS als 'niet kunnend/traumatisch' aangeeft kan prima hoor. En wat in het stuk staat ook, is alleen niet slim. Beter is natuurlijk voorheen afspenen en veulen dat brok kan eten alleen etc.
Maargoed, niet iedereen heeft daar de mogelijkheden voor.
Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat het 'traumatisch' is. Bij ons komen ze de veulens altijd alleen halen (heel soms gaan we met merrie wegbrengen). Merries die het de eerste keer meemaken roepen wel wat maar zo gauw ze uit zich/gehoor zijn is het gewoon stil. Merrie's die het al keer meegemaakt hebben die grazen gewoon verder. natuurlijk is het stress als veulen links gaat en merrie rechts, maarja dat blijft dat heb je ook met oudere paarden die altijd in een groep hebben gestaan en ineens uit elkaar gehaald worden ;)

Dus nee, als iedereen gewoon met gezond verstand handeld, en zorgt dat veulen kan eten en liefst weggaat met andere veulens. Zie ik het probleem niet. Ook zie ik de 'traumatische' ervaring niet zo, dat zou betekenen dat al deze dieren een tik opgelopen hebben, die ik nog niet ontdekt heb (en we doen dit al meer als 10 jaar ;)).

Edit: mbt nieuwe studie's deels mee eens, mar dat zou betekenen dat we nu alleen maar probleempaarden/sociaalgestoorde dieren zouden hebben.....?

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: [Veulenvervoer] Transport van niet-afgespeende veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 07:59

Iedereen super bedankt voor de interessante informatie en de meningen. Als niemand van jullie zin/tijd heeft om het artikel te herschrijven ga ik er vanminddag of vanavond even voor zitten om de artikelen aan te pakken.
Als jullie nog meer info hebben, zet het hier gerust neer.