Contact

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Contact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 21:22

De verbinding die de ruiter tot stand brengt met de hand via de teugel met de mond van het paard, waarbij de druk op de teugel gelijk blijft. Wanneer deze contactteugel, de druk van het bit op de lagen in de mond van het paard, wordt omgezet in de druk die het paard neemt op het bit, dit onder invloed van de inwerking van de ruiter met zit en kuit, dan wordt er gesproken van aanleuning.

Bron: Theorieboek Orun Instructeursopleiding

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:04

Wanneer weet je of je contact hebt?
Misschien kun je dat ook nog even opzoeken? :)

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 22:39

Eh... dat staat er toch? :)

Als je verbinding met de mond van het paard hebt, waarbij de druk op de teugel gelijk blijft.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:58

Ik denk dat Biggers bedoelt wat je in de praktijk ervaart, dus hoe dat in je handen voelt.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 06:29

Ja, dat bedoel Ik. :)

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 22:07

Neem de teugels op tot ze niet meer in een boogje hangen, maar ook niet heel strak. Mijn instructeur zei vroeger dat je 0 tot 1 kg in je handen mag hebben. Ik streef naar 0. Hier op Bokt lees ik ook wel eens "teugelgewicht", dat vind ik ook wel mooi omschreven. Wees niet bang om in het begin een klein beetje gewicht in je handen te nemen, een los-vaste verbinding is ook niet prettig voor het paard. Daar kan hij geen aanleuning op nemen. De hand moet stil zijn ten opzichte van de paardenmond. Als je je hand helemaal stil zou houden (t.o.v. het zadel) kun je ook geen constante verbinding houden. De beweging van het paard volg je vanuit de pols. Let op dat je niet meebeweegt vanuit je elleboog.

Ik hoop dat ik je hiermee wat heb kunnen helpen.

Verto
Berichten: 242
Geregistreerd: 16-04-11
Woonplaats: Ergens in Noord-Brabant

Re: Contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:12

Naast contact tussen hand en paardenmond via de teugel is er ook contact via je zit (en je benen).

Je zit dient volgens mij net zo stil te zijn als je hand, zoals hierboven omschreven.

Niet vooruitduwen, niet meebewegen (je loopt/zit altijd achter de feiten aan) maar gewoon stil en in balans zitten. Het paard beweegt, jij moet daar je balans in vinden.

Ik denk dus dat contact het totaalplaatje van contact tussen ruiter en paard is - psyche nog niet meegenomen...

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:13

@TS

Je kan beter wat neutraler schrijven. De ik-vorm komt niet echt intressant over.

Neem de teugels op tot ze niet meer in een boogje hangen, maar ook niet heel strak. Het is niet erg om in het begin een klein beetje gewicht in je handen te nemen, een los-vaste verbinding is ook niet prettig voor het paard. Daar kan hij geen aanleuning op nemen. De hand moet stil zijn ten opzichte van de paardenmond. Als je je hand helemaal stil zou houden (t.o.v. het zadel) kun je ook geen constante verbinding houden. De beweging van het paard volg je vanuit de pols. Let op dat je niet meebeweegt vanuit je elleboog.


Haal je dit letterlijk uit het boek of zijn dit je eigen woorden?

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:15

@verto

Goede aanvulling. Is er een eventuele bron bij?

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 22:15

Biggers schreef:
@TS

Je kan beter wat neutraler schrijven. De ik-vorm komt niet echt intressant over.

Neem de teugels op tot ze niet meer in een boogje hangen, maar ook niet heel strak. Het is niet erg om in het begin een klein beetje gewicht in je handen te nemen, een los-vaste verbinding is ook niet prettig voor het paard. Daar kan hij geen aanleuning op nemen. De hand moet stil zijn ten opzichte van de paardenmond. Als je je hand helemaal stil zou houden (t.o.v. het zadel) kun je ook geen constante verbinding houden. De beweging van het paard volg je vanuit de pols. Let op dat je niet meebeweegt vanuit je elleboog.


Haal je dit letterlijk uit het boek of zijn dit je eigen woorden?

Haha, dit deed ik speciaal voor jou omdat ik dacht dat je wat meer uitleg wilde. Het was niet bestemd voor de Wiki. :=
Dit zijn volledig mijn eigen woorden.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:17

Het was een vraag waar je misschien antwoord op kon geven zodat je dat in je artikel kan verwerken :)

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 22:23

Ik denk dat het zitverhaal er niet bij moet, tenminste niet onder het kopje contact omdat gaat om het verschil tussen contact en aanleuning.

Misschien moeten we het iets anders noemen, "contact met de mond" of (teugel)contact.

Ik vind het trouwens geen enkel probleem als iemand dit van me over wil nemen. Ik doe het omdat het me gevraagd is en ik het belangrijk vind, maar eigenlijk heb ik hier helemaal geen tijd voor. :)
Ik ben nog graag van dienst als jullie iets uit de theorie van de instructeursopleiding willen weten. :j

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:26

Als de titel enkel contact is kan de zit er denk Ik gewoon bij. Ivm dat het ook een soort contact is.
Dan kunnen er 2 kopjes komen. Teugels en zit.

Verto
Berichten: 242
Geregistreerd: 16-04-11
Woonplaats: Ergens in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:27

Biggers schreef:
@verto

Goede aanvulling. Is er een eventuele bron bij?



Nee mijn stukje is bronloos, heb het zo geleerd, maar niet uit het boekje.

Ik denk idd dat "contact" het totaalplaatje omschrijft en "teugelcontact" dan specifiek kan ingaan op contact via de teugels. Tenminste, zo lees en begrijp ik de letterlijke woorden. Teugelcontact puur verwoorden met "contact"; daar is de betekenis van het woord "contact" weer te breed voor. Snappie'emnog?

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:33

Idd, contact is daarvoor Nog best wel een algemeen woord.
Dus als je teugelcontact wil...
Alhoewel mijn keuze voor contact gaat.
Is even wat overzichtelijker.
Je kan beter 1 artikel met alle info en onderdelen erin, zoals een boek.
Want 'contact' is ruim maar niet te ruim voor meerdere artikelen.
Maar dat is mijn mening :)