[Parelli] Parelli artikel(en) in de Wiki

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

[Parelli] Parelli artikel(en) in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 15:52

Momenteel bevat de Wiki twee artikelen over Parelli:
* Pat Parelli: eentje over de persoon Pat Parelli
* Parelli: eentje over de methode van Parelli

Vanuit de mods van het forum GVL hebben wij begrepen dat er binnen dit forum veel vraag is naar de Parelli methode. Ook wordt deze methode vaak geopperd in topics over 'probleem paarden' binnen het forum OMG. In het huidige artikel over de methode van Parelli wordt kort toelichting gegeven over de 7 games, en de denkwijze achter parelli. Wat in de Wiki nog ontbreekt is een artikel over 'Hoe' Parelli uit te voeren en in deze artikelen ook de eventuele problemen te bespreken waar men tegen aan kan lopen bij het uitvoeren van de games.

Een soortgelijke opbouw is al gebruikt bij artikelen over vrijheidsdressuur, zie bijvoorbeeld: buiging, compliment en steigeren. Het zou een waardevolle aanvulling zijn voor de Wiki als de 7 games meer uitgebreid, door ervaringsdeskundige op dit gebied, wordt beschreven. Hiervoor kan bijvoorbeeld als input gebruikt worden de linkjes in dit topic.

Wie o wie wil dit oppakken en hier werk van maken samen met andere schrijvers en de Wikimods?

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: [Parelli] Parelli artikel(en) in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:09

Hoe Parelli uit te voeren... denk niet dat dat zomaar in een stukje tekst uitgelegd kan worden. De methode leer je nog altijd het best met een thuisstudie-pakket en les.
Of hoe wilden jullie deze artikelen invullen? Wil namelijk best schrijven hoor, maar de volledige werkwijze van de methode uitleggen gaat niet in een artikel.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: [Parelli] Parelli artikel(en) in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 16:16

Mijn idee is om de achtergrond/totstandkoming van de 7 games te beschrijven en de meest voorkomende struikelblokken/problemen.

Wat je nu veel op het forum ziet is dat er wordt geroepen: parelli werkt. Dat zal best, maar hoe werkt het dan? En waarom? In het huidige artikel over de methode wordt vooral kort ingegaan op de inhoud van de 7 games. Misschien is er geen nieuw artikel nodig, maar kan dit worden uitgebreid of dit artikel worden gesplitst. Naar ons gevoel mist er nog informatie over met name de methode.

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Parelli] Parelli artikel(en) in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:20

op www.paardnatuurlijk staat redelijk veel uitleg over de 7 games, alleen dan schendt je het copyright maar geeft wel een idee hoe eea te schrijven, misschien heeft Parelli nl wel ideetjes over hoe zij graag willen zien dat er eea in onze wiki komt?

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: [Parelli] Parelli artikel(en) in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 20:14

@Cissy: als je er ervaring mee hebt: voel je vrij om contact op te nemen met Parelli en aan een stuk te beginnen :)

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Parelli] Parelli artikel(en) in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:21

jaja, daar was ik al bang voor.... :) maar ik wil er wel een mailtje aan wagen hoor, geen probleem, maar nu nog even niet, eerst wat andere belangrijkere zaken.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: [Parelli] Parelli artikel(en) in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 07:39

Het is niet verplicht hoor :) Maar het idee achter de Wiki is dat het voor en door iedereen is. Wij kunnen als WikiMods wel overal achter aan, maar dan wordt het onze Wiki en dat is niet de bedoeling :)

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: [Parelli] Parelli artikel(en) in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:20

Ik zal vandeweek kijken wat ik toe kan voegen en een mailtje sturen naar Irene van Parelli NL.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: [Parelli] Parelli artikel(en) in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 14:45

:) Super Auky!

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:49

Naar aanleiding van het artikel over parelli in de wiki kom ik bij dit artikel terecht. In dat artikel lees ik iets vreemds; namelijk dat men van het idee van de levels zou zijn afgestapt en dat de succes series hiervoor in de plaats zijn gekomen.
Dit is echter niet het geval, de succes series bestaan inderdaad ook, maar er zijn ook nog wel degelijk (relatief nieuwe) level paketten in gebruik. Als je denkt dat je het level hebt afgerond, kun je hiervoor online auditie doen (zie hiervoor ook allerlei auditie filmpjes op youtube).
Het lijkt me goed om het artikel hierop aan te vullen, toch?

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: [Parelli] Parelli artikel(en) in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 18:07

Prima aanvulling lijkt mij. Je kan dit zelf aanpassen in de Wiki als je wilt, liefst met bronvermelding :)

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:05

Ik heb eventueel nog aanvulling voor het rijgedeelte, freestyle-finesse, one million transitions van Linda. Ook zag ik dat de doorlink naar One Rein Stop leeg was, ook daar denk ik een toevoeging voor te hebben. Het schrijven ervan kost natuurlijk wel wat tijd dus hoor graag of er vraag naar is :)

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: [Parelli] Parelli artikel(en) in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 09:25

Het artikel over One rein stop bestaat al, maar ik denk dat dat verplaatst is. Dat zal ik binnenkort even opzoeken. Over het rijgedeelte hebben we nog weinig dus daar is zeker behoefte aan. Als jij wil schrijven, heel graag!

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: [Parelli] Parelli artikel(en) in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 09:37

Ik heb inderdaad nog eens apart gezocht en zie inderdaad dat er wel een andere pagina van de one rein stop is. Ik zal morgen aan de slag gaan met het rijden :)

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:37