Hoef- of straalkanker

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hafjesliefde

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-04-09

Hoef- of straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 20:10

thumb|beschrijving van de foto

Hoefkanker is een ziekte van het levende weefsel in de hoef. De cellen in de hoef delen te snel waardoor ze niet op tijd kunnen verhoornen en afsterven. Je ziet dan levend weefsel op de plaats waar normaal hoorn hoort te zitten. Dat kan bijvoorbeeld zijn in de zool van de hoef of in de straal, in dat laatste geval spreekt men van straalkanker. Voor het paard is dit erg pijnlijk en een operatie om het slechte weefsel weg te halen is bijna altijd noodzakelijk.

==Symptomen==

In het begin kan deze ziekte er als rotstraal uitzien en behandeld worden. Symptomen zijn gezwollen huid in de kootholte en een verdikte kroonrand. Als het straal- en balgebied gezwollen en papperig zijn en er een typische lucht vrij komt, kan er sprake zijn van straalkanker. Paarden gaan zelden of niet kreupel door straalkanker, wel door rotstraal.

==Oorzaken==
Meestal wordt deze ziekte veroorzaakt door een infectie, schimmel of bacterie in de hoef, in de vorm van bijvoorbeeld brokkelhoeven, rostraal, losse wand, kroonwandinfectie,… Na dit stadium is de functionaliteit van de hoef aangetast en kunnen er allerlei problemen ontstaan die pas ontdekt worden door de mens in een laat stadium.

==Behandeling==

De behandeling bestaat uit een ingrijpende aanpak, omdat een gedeeltelijk stuk (of soms helemaal) van de aangetaste straal, kiemlaag, straallederhuid, of zelfs de zool moet worden weggenomen. Tijdens deze behandeling moeten de hoeven van het paard in kwestie worden verdoofd, omdat het een aanpak is die zeer zorgvuldig moet gebeuren en dus ook veel tijd in beslag neemt.

==Preventie==

--niet gevonden, maar ik vermoed dat dit zou zijn: hoeven regelmatig nakijken op schimmels, bacteriën,…

== Foto's ==

<gallery>
Afbeelding:''naamvandefoto.jpg''|''beschrijving van de foto''
</gallery>

==Bronnen, referenties en/of voetnoten==
* http://www.hethazewinkel.nl/viewarticle.asp?art=118
* http://www.rwl-quality.nl/hoefproblemen ... hp?lang=nl
* http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl/hoefi ... anker.html
* http://hoefsmeden.com/hoefkanker.html
* http://www.hoofcare.nl/map_voor_lezinge ... anker.html


categorie:aandoening

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Hoef- of straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 07:58

Ziet er goed uit :)

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 08:07

Ziet er goed uit. Ik zie nog wel wat schrijftechnisch verbeterpuntjes. Misschien kun je jetekst nog eens goed doorlezen.

hafjesliefde

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 15:23

thumb|beschrijving van de foto

Hoefkanker is een ziekte van het levende weefsel in de hoef. De cellen in de hoef delen te snel waardoor ze niet op tijd kunnen verhoornen en afsterven. Je ziet dan levend weefsel op de plaats waar normaal hoorn hoort te zitten. Dat kan bijvoorbeeld zijn in de zool van de hoef of in de straal, in dat laatste geval spreekt men van straalkanker. Voor het paard is dit erg pijnlijk en een operatie om het slechte weefsel weg te halen is bijna altijd noodzakelijk.

==Symptomen==

In het begin kan tonen als rotstraal en ook zo behandeld worden. Symptomen zijn gezwollen huid in de kootholte en een verdikte kroonrand. Als het straal- en balgebied gezwollen en papperig zijn, en er een typische lucht vrij komt, kan er sprake zijn van straalkanker. Paarden worden zelden of niet kreupel door straalkanker, wel door rotstraal.

==Oorzaken==
Meestal wordt deze ziekte veroorzaakt door een infectie, een schimmel of bacterie in de hoef, in de vorm van bijvoorbeeld: brokkelhoeven, rotstraal, losse wand, kroonwandinfectie,… Na dit stadium is de functionaliteit van de hoef aangetast en kunnen er allerlei problemen ontstaan die pas ontdekt worden door de mens in een laat stadium.

==Behandeling==

De behandeling bestaat uit een ingrijpende aanpak, omdat een gedeeltelijk stuk (of soms het hele deel) van de aangetaste straal, kiemlaag, straallederhuid, of zelfs de zool moet worden weggenomen. Tijdens deze behandeling moeten de hoeven van het paard in kwestie worden verdoofd, omdat het een aanpak is die zeer zorgvuldig moet gebeuren en dus ook veel tijd in beslag neemt.

==Preventie==

--niet gevonden, maar ik vermoed dat dit zou zijn: hoeven regelmatig nakijken op schimmels, bacteriën,…

== Foto's ==

<gallery>
Afbeelding:''naamvandefoto.jpg''|''beschrijving van de foto''
</gallery>

==Bronnen, referenties en/of voetnoten==
* http://www.hethazewinkel.nl/viewarticle.asp?art=118
* http://www.rwl-quality.nl/hoefproblemen ... hp?lang=nl
* http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl/hoefi ... anker.html
* http://hoefsmeden.com/hoefkanker.html
* http://www.hoofcare.nl/map_voor_lezinge ... anker.html


categorie:aandoening

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:45

hafjesliefde schreef:
thumb|beschrijving van de foto

Hoefkanker is een ziekte van het levende weefsel in de hoef. De cellen in de hoef delen te snel waardoor ze niet op tijd kunnen verhoornen en afsterven. Je ziet Er vormt zich dan levend weefsel op de plaats waar normaal hoorn hoort te zitten. Dat kan bijvoorbeeld zijn in de zool van de hoef of in de straal, in dat laatste geval spreekt men van straalkanker. Voor het paard is dit erg pijnlijk en een operatie om het slechte weefsel weg te halen is bijna zo goed als altijd noodzakelijk.

==Symptomen==

In het begin geeft hoefkanker en/of straalkanker vaak dezelfde symptomen tonen als rotstraal en ook zo behandeld worden. Symptomen zijn gezwollen huid in de kootholte en een verdikte kroonrand. Als het straal- en balgebied gezwollen en papperig zijn en er een typische lucht vrij komt, kan er sprake zijn van straalkanker. Paarden worden lopen zelden of niet kreupel door straalkanker. Rotstraal kan wel kreupelheid veroorzaken.

==Oorzaken==
Meestal wordt deze ziekte veroorzaakt door een infectie, een schimmel of bacterie in de hoef. Dit uit zich in de vorm van bijvoorbeeld: brokkelhoeven, rotstraal, losse wand, kroonwandinfectie. Na dit stadium is de functionaliteit van de hoef aangetast en kunnen er allerlei problemen ontstaan die pas ontdekt worden door de mens in een laat stadium. welke problemen ontstaan er dan?

==Behandeling==

De behandeling bestaat uit een ingrijpende aanpak: omdat een gedeeltelijk stuk (of soms de complete) aangetaste straal, kiemlaag, straallederhuid of zool moet worden weggenomen. Tijdens deze behandeling moeten de hoeven van het paard worden verdoofd, omdat het een aanpak is die zeer zorgvuldig moet gebeuren en dus ook veel tijd in beslag neemt.

==Preventie==

--niet gevonden, maar ik vermoed dat dit zou zijn: hoeven regelmatig nakijken op schimmels, bacteriën,… ik vermoed dat er geen preventie is omdat deze ziekte een celvormingsprobleem kent als beginsel

== Foto's ==

<gallery>
Afbeelding:''naamvandefoto.jpg''|''beschrijving van de foto''
</gallery>

==Bronnen, referenties en/of voetnoten==
* http://www.hethazewinkel.nl/viewarticle.asp?art=118
* http://www.rwl-quality.nl/hoefproblemen ... hp?lang=nl
* http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl/hoefi ... anker.html
* http://hoefsmeden.com/hoefkanker.html
* http://www.hoofcare.nl/map_voor_lezinge ... anker.html


categorie:aandoening

hafjesliefde

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-04-09

Re: Hoef- of straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 08:33

mag hij dan zo op de wiki? of iemand nog aanmerkingen?

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Hoef- of straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:37

Als je nog foto's zoekt, ik heb van de hele behandeling van de straalkanker van mijn paard foto's, alleen van voor de behandeling niet. Niet alle foto's zijn even geschikt om te plaatsen, maar er zitten er wel een aantal bij die kunnen. Paard heeft het trouwens niet overleefd...

hafjesliefde

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-04-09

Re: Hoef- of straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 08:38

er zijn al elf foto's van hoef- en straalkanker, inclusief behandeling :) toch bedankt ;)

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Hoef- of straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:39

o, ok, geeft niet hoor!

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Hoef- of straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:29

Wat mij betreft kan het artikel naar de Wiki :) Ik zou alleen het kopje preventie verwijderen omdat je daar geen info over hebt :)

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Hoef- of straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:56

Ik heb nog wel een paar opmerkingen:
- Een aantal van je links werken niet waardoor ik de informatie uit je artikel niet kan controleren.
- Ik vraag me af hoe betrouwbaar het is, want volgens mij is op dit moment nog erg weinig bekend over de oorzaak van straalkanker. Er worden nog volop onderzoeken gedaan voor zover ik weet.
- Je zou nog iets meer informatie kunnen geven over welke laag van de hoefwand nu precies ontstoken is en te snel gaat delen. Daarnaast zou ik meer benadrukken dat het erg belangrijk is om zo snel mogelijk met de behandeling te beginnen om de kans op genezing zo groot mogelijk te houden.
Als men namelijk te lang wacht raakt de rest van de ondervoet ook aangetast en is de prognose voor het paard erg slecht.
Je zou ook nog kunnen vermelden dat de behandeling voor het paard erg pijnlijk is.

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:11

hafjesliefde schreef:
Paarden worden zelden of niet kreupel door straalkanker, wel door rotstraal.


Rotstraal kúnnen paarden kreupel van zijn, maar van straalkanker is het in bijna alle gevallen zeker dat ze stokkreupel zijn.
Laatst bijgewerkt door SpikyBlue op 29-04-11 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:54

hafjesliefde schreef:
==Symptomen==

In het begin kan tonen als rotstraal en ook zo behandeld worden. Symptomen zijn gezwollen huid in de kootholte en een verdikte kroonrand. Als het straal- en balgebied gezwollen en papperig zijn, en er een typische lucht vrij komt, kan er sprake zijn van straalkanker. Paarden worden zelden of niet kreupel door straalkanker, wel door rotstraal.


Andere symptomen: zwamachtige hoorngroei, zgn. steeltje uit de middelste straalgroeve richting hoefballen, stank, bloedt snel.

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:57

hafjesliefde schreef:
==Behandeling==

De behandeling bestaat uit een ingrijpende aanpak, omdat een gedeeltelijk stuk (of soms het hele deel) van de aangetaste straal, kiemlaag, straallederhuid, of zelfs de zool moet worden weggenomen. Tijdens deze behandeling moeten de hoeven van het paard in kwestie worden verdoofd, omdat het een aanpak is die zeer zorgvuldig moet gebeuren en dus ook veel tijd in beslag neemt.


Tijdens deze ingrijpende, meestal pijnlijke behandeling wordt vaak, behalve de plaatselijke verdoving ook het gehele paard verdoofd aangezien het de hoef lang op moet houden en stil moet staan tijdens het wegsnijden van de aangetaste gedeeltes. Tevens wordt er een tourniquet onder de kogel aangebracht om de hoef bloedledig te kunnen behandelen.
De behandeling moet in veel gevallen meer dan eens toegepast worden in de kliniek.

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:01

Straalkanker en hoefkanker zijn trouwens 2 verschillende dingen en het is een ontsteking van de hoeflederhuid.
Straalkanker komt alleen voor in de straal (vanuit de straallederhuid). Hoefkanker is een ontsteking van de zoollederhuid, ballederhuid én straallederhuid.

Op de hoeflederhuiden groeien de hoornige onderdelen van de hoef.
Hoeflederhuiden:
* Straallederhuid - Hoornige straal
* Ballederhuid - Hoornige ballen van de hoef
* Zoollederhuid - Hoornzool
* Wandlederhuid - Hoornwand

Het 'opereren' wordt ook wel curetteren genoemd. Bij deze operatie wordt ál het slechte hoorn weggenomen.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Hoef- of straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:10

Ik ben het met niet alles eens hoor, wat je schrijft SpikeyBlue. Mijn paard heeft geen enkele behandeling in de kliniek gehad, maar alles gewoon op stal. Er is ook geen tourniquet aangebracht, en ook niet onder gehele verdoving. Verder was mijn paard geen moment kreupel. Het zwamachtige zou ik eerder spons-achtig noemen, het stonk niet en bloedde ook niet snel. Het was wel degelijk straalkanker.

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:15

Wat ik opschrijf is wat ik weet. Het kan misschien wat genuanceerd worden, als in: de behandeling moet in veel gevallen meer dan eens toegepast worden (en dan zonder: in de kliniek).

Dat de behandeling vaak in de kliniek wordt toegepast is omdat het daar goed schoon is en er artsen aanwezig zijn.
Officieel mag een hoefsmid (of iemand die geen DA is) geen 'bloed laten vloeien' (huiddoorborende activiteit) zonder aanwezigheid van een DA. Deze behandeling wordt dan ook (officieel) in samenwerking van HS en DA uitgevoerd.
Dat dit in de praktijk wel eens voorkomt, ben ik met je eens ;) Maar dat is het officiële verhaal.


Kijk voor 'smeuïge' foto's maar eens op de site van hoofcare. :\

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:17

Bij mij is de behandeling ook door een dierenarts uitgevoerd hoor, met mij als assistente. Ik heb gewoon zelf de hoef vastgehouden, instrumenten aangegeven etc. Ook daarna heb ik zelf de verbanden gewisseld, pijnstillers gegeven etc.

*edit: ik heb ook smeiiuge foto's, heb elke keer als het verband gewisseld moest, foto's gemaakt voor eht verloop.

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:18

Ik las het net idd... Het is een rotziekte.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:12

Thnx voor alle ervaringen. Heeft iemand van jullie tijd en zin om de opzet van het artikel hierboven aan te vullen met de praktijkervaringen van jullie zelf?? Zoals Spikeblue al voorstelt zullen bepaalde dingen wat genuanceerd moeten worden. De ziekte verloopt niet bij elk paard hetzelfde, maar deze info is zeker nuttig om te vermelden.

Het artikel hoeft natuurlijk niet in 1 keer goed te zijn, maar naar aanleiding van een nieuwe poging kunnen anderen dan weer verbeterpunten aandragen.

meredith
Berichten: 1451
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 01:33

[quote="Aurora3"]
Thnx voor alle ervaringen. Heeft iemand van jullie tijd en zin om de opzet van het artikel hierboven aan te vullen met de praktijkervaringen van jullie zelf?? Zoals Spikeblue al voorstelt zullen bepaalde dingen wat genuanceerd moeten worden. De ziekte verloopt niet bij elk paard hetzelfde, maar deze info is zeker nuttig om te vermelden.

Het artikel hoeft natuurlijk niet in 1 keer goed te zijn, maar naar aanleiding van een nieuwe poging kunnen anderen dan weer verbeterpunten aandragen.
hallo
dit kun je misschien plaatsen voor mensen die denken dat tandpasta-appelmoes enz. wel helpen. Ts zelf heeft haar paard gered met jodium en soda. . Aangezien ik al een ow heb hiervoor lijkt het mij toch een mooie aanvulling om mensen er op te wijzen .

vrgr klazina
[BEH] Foto verslag Hoefkanker Avelyn

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 03:22

SpikyBlue schreef:
Rotstraal kúnnen paarden kreupel van zijn, maar van straalkanker is het in bijna alle gevallen zeker dat ze stokkreupel zijn.

SpikyBlue schreef:
Kijk voor 'smeuïge' foto's maar eens op de site van hoofcare. :\

Op de site van Hoofcare staat juist duidelijk dat:
Paarden gaan NIET of nauwelijks kreupel door straalkanker, wel door rotstraal.....

Vandaar dat het in het begin niet ernstig lijkt, en ook omdat het veel van elkaar weg heeft en daardoor moeilijk (lees; vaak "te" laat) wordt herkent.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:57

Ik heb de informatie uit dit artikel zoveel mogelijk verwerkt in Hoefkanker.

Zouden jullie het eens willen lezen? Als je op- of aanmerkingen hebt, laat het gerust weten. Vinden jullie trouwens dat er een apart artikel moet komen voor straalkanker of zullen we dat gewoon in dit artikel verwerken door middel van een apart kopje? Een groot deel van de informatie is natuurlijk hetzelfde want straalkanker is eigenlijk een vorm van hoefkanker.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Hoef- of straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:05

Ik zou het zeker onder een aparte kop in hetzelfde artikel plaatsen. Alles wat ik op internet heb gelezen over de twee vormen staat ook bij elkaar. Zal het straks ook nog even lezen.

meredith
Berichten: 1451
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:53

Aurora3 schreef:
Ik heb de informatie uit dit artikel zoveel mogelijk verwerkt in Hoefkanker.

Zouden jullie het eens willen lezen? Als je op- of aanmerkingen hebt, laat het gerust weten. Vinden jullie trouwens dat er een apart artikel moet komen voor straalkanker of zullen we dat gewoon in dit artikel verwerken door middel van een apart kopje? Een groot deel van de informatie is natuurlijk hetzelfde want straalkanker is eigenlijk een vorm van hoefkanker.


ik denk dat jij hier de meest geschikte persoon voor bent, je zit dicht bij het vuur als a,s dierenarts. Misschien kun je eens verhaal gaan doen bij collega,s en die een stukje laten schrijven uit de praktijk.

De stukken die nu worden neergezet komen van de praktijk van de gebr. van nassau. Deze kunnen dit werk doen omdat de kliniek achter hun staat. Maar niet iedereen heeft zo ongeveer 5000 euro over voor een behandeling aan hoefkanker. Sommige moeten het doen met de dierenarts en hoefsmid die ze hebben en daar blijken nogal verschillen in te zitten.