En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 20:06

tamary schreef:
Eerste insecten zijn inmiddels actief, gras groeit, dus dan worden parasieten ook weer wakker.


Ok ga voor de zekerheid morgen terug behandelen tegen bloedluizen, je weet maar nooit...

-Namiro-

Berichten: 1926
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:11

Heb je overdag gekeken of je bloedluis ziet?
Zo ja, kijk dan even als het straks donker is met een lamp.. dan worden bloedluizen pas actief.
Overdag verschuilen ze zich namelijk..

Wat ontzettend balen dit.. -O-

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 20:12

Oh dat wist ik niet, heb inderdaad overdag gekeken! Pffff hoop echt niet op een herbesmetting zeg, maar heb wel nog alle medicatie liggen voor een behandeling dus die zal ik sowieso starten dan.

Echt niet goed voor m'n stress niveau dit.

edit: even teruggekeken in het topic, is twee maanden goed gegaan zonder symptomen. Klopt wel wat tamary zegt dat het nu terug warmer is, dus misschien inderdaad toch terug herbesmetting.

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:15

Wat de hoeveelheid betreft: ik geef de 2 emoes 2 volle scheppen per dag, maar die zijn natuurlijk een slagje groter. En die eten geen gras of wat anders dan ook erbij, alleen loopvogelbrok. Wel sneu dat hij nou weer in de lappenmand zit! Hopelijk kom je er gauw achter wat het is.

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 20:23

josien_m_ schreef:
Wat de hoeveelheid betreft: ik geef de 2 emoes 2 volle scheppen per dag, maar die zijn natuurlijk een slagje groter. En die eten geen gras of wat anders dan ook erbij, alleen loopvogelbrok. Wel sneu dat hij nou weer in de lappenmand zit! Hopelijk kom je er gauw achter wat het is.


Dankje! Ze krijgen met twee één volle schep per dag, daarnaast nog andijvie, boerenkool en meelwormen en de hele dag door gras.. Dus dat lijkt in principe in orde maar wellicht heeft hij toch meer nodig.. ga hem even flink proberen bijvoeren.

snorkel1986

Berichten: 3032
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:30

Dat zou qua voer genoeg moeten zijn...
Ik gok op Luis idd en overdag kannje ze ook wel zien

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 20:41

Hoopte echt zo dat we daar vanaf waren. Ze zitten dan waarschijnlijk toch ergens in de omgeving? Om knettergek van te worden zeg :\

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:49

Solleke_Noah schreef:
Hoopte echt zo dat we daar vanaf waren. Ze zitten dan waarschijnlijk toch ergens in de omgeving? Om knettergek van te worden zeg :

Schuur zou kunnen, houtnaden zijn ideaal. Kan zijn dat ze daarom er niet in willen.
Je kan bij de welkoop hokwit kopen (ligt bij de duivenspullen). Is poeder dat je aanmaakt met beetje water tot dikke vla en dan als verf in alle naden en kieren smeert, werkt op bloedluis als schuurpapier. Strooi het ook over de bodem en hark het er door.

snorkel1986

Berichten: 3032
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:18

Zeg het maar ik heb al eens luisteren ingeleverd bij da ( had ze van de geit geplukt die vol zat) maar was volgens hun kippen Luis en dat kon niet.. dus tja... sinds dien zo dra we aan afwijkends zien is het behandelen ( je kan ze zo zien vaak effe op meerder plekken kijken) en spuiten / wassen/ poederen..

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 23:06

Beterschap voor hem! Het ging zo goed! Het is idd wel wat warmer weer geworden.

fransje23

Berichten: 15410
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 23:07

Oh nee, hopelijk knapt hij weer snel op!

Bloodymary
Berichten: 4554
Geregistreerd: 02-08-08

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 00:12

Kan best zijn dat hij al wat ouder is. Heb ook zo'n kip. De ene dag denk ik hij is er geweest, dan zit ze zo suf en de volgende dag rent ze weer rond. En als ze in de rui zijn, dat kost ook veel energie. Maar wel een goede tip inderdaad om eens bij een dierentuin of ergens waar ze meer loopvogels hebben te informeren.

Beterschap voor Maurice en sterkte er mee!

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 07:51

Bedankt allemaal voor de beterschapswensen en de tips.

Hij is gelukkig goed de nacht doorgekomen, oef! Lag nog te slapen toen ik deze ochtend ging kijken, maar kwam vrij vlot recht en ging meteen eten. Denk dat het verplichte rusten op stal uit de regen hem deugd gedaan heeft. Meteen volledig behandeld tegen bloedluis en ook de stal gedaan.

Nu maar goed volproppen met voer en eiwitten en hopen dat het weer met een sisser afloopt :+ Wel een gedoe hoor die bloedluizen, als het dat is! Voor de mensen met kippen/vogels: doen jullie om de paar maanden een preventieve behandeling ofzo?


pillow
Berichten: 7831
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:38

-Namiro- schreef:
Heb je overdag gekeken of je bloedluis ziet?
Zo ja, kijk dan even als het straks donker is met een lamp.. dan worden bloedluizen pas actief.
Overdag verschuilen ze zich namelijk..

Wat ontzettend balen dit.. -O-

Dat is waar, maar ze verstoppen zich in naden en kieren van het (kippen)hok, en deze heren hebben geen hok waar ze snacht in zitten.

Mirjam79

Berichten: 1727
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:57

Waardeloos die bloedluizen! Wij hadden ze bij onze kippen ook. Dusdanig erg dat we het oude hok gesloopt hebben en een nieuw hok hadden gebouwd op een andere plaats. Binnen 2 weken weer vol luis!
Wat ons toen erg goed geholpen heeft is een papje maken van diatomeeënaarde en daar alles mee insmeren. Sinds die tijd niks meer gezien.
Ik las dat je hem en omgeving al behandeld hebt, mocht het niet helpen, dan zou dit altijd nog kunnen.
Hopelijk knapt hij snel weer op!

Marigold

Berichten: 12595
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 11:04

Ik bedenk me ineens, zouden nandoes ook net als kippen regelmatig een zandbad willen nemen tegen luizen en hebben jou nandoes daar de mogelijkheid toe?
Gevoeligheid voor luizenbesmetting, houdt dat verband met een lage weerstand?
Bij de pony’s was/leek het ook vaak zo dat de zwakken telkens luizen kregen en andere gezonde dieren in de kudde niet.

Tijn8
Berichten: 511
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:55

volgens mij legde mijn vader regelmatig tabakstelen in het leghok van de kippen, dat was volgens mij ook tegen de luizen. Misschien kun je die in het nest leggen dan.

Wel balen dit zeg!

YvonneV
Berichten: 8792
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 13:06


jiehaaa

Berichten: 5072
Geregistreerd: 28-08-05

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 16:39

Maurice toch, weer in de lappenmand. Veel sterkte gewenst!

snorkel1986

Berichten: 3032
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 18:21

Tijn8 schreef:
volgens mij legde mijn vader regelmatig tabakstelen in het leghok van de kippen, dat was volgens mij ook tegen de luizen. Misschien kun je die in het nest leggen dan.

Wel balen dit zeg!

Probleem is een nandoe maakt niet echt een nest hooguit een gat als ze eieren hebben die van ons hebben geen vaste lig plaats en wisselen af alna gelang het weer ivm uit de wind liggen en waar ze zin in hebben.. geen logica in dat koppie

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 19:12

snorkel1986 schreef:
Tijn8 schreef:
volgens mij legde mijn vader regelmatig tabakstelen in het leghok van de kippen, dat was volgens mij ook tegen de luizen. Misschien kun je die in het nest leggen dan.

Wel balen dit zeg!

Probleem is een nandoe maakt niet echt een nest hooguit een gat als ze eieren hebben die van ons hebben geen vaste lig plaats en wisselen af alna gelang het weer ivm uit de wind liggen en waar ze zin in hebben.. geen logica in dat koppie


Nee dat klopt wel. Als ik probeer een nestplaats in te richten (zaagsel voorzien enzo) dan gaan ze de dag erna sowieso ergens anders liggen :+

Maar ik heb wel medicatie in zn water en poeder onder z'n vleugels gedaan en tabaksstelen en diatomeënaarde in de stal verspreid waar Maurice nu opgesloten zit!

Nuja opgesloten... daarnet toen ik ging voederen was hij ontsnapt en liep prinsheerlijk samen met Antoine door de wei _O- Wel een goed teken, hij leek ook al iets steviger op zn pootjes te staan. Heb hem wel terug opnieuw op stal gezet, lijkt me beter met dit regenweer ook. Maar ik slaap vannacht al zeker wat geruster <3

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 19:16

Marigold schreef:
Ik bedenk me ineens, zouden nandoes ook net als kippen regelmatig een zandbad willen nemen tegen luizen en hebben jou nandoes daar de mogelijkheid toe?
Gevoeligheid voor luizenbesmetting, houdt dat verband met een lage weerstand?
Bij de pony’s was/leek het ook vaak zo dat de zwakken telkens luizen kregen en andere gezonde dieren in de kudde niet.


Ze nemen inderdaad graag een zandbad :j op dit moment is het wel meer modderbad...

Daarom dat ik inderdaad denk aan ouderdom, net wat vatbaarder voor vanalles.. doet me ook denken aan mijn oude paard die ik altijd heel stevig moest bijvoeren op het einde, z'n darmen pakten het gewoon niet meer goed op. Maar dat zijn allemaal maar veronderstellingen natuurlijk.

Sky_As

Berichten: 4768
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 19:37

Solleke_Noah schreef:
snorkel1986 schreef:
Probleem is een nandoe maakt niet echt een nest hooguit een gat als ze eieren hebben die van ons hebben geen vaste lig plaats en wisselen af alna gelang het weer ivm uit de wind liggen en waar ze zin in hebben.. geen logica in dat koppie


Nee dat klopt wel. Als ik probeer een nestplaats in te richten (zaagsel voorzien enzo) dan gaan ze de dag erna sowieso ergens anders liggen :+

Maar ik heb wel medicatie in zn water en poeder onder z'n vleugels gedaan en tabaksstelen en diatomeënaarde in de stal verspreid waar Maurice nu opgesloten zit!

Nuja opgesloten... daarnet toen ik ging voederen was hij ontsnapt en liep prinsheerlijk samen met Antoine door de wei _O- Wel een goed teken, hij leek ook al iets steviger op zn pootjes te staan. Heb hem wel terug opnieuw op stal gezet, lijkt me beter met dit regenweer ook. Maar ik slaap vannacht al zeker wat geruster <3


Nu ben ik echt benieuwd hoe je een nandoe op stal zet?

Is hij halstermak? :Y)

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 19:38

Hem achter een handje meelwormen laten aanlopen _O-

Sky_As

Berichten: 4768
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 19:44

Haha, ahh zo lok ik mijn kip ook. Maar dat werkt ook op groter formaat. Wat grappig!