Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xoranlover

Berichten: 6648
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 21:33

Natuurlijk heb je uitzonderingen. Maar ik ben op zoek gegaan naar wat ik wilde voeren en daarin wat ze het ze lekker vonden. Gelukkig gaat het hier nu prima.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 22:33

Hele mooie paal Yinthee! Vind dat zwarte sisal altijd veel mooier dan dat lichte :D Staat wat luxer ofzo.

Hier gelukkig 2 hele makkelijke eters. Tot nu toe alle soorten natvoer die ik voor ze haal gaan er smakelijk in :))

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 23:23

Wij hebben ook goede eters. Daar ben ik blij mee.

Ik heb wel ondertussen een ander probleem: Ik weet niet meer wat ik met Nina moet. Ze sloopt ALLES. Ze luisterd echt voor geen meter. Ik heb klikkertraining geprobeerd, plantenspuit, belonen, nekvel (niet knijpen maar corrigeren), time outs, niks werkt. Her is zo ver gekomen dat ik letterlijk hun fonteintje weg heb gedaan en een normaal bakje in de plaats daarvan heb gezet, omdat Nina er zodanig misbruik van maakt dat onze vloer meerdere keren blank heeft gesraan. Ze probeert hem letterlijk open te krijgen. Een van onze planten is op verschillende plekken getaped omdar de katten de takken af hebben gebroken. Die ander is dood aan het gaan omdat Nina er aan blijft zitten. We hebben de keukendeur er weer in gezet omdat Nina op her aanrecht bleef klimmen. 3 keer raden. ZE DOET HET NOG STEEDS!
Ze kan het niet meer consrant doen. Maar gaat de deur 1 seconde open, hoppa, nina op aanrecht. Ik ben er nu over aan het denken om de woonkamerdeur weer dicht te doen savonds omdat ze, als wij in bed liggen, de boel onderteboven zetten. Met name Nina dan. Maar ze vindt boven ook wel wat om te slopen. Welke deuren we ook open of dicht hebben staan. Het is echt niet meer te doen.
Ze komen niks tekort. Ze krijgen veel extra's kwa eten. Niet te veel hoor, maar ze worden genoeg verwend. Ik speel elke dag een hoop met ze, ze krijgen klikkertraining van mij, ik doe hersenspelletjes met ze, ze mogen regelmatig buiten aan de lijn, ze zijn helemaal niet veel alleen thuis, ze krijgen ook gewoon voldoende slaap. Ze komen 0 tekort. Maar Nina is gewoon niet onder controle te houden. Ik vind het echt niet leuk om haar 5 keer op een avond in een time out te moeten zetten. En het boeit haar ook echt niet of we er nou wel of niet bij zijn. Ze doer gewoon wat ze wil.
Iemand hier nog tips? Ik ben een beetje hopeloos. Als ze wat puberen is dat helemaal niet erg. Daar hebben ze de leeftijd ook voor (8 maanden). Maar dit noem ik niet eens meer puberen :n

Emj_23
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 23:52

Katten straffen is zinloos. Het is niet kat vriendelijk en levert weinig op. Een kat kan je niet controleren zoals je dat bij bijv. een hond zou doen. En een time-out, ik zou niet weten waarom dat werkt in het lerend vermogen. Je kan beter kijken waarom ze bepaalde dingen doet en een leuker alternatief aanbieden en je moet dat eerste jaar doorkomen. Dat ze nu zo’n druktemaker is wil niet zeggen dat ze het blijft. Ik moet kitten van 5 maanden ook lekker bezig houden. Ik leid haar af als ze iets doet wat ik liever niet zie (plant vermoorden, kattenzus treiteren) met bijv een speeltje. Als ze allemaal afgeleid moeten worden verstop ik kleine snoepjes in de woonkamer en gang. Waarom zit ze op t aanrecht, is het een mooi uitkijkplaatsen? Bied een leuker en hoger plekje aan. Ruim etensresten meteen op, dan is er niets te halen.

Emj_23
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 23:54

Ter aanvulling, wat sloopt ze precies? Dan kunnen we met je meedenken.

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 00:24

Emj_23 schreef:
Katten straffen is zinloos. Het is niet kat vriendelijk en levert weinig op. Een kat kan je niet controleren zoals je dat bij bijv. een hond zou doen. En een time-out, ik zou niet weten waarom dat werkt in het lerend vermogen. Je kan beter kijken waarom ze bepaalde dingen doet en een leuker alternatief aanbieden en je moet dat eerste jaar doorkomen. Dat ze nu zo’n druktemaker is wil niet zeggen dat ze het blijft. Ik moet kitten van 5 maanden ook lekker bezig houden. Ik leid haar af als ze iets doet wat ik liever niet zie (plant vermoorden, kattenzus treiteren) met bijv een speeltje. Als ze allemaal afgeleid moeten worden verstop ik kleine snoepjes in de woonkamer en gang. Waarom zit ze op t aanrecht, is het een mooi uitkijkplaatsen? Bied een leuker en hoger plekje aan. Ruim etensresten meteen op, dan is er niets te halen.

Afleiden werkt bij Nina niet. Dat heb ik ook geprobeerd. Ja eten, maar dan ga ik haar helemaal vet lopen mesten. Zo vaak zou het nodig zijn. Aanrecht liggen idd vaak etensresten op. Maar ook de kraan is populair :+
Bij mijn vriend en mij is het momenteel niet realistisch om de aanrecht restjes vrij te houden. Daarom is de deur er ook gekomen. Ik heb een coach om me met het huishouden te helpen voor een reden :D
Hoe hard ik ook mijn best doe, mijn brein laat het me niet toe om her voor elkaar te krijgen :
Time outs werkte voorheen wel goed. Ff ergens neerzetten waar niet veel te doen is en ze trekt wel weer bij. Maar nu werkt her niet echt meer. Nu doe ik het vooral voor mezelf zodat ik heel even kan afkoelen. Ik ben namelijk nogal impulsief. Dus als ik boos of geïrriteerd wordt wil ik niet dat ik Nina wat aan doe omdat mijn hersenen geen goed werkende remmen hebben. Dus voordat her zover is gaat ze in time out zodat zelf net zo goed een time our krijg :=
ADHD is niet leuk als je boos bent.


Emj_23 schreef:
Ter aanvulling, wat sloopt ze precies? Dan kunnen we met je meedenken.

ehm, planten, de bank (krassen), de was en het wasrek, de frames die op de kamer van mijn vriend hangen (houten frames met steenwol die gestoffeerd zijn), zo'n beetje alles op mijn knutselkamer als ik daar bezig ben, het behang, de kapstok zelfs, het waterfonteintje nu dus, handdoeken die netjes opgestapelt zijn, alles wat geen speelgoed is, eigenlijk wel bijna alles.

Ik ben van plan kattengras te kopen aan het einde van deze maand als ik geld over heb. Ik wilde het eerder doen, maar andere dingen hadden vorige maanden prioriteit. Hopelijk helpt dat bij de planten. Bij een van de planten hebben we ook een lavendel geurtje staan. Dat zorgt er wel voor dat ze er minder vaak aan komen, gezien ze de geur niet zo fijn vinden. Ze zijn alleen toegestaan op kantoor (waar de frames hangen) als mijn vriend ze toelaat. Dat is meestal alleen als ze rustig zijn en slapen. Dus de frames kunnen ze meestal niet aan komen. De was staat ook op kantoor. Ook omdat Nina anders de was sloopt. Knutselkamer is een halve kattenkamer. Maar als ik bezig ben gaat een van de kattenbakken op de gang en mogen ze niet op de knutselkamer komen totdat ik klaar ben. Ik verf er vaak etc, dus dat kan ook gewoon ronduit gevaarlijk zijn. Het bang, geen idee waarom ze het doen. Kateigen gok ik. Kapstok, zelfde verhaal. Nina is echt gek van handdoeken. Ze mag om die reden ook alleen op de badkamer als wij er zijn. Blacky ook trouwens. Ja en de bank. Ik heb er een mat overheen gedaan. Want ze krassen allebei ook aan de deurmatten. Maar Nina krast niet aan de mat over de bank. Ik heb mijn en haar geur erin gedaan. Ik heb het haar laten zien. Nina krast ook liever verticaal. Maar ze hebben een vrij grote krabpaal. Ik ben momenteel bezig om nog een verticale krabpaal van karton te maken voor Nina. Ze gebruiken okk allebei de horizontale versie namelijk. Ze hebben meer dan genoeg krabgelegenheden. Alle schapjes die ik voor ze heb gemaakt die aan de muur hangen hebben verschillende krabstructuren. Ze hebben de deurmatten, kartonnen dozen, kartonnen krabdingen. Alleen verticaal is er de bank met een mat erover waar Nina de mat nier van wilt gebruiken en een krabpaal die ze niet gebruikt. Maar wat ze ook graag doet in haar speelse buien is aan de onderkant van de bank over de vloer heen gaan en als het ware horizontaal over de bank heen lopen. Ze heefr dan altijd hasr nagels uit en dan krabt ze de hele bank onder. Nogmaals, ze zijn in de ochtend en avond altijd het meest actief. Als ik me in de ochtend klaarmaak, speel ik tussendoor een hele hoop met ze allebei. Ik doe datzelfde ook altijd savonds voordat we naar bed gaan. En dan heb je her over op zijn minst een goed uur per keer. Dus 2 uur in totaal. Vaak speel ik ook nog spontaan met ze over de dag heen als ze actief zijn. Gaan ze naar buiten, dan ga ik mee naar buiten. Ik ben zeker de helft van de tijd dat ze actief zijn lekker met ze bezig. Dat is zo'n 4 uur per dag. Ik vind nier perse dat dat te weinig is. Ik wil zeg maar ook nog een beetje tijd om mijn eigen dingetjes te doen zeg maar :+

xoranlover

Berichten: 6648
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 00:34

Misschien he. Kan ze gewoon haar energie niet kwijt. Wel duur in aanschaf maar een renrad kan misschien helpen.

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 00:37

xoranlover schreef:
Misschien he. Kan ze gewoon haar energie niet kwijt. Wel duur in aanschaf maar een renrad kan misschien helpen.

Ja dat denk ik ook. Maar ik denk niet dat ik een renrad kan betalen. En ik heb geen idee waar ik het zou moeten neerzetten :')

xoranlover

Berichten: 6648
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 01:34

Nee snap ik ze zijn duur en groot. Is ze alleen?

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 02:13

xoranlover schreef:
Nee snap ik ze zijn duur en groot. Is ze alleen?

Nee. Ze zijn mer 2 als puber :+

Blacky gedraagd zich als een Engel. Doet bijna nooit iets verkeerd. Het is bijna altijd alleen maar Nina die vervelend doet.

En geloof me, hier gaat meerdere keren per dag een olifanten horde door het huis hoor. Ze rennen me wat af :')
Dat vind ik ook echt niet erg

Momenteel is het zo erg dat ze nu nog steeds onrusr aan het zaaien is. Nkrmaal gesproken is het na 11 uur stil. Ik gok dat ze her nu doer als protest dat ze alleen maar op de gang en slaapkamer mag komen. Maar ja, daar maakt ze het toch echt zelf naar. Als ze zich gewoon gedraagt mag ze bijna overal komen. Het frustreerd me zo erg dat ik er half over aan her huilen ben. Ik moer om half 7 op en ik slaap jog steeds niet. Door Nina. Ik ga bijna op de bank liggen zodst ik ten minste rust heb :n

Marcella

Berichten: 36866
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 09:55

Ach ik krijg bij Alexia niet eruit betreffende gordijnen klimmen. Ze doet het ook hoofdzakelijk op de slaapkamer om op de kast te komen voor uizicht.

Ben wel als je erop gaat haal ik haar ook niet eraf. Misschien hard, maar als ze het doet en ben niet thuis. Dan moet ze zich ook redden.

LWDaisy

Berichten: 4810
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 09:59

Wanneer schakelen jullie over van kitten- naar adultvoer?
Sansi en Arya zijn nu 10 maanden oud. Sansi is iets struiser dan Arya, altijd al geweest, maar na het wegen eerder deze week blijkt dat ze maar 100gr schelen. Toch voelt Arya veel "botterig" aan. Terwijl zij wel het minst kieskeurig is, en meer nat voer eet dan Sansi. Dat nat voer krijgen ze 2x per dag, brokjes onbeperkt.

Ik was aan het denken, nu ik de bodem van de voervoorraad brokken bijna zie, om alvast de adultbrokken in huis te halen, en dat te mengen met de kittenbrokken, zodat de overgang geleidelijk kan gaan.

Ik ben van plan hetzelfde merk, dezelfde lijn te kopen, maar dan de adultversie ipv de kittenversie :)

Jojoju

Berichten: 3795
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 10:52

Hoi! Mag ik mij ook melden? Ik heb deze dame dinsdag uit het asiel gehaald:
Afbeelding

Ze heet Fien en doet het erg goed. Alles is nog wel spannend en eng, maar ze wandelt ondertussen al de woo kamer door, gebruikt de kattenbak en kan erg genieten van kriebelen

luuntje

Berichten: 14008
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:00

Jojoju wat een plaatje van een kat.
Zit er een bepaald ras in?

Fokster van Azula geeft tot 1 jaar kittenvoer.
Ik geef Azula, 8 maanden, ook nog kittenvoer.

Glove, kunnen je katen naar buiten?
Heb je de mogelijkheid om als je een tuin hebt de tuin af te zetten voor ze?

xoranlover

Berichten: 6648
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:22

Mijn volwassen en kittens krijgen hetzelfde voer. Maar toenij ander merk voerde ging ik vanaf een maand of 7-8 wel eens mengen. De kittens begonnen dan brok te pikken van de volwassen en die volwassenen vonden die kittenbrok wel lekker. Nu kunnen ze niet pikken en krijgen ze toch hetzelfde. Ik weet niet hoeveel kg je koopt per keer maar je kunt nu echt wel al over gaan. Even kijken wat het verschil is in voedingsstoffen voor volwassen en kittenbrok. Dan kun je nog een beetje aanvullen.

@jojoju mooie kat. Geniet ervan.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16262
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:31

Wat een mooie kat heb je jojoju!

Marcella

Berichten: 36866
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:36

xoranlover schreef:
Natuurlijk heb je uitzonderingen. Maar ik ben op zoek gegaan naar wat ik wilde voeren en daarin wat ze het ze lekker vonden. Gelukkig gaat het hier nu prima.

Klopt denk ook gewoon dat het ook een beetje bij het ras hoor.

Laatste keer bij de dierenarts kreeg ik nog complimenten over dat ze in topconditie eruit zag. En deze zeg het echt wel als een kat te dik is.

Denk gewoon dat we zelf gewoon de katten te snel te dik willen zien.

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:04

LWDaisy schreef:
Wanneer schakelen jullie over van kitten- naar adultvoer?
Sansi en Arya zijn nu 10 maanden oud. Sansi is iets struiser dan Arya, altijd al geweest, maar na het wegen eerder deze week blijkt dat ze maar 100gr schelen. Toch voelt Arya veel "botterig" aan. Terwijl zij wel het minst kieskeurig is, en meer nat voer eet dan Sansi. Dat nat voer krijgen ze 2x per dag, brokjes onbeperkt.

Ik was aan het denken, nu ik de bodem van de voervoorraad brokken bijna zie, om alvast de adultbrokken in huis te halen, en dat te mengen met de kittenbrokken, zodat de overgang geleidelijk kan gaan.

Ik ben van plan hetzelfde merk, dezelfde lijn te kopen, maar dan de adultversie ipv de kittenversie :)

Ik wissel nu een beetje af tussen kitten en adult. Dalijk als ze rond een jaar zijn wil ik volledig op volwassen brok zijn.


luuntje schreef:
Jojoju wat een plaatje van een kat.
Zit er een bepaald ras in?

Fokster van Azula geeft tot 1 jaar kittenvoer.
Ik geef Azula, 8 maanden, ook nog kittenvoer.

Glove, kunnen je katen naar buiten?
Heb je de mogelijkheid om als je een tuin hebt de tuin af te zetten voor ze?

Ze gaan regelmatig aan een lijn naar buiten waar ze mee de hele tuin door kunnen. Zomaar de hekken van onze tuin veranderen gaat niet ivm dat ons huis een huurhuis is. Eigenlijk zouden we een heel net over de tuin moeten hebben als we ze zonder lijn buiten willen hebben, gezien ze nogal hoog kunnen springen en ze zo op het hoogste hek kunnen springen, wat hoger is dan ikzelf (ik ben 1,60).

Jojoju

Berichten: 3795
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:28

Bedankt voor de complimenten allemaal :) @luuntje, ik heb geen idee wat voor ras erin zou kunnen zitten

marley93

Berichten: 6048
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:43

Jojoju, wat een knappe kat hebben jullie uit het asiel gehaald zeg! Willen jullie nog laten testen welke rassen er mogelijk in zitten, of is dat echt om het even? Hoe dan ook is ze prachtig. <3 Leuke naam ook!

Weet iemand hier misschien het antwoord op mijn vraag? Ik ben me wat meer aan het verdiepen in kattenvoer, vooral omdat ik wil weten wat ik naast hun huidige voer als praktisch maar gezond extraatje kan geven bij bijvoorbeeld clickertraining.
Nu lees ik op de ene site dat een teveel aan zout blaasgruis kan veroorzaken, terwijl op de andere site staat dat er nooit teveel zout in het voer kan zitten. Dat kan toch niet kloppen? :?

Edit: oh, ik kom net een paar mooie formules en (niet vastgelegde) aanbevelingen tegen. Ik ga nog even verder studeren. B-)

luuntje

Berichten: 14008
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:16

Marley sorry daar kan ik je niet mee helpen.

Jojoju, dat lange haaris erg mooi.
Neus ziet er ook ‘normaal’ uit. Geen neus van een Pers, die zijn platter.
Hoe dan ook een knapperd.

Glove je hooligan wordt niet moe van buitenspelen?
Puzzels al geprobeerd?
Je wil toch je spullen wel een beetje heel houden.

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:21

luuntje schreef:
Marley sorry daar kan ik je niet mee helpen.

Jojoju, dat lange haaris erg mooi.
Neus ziet er ook ‘normaal’ uit. Geen neus van een Pers, die zijn platter.
Hoe dan ook een knapperd.

Glove je hooligan wordt niet moe van buitenspelen?
Puzzels al geprobeerd?
Je wil toch je spullen wel een beetje heel houden.

Nee ze wordt er niet moe van. Ik weet niet hoe :')
Ik doe heel veel hersenspelletjes met ze. Ik ben ook van plan om er nog meer te maken als ik klaar ben mer de krabber. Zelfs mijn knutselprojecten zijn 80% voor de katten :')
Ik verstop ook wel eens gewoon lekker wat snoepjes door de kamer heen. Vinden ze ook leuk :))

caro29
Berichten: 8055
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:22

@jojoju wat en beauty!

Hier eet mijn Brit nog heel weinig. Likt wat aan het vlees en ligt het liefste boven verstopt. Ziet er verder wel alert uit en drinkt volgens mij wel

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4164
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:34

Gefeliciteerd met je aanwinst jojoju, leuke kat!

Marley, misschien gewoon puur (gedroogde) vleessnackjes als beloning geven? Kan weinig mis mee gaan, mits je uiteraard geen extreem bewerkte variant neemt :+

marley93

Berichten: 6048
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:37

Leuk, Love, dat je zo met ze bezig bent! +:)+ Frustrerend wel dat het bij Nina dus even niet werkt. Ten minste, ik ga er vanuit dat het een fase is... Hier hebben Fred en George ook wel eens dagen achter elkaar dat ik denk 'Hallo?'.

Yinthee, is gedroogd vlees vaak niet juist heel zout ivm conservering?
Op zich kan ik ook wel hun eigen brokjes gebruiken, aangezien ze daar geen onbeperkte toegang tot hebben, maar dat lijkt me op den duur zo saai worden voor ze.