Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yom
Berichten: 3803
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:18

Haha ja tis weer een maine coon en ze groeit nog wel in haar oren :D

Nacho gaat voor het eerst mee naar Uitgeest en samen met Kaya gaan we een Tica uitstapje maken in juli

ryukapple

Berichten: 1787
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:23

Wat een super schattig pluisje <3 veel plezier met haar!!

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:26

Ze moet nog even in haar fluf groeien zo te zien. Leuk poesje! <3

Sodera

Berichten: 5312
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 11:42

Ohhh wat een snoetje!!!


Echt nieuw zijn onze katten niet meer (inmiddels bijna 4), maar ik wilde toch eens om advies vragen.
Al een hele tijd geeft een van onze 2 katten geregeld over. Het is altijd direct na het eten; je ziet echt het onverteerd eruit komen. Inmiddels ben ik erachter dat het vooral gebeurd als hij een tijd niet gegeten heeft (een paar uur heb ik het dan over).
Hij doet het met alles maar vooral dingen die waterig zijn, komen er bijna direct weer uit. Dit maakt dus ook dat mijn vriend zegt, dat natvoer toedeloe want dat komt er elke keer binnen 1 minuut uit.

Hij eet, loopt weg, je ziet zn lijfje kokhalsen en hij kotst het uit.

We hebben van alles geprobeerd qua natvoer maar hij doet het met elk (duur en goed) merk: cosma, Almo nature, Animonda (dat is echt heel ranzig uitgekotst), Feringa maar ook met gewoon wat tonijn uit blik, zn brokken (Purizon kip en vis; krijgen ze al sinds kitten af aan en hij deed het op zowel de kitten variant als de adult variant) en soms ook op zn favoriete snoep, een Cosma Tonijn Licky treat.

Het natvoer en tonijn leng ik aan met wat water om de vochtopname te bevorderen. Zn licky treats en gewone brokken gaan vooral mis als hij er snel na drinkt/net heeft gedronken.

Kan dit met haarballen te maken hebben? Ik heb, in 4 jaar, nog nooit een haarbal van hem gevonden maar het is een gewone kortharige HTK kat. Ik merk wel dat als hij weer paar keer achter elkaar spuugt het helpt om haarbal snoepjes te geven (inuline snoepjes).

En nog even de achtergrond, het gebeurt niet dagelijks als we hem geen natvoer geven, eerder wekelijks of zelfs minder. Hij eet en geeft binnen 1 minuut over. Wat er dan dus uit komt is puur wat vloeistof met brokken/natvoer. Is dan even van slag want schrikt van zn eigen kots maar is daarna gewoon weer happy. We merken ook absoluut niks aan zijn gedrag.
Ze komen overdag (van 8.30-17.00) buiten en lopen dan rond in de buurt. Hij is te dom om te jagen, daar is hij niet snel genoeg voor. Als zn broer een muis oid vangt en mee de tuin in neemt, speelt hij daar mee maar eet het niet op zover ik weet.
Qua voer krijgen ze dus Purizon kip en vis, met geregeld een Licky treat en soms wat haarbal snoepjes.
Voer staat altijd onbeperkt klaar voor ze. Hij is groot (6.5 kg) maar echt prima op gewicht.

De dierenarts zijn we hier niet mee geweest omdat het naar ons idee niet met ziek zijn te maken heeft, omdat het een instant-kots reactie is. Ook kan het weken/maanden goed gaan en dan is het er ineens weer eventjes. Als het wat langer duurde voor hij spuugde, dan zou ik idd zeggen de dierenarts. Ze moeten sowieso nodig voor hun jaarlijkse check up dus kan het dan ook even voorleggen.

De heer in kwestie: Jazz: onze vondeling

Afbeelding

Afbeelding

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 12:58

Dat lijkt me heel lastig Sodera, verder kan ik je er niet bij helpen. Ons vorige poes bliefte alleen Felix. Ons huidige staan nog op gastrobrokken van Royal Canin ivm hun gevoelige darmen. We voeren nu eerst het oude voer op qua natvoer, maar ik wil ze op iets kwalitatief beters zetten. Nu zag ik Animonda carny voorbij komen, alleen dit is blik ipv zakjes. Op zich helemaal prima, maar kan dat een dagje in de koelkast. We zouden namelijk een half blik per dag voeren, want het is puur voor erbij.

Sodera

Berichten: 5312
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 13:24

Ja het is heel lastig en soms gaat het weken goed en dan is het ineens een paar dagen raak en dan weer weken niet..

Animonda Carny vonden allebei mijn katten niet te vreten.. Wel heel goed idd maar ze hoefden het echt niet :')
Wij voerden ook een half blikje per dag en hadden een dekseltje voor erop. Of je zou het in een plastic bakje kunnen doen, dat is ook beter want blik in de koelkast schijnt niet zo goed te zijn.
Het kan zijn dat je er wel wat heet water bij moet doen om even op te warmen, die van mij eten niks wat koud koud is.
Het zijn 2 verwende prinsjes :')

Siggislief

Berichten: 14060
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 13:41

Yom schreef:
Toen ik deze foto op fb zag was ik meteen verliefd, maar ja nog een er bij dat kan toch niet :o
Maar ja dan heb ik wel 2 poezen voor de fok en dan ben je toch net iets meer cattery en dan heb ik weer wat om mee te showen (aangezien Vino het niet leuk meer vindt en Kes niet de beste uit haar groep is en dus moeite zal hebben punten te gaan krijgen)....en...en...

oftewel soms moet je helemaal niet je verstand gebruiken maar je hart volgen....toch :+

Dit is Kaya

[ [url=m/Tc1FzF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een snoetje! <3

Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 13:47

Sodera: voer je uit een gewone bak?

Natvoer op een likmat geven en brokjes verspreiden over de grond of in wat speelgoed. Dat het er direct weer uit komt kan zeker komen door te snel eten.

Zoiets bijvoorbeeld; kun je zowel brokjes als natvoer in kwijt
https://amzn.eu/d/36d8cNp

Of dit voor de brokjes
https://www.bol.com/nl/p/trixie-cat-act ... androidapp


-
Lang geleden dat ik hier heb gepost.
Kareltje is in iedergeval een Karel nu. Hij is zo groot, zeker 6+ kg en bijna één jaar oud :+


Afbeelding

Afbeelding

En hij zo'n Gentlemen <3

Afbeelding


Van Casey heb ik alleen duffe foto's want die kijkt altijd moeilijk :')
Ze blijft mini. Korte pootjes en 3,5kg. Leuk contrast!

Afbeelding

Ze zijn ondertussen volop aan het buiten spelen (in de tuin,'s avonds weer binnen) en druk bezig met insecten vangen en duiven stalken..

Leuk is wel: Casey was heel druk en chaotisch maar is na de sterilisatie heel rustig geworden. Af en toe buiten maar vooral lekker pitten.
Kareltje die was echt een luie dikzak maar is nu juist heel actief en buiten de hele dag bezig!

Gek op ze, bijna een jaar oud al! <3

Berdien

Berichten: 64555
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 13:59

Oh ik bewaar het natvoer in blik meerdere dagen in de koelkast :o Is dat niet goed? Ze doen zo’n vier dagen over een groot blik namelijk.

Wat een heeeeeerlijk toetje Yom! Zo pluizig <3

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 14:19

Eros is echt mini in vergelijking met Kareltje. _O-
De onze zijn ook ongeveer een jaar oud. Maar door de Giardia heeft hij heel wat in te halen. Hij is heel stil en verlegen en Gaia een pittige dame. Ze hebben vandaag hun herhaalenting gehad. Eros deed net of was hij er niet en Gaia ging nog net niet met een blaas (wel zwaar beledigd) terug haar mandje in.

Siggislief

Berichten: 14060
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 18:07

Berdien schreef:
Oh ik bewaar het natvoer in blik meerdere dagen in de koelkast :o Is dat niet goed? Ze doen zo’n vier dagen over een groot blik namelijk.

Wat een heeeeeerlijk toetje Yom! Zo pluizig <3

Ik bewaarde het vroeger ook altijd in de koelkast, na 1 dag buiten de koelkast zat er al schimmel op.

xoranlover

Berichten: 6635
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 18:34

Dat kotsen heeft Nishi ook. Haar oma deed het ook enndie is binnenstebuiten gekeerd door de dierenarts maar niks te vinden. Zonder aanwijzing doen ze dat. Nishi krijgt al haar hele leven rauw voer en daar heeft ze dat mee. Weken niet en dan opeens een dag of 3 weer en dan weer weken niet.

Ik zou het natvoer niet in blik maar in een bakje dag af te sluiten is bewaren in de koelkast.

Yom
Berichten: 3803
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 20:15

Dat overgeven doet er hier ook een. Hij hengelt de brokjes uit de bak om ze dan weer vd vloer te eten en natvoer eet hij eigenlijk niet veel. Maar inderdaad een keer in de zoveel tijd spuugt ie al snel alles uit
Echt snel eet hij niet. Wat ik me wel kan indenken is inderdaad haarballen, maar ik zie geen haar bij zijn uitgespuugde brokken
Geen idee dus

Marcella

Berichten: 36825
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:19

Blue doet soms ook veel ook na laten kijken en niks gevonden. Dan ineens veel van vlak na het eten tot gewoon willekeurige.

robeer

Berichten: 1411
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 15:42

Vaak spugen ze door schrokken. Dan wil een antischrokbak nog wel eens helpen. Soms doen ze het ook zonder reden....gewoon omdat het kan zeg maar -O-

Wat een heerlijke foto's zijn er weer voorbij gekomen <3

Wat leuk Yom....een zwart-wit poesje. Knappe meid hoor. Heb je haar al opgehaald?

Sodera

Berichten: 5312
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 15:49

Fijn iig dat jullie het herkennen, dat doet me goed.

Schrokken doet hij niet echt heb ik het idee. Zn broertje kauwt echt op elk brokje, dat doet Jazz niet maar hij doet ook weer niet *enorme hap, doorslikken, weer enorme hap...
Misschien is t dan net op de momenten dat hij echt honger heeft/het heel lekker vindt dat hij toch te snel eet en dan in combi met toe zijn aan een haarbal :?

Siggislief

Berichten: 14060
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 19:32

Onze Brit (aantal jaren geleden) die schrokte zijn natvoer altijd naar binnen, en daarna was het kots-kots
en hij kreeg het ook niet meer binnen omdat ie het altijd na het natvoer deed.
Maakte niet uit hoeveel je gaf, weinig of veel hij ging er altijd van over zijn nek heen.
En met brokken was het gewoon normaal eten.

9 Juni ga ik weer bij de 2 kerels langs <3

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:03

Argh, mijn kat is net ontsnapt doordat zijn aartsvijand waarschijnlijk langs kwam. Hij heeft een 30x30 baksteen opzij geschoven en is achter een kat aangegaan (komt nooit buiten de tuin). Ik vond hem gelukkig verderop en heb hem kunnen pakken (lang leven te dikke kat dat hij geen schuttingen kan klimmen, ook niet met adrenaline).

Maar. Nu zijn een aantal van zijn nagels gespleten en eentje bloed ook flink. Is dat dierenartsenwerk?

Siggislief

Berichten: 14060
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:01

Als je het niet vertrouwt kan je altijd de Dierenarts bellen om te vragen
wat je er mee kan doen of een afspraak maken.

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:47

Heel goed schoonmaken, gaat het ontsteken dan dierenarts erbij.

Yom
Berichten: 3803
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 21:28

Gelukkig maar dat je hem alweer hebt. Misschien inderdaad goed schoonmaken en kijken hoe het er dan uitziet. Afhankelijk daarvan even bij de DA langs

De 17e mag ik mijn black smoke katertje ophalen en begin juni het poesje
Jammere is alleen dat ik 8-9 juni naar Uitgeest ben dus dan zou het poesje hier thuis zijn samen met 2 andere katten en mijn dochter die ze dan eten komt geven
Ik zat er aan te denken om te vragen of ze wel mee naar show mag maar niet meedoen want ze is nog net te jong
Maar dat zal niet mogen vrees ik

Emj_23
Berichten: 1207
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 21:32

Wat is je zorg precies? Dat ze alleen thuis is of dat de andere katten haar iets aan doen? Hoe oud is het poesje dan? Een week of 15? Wil er niemand een nachtje op een kitten oppassen? Of iemand anders die overdag een uurtje komt spelen en knuffelen?

Edit: of poes iets langer bij de fokker laten?

xoranlover

Berichten: 6635
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 22:22

Ik zou ook overleggen met de fokker of de poes langer kan blijven. Is hier nooit een probleem.

Yom
Berichten: 3803
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 15:43

Nee de anderen zullen haar niks aandoen en mijn dochter kan er lang genoeg bijzijn. Maar ik vind het gewoon jammer dat ik haar dan niet zie, dat zal het meer zijn :o

xoranlover

Berichten: 6635
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:21

De zon schijnt! Lanah neemt het er even van.

Heel charmant kind…
Afbeelding
Afbeelding