Baby hoornparkiet grootbrengen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:53

Hij is een stuk verbeterd van frommeltje met bont-blauwe ogen en verkeerd om ingestoken veren (al lijkt dat laatste nog steeds zo).

Bootsiebob

Berichten: 5552
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:15

Standje vliegtuig ziet er wel heel stoer uit 8-)

Pferdchen
Berichten: 641
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:49

Wat zijn jonge vogels toch aandoenlijk <3

anoukwendy

Berichten: 4505
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 06:43

Standje vliegtuig _O-
Wat een pluisje word het zeg <3

Eloya

Berichten: 5195
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 06:49

Haha standje vliegtuig :')

Heb net even opgezocht hoe ze er volwassen uitzien.
Go kleintje. Dan word je een knap kippetje straks *D

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 21:34

https://youtu.be/tbJEyqgprB4

Hij heeft iets nieuws bedacht. Hij vindt dat hij groot genoeg is voor zelfbediening :')

Ik sta er versteld van als ik de eerste filmpjes bekijk en die nu, hoe ontzettend snel zo'n kuiken zich ontwikkelt. Ik zie het zo niet omdat ik er iedere dag boven op zit. Maar ik ben blij met dit topic voor mezelf, om te zien dat hij eigenlijk gewoon prima gaat en zich ontwikkelt zoals zou moeten!

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:44

I believe i can fly, maar dan moet hij nog ietsje groter groeien!

Rocamor

Berichten: 10907
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:46

Dat ziet eruit als die roofvogelkuikens die zo schudden met hun stuk muis...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 22:59

Die doet het goed zeg! Hij groeit idd hard! :wow:

Is er een kans om hem alsnog bij soortgenoten te zetten wanneer hij zelfstandig is?
Anders heb je straks een vogel die zijn eigen sociale vogelgedrag niet begrijpt en dat is voor zowel jou als de vogel straks geen pretje!

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-21 07:25

In theorie is dat mogelijk, dat hij zijn eigen soort leert kennen.
Alleen weet ik uit ervaring dat beesten die zo jong met de hand worden groot gebracht, 9 van de 10 keer gewoon niet meer bij hun soortgenoten kunnen, inderdaad omdat ze ze niet kennen. Dus het is even afwachten hoe hij het gaat doen.
Sowieso eerst even kijken hoe zijn voetjes gaan worden, want hij moet zich wel gewoon goed kunnen redden, stel we stellen hem voor :)

Bootsiebob

Berichten: 5552
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:11

Ik smelt bij elk filmpje dat ik van hem zie. Ik hoop ook dat hij zich goed ontwikkelt en zoveel mogelijk een normale hoornparkiet kan worden. Maar hij leeft en dat is dankzij jou, speciaal is hij sowieso <3

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-21 21:47

Wat een lief berichtje, dankjewel <3
Het is soms fijn om te horen dat mensen me niet gek vinden dat ik zoiets toch een kans geef.. maar ik kon hem toch niet zomaar laten dood gaan...

Ik bedoel.. hoe onweerstaanbaar is dit dan..

Afbeelding

Afbeelding

En even een foto van zijn voetjes, en waarom ik twijfel of dat wel helemaal goed gaat komen. De spreidpootjes lijken verholpen, ze staan nou redelijk recht onder zijn lijfje. Woensdag gaan de elastiekjes er af en dan kan hij meer. Ik hoop ook dat hij dan zijn tenen wat meer gaat gebruiken. Want die doen nog niet zoveel. Hij kán ze wel gebruiken, als ik hem optil grijpt hij er wel mee. Maar echt op zijn voeten lopen doet hij nog niet. Misschien is hij ook nog te jong, woensdag is hij 3 weken. Maar naar mijn idee had hij ze al beter mogen gebruiken dan nu.
Plan is in elk geval om hem even wat groter en sterker te laten worden, en kijken wat het gaat doen qua ontwikkeling. En als hij dat elastiekje niet meer heeft en wat meer gaat scharrelen misschien ook wat fysiotherapie geven, met stokjes om op vast te grijpen en los te laten.
Maar voor nu, eerst de spreidpootjes. Het is bij hem echt een stukje bij beetje verhaal. Maar hij is er nog en hij doet het goed. Zijn vocabulaire is ook uit aan het breiden, hij begint al wat meer te blappen dan alleen zij 'IK HEB HONGER VOER MIJ NU' kreet :D

Afbeelding

stitchlover

Berichten: 2607
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 21:56

Ik heb volgens mij een keer op tv gezien bij dat Australische dierenartsenprogramma dat ze met een baby valkparkiet een soort fysiotherapie deden om die grijpkracht te verbeteren. Misschien zijn er wel technieken voor? Ze oefenden volgens mij met een potlood in verschillende posities

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-21 22:05

Ja, dat is inderdaad wat hier ook op de planning staat. Maar dan zal hij eerst zijn elastieken kwijt moeten zijn. En zodra hij een beetje oud genoeg is oefenen. En als ik merk dat het niks wordt maar eens een appje naar de vogelarts, en eventueel gevolgd door een bezoekje. Punt is dat die niet om de hoek woont, dus dan wil ik eerst dat hij wat groter is en wat meer kan hebben. Maar zoiets is inderdaad wel wat er gaat gebeuren :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 22:24

Pluttersput schreef:
In theorie is dat mogelijk, dat hij zijn eigen soort leert kennen.
Alleen weet ik uit ervaring dat beesten die zo jong met de hand worden groot gebracht, 9 van de 10 keer gewoon niet meer bij hun soortgenoten kunnen, inderdaad omdat ze ze niet kennen. Dus het is even afwachten hoe hij het gaat doen.
Sowieso eerst even kijken hoe zijn voetjes gaan worden, want hij moet zich wel gewoon goed kunnen redden, stel we stellen hem voor :)


Daarom introduceer ik ze hier -wanneer ze door omstandigheden met de hand zijn groot gebracht- op jonge leeftijd zo snel mogelijk aan soortgenoten.
Zodra ze wat kunnen vliegen gaan ze hier dan overdag de voliere in en voer ik ze nog wel bij, maar zijn ze wel bij hun soortgenoten.
Dan haal ik ze na een paar uur weer binnen en bouw het op die manier rustig op. Het is echt wel mogelijk, maar dan moet je daar ook de mogelijkheden toe hebben natuurlijk :j
Zo leren ze toch het sociale gedrag, want een vogel die zijn soortgenoten niet "snapt" is zo sneu :(:)

Hopelijk komen zijn voetjes goed! Maar ze zijn heel veerkrachtig, dus dat lukt vast wel :j

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 07:23

Het is even afwachten wat het gaat doen. Want wat ook mee speelt is dat de parkieten díe hij zou kunnen leren kennen een kweekkoppel zijn. Dus die hebben óf eieren, of jongen. En dat is ook linke soep natuurlijk.
En hij zou wel in mij volière kennis kunnen maken met parkieten, maar dat zijn Catharina's en turqoisines. Zou hij daar ook wat aan hebben?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 07:26

Pfoe, dat weet ik niet! Ze spreken natuurlijk niet elkaars taal omdat het verschillende soorten zijn.
Kun je niet bij de kweker of ergens anders een jonge zelfstandige hoornparkiet krijgen die je bij hem kunt zetten?

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 08:34

Het zijn geen vogels waar je zomaar aan kunt komen :) het zijn kostbare vogels om zomaar weg te geven, en er zijn er niet zoveel van. Dat maakt het allemaal ingewikkelder.

Edit: maar we gaan het meemaken. Het komt vast goed!

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:35

Aahhh. Schattig!
Ik schrok van hoe die eraan toe was.

En kijk eens hoe goed het nu gaat!
Knap werk.

Het is een vechtertje, die laat je inderdaad niet zomaar gaan. Super dat je het mag houden!

Ik volg….

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:38

Pluttersput schreef:
Het zijn geen vogels waar je zomaar aan kunt komen :) het zijn kostbare vogels om zomaar weg te geven, en er zijn er niet zoveel van. Dat maakt het allemaal ingewikkelder.

Edit: maar we gaan het meemaken. Het komt vast goed!


Ik zag het idd! Even opgezocht, maar je ziet ze ook weinig op Marktplaats! Ze zijn wel knap in volwassen vorm :D
Je hebt wel CITES papieren voor ze nodig om ze te mogen houden, anders zijn ze illegaal.
Heb je die wel van de kweker gehad? Anders zou ik daar nog even achteraan gaan, want het zou echt super rot zijn als je gedoe krijgt.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 10:03

Alles is helemaal in orde bij deze man, die doet alles heel netjes volgens alle regels :D
Laatst bijgewerkt door Pluttersput op 27-06-21 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:09

Wat fijn! Dat is voor jou dan ook een hele geruststelling! <3

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 10:14

Yes! Absoluut!

Pallatin

Berichten: 2514
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 10:25

Pluttersput schreef:
Het zijn geen vogels waar je zomaar aan kunt komen :) het zijn kostbare vogels om zomaar weg te geven, en er zijn er niet zoveel van. Dat maakt het allemaal ingewikkelder.

Edit: maar we gaan het meemaken. Het komt vast goed!


Zijn er vogelsoorten die meer voorkomen en die uit de dezelfde familie komen waar hij eventueel mee kan kennis maken en sociale vogelvaardigheden van kan leren? Cayenne heeft idd wel een punt, onderzoeken wijzen uit dat papegaaien die vrijwel volledig handgevoerd zijn een veel grotere kans hebben op probleemgedrag dan vogels die langer door de ouders zijn gevoerd en zijn opgegroeid met soortgenoten. Ik heb er (helaas) ervaring mee, ik heb 2 papegaaien, de ene is een opvangertje die bij mij is gekomen omdat hij allerlei probleemgedrag begon te vertonen bij z’n eerste baasje. Hij was nog geen jaar oud toen hij bij mij kwam en is al erg jong bij z’n ouders weggehaald en toen volledig handgevoerd en zat toen alleen.
Mijn andere papegaai heb ik bij een kweker vandaan die op mijn verzoek (want dat was toen niet zo gangbaar) haar zo lang mogelijk bij de ouders heeft laten zitten. Vlak voor ze uitvloog is ze in huis gehaald en zat in een binnenvoliere met de rest van het nestje bij al volwassen soortgenoten. Er zat een scheidingswandje/ tralies tussen en dit ging prima. Ze at zelfstandig toen ze bij mij kwam. Zij heeft de opvanger wel wat sociale vaardigheden geleerd (andere soort, zelfde familie) en zelf geen issues (behalve dat ze wat eenkennig is) maar de opvanger heeft mij echt maanden letterlijk bloed zweet en tranen gekost om al dat probleemgedrag weer af te leren. Omdat hij vanuit het nest direct in een kooi kwam waar hij dat eerste jaar dus amper uitkwam kon hij ook niet goed vliegen. Het is allemaal goed gekomen hoor, maar nog steeds heeft de opvanger daarin meer sturing en aandacht nodig. Ik denk dat ook al kun je geen directe soortgenoten vinden het goed zou zijn als hij iig bij andere vogels komt.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 10:38

Zoals gezegd kan hij sowieso kennis maken in mijn volière, als hij groot genoeg is :) daar zitten Catharina's en turqoisines. Dus er is wel parkiet-achting spul om mee kennis te maken. Ik ben er van overtuigd dat het met Kruimel goed komt.