De natuur in eigen omgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11206
Geregistreerd: 28-09-02

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:24

Nachtegalen zijn inderdaad meester verstoppers! Op de foto hieronder zag ik hem voor het eerst, nadat mijn aandacht eigenlijk getrokken werd door de vlinder die rechtsboven van hem zat. Gelukkig gooide hij er af en toe een riedeltje uit :))

Afbeelding

miereneter

Berichten: 2577
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:46

ikke schreef:
Jaren er dagelijks een paar gezien. Mijn vader had ze als volièrevogels :D


Zo kan ik het ook, Ikke :D .

ikke

Berichten: 37618
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:39

miereneter schreef:
ikke schreef:
Jaren er dagelijks een paar gezien. Mijn vader had ze als volièrevogels :D


Zo kan ik het ook, Ikke :D .

Toen kon dat nog, volgens mij mag dat al jaren niet meer.

prompter

Berichten: 11206
Geregistreerd: 28-09-02

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:40

Waren dat geen Japanse nachtegalen? Dat zijn wel typische volierevogels.

ikke

Berichten: 37618
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:54

prompter schreef:
Waren dat geen Japanse nachtegalen? Dat zijn wel typische volierevogels.

Daar wil ik vanaf zijn, het is 40 jaar geleden......

prompter

Berichten: 11206
Geregistreerd: 28-09-02

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 18:59

Dan denk ik dat die het zijn :j. Een kennis van ons had ze 40 jaar geleden ook in zijn volière.

Ik was vandaag getuige van een roodborstjes ruzie :D. Ze gingen alleen veel te snel voor mijn camera, maar de overwinnaar ging daarna pontificaal op een hoog takje in zijn territorium zitten.



Afbeelding

xYaartje
Berichten: 1474
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 11:55

Wat een prachtige foto's zie ik toch weer voorbij komen! En zelfs een Nachtegaal. Wat een geluk!

Nou. Ik zat vanmorgen heerlijk te chillen met drie lammetjes, moeder schaap, 2 geiten en een Alpaca hengst toen ik ineens een baby Waterhoentje zag.
De natuurfotograaf in mij was gelijk aan en ik ging van: Ohhhhh wat schattig! Naar: Camera pakken! Gelukkig weet ik dat de ouders altijd in het slootje zitten en ja hoor. Daar zaten ook de jongen. Blijkbaar heb ik ook al die tijd voorbij het nest gefietst zonder het te weten dat het nest er zat. Want dat zat gewoon direct naast de oprijlaan van stal. In direct zicht, maar ik had al die weken niks gezien ivm ik niet oplette :') .
De jongen vonden het nu toch blijkbaar wel tijd om zich te laten zien.
Niet alle jongen staan op de foto, maar heb er sowieso 8 geteld. Hopelijk redden ze het ook allemaal.

De Zwaluwen zijn sinds gisteren ook gearriveerd op stal. Zo leuk! Voorgaande jaren heb ik ze altijd in de wei van de kudde moeten fotograferen wanneer ze voedsel voor de jongen zochten, maar nu kan ik het hele proces zelf mee maken *\o/* .
Het paardenmeisje en de natuurfotograaf in mij is helemaal dol gelukkig *\o/* .

Afbeelding

Afbeelding

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:02

Zalige foto's en het is echt genieten nu buiten, dat blijkt wel.

"onze" Oeverzwaluwen zijn weer terug in Haarlemmermeer. In overleg met de projectontwikkelaar in het gebied een prachtige Oeverzwaluw wand speciaal voor ze gemaakt, zodat ze de bouw niet in de weg zitten.
En ze zijn er heel blij mee.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:53

https://www.nhnieuws.nl/media/tv-programmas/863.

Morgen ben ik met Fauna Haarlemmermeer op tv op NH TV om
17.15u en daarna elk half uur (38 x ). Programma heet Strijders.
Tv zender 509. Maar de uitzending Corinne Kalisvaart is ook online te zien.

miereneter

Berichten: 2577
Geregistreerd: 25-05-17

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:33

Leuk, Janouk!
Die muur voor de zwaluwen is geweldig!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:27

Mensen, het was me een waar genoegen, maar bokt schopt me van het forum omdat ze me te kritisch vinden. Dank voor jullie mooie fotos. Jammer dat ik ze moet gaan missen.

Groetjes Y;(

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:41

Nog een laatste plaatje
Afbeelding
<3

miereneter

Berichten: 2577
Geregistreerd: 25-05-17

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:45

Wat jammer Nikass. Had helemaal niet meegekregen dat je geband (?) wordt. Dank voor je mooie foto's.

xYaartje
Berichten: 1474
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 21:39

Nikass schreef:
Mensen, het was me een waar genoegen, maar bokt schopt me van het forum omdat ze me te kritisch vinden. Dank voor jullie mooie fotos. Jammer dat ik ze moet gaan missen.

Groetjes Y;(

Wat onwijs zonde! We gaan jou en je foto's missen lieve nikass <3 :knuffel: . Dank je wel dat je je leuke foto's hebt gedeeld met ons in de tijd dat je op bokt was! Heb je nog een PB gestuurd. Hopelijk zie je die op tijd.

Ik heb in de tussen tijd te doen met de boer van deze akker. Dit is een maïs veld en nu is deze hoek van het veld altijd wel snel onder water, maar het staat zelfs nu in mei nog steeds zo ongelooflijk hoog dat de Ganzen er nog altijd in kunnen zwemmen. Dit geeft wel aan hoeveel water er is gevallen in de afgelopen maanden.

Afbeelding

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:44

Nikass wat jammer -O-

hwn
Berichten: 4747
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:18

Nikass schreef:
Mensen, het was me een waar genoegen, maar bokt schopt me van het forum omdat ze me te kritisch vinden. Dank voor jullie mooie fotos. Jammer dat ik ze moet gaan missen.

Groetjes Y;(


Kan dat eigenlijk zomaar? Wat is er verkeerd met kritisch zijn? Ik vind je reacties eigenlijk altijd respectvol en onderbouwd. En als niemand kritisch is, kan je moeilijk een discussieforum opbouwen toch?

Misschien moeten we een actiegroep oprichten "Red Nikass" :) .

_Karlijn
Berichten: 6480
Geregistreerd: 05-01-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 23:12

Nikass is inmiddels geband las ik (eerder vanavond al) in het profiel..

xYaartje
Berichten: 1474
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 23:27

_Karlijn schreef:
Nikass is inmiddels geband las ik (eerder vanavond al) in het profiel..

Wat jammer! Had anders willen zien of het mogelijk was dat ze haar foto's naar mij toe stuurde zodat ik die weer hier kan plaatsen en we zo nog van haar foto's konden genieten.

hwn
Berichten: 4747
Geregistreerd: 26-05-13

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 07:56

xYaartje, ik heb haar email adres via pb gekregen (we pb'den soms nav een ander topic waarin we beide actief waren). Anders stuur ik haar vanavond een mailtje met de vraag of ik haar email adres ook aan jou mag doorgeven? Dan kunnen jullie verder afspreken.

xYaartje
Berichten: 1474
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 09:08

hwn schreef:
xYaartje, ik heb haar email adres via pb gekregen (we pb'den soms nav een ander topic waarin we beide actief waren). Anders stuur ik haar vanavond een mailtje met de vraag of ik haar email adres ook aan jou mag doorgeven? Dan kunnen jullie verder afspreken.

Als je dat zou willen doen, graag!

prompter

Berichten: 11206
Geregistreerd: 28-09-02

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:06

Zie ik allemaal mooie foto's en ineens een afscheid van Nikass :\ . Wat jammer, het zou fijn zijn als we contact kunnen houden via één van jullie :j

Zolala

Berichten: 78
Geregistreerd: 10-09-22
Woonplaats: Under a rock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 12:42

Nog maar net dit topic ontdekt, en ik geniet enorm van jullie foto's!
Zelf ben ik sinds kort een beetje aan het experimenteren met een voederplek voor de vogels uit mijn buurt.
Ik woon 4-hoog in een appartementengebouw, vlak onder het dak. Ernaast ligt het wijkpark met vijvers, en tussen de gebouwen in liggen grasvelden met bomen. De hele omgeving is dus vrij groen, en er woont dan ook een bende vogels. Van zilvermeeuw en blauwe reiger tot ringbandparkiet en nijlgans.

Begin dit jaar heb ik - eigenlijk voornamelijk als 'kattentelevisie' - een vetbolhouder en zaadsilo opgehangen op het achterbalkon. Dat ligt op het oosten en grenst aan de keuken, ik gebruik het verder nergens voor.
Sindsdien zitten niet alleen mijn 3 poezels voortdurend op de uitkijk, maar ik vind het zelf ook erg leuk.

Intussen is het 'voederstation' wat verder uitgebreid. Het is nog wat primitief met de houders aan een bamboestok, maar er is nu ook een houten voerhuisje en een waterschaal.
Dagelijks krijgen we bezoek van een groepje kauwtjes, een koppel dikke duiven, en een koolmezenpaartje. En gistermiddag kwam zowaar een spreeuwenpaar even snoepen. Wat zijn die mooi.

Hoe het begon:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Af en toe komt er zelfs zo'n exotische gigant even snaaien :)

Afbeelding

En vanuit de keuken heb ik ook mooi zicht op een kraaiennest, waar Pa en Ma nu druk bezig zijn de kraamkamer in orde te maken <3

Afbeelding

Afbeelding

En op mijn urban wandelingetjes kom ik vanalles tegen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

miereneter

Berichten: 2577
Geregistreerd: 25-05-17

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 17:07

Leuk gedaan met die voederstations op je balkon. Foto met de poezen is :D .
Best een mooi stukje stad waar je zit, wat een vogelweelde!

ikke

Berichten: 37618
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 18:24

Die katten! _O- _O-

Maar dat soort voederplekken is geweldig. Er komt vanalles op af en het geeft je een aardig beeld van wat er in je buurt woont.

Zolala

Berichten: 78
Geregistreerd: 10-09-22
Woonplaats: Under a rock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 10:44

miereneter schreef:
Best een mooi stukje stad waar je zit, wat een vogelweelde!


Klopt inderdaad, er wordt hier in de buurt bewust gewerkt aan een groenere leefomgeving met water, en dat vind ik prachtig. En de stad zelf is eigenlijk een eiland, omringd door 3 rivieren. Dat zorgt meteen ook voor de nodige variatie!


ikke schreef:
Maar dat soort voederplekken is geweldig. Er komt vanalles op af en het geeft je een aardig beeld van wat er in je buurt woont.


Ik kan me achteraf wel voor mijn kop slaan dat ik dit niet eerder heb bedacht! Ik woon hier al heel lang, en omdat dit balkon niet veilig is voor katten wordt het dus nooit gebruikt.
Aan de andere kant - op het westen - heb ik een leuk balkon met kattennet en veel planten, waarvan de deur altijd openstaat, en daar zijn we dan ook vaak. Maar daar dus niks voor vogels omdat het voor HEN niet veilig is!
Best sneu dat dat kwartje nu pas valt..