De natuur in eigen omgeving

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17920
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:29

@alpha. Een ijsvgeltje, datnis speciaal. Gelukkig nog in leven

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:48

klopt :D, die zitten hier best veel!
Wat we verder standaard in de tuin hebben zijn: een grote groep huismussen, een familie Grote Bonte Specht, de groene specht, winterkoning, roodborstjes, koolmeesjes, vinken, pimpelmeesjes, Gaaien, duiven, merels, boomkruipers, witte kwikstaartjes, staartmezen etc. En allerlei roofvogels vinden dat ook wel interessant :9, maar blijven meestal cirkelen. De sperwer is wel eens geland.
En zo nu en dan hebben we ook de grote zilverreiger, ooievaar en de fazant op bezoek. Hier heb ik allemaal foto's van, moet alleen keer even de tijd hebben ze te zoeken en te uploaden :').

Alle andere vogeltjes, zoals o.a. de putter, de kneu, tjiftjaf, groenling, cetti's zanger, de fitis etc. zijn er ook vollop, maar ze zijn zo snel! De koekoek, spotvogels en nachtegaaltjes zijn wel goed te horen, maar hebben zich nog niet laten zien in de tuin voor zover ik weet.

In Spanje hoor ik vooral de zwarte tapuiten, de hop, bijeneters, steenuilen, allerlei roofvogels en de oehoe's. Nog niet kunnen fotograferen, op de zwarte tapuit na.
Ook genoeg andere vogels die hier ook standaard zijn. Andere soorten dieren die ik daar dagelijks zie: schorpioenen, hagedisjes, (giftige)slangen en veel konijnen.

xYaartje
Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 17:34

MarliesR: Wat een gave sprinkhaan! Zo had ik een tijdje terug spontaan een sprinkhaan op mijn bureau zitten. Geen idee hoe die binnen was gekomen, maar leuk was het wel om hem te zien. Na paar minuten sprong die weg, maar nooit meer gezien.

Nikass: En dat is inderdaad het belangrijkste. Dat je geniet van de omgeving en de wilde dieren <3 . Prachtige foto's! Ja, die Eekhoorns. Zo zie je ze. En zo zijn ze weer weg _O-

Akires1: Wat een onwijs prachtige Hommel <3 .

Gothico: Prachtige foto's ook weer!

Janouk: Jammer van de Klapeksters dat je ze niet gezien hebt, maar wie weet de volgende keer? Wat staat de heide onwijs mooi in bloei zeg <3 . En wow, onwijs gave waarneming! Jij boft echt met al dat moois om je heen <3 .

Alpha89: Wat fijn te horen dat het IJsvogeltje uiteindelijk weer weg vloog! Hopelijk heeft die er van geleerd en vliegt die niet meer tegen een raam aan.
Wow, wat een rijkdom heb je zeg met zoveel moois om je heen <3 . Echt genieten dat je zoveel prachtige soorten in de tuin hebt! Geloof dat ik bij jou ook maar een tentje in de tuin op kom zetten _O-
Hier heb ik tot nu toe Roodborstje, Pimpelmees, Koolmees, Kauwen, Houtduiven, Tortelduiven en Huismus in de tuin gehad. De laatste weken helaas alleen Duiven gezien. Dus hoop van de winter weer wat meer leven in de tuin te hebben. Gelukkig kan ik zo op andere plekken weer andere soorten tegen komen <3 .

Vandaag op weg naar huis van de kudde 2 Ooievaars gezien. Zaten helaas te ver weg voor een leuke foto, maar het was zo gaaf. Hopelijk brengen ze een veulen met zich mee. Want onze drachtige merrie wilt nog niet bevallen _O- . Veulen vind het wel best daar binnen in mama's warme buik. Misschien de ontstopper even tevoorschijn halen.

Het is echt zo onwijs leuk om te zien hoe iedereen van de omgeving en de wilde dieren geniet <3 .

Zit dan ook te denken. Als dit topic nou volgend jaar nog zo goed loopt om dan evt rond juni/juli 2022 een boktmeeting voor dit topic te organiseren om dan ergens met zijn allen te gaan wandelen? Hoge Veluwe bijvoorbeeld of ergens anders wat makkelijk te bereiken is met het OV/De auto. Financieel gezien kan ik zelf pas rond die tijd, vandaar. Zou daar animo voor zijn?

Deze Koolmees deed een tijdje terug de houding van de neppe Grote Bonte Specht na <3 .

Afbeelding

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 14:53

xYaartje schreef:
Waarneming.nl houd ik zelf persoonlijk niet bij, maar dat is meer omdat ik de soorten wil beschermen en locaties veelal ook voor mijzelf houd.


Ohja snap ik ook!
Ik houd het wel globaal bij, aangezien de gemeente zit te azen op bouwgrond in de buurt en hiermee kunnen we aantonen dat er erg veel biodiversiteit is (ook genoeg beschermde soorten) en zo dus eventuele plannen tegengaan. Tot nu toe werkt het, houden zo!

Solleke_Noah

Berichten: 11095
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 15:02

Blijft genieten van al jullie foto's <3

mysa

Berichten: 10547
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 16:21

Ha ha, die koolmees hierboven met zijn rolmodel. Geweldig!

Solleke_Noah

Berichten: 11095
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:59

Wij hebben afgelopen dagen de nachtvlinderval nog eens opgezet in de tuin toen het droog was. Op twee uurtjes tijd toch 37 verschillende soorten nachtvlinders gelokt <3 Nachtvlinders zijn echt zo leuk en divers, vind ze stiekem ook leuker dan dagvlinders.

(foto's zijn kleine greep uit aanbod nachtvlinders rond het huis)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


en een speciale groene (de zilveren groenuil), is verder niet zeldzaam maar gewoon mooi:

https://waarnemingen.be/media/photo/41565919.jpg

janouk
Blogger

Berichten: 17920
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:08

Wauw wat mooi

MarliesR

Berichten: 3293
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:47

Prachtig!

Bloodymary
Berichten: 4561
Geregistreerd: 02-08-08

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:56

Ik heb dit topic nu pas ontdekt. Wat mooi allemaal! Even rustig teruglezen...

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:25

Solleke wat een bijzonder "project"! Wat is precies het doel van zo'n val? Tellen?

Solleke_Noah

Berichten: 11095
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 16:16

Ze zijn mooi he! Is altijd een leuke verrassing om te zien wat er op de lamp af komt. Het verschilt ook echt per seizoen, per maand, ...

@Nikass: tellen inderdaad! Zowel de soorten als de aantallen. Zo hadden we deze ronde bv opvallend veel Kleine beer en Parelmoermot. Ik geef alles in op waarnemingen.be (waarneming.nl bestaat ook).

Solleke_Noah

Berichten: 11095
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 16:48

Dit zijn wat foto's van afgelopen jaren van 'speciallekes' of nachtvlinders die er gewoon heel cool uitzien.

Waaiermot
https://waarnemingen.be/media/photo/30438588.jpg

Sintjans vlinder
https://waarnemingen.be/media/photo/27710367.jpg

Vuursteenvlinder
https://waarnemingen.be/media/photo/14484894.jpg

Populierenpijlstaart
https://waarnemingen.be/media/photo/14484872.jpg

Grote beer
https://waarnemingen.be/media/photo/14484628.jpg

Groot avondrood
https://waarnemingen.be/media/photo/14484662.jpg

Lieveling
https://waarnemingen.be/media/photo/14484685.jpg

Dennepijlstaart en Hageheld
https://waarnemingen.be/media/photo/14484748.jpg

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 20:17

De grote beer is cool zeg :)

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 18:08

Fantastisch! Mijn schoonvader vond vandaag ‘een slang’. Ik denk rups van groot avondrood.

Afbeelding

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 18:11

Wat een apart dier is dat zeg! :D

xYaartje
Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 18:24

Alpha89: Oei ja, dan snap ik zeker dat je het bijhoud! Balen zeg dat de gemeente op bouwgrond zit te azen terwijl er zoveel moois bij je in de buurt woont. En dat is het jammere van Nederland. Dat ergens iets bouwen belangrijker is dan de natuur die er woont. Hoop echt voor je dat het je/jullie lukt om de gemeente er van te weerhouden er niet op te gaan bouwen! Kun je anders niet met ze in gesprek?

Solleke_Noah: Zo ontzettend leuk om te horen dat je ze geniet van alle prachtige foto's die hier door de bokkers worden gepost. Dan komt het doel van het topic goed tot zijn recht. Dat we genieten <3 .
En wow, wat een prachtige foto's! Nooit geweten zeg dat we zoveel verschillende soorten Nachtvlinders in Nederland hadden. Dacht altijd maar: "Er is maar een soort of zo." Heb ik dat even verkeerd gedacht.
En wat leuk dat je ze ook echt telt! Doe je dat dan weer voor onderzoek of?

mysa: Dank je wel! Ja, vond het zelf ook zo grappig haha. Hij had volgens mij echt een moment van: "Ik wil ook een Grote Bonte Specht zijn.".

Bloodymary: Wat leuk je te zien in het topic! Welkom! Geniet van al het moois wat voorbij komt!

Mloui: Wat een bijzondere rups! Nog nooit zo'n rups gezien. De vlinder net even opgezocht en wat een bijzondere, mooie vlinder!

Gisteren even wezen wandelen. Wilde voor het eerst 2uur gaan wandelen dit keer ipv altijd maar 1uur wandelen, maar moest op een pakketje wachten waardoor ik maar 1uur heb kunnen wandelen.
Het was wel onwijs leuk om te zien hoe de Grauwe Gans rustig stond te relaxen terwijl de Meerkoeten om hem heen scharrelden. Er waren opgegeven moment twee Meerkoeten ruzie aan het maken om iets, maar de Grauwe Gans vond het allemaal wel best (buiten beeld zaten nog meer Ganzen overigens. Zowel Nijlganzen als Grauwe Ganzen):


Afbeelding

En ook deze Buizerd kwam even een bezoekje brengen tijdens mijn wandeling. Had net even rustig gezeten, was een klein stukje verder gelopen, instinctief omgedraaid en daar vloog hij rustig. Zo gaaf om er weer een te zien. Heb al weken lang geen Buizerd meer gezien.


Afbeelding

Zaterdag gaan we ivm mijn verjaardag met de familie met de fluisterboot hier in de omgeving varen. Hoop stiekem om een IJsvogel te kunnen zien. Dat zou echt heel gaaf zijn! Staat nog hoog op mijn wensenlijst om die een keer te kunnen mogen fotograferen.

Solleke_Noah

Berichten: 11095
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 17:29

@Mloui: ja, Groot avondrood, super leuke rups!

@Yaartje: er zijn echt belachelijk veel soorten nachtvlinders :D

"Er zijn in Europa meer dan 10.000 soorten nachtvlinders. Uit Nederland zijn er meer dan 2400 bekend".

Is inderdaad voor onderzoek, 'citizin science' (burgerwetenschap), vooral om trends in soorten op te sporen. Zo zag je een aantal jaar geleden de buxusmot echt enorm toenemen qua aantal waarnemingen.

Hopelijk zie je een ijsvogel!

xYaartje
Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-21 23:54

Solleke_Noah: Wow, dat zijn onwijs veel soorten! Klinkt alsof er meer nachtvlinders dan dagvlinders zijn in Nederland?

Helaas geen IJsvogel gezien. Wel iets veel, veel, veel beters en mooiers <3 . Kwamen tot onze verbazing gewoon nog twee Futen met drie jongen tegen. Zo laat in het jaar hadden we echt totaal niet verwacht. Komt er ook nog eens een voer moment. Zo ontzettend gaaf en genieten <3 . Heb nog veel meer foto's gemaakt, maar dit was wel echt het meest mooie moment.
En ben erachter gekomen dat ik geen held ben met boten _O- . We hadden zo'n sloep bootje en met in en uit stappen wiebelt dat ding nogal. Nou, als er iets waar ik een hekel aan heb is dat het wel.
Moesten ook nog schutten in de sluis, ook al niet mijn favoriete hobby, maar ondanks alles was het allemaal zo waard. Als we eenmaal echt aan het varen waren kon ik zo onwijs genieten van alles wat we zagen. Zoveel moois gezien <3 .
Van Blauwe Reiger, tot Aalscholver, Eenden, Waterkipje, Schildpad, Futen tot Nijlganzen en een Zwaan. Heel veel Meerkoeten en ook Meeuwen. Zwaluwen. We zeiden het onderweg al tegen elkaar: "Het is net alsof we op safari zijn.". En zo voelde het ook.
Echt heel gaaf om de watervogels op deze manier te kunnen mogen zien en te bekijken en van vrij dichtbij te kunnen fotograferen zonder ze te verstoren <3 .

In de komende tijd zullen er nog veel meer foto's van vandaag voorbij komen.

Dit moment voelt echt als een cadeautje van Moeder Natuur. Speciaal voor mijn verjaardag <3 .

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Solleke_Noah

Berichten: 11095
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 08:42

Superleuke foto's <3 mooi dat je dat moment kon vastleggen!

Gothico

Berichten: 1361
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:06

Yara nog gefeliciteerd met je verjaardag.

En wat een mooie foto's. Echt super om die jonge fuuten zo op de foto te krijgen.
Wat zijn het toch ook mooie vogels.

janouk
Blogger

Berichten: 17920
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 17:22

https://www.facebook.com/Grauwe-Kiekend ... 087622000/

een link naar de gezenderde Kiekendieven, die inmiddels naar het zuiden zijn vertrokken of aan het vertrekken zijn.
Kiekendief is een roofvogel die in Nederland broedt en overwintert in Afrika. Deze Kiekendieven zijn gezenderd, zodat je hun route kan volgen. Zo gaaf hoe ze in een bijna rechte lijn naar Afrika vliegen.

Britta31

Berichten: 13175
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 07:07

Afbeelding
Goedemorgen allemaal.

anca

Berichten: 1802
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 20:38

Goedeavond

Afbeelding


En vanmiddag kwam ik deze tegen tijdens een fietstochtje

Afbeelding


Het is de wilgenhoutrups. Nog nooit van gehoord. Maar hij was wel erg groot. Wel 2x je wijsvingerlengte. Prachtig beest. En dan zo'n saaie nachtvlinder worden

Afbeelding

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 22:35

Mooi xYaartje, de futen <3
Ik zag vandaag baby meerkoetjes. Het leek mij ook laat in het jaar?

Niet zo'n mooie opname als bij jou, maar ik vond het zo leuk om te zien


Afbeelding