De natuur in eigen omgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 17:38

Ik weet niet meer wat je regels zijn xYaartje, maar ik vind je foto's weer supertof!
Uilen zie ik helaas bijna nooit. Vroeger ooit gehad op een stal; was ik tegen de schemering aan het rijden in de buitenbak, zaten er ineens twee uilen op de rand van de bak..
Echt wauw <3

Ik stond toen op zo'n prachtig plekje. Helaas is de stal verloren gegaan; plat gegooid voor de bouw van dure huizen |(
De zwaluwnestjes verdwenen daarbij ook -O-

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 19:21

Die eekhoorn.
Doet me denken aan een korte zakenreis naar Denemarken.
Eigenwijs als ik ben een appartement geboekt en geen hotel. Liep daar een eekhoorn over de schutting! Kijkt ie me aan: ja, ik ben hier aan het werk; wat is je probleem?

Ik zal eens kijken dat ik ze ergens kan vinden.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:12

xYaartje schreef:
_San87_: Prachtige foto's <3 .

Goof: Ja, dat snap ik helemaal dat je dan alert ben! Dat wil je niet nog eens mee maken. Ze ogen klein, maar zijn zwaar en kunnen je nog lelijk verwonden ook. Dat is wel een geluk hebben dat ze eerder van jou schrikken dan andersom!

Wat gaaf zeg! Hazelworm is een soort slang vermoed ik?

princepequillo: Wat een gave foto's! Daar krijg je nu echt een zomers gevoel van <3 . Ja, Eekhoorns zijn echt onwijs snel haha. Of ze zijn te ver weg. Dat gebeurt hier nogal vaak in het bos. Vorige week nog een Eekhoorn gezien in het bos, maar uiteraard op vrij grote afstand.

Weer wat geleerd zo over bijen oomens! Dat wist ik zelf ook nog helemaal niet. Hoe zie je eigenlijk het verschil goed tussen een wesp, bij of zweefvlieg? Vind dat altijd zo lastig.
En dat is het leuke van dit topic! Je leert elke keer weer wat meer bij over de natuur!

Okay. Voor een keer verbreek ik mijn eigen regel. Op hoge uitzondering. Waar mijn pony staat lopen wat oudere kuikens dagelijks over het erf rond te scharrelen.
Twee van de jonge Haantjes waren vandaag aan het spelen en ik was echt net op het juiste moment op de juiste plaats aanwezig voor deze actie foto. Had mijn camera mee en was onderweg naar de kruiwagen. Kruiwagen gepakt en terwijl ik richting de wei liep begonnen ze. Had ik de camera in de tas gelaten had ik het hele moment echt net gemist:

[ [url=m/WO33nP.jpg]Afbeelding[/url] ]

En natuurlijk was het Steenuiltje ook van de partij vandaag. Hij was zelfs nog zo lief om mij de kans te geven mijn camera te pakken en na een paar foto's gemaakt te hebben vloog hij rustig weg <3. Ze blijven zo leuk <3 :

[ [url=m/httmlF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hazelworm is geen slang (en uiteraard ook geen worm), maar een pootloze hagedis. Ze kunnen net als andere hagedissen bijvoorbeeld ook hun staart afstoten bij gevaar, en deze groeit dan na verloop van tijd ook weer (gedeeltelijk) terug aan.

Voor het onderscheid tussen zweefvliegen, bijen en wespen:

Zweefvliegen: één paar vleugels (de achtervleugels zijn bij vliegen en muggen gereduceerd tot halters, een soort staafjes met een knotsvormig uiteinde), grote, bolle facetogen die bijna de volledige kop uitmaken en die elkaar soms bovenop de kop raken, korte, dikke antennes (slechts 3 leden, met op het derde lid een dunne borstel), geen wespentaille.

Wespen: twee paar vleugels, lange antennes (vele leden), ogen zijn relatief veel minder enorm, bijtende monddelen met duidelijk ontwikkelde kaken, typische wespentaille (insnoering tussen borststuk en achterlijf).

Bijen: als bovenstaande, maar doorgaans meer behaard, vaak met verzamelapparaten voor stuifmeel aan poten of buik, monddelen met kaken en een zuig'tong'. Voeden de larven met plantaardig materiaal.

xYaartje
Berichten: 1477
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 23:36

Nikass: Officieel dus alleen wildlife, waar kippen uiteraard niet bij horen (uitgezonderd wilde paarden), dus dat is de enige uitzondering die ik voor nu even heb gemaakt.
Wat een gaaf moment zeg! Dan baal je inderdaad flink dat je geen camera mee hebt. Zul je altijd zien. Dan komen ze wanneer je niets bij je hebt om ze te fotograferen.

Wat balen zeg. Helaas is dat een terug kerend probleem. De natuur moet wijken voor nieuwbouw ;( . Gelukkig zijn er ook mensen zoals janouk die zich keihard inzetten voor de natuur zodat de natuur hun plek kan behouden.

ikke: Geweldig haha! Zie het met de Eekhoorn ook al zo voor mij! Hebben ze in Denemarken ook de rode Eekhoorns die wij ook hebben?

oomens: Dank je wel voor deze fijne informatie! Weer wat bij geleerd! En dat is echt het leukste van dit topic. Heb je enig idee welke bij/hommel dit kan zijn op deze foto?

En dit vond ik zo'n mooi moment <3 . Als zij de natuur samen kunnen delen. Moeten wij dat toch ook zeker kunnen met hun <3 .
Gehakkelde Aurelia (als ik het goed heb) met bij of hommel.

Afbeelding

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:18

Mooie macro!

Ik heb vanavond deze 2 op de foto gezet:

Afbeelding

Afbeelding

Die eerste <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:21

Oh idd, die eerste <3.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 23:34

xYaartje schreef:
Heb je enig idee welke bij/hommel dit kan zijn op deze foto?
[ [url=m/LWlMzP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Akkerhommel, donkere vorm, zo te zien.

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 08:34

Goof schreef:
Mooie macro!

Ik heb vanavond deze 2 op de foto gezet:

[ [url=m/QL1M73.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oC29jz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die eerste <3


Geweldige foto's!!

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:16

Nog een foto van gisteren:

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:42

Wauw, wat een prachtige dieren.

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:43

Ik heb die foto's van de eekhoorn terug gevonden; meet Erik:

Afbeelding

Afbeelding

I-phone dus geen topkwaliteit maar ik had niks anders mee.

Voor wie het interesseert; hier is die foto genomen:
https://goo.gl/maps/s8VFdR8JbWXZzdpD9
Ten zuiden van het huis (Thygesen B&B) zie je een streep tussen de bomen; dat is de schutting waar Erik overheen liep.
Het rode dak is het huis aan de zuidkant op de kaart.

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:53

Ik ben fan van Erik('s) *\o/*

Hele reden dat ik een voedselbos begonnen ben is meer eekhoorns in ons bos / tuin :') En dat was gelukt want heb er dit jaar meer gezien als vorig jaar *\o/*

janouk
Blogger

Berichten: 17914
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:09

Vandaag foto's ontvangen van "onze ransuil" Sniper in de tuin op zijn eigen borstveer geschilderd door Bettina Regeling Cabrera.
Zo fijn, zo delicaat, zo klein. Ik ben onder de indruk. <3
Ze lijst de veer nog in en verstuurt de veer dan naar mij

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

anca

Berichten: 1795
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:30

Wat prachtig <3

AnnickT

Berichten: 1473
Geregistreerd: 14-07-15

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:37

Wauw, wat ontzettend gaaf!

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:26

Wow!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:19

Zo, wat knap!

ogidni
Berichten: 461
Geregistreerd: 16-10-13

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:24

Jeetje, sprakeloos..........
Wat ontzettend mooi gedaan

xYaartje
Berichten: 1477
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 21:04

Goof: Dank je wel! Met de 400mm lens gemaakt. De lens blijft mij verbazen van wat die allemaal kan <3 .
Wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt <3 . Wat een geluk dat je ze regelmatig tegen komt <3 .
En ook nog een prachtige foto van eh... wat zijn het die je hebt gefotografeerd? Ik zit richting Geiten te denken, maar zit er vast helemaal naast.

Oomens: Dank je wel voor het determineren! In de Bijen/Hommel wereld etc nog erg nieuw, maar hoop ze op een dag ook uit elkaar te kunnen houden wie wie is.

Ikke: Ohhhh wat is Erik leuk!

Prairy: Wat gaaf zeg! Heb je een foto van je bos/voedselbos? Nu ben ik wel nieuwsgierig :D .

janouk: wow, wat heeft Bettina Sniper prachtig geschilderd op zijn veer <3 . Echt zo knap wat ze kan!

Hier nog een foto van de Steenuil afgelopen vrijdag. Was echt zo'n gave ontmoeting. Was de wei van mijn verzorgpony ingelopen. Riep hem, maar hij wilde niet komen, draai mij om, zit de Steenuil op onze vaste ontmoetingsplek.
Met een grote boog in alle rust om hem heen gelopen. Camera gepakt en op een afstand van 2 tot 5 meter deze foto kunnen maken (gecropt op pc).
Voor heel even was het alleen de Steenuil en ik.
En in de wei van mijn pony vond ik gisteren een heel groot cadeautje van de Steenuil. Een veer van hun <3 . Hoopte al zolang een veer van de Steenuil te vinden <3 . Ligt die daar ineens voor mijn voeten in de wei van mijn pony <3 .

Afbeelding


Afbeelding

En nog een foto van een uitgevlogen Houtduif jong <3 .

Afbeelding

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 10:29

Afbeelding

Bos is heerlijk <3
Ik ben voorstander van meer bomen planten :D ;)


Afbeelding

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:15

Ja hoor, dat heb ik wel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet nog eens nieuwe foto's maken zie ik :D

Over een paar jaar ziet het er hier compleet anders uit, afgelopen 2-3 jaar hebben we in totaal zo'n 4.000 bomen en struiken op ons terrein geplant.

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 19:43

Nikass schreef:
Ik weet niet meer wat je regels zijn xYaartje, maar ik vind je foto's weer supertof!
Uilen zie ik helaas bijna nooit. Vroeger ooit gehad op een stal; was ik tegen de schemering aan het rijden in de buitenbak, zaten er ineens twee uilen op de rand van de bak..
Echt wauw <3

Ik stond toen op zo'n prachtig plekje. Helaas is de stal verloren gegaan; plat gegooid voor de bouw van dure huizen |(
De zwaluwnestjes verdwenen daarbij ook -O-

Zo jammer, dat!

Wij hebben in onze stal een uilenkast hangen, waar een aantal jaren uilen in hebben gebroed. De laatste jaren helaas niet meer; de kast wordt steeds gekraakt door roeken.
Eén keer zijn de jonge uilen geringd. Toen heb ik deze foto kunnen maken:

Afbeelding
Een wel heel knap uilskuiken :)

Eergisteren zag ik deze leuke vlinder:

Afbeelding
Ik heb hem even opgezocht, het is een Zandoogje.

(Als de zon schijnt) genoeg leven in de tuin:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 21:36

Roeken in een nestkast? Ik weet niet beter dan dat die met vele bij elkaar takkennesten maken in een groep bomen.

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 21:56

oomens schreef:
Roeken in een nestkast? Ik weet niet beter dan dat die met vele bij elkaar takkennesten maken in een groep bomen.

Je hebt gelijk.
Ik bedoel kauwen :)

xYaartje
Berichten: 1477
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 22:15

Nikass: Wow, prachtig bos <3 .

Prairy: Wat een prachtige tuin met een prachtig eigen stukje bos <3 . Genieten is dat zeg. Dan wil je toch de hele dag buiten zijn ipv binnen zitten <3 . Heel benieuwd hoe het er over een paar jaar uit ziet! Dan is jullie bos vast een stuk groter geworden.

Akires1: Wat een prachtige foto van de Kerkuil! Echt balen dat de Kauwen de nestkast steeds kraken. Hopelijk komen er weer uilen in!
En wat een prachtige foto's heb je gemaakt <3 . Prachtige vlinder is het Zandoogje zeg!

Wil komende week wanneer ik de tijd kan vinden in Montferland gaan wandelen. Iemand uit de omgeving die nog een leuke, niet al te moeilijke route in het bos weet vanaf het tolhuis (als ik het goed heb dat het restaurant zo heet dat aan de weg daar ligt?). Is aan de kant van Zeddam. Iets verder dan de dierenkliniek.

Ben wel eens in het Montferlandse bos geweest met iemand anders, maar in mijn eentje normaal niet echt een held in een onbekend bos en zeker niet zo'n groot bos als Montferland, maar wil het wel eens gaan proberen.

Foto van een jonge Spreeuw eergisteren <3 . Liep de wei in en zag hem al zitten en hij vond het echt helemaal prima dat ik vanaf 2-3 meter afstand foto's van hem stond te maken. Hij was banger voor Arwen (verzorgpony) dan voor mij :') _O- .
En hij vond zichzelf weel heeeeel erg stoer! En dat is die ook!


Afbeelding

En afgelopen weekend liep ik bij mijn ouders rond over het erf van hun vakantieboerderij zie ik ineens een prachtige Torenvalk man bovenop de paal van de niet meer in gebruikte hooischuur zitten. Hij had het een beetje gehad met de regen (snap hem helemaal).


Afbeelding