De natuur in eigen omgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 08:44

Prairy schreef:
Mooi hoor. Op een Japanse wijnbes?


Ja, dat klopt! :)

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 09:06

Wat een geweldig topic en wat superleuk dat jullie ook zo genieten van de natuur om ons heen....

Ik maak geen (of weinig) foto's, maar ik zie en hoor elk dier, elke vogel en ik zie dat altijd als geluksmomentjes... Thuis vliegt van alles rond, scholelsters, kool- en pimpelmezen, spechten, tjiftjafs, vinkjes, uilen, etc, maar bij mijn paarden (natuurgebied) vliegt en loopt nog veel meer rond, zo mooi... Snap nooit dat mensen zeggen dat NL geen natuur heeft. Kijk eens goed om je heen, denk ik dan....

janouk
Blogger

Berichten: 17914
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 09:44


xYaartje
Berichten: 1477
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 10:51

_San87_: Ohhhhh wat lief <3 . Kijk ze nu heerlijk knus bij mij moeder of vader zitten <3 .

Maranta: Wat gaaf zeg! Ja, mooi zijn ze zeker. Weet je of die 5 Patrijzen ook jongen hebben gekregen?
Hier heb ik van de winter een groep van 15 Patrijzen geteld. Ben echt heel benieuwd of die groep straks nog groter is geworden.
Echt heel gaaf! Hoop zelf ook ooit een Das te mogen fotograferen, maar dat komt wel als de tijd er voor is. Dat zijn dingen die ik niet forceer.

Nikass: Dat is wel heel hoog water! De Maas vermoed ik? Hopelijk ben je veilig en je huis ook?

Akires1: Welkom! En wat leuk om te horen dat je hierdoor ook een goede camera aan wilt schaffen!
En wat is de Weidebeekjuffer prachtig <3 .

Twiggy2008: Wow, wat vliegt er veel moois bij jou rond <3 . En dat kan ik mij voorstellen dat je dat zo ziet! Dat is hier ook. Elke keer weer genieten.
Nou he? Als je echt goed om je heen kijkt zie je dat we echt onwijs veel mooie natuur hebben in NL. Als we het maar willen zien. Of ze willen het niet zien of hebben er echt geen weet van van wat er is. Precies de reden dat ik deze hobby nu heb. Mensen bewust en enthousiast te maken van wat er allemaal rond vliegt en loopt en hoe mooi de natuur is.

janouk: jij boft maar met je prachtige vogels en wilde dieren in je omgeving <3 ! Hopelijk lukt het je om de Nachtegaal te zien!

Wilde ik mij net gaan omkleden, zie ik ineens de Dagpauwoog vlinder in mijn tuin. Zo gaaf! Dus ja, camera gepakt en in mijn nachtjapon naar buiten (tuin is gelukkig omheind :D ). Dit is echt mijn favoriete vlinder. Ze zijn zo mooi <3 . Nooit verwacht ook dat ik die in mijn tuin zou zien.

Afbeelding

En terwijl ik die sta te fotograferen brengt de prachtige Atalanta ook nog een bezoekje. Hier druk bezig met het verzamelen van nectar.
Hij is wel territoriaal. Elke keer als er een vlieg/bij of wesp naar net die plek wilde gaan werd die zo weggejaagd.
Bij mijn ouders had ik gisteren nog een Atalanta die even op mij uit kwam rusten voor hij verder vloog. Was echt heel bijzonder om mee te maken.

Afbeelding

Mijn tuin is overigens niet groot. Een echt dorpstuintje, maar wel volledig ingericht op vogels, vlinders en instecten qua bloemen en planten. Gelukkig laten ze zien dat ik goed op weg ben met mijn tuin.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 16:22

Mindim schreef:
[ [url=m/xhjgQc.jpg]Image[/url] ]

[ [url=m/hCAnaG.jpg]Image[/url] ]

[ [url=m/xIrD9a.jpg]Image[/url] ]

De reeën hier zijn onrustig. De jacht op bokken is begonnen.

De hazen zijn er in grote getale op het moment! Rammeltijd :D

En onze bok is de helft van zijn gewei kwijt.

[ [url=m/kJMy3t.jpg]Image[/url] ]

Jouw omgeving ziet er echt zo bekend uit... Lijkt op het Drenthse dorpje waar ik voorheen heb gewoond. :') Edit: na je topic over het damhertje gezien te hebben ben ik vrijwel zeker dat het hetzelfde dorp is. :+

Ik hou ook van de natuur en door mijn camera ben ik toch altijd wat alerter op dingen om me heen. In huis had ik mijn camera ook altijd klaar liggen, mocht er een vogeltje voor mijn raam tevoorschijn komen. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door princequillo op 18-07-21 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28942
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 16:27

Wow, die dassen <3

Dit schitterende dier kwam ik gisteren tegen:

Afbeelding

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:38

xYaartje, ja geen zorgen, huis en ik zijn veilig. Op de foto is de IJssel, en voor zover ik weet zijn daar geen noemenswaardige problemen mee.

Maar ja, het ziet er wel heel anders uit dan normaal..


Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:41

Goof schreef:
Wow, die dassen <3

Dit schitterende dier kwam ik gisteren tegen:

[ [url=m/t6iOrM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw, heel goede timing :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:53

xYaartje schreef:
Maranta: Wat gaaf zeg! Ja, mooi zijn ze zeker. Weet je of die 5 Patrijzen ook jongen hebben gekregen?
Hier heb ik van de winter een groep van 15 Patrijzen geteld. Ben echt heel benieuwd of die groep straks nog groter is geworden.
Echt heel gaaf! Hoop zelf ook ooit een Das te mogen fotograferen, maar dat komt wel als de tijd er voor is. Dat zijn dingen die ik niet forceer.

Ze hebben wel een nest gehad. In de berm, net naast onze land. Waar gemeente gelukkig slecht bij komt met maaien :D Alleen geen idee of ze jongen hebben gehad. De kievieten en scholeksters hebben wel jongen gehad. Helaas zat er verderop ook een nest met raven :\

Je hebt volgens mij een aantal plekken in Nederland waar je door een kijkmuur, kans hebt om dassen te spotten. Hierbij verstoor je ze ook niet. Verstoren van burchten is ook strafbaar.

Daarom ga ik ook alleen mee met mensen, die toestemming hebben en lid zijn van een werkgroep.

Dit jaar zijn er een stuk minder dassenjongen dan voorgaande jaren :\ Vermoedelijk komt dit doordat er een paar droge jaren zijn geweest. En her en der zijn ook burchten gesloopt.

janouk
Blogger

Berichten: 17914
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:17


Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 14:13

Off topic: mooie paarden & prestaties in je profiel Janouk!

xYaartje
Berichten: 1477
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 18:22

princequillo: Ja, dat is heel herkenbaar. Zolang de camera mee is ben ik echt alert op alles wat ik zie.
Prachtige foto's!

Goof: Wow, wat een onwijs mooie foto van het prachtige hert <3 . Echt heel gaaf <3 !

Nikass: Gelukkig maar dat jij en je huis veilig zijn! Hopen maar dat het zo blijft met de IJssel en er inderdaad geen problemen mee komen.
Wat staat het paard er ook ver in! Die durft. Vermoed dat waar hij staat normaal weiland met zo te zien bloemen is?

Maranta: Oef, dat is ook niet echt fijn als je in de buurt Raven hebt zitten met zoveel weide vogels en jongen. Hopen maar dat het de Patrijzen gelukt is om succesvol jongen uit te broeden.
Al is het ergens wel heel gaaf dat je Raven in de omgeving hebt. Die zie je niet overal!
Hier moeten we het doen met Roeken, Kauwen en Kraaien die helaas ook al eens 3 jonge Haasjes uit de wei hebben gepikt. Was zo sneu om te zien.
Dan zou ik die plekken van de kijkmuren eens op moeten zoeken. Het leuke is. Hoe meer ik mij verdiep in de natuur van Nederland, hoe meer ik erachter kom hoeveel mooie gebieden we eigenlijk wel niet hebben.
Oh wat sneu zeg van de gesloopte burchten :( . Hebben ze enig idee wie het gedaan hebben?

Janouk: Zo mooi om te zien <3 . Je hebt echt zo onwijs veel geluk met jouw plek <3 .

Nou weet ik niet meer of ik deze al eens had gedeeld, maar een paar weken terug zijn mijn moeder en ik naar Duitsland gegaan. Net over de grens is er een plek waar je Flamingo's in het wild kan spotten.
Uiteraard begon het toen net te regenen en te onweren, maar eenmaal ik de Flamingo's zag was alles snel vergeten en was het echt genieten. Je kan de Flamingo's alleen vanuit hutten zien. Vanaf veilige afstand. Zodat je ze niet kan storen en daardoor konden we gelukkig droog staan.
Vorig jaar waren we hier ook al maar toen was er geen water te bekennen (door de droogte was het ven/meertje helemaal opgedroogd) en dus ook geen Flamingo te zien. En dit jaar staat er genoeg water voor de watervogels en ook de Flamingo's <3 .
Door de afstand en het weer een niet al te beste foto, maar bij mij is de ervaring belangrijker dan en geniet ik echt van het moment. Was echt heel gaaf om ze te zien.

Afbeelding

Goof

Berichten: 28942
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 18:27

Flamingo's <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 18:30

Oh wat gaaf <3. In de verdronken zwarte polder in Nieuwvliet heeft ook een paar jaar een flamingo geleefd. Leuke beesten.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:48

Zo genieten, dit topic <3

Goof

Berichten: 28942
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 19:36

Naast de edelherten zie ik hier ook veel zwijnen. Krijg ze niet altijd goed op de foto, want ze zijn schichtig en het ia dan al schemerig, maar deze 2 kreeg ik er aardig op.

Afbeelding

Afbeelding

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 22:07

Wauw, prachtige foto's!

xYaartje
Berichten: 1477
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 19:35

_San87_: Oh wat leuk zeg! Nooit geweten dat ze ook in Nederland hebben gezeten.

amber15: Zo ontzettend leuk dat je er van geniet <3 .

Goof: Ohhhh wat gaaf! Ben je niet bang dat de ouders je aanvallen? Die zijn dacht ik heel beschermend?

De vlinder die ik eerder postte blijkt trouwens een Distelvlinder te zijn en niet de Atalanta. Oeps. Zat ik er even goed naast. Aldoende leert men, maar.... Deze is toch ook wel gaaf!
In een Facebook groep gevraagd welke vlinder het was, blijkt het de Scheefbloemwitje te zijn. Een soort die je niet vaak ziet blijkbaar.
Is die vanmiddag gewoon in mijn tuin <3 .

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41777
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 18:00

Afbeelding
Een moeders met dr kind.

Afbeelding
En zoetwater kwalletjes, niet groter dan een euro.

Beide in de haven waar onze boot ligt.

Goof

Berichten: 28942
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 18:38

xYaartje schreef:
Goof: Ohhhh wat gaaf! Ben je niet bang dat de ouders je aanvallen? Die zijn dacht ik heel beschermend?


Nadat ik vorig jaar ineens oog in oog met een groot zwijn stond (en me helemaal de t*fus ben geschrokken) ben ik erg alert en blijf ik altijd op afstand. Ze schrikken eerder van mij dan andersom gelukkig en ze gaan er al snel vandoor.

Ik kwam vanmiddag een hazelworm tegen in het bos. Had er nog nooit 1 gezien, was tof!!


Afbeelding

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:06

Niet zoveel 'bijzonders' hier de afgelopen tijd, maar zoals misschien wel duidelijk is vind ik bijen echt geweldig. :+ Deze in eigen tuin:

Afbeelding

En deze bumble bee was echt super hard aan het werk. De oranje dingetjes aan de pootjes zijn 'pollen buckets', oftewel stuifmeelkorfjes. Daar nemen ze stuifmeel 'in' mee. Deze had al een flinke bucket. Super cool! <3


Afbeelding

Afbeelding

In onze omgeving planten ze vaak wilde bloemen in de bermen (bloemenrand voor de bijen) wat niet alleen een mooi gezicht is (mooier dan gemaaid gras vind ik zelf) maar waar ook goed gebruik van wordt gemaakt! Altijd gezellig om van alles druk aan het werk te zien.
Afbeelding

Afbeelding

Nog wat encounters met andere diertjes :-) De eekhoorn heb ik snel moeten schieten, want zo snel als ik 'm had was ie ook weer onderweg de heg in :Y)
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb mijn nieuwe omgeving nog niet veel gewandeld of gefietst, hopelijk vanaf nu meer. <3

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:22

princequillo schreef:
Niet zoveel 'bijzonders' hier de afgelopen tijd, maar zoals misschien wel duidelijk is vind ik bijen echt geweldig. :+ Deze in eigen tuin

Leuke waarnemingen! Had je gezien dat er op de eerste foto geen bijen staan maar zweefvliegen?
Twee exemplaren van Eristalis tenax, de Blinde bij zo te zien. En ja, Nederlandse namen zijn verwarrend, want dat is ondanks zijn naam dus een vlieg.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:26

oomens schreef:
princequillo schreef:
Niet zoveel 'bijzonders' hier de afgelopen tijd, maar zoals misschien wel duidelijk is vind ik bijen echt geweldig. :+ Deze in eigen tuin

Leuke waarnemingen! Had je gezien dat er op de eerste foto geen bijen staan maar zweefvliegen?
Twee exemplaren van Eristalis tenax, de Blinde bij zo te zien. En ja, Nederlandse namen zijn verwarrend, want dat is ondanks zijn naam dus een vlieg.

Ja klopt! Maar als ik in de tuin foto's maak doe ik dat vooral voor de bijtjes. Jammer genoeg waren de bijtjes alleen super druk, dus hield ik het eigenlijk even niet meer bij. Dankjewel! <3

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:06

princequillo schreef:
Niet zoveel 'bijzonders' hier de afgelopen tijd, maar zoals misschien wel duidelijk is vind ik bijen echt geweldig. :+ Deze in eigen tuin:

[ [url=m/c2VbbD.png]Afbeelding[/url] ]

En deze bumble bee was echt super hard aan het werk. De oranje dingetjes aan de pootjes zijn 'pollen buckets', oftewel stuifmeelkorfjes. Daar nemen ze stuifmeel 'in' mee. Deze had al een flinke bucket. Super cool! <3


[ [url=m/HnGz9C.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0hksqR.png]Afbeelding[/url] ]

In onze omgeving planten ze vaak wilde bloemen in de bermen (bloemenrand voor de bijen) wat niet alleen een mooi gezicht is (mooier dan gemaaid gras vind ik zelf) maar waar ook goed gebruik van wordt gemaakt! Altijd gezellig om van alles druk aan het werk te zien.
[ [url=m/U9qEfW.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Jd7tGs.png]Afbeelding[/url] ]

Nog wat encounters met andere diertjes :-) De eekhoorn heb ik snel moeten schieten, want zo snel als ik 'm had was ie ook weer onderweg de heg in :Y)
[ [url=m/5lHNbI.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/84pPvm.png]Afbeelding[/url] ]

Ik heb mijn nieuwe omgeving nog niet veel gewandeld of gefietst, hopelijk vanaf nu meer. <3


Ach, niets bijzonders, dat is maar hoe je het bekijkt :D
Ik vind het superleuk om te zien hoor :)
Vooral de eekhoorn, zulke leuke diertjes en oh wat zijn ze razendsnel! Ik vind ze op de foto vastleggen dan ook een serieuze opgave haha
Ik "zie" ze redelijk vaak, maar vaak flits! Ah, dat was een eekhoorn ️️️ ... En dan turen of je m kan volgen de boom in. Binnen een seconde zitten ze boven in de kruin. :)

xYaartje
Berichten: 1477
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 16:57

_San87_: Prachtige foto's <3 .

Goof: Ja, dat snap ik helemaal dat je dan alert ben! Dat wil je niet nog eens mee maken. Ze ogen klein, maar zijn zwaar en kunnen je nog lelijk verwonden ook. Dat is wel een geluk hebben dat ze eerder van jou schrikken dan andersom!

Wat gaaf zeg! Hazelworm is een soort slang vermoed ik?

princepequillo: Wat een gave foto's! Daar krijg je nu echt een zomers gevoel van <3 . Ja, Eekhoorns zijn echt onwijs snel haha. Of ze zijn te ver weg. Dat gebeurt hier nogal vaak in het bos. Vorige week nog een Eekhoorn gezien in het bos, maar uiteraard op vrij grote afstand.

Weer wat geleerd zo over bijen oomens! Dat wist ik zelf ook nog helemaal niet. Hoe zie je eigenlijk het verschil goed tussen een wesp, bij of zweefvlieg? Vind dat altijd zo lastig.
En dat is het leuke van dit topic! Je leert elke keer weer wat meer bij over de natuur!

Okay. Voor een keer verbreek ik mijn eigen regel. Op hoge uitzondering. Waar mijn pony staat lopen wat oudere kuikens dagelijks over het erf rond te scharrelen.
Twee van de jonge Haantjes waren vandaag aan het spelen en ik was echt net op het juiste moment op de juiste plaats aanwezig voor deze actie foto. Had mijn camera mee en was onderweg naar de kruiwagen. Kruiwagen gepakt en terwijl ik richting de wei liep begonnen ze. Had ik de camera in de tas gelaten had ik het hele moment echt net gemist:

Afbeelding

En natuurlijk was het Steenuiltje ook van de partij vandaag. Hij was zelfs nog zo lief om mij de kans te geven mijn camera te pakken en na een paar foto's gemaakt te hebben vloog hij rustig weg <3. Ze blijven zo leuk <3 :

Afbeelding