[VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalMelyn

Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:21

Kuikennappen haha.

Ze zijn heel leuk!

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:33

Aahhh ze blijven super schattig
Gefeliciteerd met de nieuwe kleintjes

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 20:38

Wat fijn dat er al 5 zwartjes zijn <3 hoop dat de rest snel volgt!

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 20:46

Heel leuk!

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 23:45

Nog even een update: :D

Vanavond 6 kuikies helemaal uit. De overige 5 eitjes: 3 zijn aangepikt, zijn bezig en piepen al behoorlijk (de 1 nog scheller en feller dan de ander) :+ . 2 eitjes nog niet aangepikt, even snel geschouwd, waren lastig te horen, maar zaten duidelijk kuikens in die we lichtjes zagen bewegen.

Pleegmama doet het súper! Is nu idd wat feller, gelukkig maar!

Waren van plan om ze dus vanavond te verhuizen naar de kuikenkamer, maar dat durfden we toch niet aan, dan zal mams met de 6 kuikies aan de wandel gaan en "vergeet" misschien de overige 5.
De 1 heeft nu eenmaal iets langer nodig dan de ander :j
We hebben mama dus op de kuiks + eieren gelaten, in de broedbak apart, wel ff wat voer bijgezet. Die 3 aangepikte zullen sowieso wel uitkomen, de andere 2 hebben we ook goed vertrouwen in.
Ze hebben dus vannacht en morgenochtend nog alle tijd.

Afgesproken dat we morgen einde ochtend/begin middag weer samen ff gaan checken; hopelijk dan alles uitgekomen en verhuizen. <3

Filmpje van vanavond, even snel om zo min mogelijk te verstoren (maar het zijn er echt 6 die goed verstopt zitten! )


Natuurlijk moest het sowieso even op gepaste manier gevierd worden. *\o/* Helaas viel het weer behoorlijk tegen in vergelijking met gisteren, werd echt fris. Dus ipv. op de mooie vlonder achter onze stal (echt onwijs fijn/mooi plekje) zijn we maar even in mijn stal gaan zitten. Tussen een paar drollen en wat hooi, op een krukje en stoel.

Afbeelding
Ik vond het onzin om ook nog blauwe muisjes te kopen, dus roze muisjes en blauwe champagneglazen :')

Natuurlijk moest er "geknald" worden met de kurk, da's toch het mooiste. Vanwege zwaluwen hebben we dat ff buiten richting de wei gedaan. Nou, die vloog echt een heel end! :')
We zijn beide echt totaal in de wolken, gút wat is dit zooooo onwijs leuk, mooi en gaaf om samen mee te mogen maken!

Lieve Geert, bedankt dat je dit alles zo mogelijk maakt, maar dat weet je wel. +:)+ :D

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 23:57

Gefeliciteerd!

En wat grappig om te zien.
Ik heb zelf vorig jaar Ajam Cemani eitjes uit laten broeden door net zo'n kip als jou pleegmoeder!
Inmiddels legt het kuiken nu ook eitjes. Zo mooi om mee te maken <3

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 05:34

Wat super lief! En goed dat er zoveel uitkomen, echt top!

Solleke_Noah

Berichten: 11083
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:14

Wat een schatjes <3

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 11:59

Dank voor alle felicitaties en leuke reacties.
Vanmiddag gaan we weer, hopelijk dan alles uit en verhuizen.

Pandora2 schreef:
Jammer van de eendjes. Hoeveel heb je er nu nog ? Eéntje ? Zijn de andere gewoon gestorven of is er een roofdier langsgekomen ?

1tje nog ja, een donker/wildkleur
Beetje een combinatie van beide. Toen ze in het klimhok werden gezet was er 1tje al met een pootje wat niet goed stond, die liep ook haast niet. Die is volgende dag dood gevonden. Een ander, 1 of 2, zijn uitgekomen in het kippenhok maar was de volgende dag niet meer te vinden.
Van de eendjes in het klimhok lag er soms nog 1 dood, zonder verklaring.
Roofdieren idd ook; 18 bevruchte eitjes die we onder de gans hadden gelegd zijn allemaal geroofd, hele nest was overhoop gehaald. Ook vrij veel loze eitjes.

En het jammere (en dus leerpunt) is dat de eieren op verschillende momenten zijn gelegd en bebroed. Zat soms weken tussen, da's gewoon niet handig.

De nog "zittende" eend, waarvan wij verwachten dat die 2 of 3 eitjes niet meer uitkomen, is gisteren en eergisteren wel uit zwemmen geweest met de 2 Woerden.....
Laten we zeggen; die hadden het nogal érrug gezellig samen in de sloot, heb haar meerdere malen bevrucht zien worden. We verwachten dus eigenlijk wel dat die nog weer eieren gaat leggen.
Dan gaan we dus ook even kijken hoe we dat gaan doen; handiger is ze opslaan als broedeieren, en daarna in 1x tegelijk eronder schuiven, zo komen ze allemaal ongeveer tegelijk uit.

@ seven: Nog ff geduld hebben dus. zeg je ff als ze uitgekomen zijn? :o

StalMelyn schreef:
Kan je kuikens oppakken en terug zetten? Bestaat er dan niet de kans dat mama kip ze niet meer wil?
En zwart!!! Zal maar gebeuren dat er ander ras uit komt.

Mama zat nog op de overige eitjes te broeden, kuik kon gewoon weer terug gezet. Haha nou als er geen pikzwarte uit waren gekomen dan hadden we toch ff hartig woordje met de leverancier v/d broedeieren gesproken denk ik :+

Serenity350 schreef:
Maar als je een beetje een goede moederkip met zacht karakter hebt dan is de kans heel klein dat je problemen krijgt. Wij hebben twee van zulke "supermoeders" die ook ingezet worden als pleegmama wanneer kuikens nog heel jong zijn maar om wat vor reden dan ook niet bij hun eigen moeder kunnen blijven/zijn. Zelfs als ze een paar weken oud zijn en als mini-kipjes worden, de supermoeders ontfermen zich over elk kuiken dat je erbij zet (ook als het een compleet andere diersoort is trouwens). :')

Wat schattig en lief zeg!!! Wij vinden deze Welsumer Kip idd ook echt een goede broedster en pleegmama.

Canon schreef:
Wat lief!! <3 En helemaal zwart! Supertof!
Mijn mams vindt inderdaad dat hele zwarte maar eng zoals je vroeg, maar ik vindt ze echt supertof! :)) Leuk! Wat zijn je plannen als ik vragen mag, was dit voor proberen bijvoorbeeld? Blijven ze bij jullie? Ben heel nieuwsgierig. :D

Jaaaaaa gelukkig wel, haha zo hoort het ook <3 <3 <3 Hihi kan het me aan de éne kant van je moeder wel voorstelen :')

Dit was idd echt een "projectje/experiment", maar zéker ook om ze aan te houden! Liefst willen we toch ook zelf gaan fokken/kweken soms, en liefst dus ook een haan aanhouden.
Dat is dus eventjes afwachten, hoeveel haantjes er straks tussen zitten. Die zullen helaas wel allemaal weg moeten, of 1 ruilen tegen andere raszuivere haan, omdat dit immers een half/volle broer is van de hennen die er uit komen.

Succubi schreef:
Gefeliciteerd!

En wat grappig om te zien.
Ik heb zelf vorig jaar Ajam Cemani eitjes uit laten broeden door net zo'n kip als jou pleegmoeder!
Inmiddels legt het kuiken nu ook eitjes. Zo mooi om mee te maken <3

Oh, wat leuk om te horen! Zit er ongeveer een jaar tussen geboorte en zelf (al dan niet bevruchte) eitjes leggen?

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:07

Ik zal als ze er zijn wat foto's laten zien
Ben echt reuze benieuwd welke kleur ze krijgen :D

Wat jammer van de eendjes de natuur is soms zo hard :(

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 00:37

korte update, morgen volgt er meer

Afbeelding

Afbeelding

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 00:42

Wat een mooi grut. Echt hele leuke kipjes.

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 00:44




JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 00:48

Ze zit er mooi op, ook na verhuizing. Soms zie je nog net een klein zwart snaveltje er onderuit steken.

En dan gaat ze even zich uitschudden, beetje "fladderen" en eten en drinken.

De kuikies leren dan ook meteen hoe het werkt.
Echt, heel erg mooi om te zien.

Telpeva

Berichten: 14757
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:21

Super schattig!

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:24

Hier is 1 ei aan gepikt afwachten wat het word
Hij piept naar me dus die zal vandaag wel geboren worden :D

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:38

Ik kom je topic nu pas tegen, maar wat enorm leuk zeg <3 gave kipjes zijn dat ook zeg! Fijn om te zien dat ze het zo goed doen, knappe pleegmama kip zorgt goed voor je. Ik volg jullie lekker mee <3

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 12:28

Seven schreef:
Hier is 1 ei aan gepikt afwachten wat het word
Hij piept naar me dus die zal vandaag wel geboren worden :D

*\o/* *\o/* *\o/*
Piepen die van jou soms ook zo hard? Ik had er v/h weekend 1 tegen m'n oor die aangepikt was, nou goeiedag wát een fel geluid :')

Renee_S schreef:
Ik kom je topic nu pas tegen, maar wat enorm leuk zeg <3 gave kipjes zijn dat ook zeg! Fijn om te zien dat ze het zo goed doen, knappe pleegmama kip zorgt goed voor je. Ik volg jullie lekker mee <3

Welkom, leuk dat je meevolgt!
Ja, die kip is echt top. Was niet alleen een heel goede broedster, maar blijkt nu des te meer óók een hele goede pleegmama te zijn. Een op en top moederkloek, ze doet het echt heel goed. Heb het haar vanochtend nog even gezegd :o :D
Ze verzorgd de kuikens alsof het echt haar eigen zijn. <3

StalMelyn

Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:33

Ze weet toch ook niet dat het niet haar kuikens zijn? Zo slim zijn kippen toch niet :=

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:33

Hahaha ja dat kunnen ze wel
Tis nu rustig een gat maken in een ei is heel vermoeiend <3

De kloek heeft 7 goede eieren enkelen waren niet bevrucht dus die weg gehaald. Ze is echt een goede moeder ging er gelijk weer netjes op en de eieren weer ordenen
Ben benieuwd

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:37

Wat een heerlijke familie zo ! <3 Te schattig, die zwarte kuikies !

Hopelijk gaat de eend weer leggen na haar uitje en komt er ook een leuk nestje uit voort :D

StalMelyn

Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:43

Kunnen kippen dan ook kuikens afstoten? Dus 3 eigen eieren en 3 van ander ras onder de broedse kip gelegd en dat ze dan alleen de eigen kuikens accepteren?

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 12:47

Update en "eindstand" van uitkomen:
9 pikzwarte, kleine maar al erg actieve kuikens.


s'avonds 10 mei was de stand:

JoyCiej007 schreef:
Vanavond 6 kuikies helemaal uit. De overige 5 eitjes: 3 zijn aangepikt, zijn bezig en piepen al behoorlijk (de 1 nog scheller en feller dan de ander) :+ . 2 eitjes nog niet aangepikt, even snel geschouwd, waren lastig te horen, maar zaten duidelijk kuikens in die we lichtjes zagen bewegen


We hebben mama dus op de kuiks + eieren gelaten, in de broedbak apart, wel ff wat voer bijgezet. Die 3 aangepikte zullen sowieso wel uitkomen, de andere 2 hebben we ook goed vertrouwen in.
Ze hebben dus vannacht en morgenochtend nog alle tijd.



Gisteren middag waren er de 6, en de 3 die aangepikt waren ook er uit. De 2 overgebleven "twijfel" eitjes waren nog niet aangepikt, was geen geluid te horen, in 1 zat wel een kleine barst.
Samen overlegd "wat en hoe gaan we dit doen.....".
Kip en kuikens nóg een nacht in de broedbak houden leek ons echt niet verstandig, dat zou ten koste van kip en kuikens zijn. 2 twijfeleitjes afgedekt en even laten liggen.

De kuikenkamer helemaal gereed gemaakt, Geert de pleegmama kip opgepakt, ik de 9 kuikens in een emmer, efficiënt en snel de verhuizing gedaan. Vonden wij beiden echt heel erg spannend, 't is maar een paar meter, maar toch..... :')

Opluchting was dus bij ons beide groot toen alles veilig en warm in het kuikenhok zat, en hoe moeders reageerde.

De 2 twijfeleitjes gepakt. Eerst nog wat warm proberen te houden, maar eigenlijk was al te zien dat er toch iets mis was/niet meer leefden. Heel iets geopend, er kwam al een rare vloeistof uit. Moet je dat nog onder de kip en de uitgekomen kuikens willen leggen? Nee, was ons beider gevoel. De oudste kuikens zijn al vanaf zaterdag.

Uit 12 broedeieren 11 bevrucht
uit 11 zijn er 9 uitgekomen, 2 wel bevrucht maar niet uitgekomen.
Op zich best een prima resultaat toch?

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 12:51

StalMelyn schreef:
Kunnen kippen dan ook kuikens afstoten? Dus 3 eigen eieren en 3 van ander ras onder de broedse kip gelegd en dat ze dan alleen de eigen kuikens accepteren?

Goede vraag, bij mij moet je niet wezen voor een antwoord want ik zou het écht niet weten :')
Ben wel benieuwd hoe dat zit ja.

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 12:52

Seven schreef:
Hahaha ja dat kunnen ze wel
Tis nu rustig een gat maken in een ei is heel vermoeiend <3

De kloek heeft 7 goede eieren enkelen waren niet bevrucht dus die weg gehaald. Ze is echt een goede moeder ging er gelijk weer netjes op en de eieren weer ordenen
Ben benieuwd


<3 *\o/* vind het ook erg leuk om jou mee te kunnen volgen, en bovendien nogmaals dank voor de tips, adviezen en ervaringen, hebben ik en Geert veel aan gehad en nog steeds. :j