Varanen als huisdier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 19:08

Ik voer krekels, Dubia's (argentijnse kakkerlakken) en dola's (de larven van de congolese rozenkever)

Dubia's en dola's probeer ik zelf te kweken. Bij de winkel koop je ze in van die kleine plastieken potjes maar dat vond ik een beetje zielig dus... tja... O:)

Keverbak:

Afbeelding

Kakkerlak bak:

Afbeelding

Mijn vriend is heel erg blij met mij :')

De krekels wil ik ook gaan kweken maar die hebben een grotere bak nodig dus nog even on hold. Krekels heb je in verschillende maatjes, toen ik ze pas had aten ze 'maat 4' en nu al 'maat 8'. Krekels van maat 8 zijn al klaar voor de voortplanting dus ze zitten lekker in onze woonkamer te tsjirpen de hele tijd haha. Elke avond het Zuid-Frankrijk gevoel! Je kan ze gewoon kopen in een dierenwinkel.

Sellyxx

Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:11

Haha thanks voor je uitleg, ben zelf totaal niet thuis in de reptielenwereld maar vind het wel interessant. Grappig dat het 'voer' op hun beurt ook weer water en groene voorgeschoteld krijgt. Zo ben je er aardig druk mee denk ik zo. :D Ik zou wel als de dood zijn dat een van die bakken omvalt en heel mijn huis vol zit met krekels of kakkerlakken. :') Maar als je dagelijks zulke beestjes voert dan raak je er wel aan gewend denk ik. :')

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 19:24

Hoe beter je je voederdieren voert, hoe een beter voedsel ze zijn voor de reptielen :Y)

Haha er lopen regelmatig krekels door het huis, die ontsnappen echt makkelijk. Tot grote wanhoop van mijn vriend. Ik vind het nog wel grappig :')

Lukasje
Berichten: 11296
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:30

Solleke_Noah schreef:
Haha er lopen regelmatig krekels door het huis, die ontsnappen echt makkelijk. Tot grote wanhoop van mijn vriend. Ik vind het nog wel grappig :')


Die krekels nog tot daar aan toe maar die kakkerlakken, ik mag er niet aan denken! :r

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 19:34

Hahaha :D het zijn Argentijnse, dus hebben hoge temperaturen nodig voor voortplanting. Zelfs als ze ontsnappen kunnen ze geen plaag veroorzaken (thank god)

(en stiekem zijn ze ook super snoezig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:38

Ok, de varanen zijn leuk, maar dat eten ... neen, dat is het toch niet :=

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Varanen als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:58

Doet mij eens een kakkerlak foto'tje? :D

Super interessant allemaal!!

rockwitch

Berichten: 11740
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Varanen als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:02

Die dubias hadden wij ook. Een hele curver bak vol eigen kweek. Denk dat we er na een tijdje makkelijk 200 hadden in die bak. Het enige wat je nodig hebt is een bakje dubias om mee te beginnen een warmte mat, eierdozen en ze vreten zowat alles. Geweldige beesten. Die ontsnapten ook wel eens maar overleven het buiten de warme bak niet lang.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Varanen als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 01:51

Hahahaha, iets in de zin van "help mijn vriendin heeft een hobby" :P

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 04:53

Wat leuk dat je varanen als huisdier hebt! Ik herkende deze soort niet en een rondje Google leerde mij dat die niet bij ons in de buurt voorkomen, vandaar :)* Nooit geweten dat er zoveel verschillende soorten zijn!
Je kweekbakken voor de voederdieren zien er goed uit! Ik ben geen expert ofzo, maar doe vrijwilligerswerk in een wildlife hospital en het verschonen/voeren van de krekels en meelwormen is een van de taken daar, dus weet een klein beetje wat ze nodig hebben.

Maarrehhh... kakkerlakken schattig? :x Nope!

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 11:18

IngridM schreef:
Doet mij eens een kakkerlak foto'tje? :D

Super interessant allemaal!!


Zal eens zien of 'k de mijne op de foto kan zetten, maar ze zien er zo uit: https://www.jozibugs.co.za/home/10-oran ... dubia.html

Ze zijn vooral heel snoezig in gedrag. Komen voorzichtig piepen en aan de groenten knabbelen, en als ze je zien spurten ze heel snel terug onder de eierdozen. En ze zitten altijd zo gezellig samengepropt onder een eierdoosje. En gewoon de manier waarop ze hun kopjes bewegen en in het rond kijken. Het ziet er gewoon allemaal schattig uit :')

[***]: alez, zo'n lief larfje of kakkerlak :P

rockwitch: zalig, hoop dat mijn kweek ook zo goed aanslaat!

Jolliej: haha zoiets ja. Hij keek heel ernstig naar de voederdier-bakken en zei van "hoe komt het dat ik eten voor de varanen ging kopen en we ineens twee terraria bij hebben". Arme kerel :')

Barramundi: oh, jij woont in Australië, super tof. Welke soorten heb je bij jou in de regio zitten? De varanus pilbarensis komt ook uit Australië en die is zo prachtig <3 als de stekelstaartjes naar hun kamer verhuizen (als ze groot zijn) zou ik daar wel eentje van willen houden in de vrijgekomen bak.. ooit :D

VenoSnorlax

Berichten: 4526
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Varanen als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:33

Wat een schatjes, ik heb zelf alleen nog maar een gekko en meer komt er nog niet in bij mn vriend :')

Krekels ontsnapt in mn huis vind ik echt een drama 24/7 lawaai omdat ie ergens achter de koelkast zat. Een derpie dubia in mn badkamer dan weer geen probleem maar die wil die niet vreten

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 11:37

Hahaha ik vind dat krekel geluid juist fantastisch <3

Wat voor gekko heb je? :)

VenoSnorlax

Berichten: 4526
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Varanen als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:02

Ik heb een luipaardje. Vroeger helaas bij de vorige eigenaar alleen maar krekels zonder poeder gehad dus alles met poeder of anders dan een krekel spuugt ie uit :')

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Varanen als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 12:10

Luipaardgekko's zijn leuk! Ze drinken zo schattig vind ik, net hondjes. Eet hij ook geen meelwormen?

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Varanen als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:50

Oh de ackies hebben hun eigen topic <3 Volg!

VenoSnorlax

Berichten: 4526
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:00

Solleke_Noah schreef:
Luipaardgekko's zijn leuk! Ze drinken zo schattig vind ik, net hondjes. Eet hij ook geen meelwormen?

Nee geen meelwormen zelfs geen wasmotlarven of hoornwormen.. :')

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 13:27

Anke: lastige klant heb je daar :')

Heb ze net voor de eerste keer een eitje gegeven, een kwarteleitje. Het viel zeer in de smaak, de eitjes werden naar de schuilplaatsen versleept en ze doken er vol in. Kopjes tot aan de nek vol ei :P nu zijn het echte oviraptors.

Afbeelding

en een foto van Blue, gewoon omdat 'ie zo mooi zat te poseren.

Afbeelding

DeniseES

Berichten: 3472
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Varanen als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:30

Ohhh wat gaaf!!! Wat een leuke en knappe monstertjes heb je! En bijbehorende voedselbronnen _O-

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Varanen als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 18:41

Dankjewel :D

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: Varanen als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 03:54

Bij ons in de buurt zover ik weet alleen lace monitors (bonte varaan?) en sand monitors (weet ik zo niet wat dat in het NL is).
De Pilbara monitor heb ik gegoogeld, prachtig dier! Maar die woont aan de andere kant van het land zo te zien!

Leuke foto met dat ei! Monstertjes!

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 17:36

Die lace monitors zijn joekels :wow: geweldig!! De sand monitor is één van de enige varanen die als gedrag heeft dat 'ie op z'n achterpoten gaat staan, las ik. Cool. Zie je ze ook weleens passeren in je tuin?

De Varanus pilbarensis is mooi he. Die zal er nog wel gaan komen ooit <3

Vandaag een vergelijk foto gemaakt, toen ik ze nét had en nu, drie maanden later (voor de goede kijker, mijn broeksriem zit inderdaad los, had wat teveel gegeten ^^)

Afbeelding

Afbeelding

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Varanen als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 18:06

Wat leuk om dit te zien! Ik heb jaaaaaaaaaaaren geleden bij een dierenwinkel gewerkt die ook een reptielenafdeling had en de varaan daar was mijn grote vriend, echt een geweldig dier. Ik schrok alleen toen je zei dat je ze in een bak van 1 meter had, want dat zou in mijn gedachten niet passen. Maar nu zie ik dat die van jou echt véél kleiner zijn. Mijn vriendje was ook nog een jonkie maar die besloeg wel mijn hele schouder. Ik zal straks eens op mijn harde schijf kijken, als het goed is heb ik daar nog wel een foto van. Heb dus alleen geen idee welk soort het is. Ziet er precies hetzelfde uit, alleen was een paar maatjes groter dan haha. Ik weet wel dat het geen komodo was :P :+

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 18:20

Grijns, geen komodo waarschijnlijk nee :+ misschien een Salvator? Ben heel benieuwd naar een foto :D

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Varanen als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 18:35

Afbeelding
Afbeelding

Gevonden!