Verliefd op mijn vier weken oude raskittens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Verliefd op mijn vier weken oude raskittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 11:33

Gisteren werden mijn kittens 4 weken oud, dus tijd voor een kleine fotoshoot van mijn schatjes. Papa is mijn scottish fold Keeto, een creme/wit van kleur en de mama is Diva, mijn blauwe Brits korthaar.

Samen hebben ze volgende kindjes gemaakt, stuk voor stuk prachtexemplaartjes in mijn ogen. <3

Het tricolor meisje.. enige meisje in het nest en stiekem mijn favorietje,
Afbeelding

Afbeelding

De stoere blauwe kater, die weet hoe hij moet poseren,
Afbeelding

Afbeelding

Het lilac katertje, beetje schuchter nog maar toch heel graag de grote wereld al willen verkennen.
Afbeelding

Afbeelding

En de liefste knuffel is de blauw met witte kater, met het meest perfecte blesje.
Afbeelding


Afbeelding

Allemaal samen
Afbeelding

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:36

Leuke katjes, leuke kruising ook. Het blue tabby katertje met wit is inderdaad heel cute :)

Lins_Vetra

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-06-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re: Verliefd op mijn vier weken oude raskittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:37

Ahh die oortjes van dat meisje <3
Blijft dat zo?

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:38

Leuke katjes.

Maar raskittens zijn het natuurlijk niet.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 11:40

Zo vader, zo dochter, zij zijn scottish fold, die worden gekruist met brits korthaar en zo krijg je beide in het nestje.

Dit is de vader,
Afbeelding

Samen met papa op de foto,
Afbeelding

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:07

Precies :) En doordat de ouders van verschillende rassen zijn heb je nu hartstikke leuke htk-kittens :)

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 12:12

Koper schreef:
Precies :) En doordat de ouders van verschillende rassen zijn heb je nu hartstikke leuke htk-kittens :)


Dat is mij allemaal gelijk hoe jij dat wil noemen hoor. :+ Ik kan er maar van genieten, want wat jij er niet van kan zeggen is dat het lelijke kittens zijn. :D

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:14

Errug leuke vuilnisbakjes <3 Dat blauwe katertje is prachtig <3

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:14

Ik vind ze ontzettend lief, vooral het stoere donkerste katertje is mijn favoriet <3

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:15

Nee, een scottish fold wordt NOOIT met een scottish fold gekruist. En verreweg de meeste scottish fold hebben een britse korthaar-achtergrond (en enkele keer zie je een outcross met een amerikaanse korthaar). Het zijn dus geen HTK's.

Ik ben overigens tegen het fokken met scottish fold vanwege de kraakbeenproblemen en daaruit volgend dat een groot deel van de SF pijn heeft/krijgt. Maar dat is een ander verhaal.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:18

Mooie kruising kittens.
Die vinden vast snel een huisje.

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:27

Mizora schreef:
Nee, een scottish fold wordt NOOIT met een scottish fold gekruist. En verreweg de meeste scottish fold hebben een britse korthaar-achtergrond (en enkele keer zie je een outcross met een amerikaanse korthaar). Het zijn dus geen HTK's.

Ik ben overigens tegen het fokken met scottish fold vanwege de kraakbeenproblemen en daaruit volgend dat een groot deel van de SF pijn heeft/krijgt. Maar dat is een ander verhaal.



Uit nieuwsgierigheid, dat kraakbeenprobleem zit dus niet alleen in de oren, maar ook in de gewrichten? Begrijp ik dat goed?

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:38

Dat klopt inderdaad: https://www.combibreed.com/nl-nl/Websho ... angend-oor

Citaat:
De voorwaartse gevouwen oren zijn een belangrijk kenmerk van de Scottish fold katten. Het wordt veroorzaakt door een afwijking (Osteochondrodysplasia, OCD) waardoor kraakbeen- en botontwikkeling verzwakt. Deze conditie wordt als dominant overgeërfd. Homozygote Scottisch fold katten worden aangetast door misvormde beenderstructuren aan de voor - en achterkant van hun ledematen en staart. Ze ontwikkelen ernstige degeneratieve gewrichtsaandoeningen en dit op een vroege leeftijd. Heterozygote fold katten zijn ook aangetast, maar meestal in veel mindere mate en op latere leeftijd, zelfs asymptomische katten zijn beschreven. Een causale mutatie werd in het gen TRPV4 geidentificieerd.


De hoeveelheid last wisselt bij heterozygoten (als het goed is de enige vorm van Scottish Fold die gefokt wordt) sterk. Maar beschreven als asymptomisch door eigenaren blijkt in werkelijkheid vaak toch niet asymptomisch te zijn als het door een dierenarts moet worden onderzocht is mijn ervaring bij dieren.
Bij satijncavia's is het probleem (van asymptomisch volgens eigenaren) vergelijkbaar. Volgens fokkers zijn hun lijnen (uiteraard) vrij van satijnziekte, maar bij wetenschappelijke onderzoeken zijn nog geen satijndieren gevonden van 3+ jaar die geen botaantasting hebben en zijn een hoop satijncavia's lichter dan hun niet-satijn familieleden, ook worden ze minder oud.

Syzygy
Berichten: 103
Geregistreerd: 29-09-18

Re: Verliefd op mijn vier weken oude raskittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:41

Enorm leuke katjes!
Pas je wel op met je pachira (de plant)? Die kan namelijk giftig zijn voor huisdieren. :)

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Verliefd op mijn vier weken oude raskittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 13:41

Een scottish fold is toch niet erkend als ras in Nederland door het leed wat het fokken met zich meebrengt?

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 13:45

Amber_anne schreef:
Een scottish fold is toch niet erkend als ras in Nederland door het leed wat het fokken met zich meebrengt?

Klopt:
Citaat:
Veel rasverenigingen erkennen dit ras terecht niet, vanwege de gezondheids- en welzijnsproblemen. Het typische kenmerk van dit ras, de gevouwen oren, is het gevolg van een spontane mutatie in een gen dat het kraakbeen van het oor aantast. Het gaat om een zeer ernstige erfelijke aandoening: osteochondrodysplasie (een aangeboren groeistoornis van het kraakbeen en de botten) en beperkt zich niet tot de oren. Het zorgt ook voor kortere, misvormde poten en kreupelheid, met pijnlijke gewrichtsontsteking als gevolg.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 13:48

Ooh, wat zijn ze leuk :j !
Hier ook Scottisch fold tri color dame en Scottisch fold fauve (heel licht creme) heer in huis dus je snapt wel wel welke mijn favo is :D !

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Verliefd op mijn vier weken oude raskittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 13:52

Heel schattig!! Maar waarom heb je ervoor gekozen om met een Scottish fold te fokken? Ik dacht dat dat verboden was in België, dat zei mijn professor genetica laatst in ieder geval, ze hebben zo veel pijnlijke aandoeningen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 13:52

Brainless schreef:
Amber_anne schreef:
Een scottish fold is toch niet erkend als ras in Nederland door het leed wat het fokken met zich meebrengt?

Klopt:
Citaat:
Veel rasverenigingen erkennen dit ras terecht niet, vanwege de gezondheids- en welzijnsproblemen. Het typische kenmerk van dit ras, de gevouwen oren, is het gevolg van een spontane mutatie in een gen dat het kraakbeen van het oor aantast. Het gaat om een zeer ernstige erfelijke aandoening: osteochondrodysplasie (een aangeboren groeistoornis van het kraakbeen en de botten) en beperkt zich niet tot de oren. Het zorgt ook voor kortere, misvormde poten en kreupelheid, met pijnlijke gewrichtsontsteking als gevolg.

Kunnen jullie in een ander topic gaan klagen? Het voegt hier in elk geval niets toe.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Verliefd op mijn vier weken oude raskittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 13:53

Het voegt zeker wat toe.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 13:55

Nou het lijkt mij dat als je in je topic titel zet 'raskittens', terwijl rasverenigingen bewust hun handen er vanaf trekken door het leed je dan wel tegengeluid kan verwachten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 13:57

Ik vind juist die met de staande oortjes mooier. :o
Er schattig zo’n mandje met kittens. <3


Wel wat geleerd, ik wist niet dat ze altijd een soort van kruising zijn.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:00

Mizora schreef:
Nee, een scottish fold wordt NOOIT met een scottish fold gekruist. En verreweg de meeste scottish fold hebben een britse korthaar-achtergrond (en enkele keer zie je een outcross met een amerikaanse korthaar). Het zijn dus geen HTK's.

Ik ben overigens tegen het fokken met scottish fold vanwege de kraakbeenproblemen en daaruit volgend dat een groot deel van de SF pijn heeft/krijgt. Maar dat is een ander verhaal.

Hebben de kittens uit zo een nest die gewone oortjes hebben ook het risico op slechte gewrichten? Concreet zijn wij op zoek naar een gezonde HTK kitten. Zal gesteriliseerd worden, dsu kan geen genetsiche afwijkingen doorgeven. Moeten we dan toch opletten hoe de andere kittens uit het nest er uit zien?
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 19-05-19 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:01

Het voegt zeker wat toe, want hoe je het wend of keert, het blijft een afwijking en ik snap niet dat de mens tegenwoordig moedwillig dieren met een afwijking fokt.
En de titel is dan ook misleidend want een ras is het niet.

Maar het zijn wel schatjes <3 Ik vind die met de staande oortjes toch het leukste idd.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:04

Ze zijn in ieder geval allemaal te schattig <3