Mijn bijenvolkje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 22:14

Hommels zijn zo leuk <3

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:43

Ik volg dit topic met veel plezier, met het inrichten van de tuin ook bewust gaan kijken wat ik kon doen. Ik heb allemaal wilde bloemen gezaaid en bloemetjes opgehangen voor bijen vlinders en insecten.

Ik zie al veel bijtjes maar ze kruipen de grond in. Zijn dit ook knuffelbijtjes? Ik heb geen hotel hangen, wel zie ik ze ook de muur in kruipen.
Het zijn kleine bijtjes en volgens mij lijken ze er wel op.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:22

Gwenvd schreef:
Ik zie al veel bijtjes maar ze kruipen de grond in. Zijn dit ook knuffelbijtjes? Ik heb geen hotel hangen, wel zie ik ze ook de muur in kruipen.
Het zijn kleine bijtjes en volgens mij lijken ze er wel op.

'Knuffelbijtjes' bestaan niet echt. Dat is slechts een verzonnen verkoopnaam voor twee soorten metselbijen (Osmia spp.). Die in de muur kunnen zomaar ook metselbijen zijn. Mogelijk één van de twee 'knuffelbijsoorten', maar een andere soort kan net zo goed. Als er in de gaten in de muur metselbijen nestelen, dan is het ook mogelijk dat je daarbij goudwespen (Chrysis) kunt aantreffen. Die zijn vrij klein, vaak metallic-blauwgroen met oranjepaars, zijn (broed)parasieten op metselbijen en worden zelf nog wel eens voor bijen uitgescholden.

De bijen die je in de grond ziet kruipen zullen eerder zandbijen zijn (Andrena), en dat is een groot geslacht met heel veel soorten. Ook zijdebijen (Colletes) graven nesten in zandgrond, dus zouden een mogelijkheid kunnen zijn. Bij nesten van zandbijen zou je eventueel ook nog wespbijen (Nomada) kunnen aantreffen, die daarop parasiteren.

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:05

Wendy_Komen schreef:
Dan wel geen bijen, maar ik heb een mega schattig hommel nestje in mijn muur. Ze zijn onwijs druk af en aan aan het vliegen. Vind ze zo leuk <3

[ [url=m/x6WB0C.png]Afbeelding[/url] ]

Een hommel-hotel! <3

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:53

oomens schreef:
Monster_tos schreef:
Gisteren een steenhommeltje gespot, die zie ik hier regelmatig :j
[ [url=m/KzyNXH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen Steenhommel. Die zijn overwegend donker met een roodbruin behaarde kont.


Je hebt gelijk :j Laatst een hommel gezien met oranje achterkant, en toen via google achter gekomen dat dat een steenhommel was. Zat in mn hoofd nog dat deze ook een steenhommel was, maar volgens google zou dit een aardhommeltje moeten zijn.

Wel leuk al die verschillende soorten :D

Bij mij zijn de rododendrons erg geliefd. Kom er alleen niet helemaal achter wat dit voor schatje is. Ik vermoed een akkerhommel
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:28

Gisteren plantjes met bloemetjes geplant. Maar ook gelijk de eerste bij gespot zal wel bij de bijenkast vooraan op de moestuin vandaan komen. <3

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:37

hier ook 2 bijenhotelletjes. 1 van de intratuin, nu 10 rietstengels dichtgemetseld. Daarna zelf ook hotel gemaakt van een houtblok.

hie bloeit nog niks. lavendel zit wel in knop, maar de rest moet echt een eind groeien nog.

tot wanneer leggen de bijen larven?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:00

EmptyWords schreef:
hier ook 2 bijenhotelletjes. 1 van de intratuin, nu 10 rietstengels dichtgemetseld. Daarna zelf ook hotel gemaakt van een houtblok.

hie bloeit nog niks. lavendel zit wel in knop, maar de rest moet echt een eind groeien nog.

tot wanneer leggen de bijen larven?

Tot en met augustus ongeveer, kan langer zijn als het mooie weer lang aanhoudt, die laatste larven overwinteren in hun cocon en zie je volgend voorjaar pas weer.

Ik heb bij mijn hotel een hele instructie gekregen hoe ik die vanaf eind september uit elkaar kan halen en de cocons met bijtjes kan laten overwinteren, terwijl dan wel het hotel helemaal gereinigd en desinfecteerd kan worden voor het volgende seizoen.

Wendy_Komen

Berichten: 6300
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:14

noviceh schreef:
Wendy_Komen schreef:
Dan wel geen bijen, maar ik heb een mega schattig hommel nestje in mijn muur. Ze zijn onwijs druk af en aan aan het vliegen. Vind ze zo leuk <3

[ [url=m/x6WB0C.png]Afbeelding[/url] ]

Een hommel-hotel! <3


Het is altijd een drukte van belang, TE leuk gewoon!!

dipstaartje

Berichten: 3678
Geregistreerd: 27-08-08

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:25

wij hebben dan wel geen bijenhotel of zo , maar vorige week wel allemaal bloemen gezaaid speciaal voor de bijen. ben benieuwd hoe snel ze groeien,

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:26

Ik ben op vakantie. Kijk nou wat ik overal tegenkom:


Afbeelding

Afbeelding
Een grote bij!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:29

Blauwzwarte houtbij.

Tenminste, als het in (Zuid-)Europa is. Er zijn wereldwijd nog veel meer soorten houtbijen.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:31

Wat zit er in mijn bijenhotel? De andere bezette kamers in de andere hotels zijn anders dichtgemetseld. Dit lijkt wel purschuim :P
Afbeelding

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 17:52

Dat is een mooie wendy1987!

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 19:24

Yes, klantjes!!! *\o/* Linksonder zit er ook nog eentje helemaal achterin verstopt! Ik kom er net achter dat in de bovenste rij de nietjes doorlopen in beide buitenste gaten, snel dicht stoppen!!

Afbeelding

Afbeelding

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 13:25

Ik heb bewoners!!


Afbeelding

Afbeelding

Superleuk.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 13:34

Zo leuk om te zien allemaal ! <3
Hier ook veel hommels die mee in mijn huisje komen wonen...aan de buitenkant dan :+

En een dennenboom die krioelt van de bijen zag ik vorige week. Bijna een overbevolking :')

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 14:48

Heb ook de eerste 2 bewoners in mijn hotel.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 15:27

Wat leuk dat jullie bewoners hebben!

Hier zitten nagenoeg alle gaatjes weer vol en dicht, mijn bijtjes zijn helaas weer gevlogen -O-

Anoniem

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 18:49

Ik was gister even bij mijn oude huis. Dus de hotels bekeken. Eentje zit al helemaal vol weer en de andere had nog een kwart van de buisjes vrij.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 08:52

Goof schreef:
Wat leuk dat jullie bewoners hebben!

Hier zitten nagenoeg alle gaatjes weer vol en dicht, mijn bijtjes zijn helaas weer gevlogen -O-


Als je een hotelletje erbij hangt, dan zullen de bijtjes uit de huidige cocons waarschijnlijk die nog gaan bewonen, de cyclus gaat door tot augustus.

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 11:10

Hier een tuin vol met klimhortensia. Echt fantastische plant qua bijen, het zit hier helemaal vol! Ook lekker geurtje, dus tip! :o

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 11:30

Super gaaf! Wij hebben ook een hotelletje hangen, maar volgens mij gebeurd daar niet veel. Misschien omdat we hier iemand hebben met 2 kasten?
We hebben net wel weer lavendel bij geplant en in de voortuin hebben we Spirea en herfstasters, die zitten altijd helemaal vol als ze in bloei staan.
Ik ben in ieder geval helemaal gek van bijen (en hommels, die komen ook op de Spirea en herfstasters af) en vind het leuk te lezen dat er dus hier nog veel meer mensen zijn!

Over of ze gevaarlijk zijn, ik heb nog nooit last van ze gehad, ook niet als we in de tuin bezig zijn en de struiken aanraken waar ze inzitten. Bijen zijn heel vredelievend en als je ze niet bedreigd, doen ze ook niets.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 11:43

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb ze in de badkamer. Toch maar eens een hotelletje buiten hangen.

Wilde eigenlijk de boel nog een keer in de grondverf zetten en over een paar dagen aflakken. Nu de plannen maar even uitstellen.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Mijn bijenvolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:28

Kijk dat vind ik nou echt bewonderenswaardig! Je klus plannen uitstellen voor een paar hommels! *\o/*