Onze indian Dogs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sassy4barrel
Berichten: 1921
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Nijmegen

Onze indian Dogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 17:06

Tijdens de wandeling van Indian Dogs in Europe gisteren

Coydo , Shy en Howie


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samen met andere indian Dogs tijdens de wandeling


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En onze drie indians zijn ook te zien in de info video over het ras

https://youtu.be/g3oZq1NQ0Iw

Sassy4barrel
Berichten: 1921
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 17:07


Coydo op de tweede foto en Shy en Howie op de groep foto :)

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Onze indian Dogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:11

Echt hele gave honden! <3 <3

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: Onze indian Dogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:12

Dat gaat er best ruig aan toe :D prachtige honden :)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:15

Wij wilde een aantal jaar geleden een indian dog,maar er was toen nog al gerommel met 2 verschillende verenigingen en afkomsten van de honden.Is dat nu beter?En wat zit er nu in?

Hier is uiteindelijk een malamute er bij gekomen ,iets heel anders dus.Het grappige was wel dat toen we hem net hadden en met d ehond aan het wandelen waren we iemand tegen kwamen met een indian dog nogal een rode die dus heel verbaasd was dat we wisten wat voor hond hij was.

Ik vind ze wel erg mooi ,misschien toch nog ooit.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:34

Mooie honden, maar het hele ras, plus naam en zogenaamde historie is natuurlijk een verkooptrukje. Onstaan omdat wolfshonden in veel regio's verboden waren, dus selecteer je op andere kenmrken en noem je het anders. Voila, het ras is en niet illegaal meer, en je kunt ze voor veel meer geld verkopen.

Sassy4barrel
Berichten: 1921
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 17:45

xTitanic schreef:
Dat gaat er best ruig aan toe :D prachtige honden :)

Ze spelen heel wild
Maar aan de andere kant ook wel heel sociaal . In een grote groep met indians die los liepen kwamen gister een rottweiler( los) en een herder achtig hond aan de riem en die speelden gewoon mee in de groep zonder problemen :)

Sassy4barrel
Berichten: 1921
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 17:49

Drifter schreef:
Mooie honden, maar het hele ras, plus naam en zogenaamde historie is natuurlijk een verkooptrukje. Onstaan omdat wolfshonden in veel regio's verboden waren, dus selecteer je op andere kenmrken en noem je het anders. Voila, het ras is en niet illegaal meer, en je kunt ze voor veel meer geld verkopen.


Dat word vaker beweerd door mensen die het ras niet kennen en het klopt dat het noordelijke type een laag % wolf heeft ( lager als bijv een Saarloos of Tsjechische wolfhond) maar het zuidelijke type heeft geen wolf , wel coyote % en de village ; werktype totaal geen wild bloed. Dus om de indian te beschrijven als wolfhond ( zonder s want wolfshonden is een heel ander ras ; als Ierse wolfshond) doe je het ras te kort en negeer je de coyote type en het werktype
De lijnen van het werktype worden trouwens nog steeds geïmporteerd vanuit Alaska gekocht bij Native American families die de honden al jaren in hun familie hebben :)

Sar
Berichten: 248
Geregistreerd: 29-12-11

Re: Onze indian Dogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:54

Prachtig! Ik vind het echt leuke honden. Ik heb ook voor een AID gekeken maar mede door de vage informatie toen toch maar gelaten en voor een ander ras gegaan. Jammer dat veel eigenaren hun hond onterecht als Wolfhond of Coydog beschrijven. Het is dan ook leuk om te lezen dat jij zo goed geïnformeerd bent en het zo helder uitlegd!

Sassy4barrel
Berichten: 1921
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 17:55

beatje schreef:
Wij wilde een aantal jaar geleden een indian dog,maar er was toen nog al gerommel met 2 verschillende verenigingen en afkomsten van de honden.Is dat nu beter?En wat zit er nu in?

Hier is uiteindelijk een malamute er bij gekomen ,iets heel anders dus.Het grappige was wel dat toen we hem net hadden en met d ehond aan het wandelen waren we iemand tegen kwamen met een indian dog nogal een rode die dus heel verbaasd was dat we wisten wat voor hond hij was.

Ik vind ze wel erg mooi ,misschien toch nog ooit.


Wij zijn aangesloten bij stichting IDE is indian Dogs in Europe http://www.indiandog.eu
Zij leggen precies uit welk type waar vandaan komt met welke bloedlijnen
Maar dat is heel verschillend
Zo heeft het wolftype uit Noorden % wolf (laag)
Het zuidelijke type coyote %
En het werktype; ook wel Village indian Dogs genoemd oude bloedlijnen
En zijn er ook nog combinatie types
Belangrijk is dus om je daar eerst in te verdiepen daarom geven ze educatie en info dagen

Wij hebben wolftype en coyote type
En die zijn qua gedrag en uiterlijk verschillend
Coyote type is kleiner en brutaler
Wolftype meer als een wolf ; groter en grover maar ook lomper en eigenwijzer :D

Sassy4barrel
Berichten: 1921
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 17:58

Sar schreef:
Prachtig! Ik vind het echt leuke honden. Ik heb ook voor een AID gekeken maar mede door de vage informatie toen toch maar gelaten en voor een ander ras gegaan. Jammer dat veel eigenaren hun hond onterecht als Wolfhond of Coydog beschrijven. Het is dan ook leuk om te lezen dat jij zo goed geïnformeerd bent en het zo helder uitlegd!


Komt denk ik omdat ik beide types heb
Ik denk dat wolfhond of coydog wel leuk klinkt
Maar omdat de percentages zo laag zijn
( outcross vele generaties weg)
Dat het niet realistisch is :)
Ik vind zelf het combinatie type van werk type ook heel mooi omdat zij meee geschikt zijn als werkhond maar toch een “ wilde “ uitstraling hebben

Afbeelding
Coyote type

En wolftype ;
Afbeelding

Sar
Berichten: 248
Geregistreerd: 29-12-11

Re: Onze indian Dogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:01

Eerlijk is eerlijk, het klinkt leuk maar ik ben het met je eens dat het niet realistisch is.
Ik vind persoonlijk het wolftype geweldig. Maargoed ik heb dan ook een enorme zwakte voor wolfhonden/look-a-likes. :j

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:05

Mooie honden! <3

Lijken wel een beetje op saarloose wolfshonden!

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:09

Sassy4barrel schreef:
Dat word vaker beweerd door mensen die het ras niet kennen en het klopt dat het noordelijke type een laag % wolf heeft ( lager als bijv een Saarloos of Tsjechische wolfhond) maar het zuidelijke type heeft geen wolf , wel coyote % en de village ; werktype totaal geen wild bloed. Dus om de indian te beschrijven als wolfhond ( zonder s want wolfshonden is een heel ander ras ; als Ierse wolfshond) doe je het ras te kort en negeer je de coyote type en het werktype
De lijnen van het werktype worden trouwens nog steeds geïmporteerd vanuit Alaska gekocht bij Native American families die de honden al jaren in hun familie hebben :)


De NAID is onstaan doordat een fokster van wolfshonden in Michigan de ban op wolfshonden wilde ontlopen. De honden die ze na het afmaken van de hogere % wolfshonden nog over had heeft ze doorgefokt om te kunnen rebranden naar "native" dogs. Het ras werd populairder, een hoop mensen dachten "hee, dat kan ik ook", en een "nieuw ras" ontstond. De rest low of geen wolf content honden zijn natuurlijk ook kruisingen met bv coydogs, huskies e.d. Mooie honden, maar nog steeds geen "native American" dog. In Amerika heeft de NAID een hele slechte naam, vooral door de slechte mixen en geen of weinig fokstandaarden.
Kan het ook niet helemaal eens zijn met het idee dat een percentage coyote ipv wolf nou zoveel beter zou zijn, het blijft de "prairiewolf" nauw verwand aan de wolf, en een wilde jager. Dat is niet perse verkeerd, maar wel een hond die je niet bepaald bij een onervaren persoon zou willen zien opgroeien.

Het zijn prachtige honden, zoals ik al zei, maar het verhaal er omheen is ontstaan om de prijzen van hondenkruisingen te spekken.

Ik zie dat het Europese stamboek het beter aanpakt dan het Amerikaanse in ieder geval voor wat betreft de waarschuwing dat de kruising niet voor iedereen geschikt is. Want ik hou wel van dit soort types honden, maar voorzichtigheid is ook wel op zijn plaats.

Sassy4barrel
Berichten: 1921
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 19:32

Drifter schreef:
Sassy4barrel schreef:
Dat word vaker beweerd door mensen die het ras niet kennen en het klopt dat het noordelijke type een laag % wolf heeft ( lager als bijv een Saarloos of Tsjechische wolfhond) maar het zuidelijke type heeft geen wolf , wel coyote % en de village ; werktype totaal geen wild bloed. Dus om de indian te beschrijven als wolfhond ( zonder s want wolfshonden is een heel ander ras ; als Ierse wolfshond) doe je het ras te kort en negeer je de coyote type en het werktype
De lijnen van het werktype worden trouwens nog steeds geïmporteerd vanuit Alaska gekocht bij Native American families die de honden al jaren in hun familie hebben :)


De NAID is onstaan doordat een fokster van wolfshonden in Michigan de ban op wolfshonden wilde ontlopen. De honden die ze na het afmaken van de hogere % wolfshonden nog over had heeft ze doorgefokt om te kunnen rebranden naar "native" dogs. Het ras werd populairder, een hoop mensen dachten "hee, dat kan ik ook", en een "nieuw ras" ontstond. De rest low of geen wolf content honden zijn natuurlijk ook kruisingen met bv coydogs, huskies e.d. Mooie honden, maar nog steeds geen "native American" dog. In Amerika heeft de NAID een hele slechte naam, vooral door de slechte mixen en geen of weinig fokstandaarden.
Kan het ook niet helemaal eens zijn met het idee dat een percentage coyote ipv wolf nou zoveel beter zou zijn, het blijft de "prairiewolf" nauw verwand aan de wolf, en een wilde jager. Dat is niet perse verkeerd, maar wel een hond die je niet bepaald bij een onervaren persoon zou willen zien opgroeien.

Het zijn prachtige honden, zoals ik al zei, maar het verhaal er omheen is ontstaan om de prijzen van hondenkruisingen te spekken.

Ik zie dat het Europese stamboek het beter aanpakt dan het Amerikaanse in ieder geval voor wat betreft de waarschuwing dat de kruising niet voor iedereen geschikt is. Want ik hou wel van dit soort types honden, maar voorzichtigheid is ook wel op zijn plaats.


De NAID en de AID zijn 2 verschillende rassen
De Native American indian dog (NAID) is ontstaan uit een kruising met Malamute en Wolf ( en later meerdere rassen doorheen gefokt) om het ras te creeeren

De American indian dog (AID) is gebaseerd op de oude honden van de Native Americans en word in bepaalde lijnen een outcross gedaan naar wolf of coyote ( niet in Nederland daarom is de outcross al vele generaties verder dus qua % weinig terug te vinden in de bloedlijnen) het idee is om met zo min mogelijk wild bloed toch de eigenschappen, uiterlijk en gezondheid van de wolf of coyote te behouden zonder een Wolfhond of wolfkruising te creeeren. (Zoals de indianen dit vroeger ook deden)
Ook zijn er types en lijnen waar geen coyote of wolf in voorkomt :)
En in Europa is de Indian dog geen dure hond. De NAID komt nog niet voor in NL dus kan ik weinig over zeggen

Tussen de coyote of wolf zitten wel degelijk verschillen qua karakter en uiterlijk maar dat is een hele discussie en ik wilde eigenlijk alleen de foto's van mijn honden delen

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Onze indian Dogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:35

De gene die wij tegen kwamen was het coyotetype hij kwam niet uit nederland en was iets spitser van snuit als jou hond.Hij was wel erg sociaal.

Sassy4barrel
Berichten: 1921
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 21:51

beatje schreef:
De gene die wij tegen kwamen was het coyotetype hij kwam niet uit nederland en was iets spitser van snuit als jou hond.Hij was wel erg sociaal.

Toevallig deze ?
Afbeelding

Sassy4barrel
Berichten: 1921
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 21:57

Of deze?
Afbeelding

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:04

Sassy4barrel schreef:
beatje schreef:
De gene die wij tegen kwamen was het coyotetype hij kwam niet uit nederland en was iets spitser van snuit als jou hond.Hij was wel erg sociaal.

Toevallig deze ?
[ [url=m/fRzRGL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze of hij leek er verdomd hard op. ik weet dat ik hem een vossekop vond hebben,een heel vriendelijke hond.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:13

Sassy4barrel schreef:
De NAID en de AID zijn 2 verschillende rassen
De Native American indian dog (NAID) is ontstaan uit een kruising met Malamute en Wolf ( en later meerdere rassen doorheen gefokt) om het ras te creeeren


:oo Ok, ik ben jou mijn excuses verschuldigd. Vrienden van ons hebben een heel drama achter de rug met een NAID en dus schoot ik meteen op tilt bij het idee dat de perikelen van dat stamboek naar Nederland over zouden waaien!
Sorry voor mijn verwarring en felheid. Dankjewel voor jouw uitleg en geduld. Y;(

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Onze indian Dogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:25

Die coydogs <3 prachtige dieren!
Mooie fotos van hoe ze met elkaar spelen, je kan er dagen naar kijken!

Helaas heb ik altijd een zwak voor honden hun uiterlijk die qua karakter niet passen bij wat ik zoek :+ . Tenminste, ik ga nu een aanname doen, ik ga er vanuit dat deze veel beweging/uitdaging ed nodig hebben, en onafhankelijk zijn?

Ik zoek nu net aanhankelijke schoothondjes haha. (Al zeggen ze van Jack hussels ook dat het hyper de piepers zijn. Laat ik nu net twee luie donders hebben)

Sassy4barrel
Berichten: 1921
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 22:36

Drifter schreef:
Sassy4barrel schreef:
De NAID en de AID zijn 2 verschillende rassen
De Native American indian dog (NAID) is ontstaan uit een kruising met Malamute en Wolf ( en later meerdere rassen doorheen gefokt) om het ras te creeeren


:oo Ok, ik ben jou mijn excuses verschuldigd. Vrienden van ons hebben een heel drama achter de rug met een NAID en dus schoot ik meteen op tilt bij het idee dat de perikelen van dat stamboek naar Nederland over zouden waaien!
Sorry voor mijn verwarring en felheid. Dankjewel voor jouw uitleg en geduld. Y;(


Maak niet uit hoor
Ik praat graag over honden
Was dat in USA dan ? Want in Nederland heb ik nog nooit een NAID gezien of van gehoord ?

Sassy4barrel
Berichten: 1921
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 22:39

Nachocheese schreef:
Die coydogs <3 prachtige dieren!
Mooie fotos van hoe ze met elkaar spelen, je kan er dagen naar kijken!

Helaas heb ik altijd een zwak voor honden hun uiterlijk die qua karakter niet passen bij wat ik zoek :+ . Tenminste, ik ga nu een aanname doen, ik ga er vanuit dat deze veel beweging/uitdaging ed nodig hebben, en onafhankelijk zijn?

Ik zoek nu net aanhankelijke schoothondjes haha. (Al zeggen ze van Jack hussels ook dat het hyper de piepers zijn. Laat ik nu net twee luie donders hebben)


Ze hebben wel genoeg beweging nodig en ook mentaal worden ze graag bezig gehouden ( denk aan speuren of hersenwerken )
Wolftype is meer onafhankelijk
Coyote type en werktype meer op baasje gericht
Er komt binnenkort een uitgebreide video online die zal ik hier delen waar dat word uitgelegd :)

Anoniem

Re: Onze indian Dogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 01:09

Oh, ik smelt! Ik vind ze zo machtig, vooral het Coyote type. Heb nu Ridgeback, vriend wel het daarbij houden, maar ik wil op termijn wel iets anders. Dus ik heb vragen:
1. ruinen ze veel?
2. zitten ze ook in huis of hebben ze de voorkeur aan een buiten hok?
3. zijn ze sociaal genoeg om mee op wandel vakantie te nemen?
4. hoe groot worden ze?

Ik ga mijn vriend toch nooit kunnen overtuigen, maar wie weet vergis ik me wel

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 01:34

Dus dat was de aparte wolfachtige herder soort die ik gisteren toevallig zag
(op Kijkduin)

Vondt t gelijk een super mooi beest
Echt apart
En dan kom ik dit topic tegen