Frans , ons Normandisch stiertje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20530
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 11:52

Ik hoopte zo op dit jaar een dierdagdosering van 0, maar helaas....1 koe met zonnebrand en dus pijnstilling

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 13:55

Als het nodig is is het nodig.
Niet behandelen grenst soms aan dierenmishandeling en mag niet primeren op het anti-medicijngebruik beleid.

Preventief ab gebruik mag in geen enkele sector meer.
En ook een biologische boer mag ab gebruiken naar moet dat driedubbel verantwoorden (net als elke boer) en het desbetreffende dier mag dan niet meer als biologisch verkocht worden. In die zin is biologisch idd wel beklemmend.

Grootste ab gebruik bij melkvee zit in de droogzetters. Is in zekere zin preventief maar niet elke koe kan zonder ab drooggezet worden. Mja, kan wel maar moet je soms achteraf toch nog behandelen voor uierontsteking.

Nu is Nl wel 1 van de koplopers qua dalend ab-gebruik en ook met de droogzetters wordt er steeds minder ab gebruikt. In andere landen gaat die evolutie wat trager.

Ab gebruik op zich is het probleem niet. Je zou zelf maar eens met een infectie moeten doorlopen zonder ab want je hebt vast genoeg zelfherstellend vermogen.
Het moet alleen met beleid gebruikt worden en er zijn vroeger excessen geweest. Maar dat is ondertussen toch al flink veranderd.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:04

Mijn vriendin werkt in cow management. Ik ben vrij lang vegan geweest, maar door te leren wat zij doet, ben ik toch heel anders naar de veehouderij gaan kijken, en ik denk dat we het in NL vrij goed doen eigenlijk.

Kinke

Berichten: 20530
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:05

vrij goed? Heeeeel erg goed :D

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:08

Vind ik ook hoor :j koeien hebben het veeeel beter voor elkaar dan 90% van de paarden in NL.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 14:34

Erg leuk om te zien dat er nog zoveel oude koeien rondlopen. Er wordt altijd geroepen dat een koe 20-25 jaar kan worden en dat dit de natuurlijke leeftijd is (en dat daarom dat gemiddelde van 4 jaar zo erg is). Ieder mens wordt ook geen 100 jaar en in welke gezondheid moet die koe dan 25 worden? Richting de 20 kan dus nog wel en is mooi om te zien, maar ze zijn dus wel echt oud en het is niet vanzelfsprekend dat een koe zo oud mag worden (zeker de wat meer op productie gefokte dieren).

Ik ben het er ook mee eens dat onze Nederlandse koeien het heel goed hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 23:00

Wij melken 105 koeien, waarvan 40 boven de 6 jaar, waarvan de oudste twee 13+ zijn. Daarna 30 van 4 tot 6 jaar en de rest 4<. Alle koeien bij ons worden op o.a. productie gefokt, alleen vergeten veel mensen/niet-veehouders dat als je het gezondheidskenmerken/bouw niet meeneemt en deze niet in balans is, de productie er ook niet komt :) De twee oude dames gaven vorige week respectievelijk 32,6 en 45 kg/dag :D

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:59

Leuk topic om te volgen. Ook de laatste bijdrages zijn leuk om te lezen.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:37

Heel interessant. Ik ben al vanaf 1998 uit de melkveehouderij (reden is hier eerder in dit topic al wel duidelijk geworden) en vind het erg mooi om deze ontwikkelingen te lezen.

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 13:00

Het gaat erg goed met Frans.De ligboxen werden toch echt te krap voor hem tussen de dames ,zodat hij nu een eigen strobox heeft.Elke dag met het uitmesten mag hij even naar buiten en maakt hij een ommetje achter het erf,zodra ik klaar ben roep ik hem en komt hij weer binnen.Hij is erg goed gemanierd nog.Op naar een mooi 2020 met weer nieuwe Frans kalfjes!

Afbeelding

Afbeelding

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:10

Super! Blijft een prachtig dier :)

Doe jij eigenlijk nog iets met Nordvensk? Zie in je onderschrift dat de website bijna klaar is, maar ben eigenlijk wel benieuwd :D Niet dat k een nieuw paard wil, maar mooie paardjes kijken is altijd leuk ^^

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:15

<3 Knappe vent is het toch ! Met zijn lieve krullenbol.

Die leeft volgens mij echt in het paradijs op aarde. Denk niet dat veel stieren zo'n luxe verblijf hebben met elke dag uitmesten. Respect hoor ! _/-\o_

Een gezond 2020 voor jullie met veel mini-Fransjes :D

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 13:19

En nog wat dochters van hem.Konden nog lekker lang buiten lopen maar ivm het vuurwerk, vorige week op stal gekomen.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 13:29

Hoppit schreef:
Super! Blijft een prachtig dier :)

Doe jij eigenlijk nog iets met Nordvensk? Zie in je onderschrift dat de website bijna klaar is, maar ben eigenlijk wel benieuwd :D Niet dat k een nieuw paard wil, maar mooie paardjes kijken is altijd leuk ^^


Jazeker ik heb nu 4 en een halve Nordsvensks,de website heb ik nog maar weinig tijd voor gehad,maar schiet op :D

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:41

aricia schreef:
Hoppit schreef:
Super! Blijft een prachtig dier :)

Doe jij eigenlijk nog iets met Nordvensk? Zie in je onderschrift dat de website bijna klaar is, maar ben eigenlijk wel benieuwd :D Niet dat k een nieuw paard wil, maar mooie paardjes kijken is altijd leuk ^^


Jazeker ik heb nu 4 en een halve Nordsvensks,de website heb ik nog maar weinig tijd voor gehad,maar schiet op :D


Toevallig actief op fb met een pagina of zo? (als dat niet in het topic gedeeld mag worden, mag ook altijd via pb) Vind t een leuk ras, mooie paardjes kijken **\O/**

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:42

Hij is nog steeds prachtig. Mooie foto's van zijn dochters, ook. Geeft hij zijn goede manieren ook nog een beetje door?

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 16:30

Zijn rustige karakter geeft hij wel door,maar dat zit ook in het Normandische ras.
Al zijn kalveren zijn wel heel duidelijk overtuigt wat zelf het beste is voor hun zelf.Maar daar hou ik wel van :D waar ik de Holsteiners volgzamer vind , denken de Normandiers meer na over de situaties.Zijn ook aanmerkelijk rustiger in de wei.

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 16:48

Hoppit schreef:
Super! Blijft een prachtig dier :)

Doe jij eigenlijk nog iets met Nordvensk? Zie in je onderschrift dat de website bijna klaar is

Toevallig actief op fb met een pagina of zo? (als dat niet in het topic gedeeld mag worden, mag ook altijd via pb) Vind t een leuk ras, mooie paardjes kijken **\O/**


Fb pagina ook nog in de maak,eerst fatsoenlijke nieuwe foto's maken :')
Maar hier de Nordsvensk Brukshäst

Oliwer , type zeer zwaar hengstveulen
Afbeelding

Wildkleur bruin hengstveulen,iets kleiner en lichter kwa type ,Komt over twee weken aan vanuit Zweden
Afbeelding

En de meiden , de rechter is een dole, ras vrijwel identiek aan de Nordsvensk en wordt nog steeds voor bloedverversing gebruikt.
Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:39

Ohhh die dole <3

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:00

Leuke paarden ook ! :D
Mag ik die voorlaatste hebben ? O:) :P

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:14

Prachtig! Heb in Gotland 2x een buitenrit gedaan op zo'n type en kleurtje als de voorlaatste <3 superleuk!

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 17:45

Een winter weer voorbij en Frans en zijn dames mochten vandaag voor het eerst weer de wei in.

De Big boss eerst,dagelijkse kost voor hem want hij heeft elke ochtend zijn fitness uurtje buiten :D
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:54

Frans is echt groot geworden! :oo

Anoniem

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:02

Wat een bakbeest :oo

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:02

Het schattige is er wel een beetje af :+