Mijn dieren 'projecten' *in aanbouw!*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Mijn dieren 'projecten' *in aanbouw!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 21:42

:wave: Hey allemaal,

Aangezien ik nogal een onrustige en creatieve mindset heb, bedacht ik me dat het misschien leuk is om eens in een topic bij te gaan houden welke projecten is allemaal heb bedacht en hoe deze verlopen. Op volgorde van prioriteit:

- Nieuw konijnenren + binnenhok
- Nieuw kippenren + opknappen kippenhok
- Buitenvoilére maken voor vogeltjes

Momenteel ben ik begonnen met de eerste twee.

De situatie is als volgt: De tuin is 11 meter breed. Achter in de tuin is een trampoline ingegraven. Deze staat in een 'vierkant' van 5x6m. Daarnaast staat het tuinhuis.
Om de trampoline worden nu de rennen van de konijnen en kippen gerealiseerd. Deze stonden eerst in het verlengde van de tuin met een ren van een meter breed en 12 meter lang. De konijnen en kippen deelde hetzelfde hok, maar wel afgescheiden.

Om de trampoline komt een mooi hek met hardhouten palen te staan om te voorkomen dat de diertjes ook op de trampoline gaan springen. Oh... en natuurlijk niet er onder verdagen. Als het hard heeft geregend staat er, ondanks de drainage, een flinke laag water in en ik wil geen verzopen konijnen!
Tussen de trampoline en het hek komt ook nog iets. Misschien gewoon steentjes, misschien begroeiing, maar dat moeten we nog even bekijken.

De konijnen krijgen nu een eigen nachthok IN het tuinhuis, op hoogte en met twee luikjes naar buiten. Het hok word lekker ruim en voorzien van alle gemakken (o.a. een slowfeeder voor hooi). Bijkomend voordeel is dat het water niet meer bevriest in de winter en als het regent sta ik droog wanneer ik de konijnen moet voeren of verschonen. Wanneer je voor de trampoline staat komt de konijnenren dus links. Ik heb trouwens een langoortje en een Lothäringer.

De kippen blijven in hun eigen hok, die ze nu niet meer hoeven te delen. Wel word het hok opnieuw in de beits gezet en uiteraard verplaatst. Ook word er nu onder het hok getegeld zodat AL het houtwerk uit de grond blijft. Het hok stond al op een hardhouten frame met daarop kleine busjes en daarop het hok zodat het hout niet kan rotten (jaja, snappen jullie het nog := )

Ten tijde van het uitgraven van de trampoline is al het zand OM de trampoline heen gegooid (heel handig.... had ik toen geweten dat die hokken verplaatst zouden worden.... -O- ) waardoor er dus een meter zand kwam te liggen die éérst nog weggeschept moest worden. Daarna is de ren van de kippen uitgevlakt en op orde gemaakt. De ren van de konijnen vergde iets meer werk....

Aangezien mijn voedstertje (de hangoor) nogal lekker kan graven was het dus noodzaak om de gehele ren van gaas te voorzien. Dus HUP enthousiast begonnen met het uitgraven van die ren tot op 35cm diepte, niet waanzinnig diep, maar de ren is groot genoeg om nog horizontaal te gaan. 35cm word alleen wel HEUL erg veel wanneer het om ruim 10m2 gaat. Ik ben maandag begonnen met scheppen en vandaag was de ren dan ein-de-lijk klaar!!!

Beide rennen hebben nog géén beplanting, ze zien er dan ook aardig kaal uit.

Zo... dat was even de uitleg :') Respect als je alles hebt gelezen _/-\o_ En dan nu...... de foto's:

1. De situatie zoals deze was. Hier is rondom al wel de meter grond weggegraven en weggekruid! In totaal meer dan 35 kruiwagens -O-
Afbeelding

2. Het hardhouten frame van het kippenhok. Heb helaas geen foto van het kippenhok in zijn geheel, dus die komt wanneer deze weer is opgebouwd!
Afbeelding

3. Onderdelen van het kippenhok welke opnieuw in de beits zijn gezet. Dit word dan ook de nieuwe kleur.
Afbeelding

4. Het begin van de konijnenren. Het was even puzzelen waar ik de aarde zou laten, maar na 3x het te hebben moeten verplaatsen was ik erachter dat ik het op een stuk moest gooien waar ik NIET later weer moest graven. -O- _O-
Afbeelding

5. En we zijn weer een stukje verder!
Afbeelding

6. In het eerste stukje ligt het gaas er al in en de aarde er al op. De eerste twee palen staan (alleen nog niet op de juiste hoogte) en het hek is er even tijdelijk tegenaan gezet i.v.m. de werkzaamheden. Dit geeft jullie alvast een idee van hoe het hek word :j
Afbeelding

7. Totaal plaatje. Rechts is straatzand neergegooid en word nog getegeld. Daarna komt het hardhouten frame op de tegels te staan.
Afbeelding

8. De zijkant van de konijnenren. Eigenlijk het makkelijkste stukje om te doen. Geen wortels en rare hoekjes!
Afbeelding

9. De achterkant van de ren. ON-MO-GE-LIJK!!! Ik heb de pech dat er twee Leilinde's in de ren staan. Dat betekend dus een hóóp wortels die je tegenkomt!
Afbeelding

10. KLAAR MET GRAVEN!!! Na 6 dagen (totaal denk zo'n 30 uur graven en kruien) ligt het gaas erin, is de grond terug waar het lag en is het uitgevlakt.
Afbeelding

11. De bewoners ook maar even op de foto gezet. Er komen nog meer kippen en konijnen, deze zijn under de way! := (Ohja, ik heb 'even' twee tijdelijke hokken gemaakt in het tuinhuis. Hun oude onderkomen is immers under construction!)

Het tijdelijke hok
Afbeelding

De kippekes
Afbeelding

Het hangoortje, Miffy (stiekem ook wel Milfy := )
Afbeelding

Mijn favoriet, Douchebag! (Van zijn soort komen er nog meer)
Afbeelding

Uiteraard worden beide rennen nog aangekleed. De konijnen krijgen een grote ronde buis om doorheen te hupsen en lekkere knaag takken en bossage. De kippen krijgen nog schaduwplekken en uiteraard een mooie aankleding van de ren.

Nou.... super als je je er doorheen geploegd hebt! Updates blijven ook zeker komen zodat jullie het eindresultaat krijgen te zien!
Ik ga aankomende week beginnen met het luxueze binnen onderkomen van meneer en mevrouw konijn, dus die zien jullie snel!

X

anneeex
Berichten: 527
Geregistreerd: 27-09-13

Re: Mijn dieren 'projecten' *in aanbouw!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:45

ziet er goed uit!

Miesemuisje

Berichten: 3088
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:47

Je bent er maar druk mee! Maar volgens mij wordt het erg mooi, ik blijf meelezen :D

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:48

Wat leuk! En wat een goede benutting van de ruimte :-)

Kunnen de kinderen alleen niet op die palen terecht komen als ze op de trampoline aan het springen zijn?

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 21:50

Dank jullie wel! Het is flink wat werk, maar het eindresultaat word echt waanzinnig gaaf!
En het houd me inderdaad van de straat. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het erg leuk vind om dit soort dingen te doen.
Niet zozeer tuinieren als in de planten enzo (dat gaat altijd dood bij mij), maar wel de hokken maken enz. :j

@ Jennyxx: Ik heb er eentje en ja, dat kan. Het kan ook een volwassene overkomen wanneer hij/zij het evenwicht verliest. Bovenop de netten komt wel een beschermingsrand en wellicht ook nog op de palen. Dit moeten we even bekijken hoe en wat, het staat immers nog niet.
We hebben er wel voor gekozen het hekwerk 20cm van de rand van de trampo af te houden en de rand zelf is ook nog 30 cm. Dus je zit minimaal 50cm van het hek af als je net naast de rand zou springen. In het midden zit je er ongeveer 2 meter vanaf.

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:53

leuk zeg!
ik volg :D
misschien heb ik wat aan je ideeen voor mijn cavia's.

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 21:56

AdnerB schreef:
leuk zeg!
ik volg :D
misschien heb ik wat aan je ideeen voor mijn cavia's.


Tip: doe en maak het vooral lekker zelf!

Mijn voilére(s) (eentje voor paps en mams als verrassing en één voor mezelf) ga ik ook zelf maken. Het kost bloed, zweet, tranen en bergen tijd... maar die voldoening is zó lekker!

Ik kan ook heel trots zeggen dat IEDERE schep zand die in en uit de ren is gekomen/gegaan en verplaats is door MIJ gedaan is *\o/*

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Re: Mijn dieren 'projecten' *in aanbouw!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:19

hoe zit het qua kosten? :o

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Mijn dieren 'projecten' *in aanbouw!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 22:32

Dat ligt eraan wat je precies wilt ;) Wil je de cavia's binnen of buiten? Een hok binnen zou ik niet zelf maken, die kan je voor een habbekrats bij de kringloop halen.
Buiten is een ander verhaal.

Ik heb het voordeel dat mijn vader een eigen klus,- onderhoudsbedrijf heeft met veel opslag aan hout enz. Verder houd ik goed mijn ogen open voor leuke dingetjes die ik tegenkom. Bijvoorbeeld bij een vrij vervallen boerderij leuke palen zien staan :j Of een stuk gaas. En dan gewoon vragen of ze er wat mee doen. In bouwcontainers ligt ook vaak veel bruikbaar spul.
Of pallets, kan je ook gave dingen mee doen!

Mocht je nog meer willen weten, vragen mag altijd en de PB is open :=

liliekska

Berichten: 4188
Geregistreerd: 07-03-12
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Mijn dieren 'projecten' *in aanbouw!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:47

leuk! ik volg!!

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Mijn dieren 'projecten' *in aanbouw!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 00:29

Leuk leuk leuk!! I looooove volgers :=

Overigens iemand nog tips voor HEUL snel groeiend gras? Het huidige, al vrij snel groeiende gras, kan niet opgroeien tegen de knabbelende konijntjes. ook het graven helpt niet echt mee.

Of planten die ze lekker vinden en die vlot groeien?

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Mijn dieren 'projecten' *in aanbouw!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:36

Geweldig !! Ik volg ook :j
Ik heb in mijn kamer zelf (met mijn vader) een terrarium gemaakt van 3.00x1.00x1.00
En die Groot Lotharinger is leuk! Snap dat je er nog 1 van neemt :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110721
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Mijn dieren 'projecten' *in aanbouw!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 07:35

Leuk! Ik volg ook even!
Wij krijgen ook een voliere in de tuin, maar ivm onderhoud ga ik liever voor een aluminiumconstructie. Wij hebben valkparkieten en die vreten ook het hout op :+ en dan hoeven we ons ook niet druk te maken over houtrot. Ik heb geinformeerd en we zijn ongeveer 1100 euro kwijt (maar gok dat het wel iets meer zal zijn, rond de 1400).

Babbelbrittx

Berichten: 101
Geregistreerd: 21-01-12

Re: Mijn dieren 'projecten' *in aanbouw!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 08:46

Erg creatief, ik ben 2 jaar terug ook wezen tuinieren voor mijn cavia's

Ben wel benieuwt hoe het word!

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Re: Mijn dieren 'projecten' *in aanbouw!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:02

Leuk, ben ook erg benieuwd naar het eindresultaat.

Mijn man is timmerman en heeft in vorige huis ook zelf hok en ren getimmerd. Zit al paar dagen aan te denken het weer te willen nu in dit huis maar is denk ik beter van niet. Maar als ik jou topic nu zie kriebels het weer erger hihi.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:15

Ziet er al goed uit. Zelf ben ik ook bezig met het maken van een kippenhok. Begin april mogen mijn dames naar buiten. Dan zijn ze 15 weken oud. Zitten nu nog lekker in de schuur met een warmtelamp (ben aan net afbouwen)

Roosyes
Berichten: 758
Geregistreerd: 02-10-08

Re: Mijn dieren 'projecten' *in aanbouw!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:26

Leuk! Ik heb alleen een grasveld gemaakt en daar gaat het gaas straks overheen! Dan eten ze het en niet te kort en ze graven het niet kapot. Had ook een hoop werk gescheeld. Ben benieuwd naar het eind resultaat.

roooooss

Berichten: 1979
Geregistreerd: 07-09-12

Re: Mijn dieren 'projecten' *in aanbouw!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:28

Erg leuk, ziet er ook al erg goed uit!

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:32

Wat leuk!
Ik ga volgende week ook beginnen aan een paradijsje voor mijn konijnen, buitenhok heb ik nog maar ga er een ren aan vast bouwen zodat ze straks zo'n 9m2 hebben om lekker te spelen.
Hoe heb jij het uiteindelijk met het gaas rondom de bomen gedaan? Er staan 3 stompen van dennen en ik ben nu heel hard aan het bedenken hoe ik het konijnenproof ga maken :=

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:34

Volgens mij wordt het heel erg mooi! Wij hadden alleen vroeger ook een trampoline en daar zijn we toch nog best wel vaak van af gevallen dus ik hoop dat het inderdaad veilig is!

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:37

Wat leuk! Zijn je dieren straks erg blij mee.
Ik zou alleen toch wat verder van de trampoline wegblijven. Mijn dochter heeft al een gekneusde pols gehad van een kar die, per ongeluk, te dicht bij de trampoline stond. Armen steken nog wel eens uit.

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:42

Laat je de trampoline staan??? Zouden die beesten niet schijts benauwd worden als kinderen erop springen? Van dat gekraak en hehos en.... Wat als een kind zijn evenwicht verliest??? Dan ligt ie OP je mooie nieuwe hok!

Weet niet of je daar over nagedacht hebt, was het eerste wat in mij opkwam! :')
Succes verder met je projectje!

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Mijn dieren 'projecten' *in aanbouw!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 10:46

Haha, leuk dat meer mensen knutselen!

De netten heb ik zo goed en zo kwaad als dat kon over de wortels van de boom gelegd. Ze liggen daar dan ook niet super diep. Verder gewoon heel veel geduld als je die wortels uitgraaft.

Dat ze kunnen vallen klopt. Maar dat kan ook van de glijbaan en zelfs heel akelig vaneen trampoline zonder er iets omheen. Ik heb het zo besloten en voorzie dan ook geen problemen. Op het hok zal ze niet vallen, dat is te ver weg. Tegen het hek zou nog kunnen. Verder word ze ook ouder, word de trampoline vaker niet dan wel gebruikt en zijn salto's verboden.

De dieren kunnen het nachthok in als ze bang zijn voor het geluid. Maar over het algemeen komen ze nieuwsgierig kijken als de trampoline in gebruik is.

Iedereen bedankt voor het enthousiasme!
Vandaag is het weer mooi weer, dus we gaan weer aan de slag in de tuin!

Ureen_kwpn
Berichten: 155
Geregistreerd: 30-06-11

Re: Mijn dieren 'projecten' *in aanbouw!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:54

ik volg het topic even mee :D

_Silke
Berichten: 197
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: België, Rumst

Re: Mijn dieren 'projecten' *in aanbouw!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:00

Ik volg mee!
Nu weet je zeker iets te doen de komende dagen ;)