Kletstopic veulens 2023!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KittyDylan

Berichten: 8905
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 00:02

Arme Olaf, hopelijk valt het allemaal wel mee.

Oei Desi ook ontzettend vervelend voor Tinta... Hopelijk hersteld ze ook snel.

Nassi heeft ook lekker in de sneeuw kunnen spelen met zijn broertje deze week.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xYaartje
Berichten: 1474
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 00:15

Norwayfjord: wat onwijs balen van de hartruis! Hopelijk valt het mee uiteindelijk. Ik duim voor je! Fijn dat castreren wel gelukt is. Dat is een zorg minder.

Desi: Wat balen van Tinta! Beterschap met haar. Wel fijn dat het nu dicht is. Hopelijk herstelt ze snel.

Hier geen sneeuw hoor -O- . Maar met de mannen gaat het goed <3 . Asfaloth en Gimli hebben gisteren binnen het stal gebouw een nieuwe stal gekregen.
Daarin hebben ze sinds gisteren voor het eerst op stal de bio waldboden en die hebben we alle 3 gelijk goedgekeurd. Heb alle bodem bedekkingen wel gehad met uitmesten, maar de bio waldboden is de beste en fijnste om uit te mesten tot nu toe. I love it!
Gimli heeft er al in gerold en ik denk Asfaloth ook wel uiteindelijk:

Afbeelding

En.... met Gimli kan ik nu al korte wandelingen maken zonder dat hij volledig in paniek schiet. Dat is vooruitgang *\o/* . We lopen alleen nog de oprijlaan op en af. De weg zelf vind die nog te spannend, maar als we terug naar stal lopen loopt die heeeeeel trots naast mij.
Van zijn fokker ook al het compliment gekregen dat die al netjes mee loopt met mij <3 .
Vandaag ook een poging gedaan tot borstelen. Was Asfaloth aan het borstelen en Gimli keek nieuwsgierig mee. Aan de borstel laten snuffelen, maar zijn lichaam met de borstel aanraken was drama :') _O- . Toen sprong die gelijk van mij weg in de stal.
Daar ga ik maar even mee oefenen.
Gimli vind zichzelf heeeeel stoer, maar als het er op aan komt vind die het allemaal toch heel spannend _O- . Gelukkig heb ik alle tijd met hem. Niks overhaasten en alles op zijn tempo. Komt helemaal goed <3 .
Mijn mannen <3 :

Afbeelding

DDDara
Berichten: 996
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:45

Norwayfjord: wat balen als je zo iets hoort hopelijk valt het allemaal mee.

Desi: Beterschap met tinta.

Hier is alles top Tin Tin is nu afgespeend en staat al 3 weken samen met zijn vriendje Reus en ze vermaken zich prima.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

NorwayFjord

Berichten: 3168
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:54

Desi wat vervelend voor Tinta! Hopelijk gaat het snel weer beter.

Spatter ik vind Kimber echt een schatje, leuk dier <3

KittyDylan jouw Welshjes zijn echt super gaaf, heerlijke dieren heb je staan!

xYaartje fijn dat het beter gaat met Gimli en zijn verlatingsangst! Ben wel verbaasd dat je nog niet kan poetsen op deze leeftijd? Is er niks met hem gedaan voor jij hem had?

DDDara fijn dat het goed gaat met Tin Tin, leuk stel zo samen :D Blijft een gaaf dier ook.

Hier gister weer eventjes Olaf wezen knuffelen en poetsen in de kliniek, hopelijk krijg ik vandaag goed nieuws. Ik hoop dat hij morgen naar huis mag maar gister had ie best wat pus eronder hangen dus ik vrees er een beetje voor.

Afbeelding

xYaartje
Berichten: 1474
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:03

Norwayfjord. Ik verzorg Gimli al vanaf dat die is geboren. Zelf tot nu toe helemaal opgeleid. Het eerste half jaar verwacht ik helemaal niks van een veulen. Die mogen hier bij mij vooral veulen zijn. Ik leer ze een halster om en af doen, netjes meelopen, voetjes optillen en dat is het. Meer hoeft van mij niet.
Die kleintjes hebben zoveel te verwerken en te leren in het begin.
Borstelen doe ik vaak pas vanaf dat ze een half jaar of ouder zijn. Gimli was er eerder ook nog niet aan toe. Ze leven 24/7 buiten in de kudde waar hij is geboren. Sinds eind oktober staat die 's nachts op stal. Hij had ook een hoop te verwerken door de verhuizing en wilde hem ook sowieso eerst op zijn nieuwe plek laten wennen.
Ik verwacht liever zo min mogelijk van een veulen het eerste half/eerste jaar. Vast leren staan komt ook later wel.

En het belangrijkste waar ik de eerste maand/twee maanden aan heb gewerkt is zijn vertrouwen krijgen. Hier word alles in kleine rustige stappen gedaan en dat werkt voor mij.
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 22-01-24 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:13

NorwayFjord: je was al vroeg op bezoek, weet je al wat? Kan me niet voorstellen dat het heel ernstig is, anders heb je ook narcose risico. Of hebben ze hem staand, onder plaatselijke verdoving gecastreerd.

Wat een heerlijke pluisjes allemaal hierboven. Nog niemand aan het verharen? het is hier nu 11 graden! maar wel veel wind. Mijn rijpaard is wel begonnen met verharen maar de veulens nog niet.

Het is inderdaad verschil per veulen, Tinta heb ik direct overal aangeraakt en ook beetje geborsteld, Hailey de haflinger bij haar eigen fokster ook, ze is ermee naar de keuring geweest, maar toch is zij minder vrij en ook minder makkelijk met de hoeven uitkrabben, vooral achter.
Met de vorst konden ze weer paar dagen op de wei, nu het weer dooi is en regen is het weer veel te nat en dus enkel paddock.


Afbeelding

horsii

Berichten: 7640
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:52

Hier vast staan aan het oefenen dit kende Tess nog niet.
Tevens vind ze hoofd aanraken nog niet fantastisch dus elke dag even koppie kriebelen.
Hoeven krabben achter was uithalen maar geeft ze nu netjes.
Ook is ze gewend zonder druk aan een lange leadrope te lopen maaar in het dorp wil ik haar gewoon naast dus ook daarmee bezig.
Alles kort en niet alles tegelijkertijd.


Dddara, hij is zo leuk. Knappe stippel.

Hm balen vd pus bij Olaf. Hopelijk mag hij snel naar huis.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:19

Wat ontzettend balen van Olaf Norwayfjord, hopen dat hij morgen naar huis mag en dat zijn hartruisje niet te ernstig is/blijft!

Hier beginnen we eigenlijk ook als jonge veulentjes al met borstelen, vast staan, meelopen, halstertjes om en af, dekentje op...
Met een shetveulentje kan ik begrijpen dat je niet direct alles wil aanwennen...als ze een half jaartje zijn en je begint er dan mee, als er iets gebeurd is zo'n shet veulentje nog heel prima te hanteren...
Mijn veulentjes zijn nu met 7 en 9 maanden jong al 1.43 en 1.53 groot...als ik die pas begin met een half jaar met vast staan en/of borstelen etc dan is dat gewoon vragen om problemen...
Nee, onze veulens leren juist in de het eerste half jaar om vast te staan, geborsteld te worden, hoefjes fatsoenlijk aangeven...ook hebben onze veulentjes gewoon dekentjes op...nu met deze wind, regen en vrieskou en het feit dat wij letterlijk op het open platteland wonen dragen ze hier echt gewoon een dekentje...tevens hebben mijn veulens nooit een wintervacht aangemaakt...ze zitten gewoon poepiedun in hun velletje (ook voordat ze een dekentje opkregen) dus ze kunnen hun dekentjes ook wel echt waarderen...
Mijn veulentjes zijn wat dat betreft echt heel makkelijk juist omdat wij in het eerste half jaar echt wel veel met ze oefenen...uiteraard wel op het tempo van het veulen hoor...maar als ik zie dat ze vertrouwd zijn met de handeling die we oefenen, gaan we rustig een stapje verder naar de volgende oefening en die doen we weer in rustig tempo net zo lang tot ze er vertrouwd mee zijn en er niks meer om geven dat we dat doen...
Met een shet veulentje zou ik ook niet zo "gehaast" zijn (even tussen haakjes want ik ben alles behalve gehaast) met het aanleren van bijvoorbeeld vast staan, poetsen, voetjes geven...die blijven natuurlijk klein en als je daar wat later mee begint zijn ze nog altijd heel prima en correct te hanteren...maar dat is met zulke bonken van veulens als dat ik heb echt niet te doen :Y)
Afbeelding

Onze 3 kinderen genieten heerlijk iedere dag op de bak/paddock en snachts liggen ze alle 3 voor pampus op stal...dit is zo ongeveer mijn uitzicht iedere avond als wij om half 11 gaan afvoeren:
Afbeelding

Ook mochten ze hier met de vorst genieten van de wei, wij zitten op veengrond helaas dus bij dooi weer kunnen wij echt geen gebruik maken van de wei |(
Afbeelding

En ook hier even wat sneeuwfoto's van de dame en heer in kwestie:
Olivio RB aka Olly:
Afbeelding

Tender Love Fuga RB aka Teddy:
Afbeelding

NorwayFjord

Berichten: 3168
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 14:00

xYaartje het was geen commentaar hoor, ik was gewoon een beetje verbaasd :) Hier leren we ook alles juist aan in het eerste half jaar, eigenlijk exact zoals Kim. Ze zijn zo super makkelijk allemaal, we krijgen er altijd complimenten over van dierenartsen en de hoefsmid. Maar ieder z'n ding ofc, er is niks mis met een andere aanpak! Bij ons zijn de moeders dagelijks in handen en daardoor de veulens ook, dat helpt gewoon enorm en daardoor gaan ze al snel mee in de routine.

Wat een onwijze knapperds ook Kim, prachtig!

Hier minder nieuws, Olaf heeft aanhoudende hogere koorts en staat nu in isolatie. Mag zo wel op bezoek maar moet me speciaal melden en in een pak gehesen worden. Ook over z'n hart weet ik nog niks, de echo was vrijdag blijkbaar door een radioloog in opleiding gedaan en wel duidelijk genoeg om te kunnen castreren maar niet voor de radioloog om dingen uit te sluiten/aan te duiden. Dus de hartecho word morgen opnieuw gedaan, nog langer in spanning zitten... Hoop zo dat ie snel opknapt!

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:23

Jeetje NorwayFjord, hoe kan die pus dan? ik vraag me af of ze dan steriel hebben geopereerd, maar dat zullen ze toch nooit toegeven.

En was hij nou staand of liggend geopereerd?

@kim-1990 welke dekens gebruik jij dan voor je veulens. Ik had Tinta ook graag een deken opgedaan toen ze niet helemaal fit was en het zo koud was. Maar ja, welke maat, ze zijn zo rank en in een heel andere verhouding dan een pony.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:27

Ik gebruik de Amigo Hero 900 Plus Pony (hele mond vol :') ) voor de veulens en jaarlingen. Zit een losse hals bij, ligt als een huis en geeft geen schuurplekken. En ik heb Arabieren, dus ook ranke diertjes :) En niet onbelangrijk is dat ik de prijs ook goed te doen vindt. Er wordt ook regelmatig door de andere paarden aan geknabbbeld, maar tot nu toe zijn ze allemaal nog heel gebleven, terwijl we ze al meerdere seizoenen gebruiken.

NorwayFjord

Berichten: 3168
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:28

Denk dat er een kleine ontsteking zit maar dat hij er ook nog een virusje overheen heeft en dat helpt niet. Daarom staat hij nu ook in isolatie. Het gaat met de wond wel al een stuk beter gelukkig maar hij blijft 39 graden koorts houden.

Hij is liggend gedaan, hij staat in Utrecht.

Hij was nog wel best blij gelukkig <3 Hij eet ook gewoon goed dus dat is alvast super fijn.

Onze beste foto ever :+
Afbeelding

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:10

horsii, knappertje is Tess, prachtig die stippels <3

goldenarrow, wat een heerlijk blij bekkie! En wat een leuke oortjes heeft ie :D

Desi_2409, wat een pech! Hopelijk hersteld Tinta snel. :(:) Ziet er niet fijn uit.

spatter, heerlijk genieten in het zonnetje

KittyDylan, wat een heerlijk stel die twee. Niks leukers als ze lekker samen aan het stoeien zijn. Prachtige foto's ook!

xYaartje, heerlijke fluffy teddybeertjes. Ze zien er tevreden uit

DDDara, Wat heeft Tin Tin een leuk koppie zeg! Heerlijke vrolijke uitstraling <3

kim_1990, prachtige kinders heb je toch. Heerlijk hoe ze allemaal lekker liggen te slapen

NorwayFjord, pff wat een spannende tijd voor je! Fijn dat Olaf nog wel blij kan kijken. Maar wat een gedoe :knuffel:


Met Estrella gaat het goed. Ze is nu ook een paar weken afgespeend, is heel geleidelijk gegaan. Ze had zelf al weinig interesse meer in haar moeder, het afspenen ging erg makkelijk :o

Het blijft een toverbal, van grijs is ze nu naar donker valk/bruin gegaan. De onderlaag van haar vacht is nog wel grijs.

Ze begint nu ook een heus paard te worden!
Groot is ze nog niet, ze blijft hangen rond de 130 cm...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vergelijkingsfoto met een paar maanden terug :wow:

Afbeelding

DDDara
Berichten: 996
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:53

Norwayfjord: jeetje wat spannend zeg ..... Hopelijk is het gewoon een simpel virusje, Reus heeft ook koorts gehad na zijn castratie en dat bleek een ernstige zaadstreng ontsteking te zijn (ook pus dus) Ik hoop niet dat je zo iets hebt daar wordt je niet blij van....
Hopelijk knapt hij snel op.

Ik heb met Tin Tin eigenlijk vrij weinig gedaan maar ik ben iedere dag daar bezig waardoor alles eigenlijk vanzelf gaat ik krab zijn hoeven gewoon uit als hij los staat, halstertje heb ik vanaf dag 1 gewoon om gedaan is nooit een ding geweest mee lopen ging eigenlijk ook gewoon vanzelf.
Voor ik hem ging afspenen heb ik 2 keer een grondwerk oefeningetje met hem gedaan. En nu staat hij gewoon met Reus samen en doen ze beide helemaal niets behalve loslopen en eten, ik voer en ruim de poep op verder hebben ze vakantie.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 00:44

Desi_2409 schreef:
Jeetje NorwayFjord, hoe kan die pus dan? ik vraag me af of ze dan steriel hebben geopereerd, maar dat zullen ze toch nooit toegeven.

En was hij nou staand of liggend geopereerd?

@kim-1990 welke dekens gebruik jij dan voor je veulens. Ik had Tinta ook graag een deken opgedaan toen ze niet helemaal fit was en het zo koud was. Maar ja, welke maat, ze zijn zo rank en in een heel andere verhouding dan een pony.


Onze Olly is met 5 maanden afgespeend en toen (november) gestart met het shetlanderdekentje van onze shet...ondermaat 135 was dat, onze teddy was toen al 7 maand en had toen al 155 ondermaat op...
Olly is met 6 maand naar 145 gegaan en hij draagt nu het startdekentje van Teddy (155 en zachtroze van kleur want echte mannen dragen roze :') ) Teddy is nu 9 maanden en draagt nu met een schofthoogte van 1,53/1,55 een 165 onderlengte.
Tankie is het veulen wat bij ons in de opfok staat, hij is is ook +- 1,42/1,45 schofthoogte en hij draagt een 155 onderlengte van het merk masters...zijn hele fijne dekentjes en vallen echt heel erg mooi om het ranke veulenlijfje...

Zo uit mijn hoofd weet ik even niet welk merk mijn dekentjes zijn van olly, in iedergeval loopt teddy nu met haar zuurstokroze unicorn dekentje van de epplejeck geloof ik...

Het is erg lastig met veulen, daar waar olly alle dekens perfect om zijn borst past, zie ik bij Teddy dat ze toch vrij ruim vallen...echter liggen de dekens super stabiel en hebben geen van de kinderen schuurplekjes op borst/schouders... :D

De dekens zijn overigens wel hufterproof want zowel olly als tankie doen niet anders dan hele dagen in de deken hangen/bijten/trekken en ze zijn nog altijd niet kapot _O- ze spelen veel, vooral met de dekens....maar deze dekentjes gaan al langer mee dan de peperdure bucas en horseware dekens die ik heb voor de grote dames...

_Tarzan

Berichten: 11195
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 08:18

Jullie gaan snel!

Aahw arme Olaf, hopelijk is hij snel weer thuis!
En wat een knapperds komen er voorbij <3
Heerlijk ook die sneeuwfoto's <3

Hier gaat het goed met Moritz, hij is zaterdag ook op de foto gegaan omdat hij helaas toch verkocht gaat worden, heel jammer maar begrijp m'n vriend ook wel haha. Foto's zijn nog onderweg :)

DDDara
Berichten: 996
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:00

Al meer duidelijkheid NorwayFjord????

NorwayFjord

Berichten: 3168
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:09

Oh wat jammer dat ie weggaat Tarzan! Vind het echt een leuk dier, die zijn jullie vast snel kwijt <3

Nog niet echt meer duidelijkheid, zijn koorts is inmiddels weg en het is daaronder wel al veel beter, zeker nadat hij vandaag een uurtje in de wei mocht.

Hij heeft vanmiddag nog een hartecho gehad want die van vrijdag was niet duidelijk genoeg om dingen uit te sluiten. Deze moest bekeken worden door de radiologen en internisten maar de internisten hadden het te druk voor overleg vandaag dus dat word morgen -O-

Ben beetje klaar met dit alles, ook met hoe het allemaal gaat daar. Hopelijk mag hij donderdag naar huis.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:31

Jeetje NorwayFjord, ik kan me het voorstellen, wat een frustratie dat wachten. Daarom zou ik NOOIT naar Utrecht gaan. Dierenartsen worden daar opgeleid, wat betekend dat dierenartsen in opleiding ook mogen voelen/kijken/proberen, alles duurt daardoor extra lang.. (ik werk zelf in een dierenkliniek en weet dit van de artsen, zo werkt het nou eenmaal, zij moeten ook leren, maar niet van mijn dieren.

Daarnaast is het een spoedkliniek, dus als er spoed komt, gaat dat voor. Wat ik ook wel begrijp.

NorwayFjord

Berichten: 3168
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:15

Naja ik vind het prima dat mensen moeten leren en dat dat allemaal even duurt, maar we zijn inmiddels 5 dagen waarvan 3 (morgen 4) werkdagen verder en vind het belachelijk dat ik nog langer op de uitslag moet wachten.

Plus dat ie in isolatie is gegooid terwijl ik zondagmiddag nog iemand had geroepen omdat ik de castratiewond er niet top uit vond zien en maandag had hij koorts. Maar ze dachten virusje dus in isolatie. Vervolgens zei ik toen ze belde dat hij in isolatie stond of de koorts niet van de wond kon komen. Nee ze vermoedde echt een virus, terwijl hij er fit bij stond en gewoon at, geen snot en dat soort dingen. En vanochtend zei ze dat ze toch nog even goed naar hem hadden gekeken en de koorts toch wel van de wond kon komen of eventueel last van z'n longen door de beademing, daar kon het ook bij passen -O- Maar kan wel ff extra dokken voor de isolatiestal want hij mag er nu niet meer uit tot ik hem op kom halen. Dus hij gaat donderdag maar gewoon mee naar huis, ben er klaar mee :+

kiki1976

Berichten: 16866
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:53

NorwayFjord, snap dat je er klaar mee bent. Beterschap voor je vriendje

xYaartje
Berichten: 1474
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:50

NorwayFjord schreef:
xYaartje het was geen commentaar hoor, ik was gewoon een beetje verbaasd :) Hier leren we ook alles juist aan in het eerste half jaar, eigenlijk exact zoals Kim. Ze zijn zo super makkelijk allemaal, we krijgen er altijd complimenten over van dierenartsen en de hoefsmid. Maar ieder z'n ding ofc, er is niks mis met een andere aanpak! Bij ons zijn de moeders dagelijks in handen en daardoor de veulens ook, dat helpt gewoon enorm en daardoor gaan ze al snel mee in de routine.

Wat een onwijze knapperds ook Kim, prachtig!

Hier minder nieuws, Olaf heeft aanhoudende hogere koorts en staat nu in isolatie. Mag zo wel op bezoek maar moet me speciaal melden en in een pak gehesen worden. Ook over z'n hart weet ik nog niks, de echo was vrijdag blijkbaar door een radioloog in opleiding gedaan en wel duidelijk genoeg om te kunnen castreren maar niet voor de radioloog om dingen uit te sluiten/aan te duiden. Dus de hartecho word morgen opnieuw gedaan, nog langer in spanning zitten... Hoop zo dat ie snel opknapt!

Hier zijn de veulens ook super makkelijk hoor en dagelijks in handen vanaf het moment dat de merrie er aan toe is en het ook toe laat. Vergeet niet dat ze hier in de kudde waar hij geboren is 24/7 buiten lopen (veulens ook). Dus als de moeder in het begin zo iets heeft van: Kom niet in de buurt dan ga ik ze niet pushen. Knuffelen komt vanzelf.
In die eerste week hoefde ik alleen nog maar naar Gimli te kijken of ik kreeg al een boze blik van Eowyn. Gimli kwam iteindelijk vanzelf gewoon naar mij toe. Vond moeders niet leuk, maar Gimli was eigenwijs en deed wat die zelf wilde :') . Asfaloth was de enige die er vanaf minuut 1 bij mocht.
Ook ik heb gewoon altijd hele makkelijke en knuffelbare veulens. Die netjes aan halster en touw meelopen en op den duur voetjes op kunnen tillen. Ik leer ze op die jonge leeftijd alleen nog niet om vast te staan of te borstelen. Dat komt later wel wanneer ze wat meer concentratie vermogen hebben.
En zoals morgen komt de hoefsmid. Gimli zetten wij dan niet vast, maar ik houd hem vast. Zo kunnen we op een rustige manier met hem mee bewegen mocht die even het geduld kwijt zijn om stil te staan. Hij is ook nog veeeels te ongeduldig voor vast staan. Komt later allemaal wel. Ik heb (hoop ik) nog 30 jaar met hem. Genoeg tijd om het hem aan te leren.
Maar ieder zijn ding uiteindelijk! Uiteindelijk doen we allemaal wat het beste voor ons en onze paarden/veulens werkt.

Maar wat balen zeg dat er nog zoveel duidelijk is over Olaf! Dat geeft idd heel veel frustratie en snap dat je hem donderdag gewoon mee naar huis wilt nemen. Ik zou er op die manier ook snel klaar mee zijn ja. Als eigenaar wil je gewoon snel duidelijkheid over wat er aan de hand is met je dier.
Geef Olaf maar een extra knuffel namens mij!
Kun je geen bezwaar indienen voor de onnodig extra gemaakte kosten ivm de isolatie stal? Die nu waarschijnlijk achteraf gezien niet nodig was geweest?

Tarzan: ohhh wat jammer zeg dat je Moritz gaat verkopen! Je hebt hem ook nog maar zo kort. Was er nog een reden waarom die verkocht word?
Was zo benieuwd hoe hij uit gaat groeien naar volwassen Fuchs toe.

Gimli heeft gisteren en vandaag voor 5 tot 10 minuten heel even alleen op stal gestaan en dat ging echt al tien keer beter dan eerst! Nog wel flink stress, maar hij brulde al veel minder de boel bij elkaar en zodra die eenmaal door had dat Asfaloth en ik weer terug waren werd die ook gelijk weer rustig ipv gespannen te blijven. Dat is al winst en ook echt vooruitgang.
Asfaloth wilde gisteren met binnen zetten niet de stal in, maar nog even een rondje met mij alleen buiten wandelen dus Gimli moest toch echt even alleen blijven. Ook vandaag moest die even alleen op stal blijven toen ik wat grondwerk met Asfaloth wilde doen. Iets wat ik al ruim een half jaar niet heb gedaan met Asfaloth. Hij zit duidelijk goed in zijn vel dat het nu weer allemaal zo langzamerhand kan <3 .
Ik houd de sessies kort want Asfaloth word opgegeven moment ook wat te gespannen zonder zijn kleine vriend, maar Asfaloth weet gelukkig de rust te bewaren. Ik ken Asfaloth alleen zo goed inmiddels dat ik precies weet wanneer hij spanning opbouwt.
Gewoon rustig zo verder oefenen dan leert Gimli snel genoeg dat heel even alleen zijn echt geen wereld ramp is. Nu in de nieuwe stal durf ik hem ook wat makkelijker alleen achter te laten. Hij kan daar niet uitspringen of over een muur heen klimmen.
9 Februari hebben we de 2de ESDR sessie gepland staan voor Gimli. Ik ben heel benieuwd!

Sorry voor wie ik nog ben vergeten! Het is zo druk de laatste tijd dat ik al blij ben dat ik even de tijd kan vinden om tussendoor snel te reageren.

horsii

Berichten: 7640
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:57

Fijn dat het met gimli al zoveel beter gaat.

Hier binnenkort beginnen met Tess leren alleen te blijven als ik ga rijden.


Wat duurt het lang met Olaf, hopelijk kan hij vlug mee naar huis.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:10

Hopelijk mag Olaf snel uit de isolatiebox. Is toch ook geen fijne plek voor een jong dier. Mijn eerder veulen had ook beetje ontsteking na castratie, de boel was flink opgezet. Gewoon lekker buiten laten lopen en afspuiten, het was toen wel in mei en beter weer..

Voor Tinta dekentje gehaald, ze vindt het helemaal prima:

Afbeelding

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 00:14

Even weer uit de meelees-stand :wave:

Ahh arme Olaf, heel veel beterschap :knuffel: :knuffel:

Knuf van Hope, nu 7 maanden :+:
Afbeelding