Kletstopic veulens 2023!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:32

Ik lees al een tijdje mee, maar ik kom me ook melden in dit topic :)

Wij hebben 3 2023 veulens op dit moment. Zevesta, Lia Mara en Rosemary.

Zevesta
Afbeelding

De vos is Lia Mara en de bruine Rosemary.
Afbeelding

@DDDara: Wij spenen tussen de 4 en 6 maanden af, afhankelijk ook van hoe de merrie eruit ziet. Liever meer richting de 6 maanden. Maar heb er ook weleens eentje bij laten staan tot 8 maanden omdat die veel eerder werd geboren dan de rest. Maar als de merrie al echt zo vermagerd is zou ik wel het veulen er zsm afhalen. Zeker nu in de winter met het slechte weer moet ze zich wel warm kunnen houden.

@Quir: Wat een heerlijke foto's!

horsii

Berichten: 7702
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:16

Wat een plaatje is zevesta. De andere mogen er ook wezen.

Knappe ukkies in de sneeuw.


Hier ons eigen gefokte veulen met vijf maanden gespeend ivm blessure moeder en hiervoor rust op een postzegel. En kyr (veulen) deed alle stallen en draden open maken. Helaas eerder als wat we wouden.

Tess is met 5,5 maand gespeend bij de fokker.

NorwayFjord

Berichten: 3178
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 14:10

DDDara welkom en wat rot dat je merrie zo invalt. Zoals Quir zegt is het vaak een kwestie van te weinig voeren en als ze eenmaal zo invallen krijg je het er niet meer aangevoerd zolang het veulen erbij staat is mijn ervaring. Ik zou nu inderdaad zsm het veulen eraf halen zodat de merrie weer bij kan trekken. 8 maanden is opzich zeker niet slecht om af te spenen.

Quir waanzinnige foto's, zo jaloers op jullie sneeuw en wat een prachtige pony's heb je toch <3

Goldenarrow ook welkom! Knappe veulens heb je :)

Olaf is met 6 maanden afgespeend en toen heb ik hem opgehaald. Bij ons zijn de meeste veulens rond 5-6 maanden van de moeder af gegaan maar we hebben van dit jaar nog 1 veulen bij de moeder staan en dat veulen is van april. Het is op onze nieuwe stal lastig om af te spenen en de moeder ziet er nog super uit dus ze kan lekker nog even blijven staan. Merrie schopt haar zelf al regelmatig weg dus dat regelt zichzelf ook wel redelijk.

xYaartje
Berichten: 1478
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:40

DDDara schreef:
Tin Tin loopt nog lekker bij zijn moeder, maar helaas begint zijn moeder echt flink in te vallen.... Ik heb dus besloten om Tin Tin af te spenen per 1 januari (zodat hij tijdens oud en nieuw nog van zijn relaxte moeder kan leren en geen extra stress ervaart) Daarna zal ik ze tijdelijk gaan scheiden. Hij komt dan samen met Reus mijn 2,5 jarige in de grootste helft van de paddock en moeders komt in een kleinere paddock aansluitend. Ik zal daar nog een extra draad tussen doen zodat ze niet kunnen neuzen en er minstens 2 meter afstand is.
Maar toch voel ik me wel schuldig om ze uit elkaar te halen 11 januari zou Tin Tin 8 maanden worden eigenlijk wou ik ze tot 10 a 11 maanden samen laten maar zijn moeder begint echt in te vallen je voelt haar ribben en haar ruggengraat begint boven het vlees uit te steken en haar heupen worden steeds opvallender uitstekend.

Hoe oud waren jullie paarden bij het afspenen en waarom hebben jullie hier voor gekozen?

Gimli is met 6 maand oud afgespeend. Zijn moeder was mentaal duidelijk klaar met het moederen. Niet alleen zijn moeder was toe aan rust, maar de kudde ook. Sindsdien staat die samen met mijn andere pony Asfaloth. Die hem al aardig goed aan het opvoeden is.

Simsannah

Berichten: 111
Geregistreerd: 18-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:20

DDDara schreef:
Hoe oud waren jullie paarden bij het afspenen en waarom hebben jullie hier voor gekozen?



Sera was net 6 maand oud toen ze bij haar moeder weg kwam, ik heb haar dan wel op de zuidlaardermarkt gekocht, en moeder stond ernaast. De volgende dag toen ik nogmaals kwam kijken, was ze pernament bij haar moeder weg. En stond ze met een aantal andere veulens in een stal... en dat is zonder problemen gegaan. Ze heeft op haar nieuwe stal ook niet 1x geroepen of iets.

YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:28

Ons ventje was 5.5 maand. Moeder begon hard in te teren. Moeder heeft 1.5 maand bij vrienden gestaan.

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 09:12

Wat groeien ze allemaal flink.

Dddara, King is er met iets meer dan 5.5 mnd af gegaan. Had ook liever langer gewild maar zijn moeder trok het niet meer.
Als ik zag hoeveel voer er op 1 dag in ging.

Desi_2409

Berichten: 901
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 09:53

Tinta rustig afgespeend vanaf 5,5 enkel s 'nachts eraf en dat verder afgebouwd. Toen ze 6,5 maand was is moeders verkocht. Zij was totaal niet ingeteerd, had eerder overgewicht. Ik gaf haar hooi wat ingekuild was, met zeer hoge eiwit en energie waarden.
Tinta en haar vriendin Hailey krijgen dit nog, naast "normaal" hooi. Alleen wordt Hailey nu te zwaar (zij is haflinger) dus ga ze binnenkort scheiden in de nacht.
De haflinger is ook een echte vreetzak, probeert ook krachtvoer te stelen van Tinta. Zij eet veel langzamer.
Ze zijn een leuk stel zo samen, maar eigenlijk geen goede combinatie.

NorwayFjord

Berichten: 3178
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 08:07

Alvast een hele fijne jaarwisseling en een gelukkig Nieuwjaar gewenst van Olaf en mij <3

Ik hoop dat alle veulens goed het nieuwe jaar in gaan zonder teveel stress vanavond en vannacht :)
Afbeelding

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:55

Mag ik mij hier ook melden?

Kimber is van 25 april 2023
Geboren uit een Spaanse merrie en ja een Spaanse ezel

Afbeelding


Afbeelding


Ik was al jaren op zoek naar een groot wordend muildier veulen.
Dankzij een tip van een vriendin gelijk gaan kijken en gekocht.
Ze was toen 6 weken.

Afbeelding

Daarna vaak op bezoek geweest

Afbeelding


Afbeelding

Inmiddels is ze al weer even hier thuis .
We hebben aan huis een grote stal en een kleine paddock en 5 min lopen van huis een wei.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Ze is nu 8 maanden en 1.42

xYaartje
Berichten: 1478
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:33

Welkom Spatter! Leuk om je hier ook te zien met Kimber!
Olaf (De Fjord van NorwayFjord) is ook van 25 april bedenk ik mij nog net. Gimli ook, maar dat had ik je in je topic al verteld :D .

En een heel gelukkig nieuwjaar allemaal <3 . Dat onze veulens maar mooie prachtige jaarlingen mogen worden dit jaar <3 .
Hopelijk zijn alle paarden en veulens de nacht goed en rustig door gekomen? Ik heb niks gehoord van stal dus verwacht dat Asfaloth en Gimli de nacht goed en rustig door gekomen zijn. Morgenochtend zie ik ze weer en dan zal ik vast horen van Gimli's fokker hoe het is gegaan. Geen bericht is goed bericht in dit geval denk ik maar :j .

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:07

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Hier waren de veulens de rustigste van allemaal. Die gaven echt helemaal niks om het vuurwerk :)) Eten was belangrijker.
Afbeelding

horsii

Berichten: 7702
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:35

War een grappig dier, welkom.

Tess was doodsbang. Kyra was heel rustig maar door het rennen en de angst van Tess ging ook Kyra behoorlijk rennen.
Heb ze nu even op stal gezet en ze liggen nu lekker te slapen.
Had het niet verwacht gezien Tess zo nuchter is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op stal was Tess onrustiger dus ze zijn buiten gebleven. Beter rennen in de paddock als over de stal komen.

Kreeg laatst een foto van Tess haar volle zus op dezelfde leeftijd. Wat een verschil in bouw.
Tess onder .

Afbeelding


Hopelijk wordt de weide hier snel droog en kunnen we verder met verkeersmak maken en leren alleen achter te blijven (met een vsn ons) wanneer kyr gaat rijden.

Op naar een mooi jaar met onze ukkies.

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 16:36

De beste wensen allemaal voor 2024!

Ik heb Tin Tin vandaag van zijn moeder afgehaald.
Ze staan voor nu 100 meter bij elkaar vandaan.
Tin Tin ziet er heel goed uit die staat samen met mijn 3 jarige. Heeft continue hooi en hij krijgt vitalbix
moet ik hem deze periode nog extra bijvoeren?

Moeders is erg mager. Nu zijn de ribben echt duidelijk zichtbaar. Zij heeft ook onbeperkt hooi. Hoelang zouden jullie niet voeren om de melk productie te stoppen? En wat voer ik na die periode om haar op gewicht te krijgen, zonder de melk productie te stimuleren.

YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:35

Ik heb onze merrie na het spenen bietenpulp met vitaminebrokjes gegeven om haar niet nog verder in te laten vallen. na 1.5 maand ben ik er weer brok bij gaan geven.

_Tarzan

Berichten: 11220
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:31

De beste wensen allemaal.

goldenarrow, mooie veulens, alle drie arabier?
Wat een ontzettend leuk dier spatter <3
Horsii, Tess is mooi gebouwd, wat was het ook alweer voor ras of kruising?


Moritz was 5 maanden bij het afsprenen, trailer in met nog een veulen en klaar :=
Moritz hangt nu wel echt aan z'n surrogaat papa Fuego.

Moritz is wel écht een buffel haha, en echt zo'n ontzettend lomp geval :')
Ik ging vorige week Fuego even poetsen en hij en de pony stonden even los, gaat Moritz opeens met z'n lompe gewicht vol OP de poetskist staan _O- Been zakt er natuurlijk doorheen, trekt z'n been terug, slingert alles eruit en gaat dan kijken wat dat allemaal is wat op de grond ligt, geen paniek ofzo omdat die kist nog om z'n been zat, nee hoor _O-
Afbeelding

Sowieso is poetsen onmogelijk met hem in de buurt :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Borstel pakte hij gewoon uit m'n handen :')
Afbeelding

Maar hij is ook wel heel knap <3
Afbeelding

Afbeelding

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:27

Klopt, Arabiertjes ja :) De schimmel en vos hebben we zelf gefokt. De bruine hebben we vorig jaar samen met haar moeder gekocht.

Wat een geluk dat Moritz er niks om gaf dat hij zo met zijn voet vast zat! Je wil er niet aan denken als ze in paniek raken :oo

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:42

Horsii Tess is een appy <3
Mijn lievelings ras en zou het liefste een appy muil gehad .

Tarzan wat is Moritz voor ras?
Mooi dier!

_Tarzan

Berichten: 11220
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:46

Moritz is een Schwarzwalder Fuchs, dankjewel ik vind z’n bles zo mooi!

Goldennarrow, ik wilde hem meteen helpen maar zag toen dat hij niet in paniek raakte dus toen heb ik eerst even een foto gemaakt _O- Hij hing echt vast ja haha!

Wel weer even wennen zo’n onnadenkende tank tegenover een meedenkende Spanjaard :Y)

Leuk die arabiertjes!

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:03

Ah, had ik goed gedacht!
Er staan er hier vlakbij ook een paar.
Dan wordt Moritz een hele flinke !

NorwayFjord

Berichten: 3178
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:36

Welkom spatter, wat een leukerd is Kimber <3 Olaf is idd ook van 25 april :D

Sneu dat Tess zo bang was voor het vuurwerk, hier ging het ook echt goed en rustig. Ze hebben er gewoon naar staan kijken :+

Moritz is echt super knap, als ik niet perse een Fjord had gewild zou Moritz zeker een veulen zijn wat ik had kunnen kopen :D Heerlijk dier!

Dit was tussen al het vuurwerk om middernacht:
Afbeelding

Mijn liefste <3 Ik ben zó ontzettend gek en verliefd op hem, echt m'n droomveulen!
Afbeelding

horsii

Berichten: 7702
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:22

Tarzan, Tess is een appaloosa. Maar kwart fries.

Haha Moritz lekker lomp. Hij is echt heel aansprekend.
Mooi dier

Brave Olaf.
Mooie foto's.


Ik heb de paarden samen met m'n zus. Nu voor het eerst haar dochtertje uit de maxicosi bij de paarden.
Tess was erg nieuwsgierig maar vond het maar een raar wezen haha.


Afbeelding

Afbeelding

horsii

Berichten: 7702
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:04

Tess heeft een bultje op haar snuit.
Afbeelding

En nog wat foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:11

Mooie meid!
Bultje geen idee

Haflinger heeft ook een sjiek hoofd

horsii

Berichten: 7702
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:49

Ja dat is een ouderwetse met een chique koppie.
Afbeelding