Welkom gouden Triana en zilveren Estrella

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Welkom gouden Triana en zilveren Estrella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 16:58

Hoi!


Een paar dagen geleden kwamen ze dan eindelijk aan, na ruim een maand vertraging.
De gouden Triana en de zilveren Estrella, letterlijk!

Triana en haar veulentje Estrella komen uit midden Spanje.
Ze stonden met een kudde andere paarden op een kaal veld, en dat was het ook. Ze kregen bijna geen bijvoeding en ook geen verzorging. Allebei nog helemaal groen, en weinig met mensen.

Triana is een vierjarige dunskin Lusitano merrie van ongeveer 162 hoog.
Estrella is haar 4 maanden oude valk roan (waarschijnlijk ook dun) veulentje. Estrella's vader is de quarter hengst Smart Smoking Ranch.

Triana zelf is weer in Spanje teruggedekt door Smart Smoking Ranch, en verwacht dus volgend jaar als alles goed gaat maart een vol broertje of zusje van Estrella.

Beide merries zijn erg nieuwsgierig. Triana laat zich al wat aaien en vangen. Ze had erg last van de vliegen dus heeft ze nu een mooi rood masker op.

Ze is flink te mager, ze krijgt nu rustig opgebouwd wat merriebrok. Ook staat ze nu op goed gras, ook uieraard rustig opgebouwd. Ze zit ook wat slecht in haar vacht voor de tijd van het jaar.
Ze is verder gezond, en ik denk dat ze vrij snel bij gaat trekken qua gewicht.

Ondanks de verhuizing zijn ze allebei verbazingswekkend relaxed. Triana gedroeg zich direct alsof ze al jaren hier staat.
Heel nuchter en chill paard is ze. Dit heeft ze doorgegeven aan Estrella, die ook zo relaxed is met bv een speelbal in de weide, rare bescherming voor de fruitbomen, en honden en katten in en langs de wei. Ze lijkt niks eng te vinden en is overal super relaxed bij.

Natuurlijk moeten er veel foto's gemaakt worden van twee zulke knappe dames. Hoe mooi ze nu al zijn, hoe gaan ze dan wel niet worden!


Afbeelding

''Hallo mens!''
Afbeelding

Afbeelding

Triana's lieve hoofd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Estrella kan bewegen als een Lusitano, en heeft de spieren en het chille van de Quarter. Perfecte combi!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is nu al een clown *D
Afbeelding

anca

Berichten: 1781
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 17:10

Wat prachtige paarden allebei <3

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 17:15

Och, mama heeft wel wat te lijden gehad zeg..
Wat fijn dat ze nu bij jou zijn, ze gaan een mooie toekomst tegemoet, denk ik!
Mooi veulen, prachtige kleuren allebei!

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welkom gouden Triana en zilveren Estrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:59

Wat een mooie dieren zeg! Mama heeft inderdaad flink te lijden gehad. Maar over twee maanden staat er denk ik een heel ander paard. En wordt het een pracht exemplaar.

Wordt het veulen een schimmel?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 20:31

Wat een prachtig stel zeg, dat gaat echt wel goed komen!
Veel geluk met ze!

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Welkom gouden Triana en zilveren Estrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 20:42

Mooie paarden, ze hebben geluk bij jou terecht te zijn gekomen :)

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Welkom gouden Triana en zilveren Estrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 21:03

Oei mams is flink mager :( en dat voor een drachtige merrie :(

Haar veulen is werkelijk een plaatje zeg :) mams heeft een mooi en lief kopje… dat gaat ook een heel ander dier worden als ze weer wat bijgetrokken is…

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 21:03

Ze zijn allebei prachtig! , ik ben ook wel benieuwd hoe het verder met ze zal gaan :)

AnnoNiemand

Berichten: 892
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:19

Jeetje wat ziet die merrie eruit zeg! Wat een schande, dat een stal ze zo behandelt. Fijn dat ze in goede handen zijn. Dat gaat een heel ander paard worden over een tijdje, wanneer er bespiering op zit.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Welkom gouden Triana en zilveren Estrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 12:04

Die gaan weer helemaal gezond worden, dat is jou wel toevertrouwd, maar kijk je uit dat het je niet straks boven je hoofd groeit? 4 paarden erbij bij de paarden die je al had is denk ik best veel werk en zorgen?

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 17:33

Dank jullie wel voor de lieve reacties! En zelfs in Uitgelicht, superleuk!


anca schreef:
Wat prachtige paarden allebei <3

Dank je wel, en daar ben ik het helemaal mee eens!


lies schreef:
Och, mama heeft wel wat te lijden gehad zeg..
Wat fijn dat ze nu bij jou zijn, ze gaan een mooie toekomst tegemoet, denk ik!
Mooi veulen, prachtige kleuren allebei!

Dank je wel, lief compliment <3
Qua kleur van het veulen, op de verkoop foto's was ze veel jonger, en niet te zien dat ze roan was. Een beetje modderbruinig valk. Dus het was een hele gave verrassing dat ze zo mooi gekleurd is!

Elisa2 schreef:
Wat een mooie dieren zeg! Mama heeft inderdaad flink te lijden gehad. Maar over twee maanden staat er denk ik een heel ander paard. En wordt het een pracht exemplaar.

Wordt het veulen een schimmel?

Het veulen wordt geen schimmel, ze is valk (wss dun) roan. Ik denk ook dat ze heel erg ten goede nog gaan veranderen!


Nouvel schreef:
Wat een prachtig stel zeg, dat gaat echt wel goed komen!
Veel geluk met ze!

Dank je wel <3


prompter schreef:
Mooie paarden, ze hebben geluk bij jou terecht te zijn gekomen :)

Dank je wel voor het lieve compliment <3


Neon schreef:
Oei mams is flink mager :( en dat voor een drachtige merrie :(

Haar veulen is werkelijk een plaatje zeg :) mams heeft een mooi en lief kopje… dat gaat ook een heel ander dier worden als ze weer wat bijgetrokken is…

Ja ze is echt heel mager. Hoewel ze nu al iets bij begint te trekken zelfs. Ze heeft een superlief hoofd. En ze is ook heel lief en rustig, zeker voor een 4 jarige. Ze heeft het doorgegeven aan Estrella, die is ook zo'n lief rusitg ding <3


mika11 schreef:
Ze zijn allebei prachtig! , ik ben ook wel benieuwd hoe het verder met ze zal gaan :)

Dank je wel! Ik zal hier af en toe wel updates plaatsen. Ik ben zelf ook wel heel benieuwd hoe ze er over een tijdje uit gaan zien!


AnnoNiemand schreef:
Jeetje wat ziet die merrie eruit zeg! Wat een schande, dat een stal ze zo behandelt. Fijn dat ze in goede handen zijn. Dat gaat een heel ander paard worden over een tijdje, wanneer er bespiering op zit.

Ja soms zijn Spanjaarden niet heel bewust over hun paarden. Dit is mede ook de reden dat ik ze heb gekocht. Kunnen ze een mooie toekomst tegemoed. Dat verdienen ze allebei!

KootMiraDrum schreef:
Die gaan weer helemaal gezond worden, dat is jou wel toevertrouwd, maar kijk je uit dat het je niet straks boven je hoofd groeit? 4 paarden erbij bij de paarden die je al had is denk ik best veel werk en zorgen?

Dank je wel voor het lieve compliment! Qua werk lukt het makkelijk gelukkig. Deze 2 waren niet geheel gepland opzich, maar ik kon ze echt niet laten staan. En ik ben heel blij met mijn keus!

Nog een paar foto's dan maar? ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:18

Leukerds zijn het! Op de eerste foto vond ik Triana niet heel mager lijken, maar daar kwam ik snel op terug na het zien van de andere foto's. :(:) Hopelijk trekt ze snel bij.

Fijn dat ze allebei zo lief zijn! Heel veel geluk gewenst met deze knappe dames!

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 15:13

Ondertussen zijn Triana en Estrella bijna 2 maanden hier.

Dus tijd voor een update!

Deze maand stond een beetje in het teken van achterstallige medische dingen bijwerken, en de (ook medische) problemen die opkwamen oplossen.

3 weken geleden hebben we Triana laten scannen om te kijken of alles goed was met het ongeboren hummeltje.
Het zag er goed uit, hoewel de dierenarts de kleine wel erg klein vond, ze schatte hem/haar 1 of 2 maanden jonger in dat het is.

Ook is Triana ontwormt, en nagekeken voor zand in haar darmen, wat ze gelukkig niet had.

De DA vond haar wel veels te mager. Gevaarlijk mager zelfs.

Kort daarna is de osteopaat geweest om de hele bende hier te behandelen, en Triana ook maar even laten doen.
Haar heupen stonden scheef, en bekken zat helemaal vast. De osteopaat vermoede dat ze hier behoorlijk pijn aan zou hebben gehad. Hij vermoede dat het kwam door het dekken (is niet zo vriendelijk en zachtaardig gegaan) of door een moeilijke bevalling.

Ook heeft ze waarschijnlijk maagzweren, en zijn we nu nog bezig met de maagkuur.
Verder zijn we haar lekker aan het vetmesten :D
4 soorten hoogwaardig voer, en 2 keer per dag bijna een volle emmer.

Het heeft effect, haar kont is wat voller, en haar botten minder duidelijk te zien.
Ook glanst haar vacht eindelijk (bij aankomst had ze een doffe en pluizige vacht, nu is haar vacht bijna normaal)

Ze ontbloeit tot een intens lieve en zachtaardige merrie. Zo lief, zorgzaam en rustig. Dapper, maar voorzichtig.
En heel fanatiek met het kriebelen van een paal als je haar schoft kriebelt :P



Estrella heeft ook haar deel 'problemen' gehad.

Ze was erg mensenschuw, en liet zich absoluut niet vangen of benaderen.
We vermoede al dat ze niet helemaal gezond was, ze was veel te rustig en sloom. Haar vacht was dof en ze gedroeg zich helemaal niet zoals een veulen zich hoort te gedragen.

Ook begon ze te vermageren.
We konden tot een meter afstand komen, en dan was ze weg.

Ze viel steeds meer af en haar conditie ging achteruit.

We hebben haar in een hoek moeten drijven en haar klem moeten zetten om haar te kunnen vangen. Direct een halster omgedaan.

Sinds dat halster ging het snel beter. Ze liet zich beter benaderen (wel nog in een hoek) en we konden oefenen met aaien en haar lijfje aanraken. Het hoofd aanraken was nog erg spannend en ze was het er helemaal niet mee eens :+

3 dagen nadat ze haar halster om had gekregen konden we haar overal aanraken, en bleef ze rusitg staan.
We probeerde ontwormingsmiddel te bestellen bij de DA, aangezien ze waarschijnlijk een wormenbesmetting had (Ze is nog nooit ontwomt geweest en had de symptomen) maar de DA maakte niet echt haast, er moest per see eerst een mestonderzoek gedaan worden. _-:(

De ochtend daarna stond ze met een enorme sliert wormen uit haar kont. :\

Spoiler:
Afbeelding


Dierenarts gebeld met dat het echt echt spoed had, en die middag zou het mestonderzoek pas klaar zijn (eerder kregen we die spuit gewoon niet mee |o )
Drie keer raden wat er uit het mestonderzoek kwam: Wormen! _-:( En zeer zware besmetting. Spoelworm om precies te zijn.

Nu hadden ze ineens wel haast, en kregen we gelukkig direct Panacur mee en een injectie om te zorgen dat haar darmen niet zouden verstoppen met dode wormen.

De dame ontwormt (dat werd een gevecht waar zowel ik als Estrella helemaal onder de ontwormer zaten :') want o wat was dat smerig volgens haar :P )
En nu was het wachten tot er verbetering zou zijn. Met zo'n besmetting zou het wel enkele weken kunnen duren volgens de dierenarts voor we verschil zouden zien. We waren echt net op tijd, een dag later en het was met spoed naar de kliniek en vechten voor haar leven geweest.

Er kwamen heel veel enorme wormen mee in haar mest de dagen daarna.

Een paar dagen daarna had ze haar knie bezeerd en liep ze met een 2,5 keer zo grote knie rond. Ze moest een week stalrust. :=

Ondertussen zijn we bijna 3 weken verder.

Eindelijk gaat het beter met kleine Estrella, ze begint energie te krijgen. Ze is nog steeds niet helemaal beter, maar de race-knop is ondenkt, en bokken kan ze ook al! :Y)

Ze is weer gaan groeien, (en lekker overbouwd) en aan het verharen. Ze is nu half grijs, half valk door het roan gen.


Eindelijk dartelt ze door de wei zoals het hoort bij een veulen.
Ze heeft zichzelf afgespeend van Triana, die is niet meer intressant :')

Mijn andere merrie Mira is nu Estrella's moeder geworden, ze loopt er de hele tijd achteraan. Superlief stel die twee :+:

Ze is nu helemaal mensmak, en het stoerste en braafste veulen dat ik ken. <3
Dol op knuffelen, aandacht en leuke dingen doen.

Als ze slaapt kan je gerust bij haar gaan zitten, en dan gaat ze lekker plat liggen.
Voetjes geeft ze supergoed, je hoeft maar naar haar beetje te wijzen en ze geeft hem aan.

Niks vindt ze eng. Dekentjes, pionnen, mama's voer emmer, alles kan je gewoon op haar billen stapelen, ze vindt het prima. *D

Ze loopt keurig mee aan een halster, laat hem rustig op en af doen, en vindt alles goed.

Triana is nog een beetje voorzichtig en wat schuw, maar de kleine niet!

Mooie foto van hun samen, vorige week gemaakt <3

Afbeelding

Afbeelding

Onderstaande foto's zijn van gistermiddag:



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rek en strep :+

Afbeelding

Afbeelding

Mooie Triana probeert haar kind bij te houden :+

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prachtig wijken, ze heeft talent!

Afbeelding

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 09:55

Leuk zo’n uitgebreide update! En wat fijn dat beide dames de goede kant op gaan, na alle ellende. :knuffel:

Mirjam79

Berichten: 1714
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Welkom gouden Triana en zilveren Estrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 11:12

Fijn dat het (eindelijk) de goede kant op lijkt te gaan. Wat een wormen joh! Dan blijft die regelgeving omtrent de wormen toch wel apart hè?
Hopelijk krijgt je merrie ook weer wat meer vlees op de botten. Blijft moeilijk met een veulen aan de voet.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 11:44

Panacur is er ook vloeibaar en in korrels voor door het voer. Misschien voor een volgende keer een optie?
Heb je 2x ontwormd? Dierenarts hier adviseerde na 10 dagen nog een keer ivm uitgekomen eitjes. Anders heb je ze zo weer vol.
En ook hier het advies om tot 2,5 jaar een schema aan te houden, eventueel onderbouwd met een onderzoek. Maar jonge paarden hebben vaak zelf nog niet genoeg weerstand tegen de wormen. Zeker bloedworm en spoelworm goed in de gaten houden bij die jonkies.

Leuke paarden overigens. Ik vind het veulen echt een plaatje <3