2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:45

Ik denk dat wij er vanaf zijn. Ik heb er geen meer gevonden na de ontworming met panacur

CharmFaith

Berichten: 894
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:58

Hier gelukkig ook geen wormen meer ook bloed onderzoek laten doen omdat hij bloedwormen had maar kwam niks uit meer.

Gezellig samen met mama. Hij is nu 7 maanden oud. Hij is wel al afgespeend maar staan nu samen in de koppel, hij kijkt bijna niet meer om naar haar.

Afbeelding
Afbeelding

:')
Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16491
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:15

Vulina schreef:
Pramox, voor horzellarven.. De gewone groene werkt even goed, is alleen wat goedkoper ;)


Ik heb de halve spuit van de groene nog liggen… die dan maar geven en pramox bewaren voor eind bij jaar?

Rose_Sonny
Berichten: 443
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 20:37

Wat weer een heerlijke dag vandaag, gewoon een cadeautje!
Replay en ik hebben er dan ook even gebruik van gemaakt en een lekker stukje samen gewandeld.


Afbeelding

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:28

Daar kan ie nog flink ingroeien :D

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:47

Vandaag was een stuk aangenamer weer dan vorige week om bij veulentje te gaan kijken :D Erg fijn om er weer even te zijn, wat een heerlijk dinkie <3 . 4,5 maand oud nu! En mooi gegroeid sinds mijn laatste bezoek. Begint nu eindelijk echt aftellen te worden tot beide eindelijk naar huis komen :D

Afbeelding

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 15:48

Ohhhh wat een pluisje hierboven <3

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:21

Renske had je de controle nou al gehad?

Marlies verstandige keus met het snotweer elke keer :')

Jongens wat een ellende die wormen! Bah!!

Charm wat schattig! Heeft hij nog geen last van hormonen dan?

Rose wat heerlijk samen wandelen <3 schreeuwt hij dan nog wel eens onderweg? Of vind hij het allemaal best?

Marlies ooohhh wat een koppie <3 zo schattig....

Hier zaterdag langs geweest maar nu nieuwe zorg rijker geworden. Ik vind haar achter nogal koehakkig ontwikkelen... Ik heb niet denderende standfoto's want ik was alleen... Maar ben wel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. En of het een groei fase kan zijn of niet. Verder gaat ze ontzettend goed! Maar die benen zijn toch een puntje...
Afbeelding

Afbeelding

Rose_Sonny
Berichten: 443
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 15:11

Replay vindt het allemaal op zich prima, hij vindt het heel gezellig met mij op pad te zijn haha

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 15:54

floripori17 schreef:
Renske had je de controle nou al gehad?

Marlies verstandige keus met het snotweer elke keer :')

Jongens wat een ellende die wormen! Bah!!

Charm wat schattig! Heeft hij nog geen last van hormonen dan?

Rose wat heerlijk samen wandelen <3 schreeuwt hij dan nog wel eens onderweg? Of vind hij het allemaal best?

Marlies ooohhh wat een koppie <3 zo schattig....

Hier zaterdag langs geweest maar nu nieuwe zorg rijker geworden. Ik vind haar achter nogal koehakkig ontwikkelen... Ik heb niet denderende standfoto's want ik was alleen... Maar ben wel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. En of het een groei fase kan zijn of niet. Verder gaat ze ontzettend goed! Maar die benen zijn toch een puntje...
[ [url=m/CMYXRN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EsdD6X.jpg]Afbeelding[/url] ]


Staat ze al terug aan huis? Ik zou eigenlijk er eens een kundige hoefsmid naar laten kijken. Door er tijdig aan te werken, kan al zeker erger vermeden worden. Ik zou persoonlijk niet te lang afwachten, want als ik mij niet vergis kan dit toch later spat in de hand werken ook.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:26

Het kán een groeifase zijn, maar meestal is dat vrij "licht". Zou ook zeker de dierenarts en/of hoefsmid naar laten kijken. Als er iets aan gedaan moet worden, kan dat nu nog goed. Hoe langer je wacht, hoe lastiger het gaat worden. :)

We gaan zelf 1 proberen met kinesio tape. Kijken of we hem dan wat makkelijker kunnen corrigeren. Elke 4 weken naar de smid en dan staat hij 2 weken mooi recht, daarna gaat hij weer licht frans staan. Toen hij kwam stond hij best frans.

Maar zou zeker niet te lang wachten, als je moet ingrijpen beter nu dan wanneer ze weer stuk ouder is.

Gelukkig staat mijn ander blij ei kaarsrecht op zijn voetjes.


xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:41

Zooo leuk in de sneeuw. Ik zou toch graag sneeuw willen hier <3

Vandaag weer bij het zorgenkind geweest na 1,5 maand. Hij is nu een week van zn boxrust af en is volledig gezond verklaard door de dierenarts. Het enige is dat hij wat oedeem vorming heeft, ik hoop dat dat nog weg trekt :?

Hij is nog wel heeel knap en groot geworden <3


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 00:46

Bedankt voor de adviezen dames! Ze komt eind Februari thuis. Maar ik had al een melding gemaakt bij de desbetreffende opfok en die gaan woensdag sws even goed kijken. Ik zit in principe niet ver van de universiteitskliniek Utrecht af dus dat zou ook evt een optie zijn. Volgensmij hebben ze daar redelijk veel kundige hoefsmeden! Moet ik wel eerst kijken hoe het laden ons afgaat!

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 09:48

Ja ik wens me elke dag gelukkig dat mijn hoefsmid als hoofd job de kliniek heeft, en dan in de avonden rond rijdt bij mensen in de buurt. Voor men andere paard was hij een godsgeschenk, en nu mijn veulen bekijkt hij ook altijd mee om te checken of het in orde is.

Ik hoop dat je iemand snel vindt die je veulen kan verder helpen!

_Lente

Berichten: 307
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:13

CharmFaith schreef:
Gezellig samen met mama. Hij is nu 7 maanden oud. Hij is wel al afgespeend maar staan nu samen in de koppel, hij kijkt bijna niet meer om naar haar.


Heb jij hem ook echt afgespeend en een tijd bij zijn moeder vandaan gehouden (hoe en hoe lang?)?
Hier nl. ook nog in de koppel met moeder.

CharmFaith

Berichten: 894
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:37

_Lente schreef:
CharmFaith schreef:
Gezellig samen met mama. Hij is nu 7 maanden oud. Hij is wel al afgespeend maar staan nu samen in de koppel, hij kijkt bijna niet meer om naar haar.


Heb jij hem ook echt afgespeend en een tijd bij zijn moeder vandaan gehouden (hoe en hoe lang?)?
Hier nl. ook nog in de koppel met moeder.

Hij is een week van stal weg geweest vanwege navelbreuk operatie. Na een week kwam hij weer terug toen herkende ze elkaar natuurlijk gelijk weer. Maar hij heeft een maand op stal moeten staan samen met een vriendje. En moeders stond snacht alleen op stal. Dus ze konden elkaar wel zien en horen maar niet ruiken. En na een maand er weer bij in de koppel.

_Lente

Berichten: 307
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 19:57

[/quote]
Hij is een week van stal weg geweest vanwege navelbreuk operatie. Na een week kwam hij weer terug toen herkende ze elkaar natuurlijk gelijk weer. Maar hij heeft een maand op stal moeten staan samen met een vriendje. En moeders stond snacht alleen op stal. Dus ze konden elkaar wel zien en horen maar niet ruiken. En na een maand er weer bij in de koppel.[/quote]

Oh ja, dat is waar ook, zijn operatie en boxrust...

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:07

Mijn veulen had in de week haar eerste echte hoefsmid bezoek in "de grote paarden poetsplaats". Wat deed ze het flink. Op het einde was haar geduld een beetje op, en haar emmertje van wat ze nog fijn vond ook wel aan het overlopen. Dus wat extra koekjes van de hoefsmid, een aaitje, laatste voetje en dan lekker gezellig terug hooi knabbelen in de stal

KelseySev
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:48

Hoi,

Ik kan ook nergens vinden waar ik een vraag kan stellen. Ik probeer het hier..
Mijn veulen heeft Spoelwormen en aarsmade.
Op 4 feb is ze ontwormd met pramox, ivm met hoge koorts en veel scheuren. Rond 16 februari is er weer wormen gezien. Toen is ze 17 februari ontwormd met panacur. En op 19 februari kwam er een grote spoelworm uit..
Wat is nu het beste middel? Dat er een besmetting is dat is wel zeker..

xLiez

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:06

Ons veulentje is nu een week bij zijn mama vandaan, en wat doet hij het goed! Eerste dag was nog wat onwennig maar nu doet hij alles als een hele stoere jongen. Hij is deze week 8 maanden oud dus lekker lang bij zijn moeder geweest.

Hij krijgt nu de pavo grow voor veulens, maar we merken toch dat hij wel wat schraal is nog. Twijfel of we hem iets anders gaan geven (gaan hem sowieso nu elke dag lekker slobber geven). Wat voor brokjes krijgen jullie veulens? De vitalbix breed en grow wou hij eerst nooit eten maar langzaamaan vind hij die toch ook wel lekker.

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:47

xLiez schreef:
Ons veulentje is nu een week bij zijn mama vandaan, en wat doet hij het goed! Eerste dag was nog wat onwennig maar nu doet hij alles als een hele stoere jongen. Hij is deze week 8 maanden oud dus lekker lang bij zijn moeder geweest.

Hij krijgt nu de pavo grow voor veulens, maar we merken toch dat hij wel wat schraal is nog. Twijfel of we hem iets anders gaan geven (gaan hem sowieso nu elke dag lekker slobber geven). Wat voor brokjes krijgen jullie veulens? De vitalbix breed en grow wou hij eerst nooit eten maar langzaamaan vind hij die toch ook wel lekker.


Hoeveel krijgt die per dag?
Hij zal toch ongemerkt misschien wat stress hebben.
Ik weet niet of je hem al ontwormd had maar anders zou ik dat ook gelijk even doen!
Fijn dat het goed gaat!

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:51

xLiez schreef:
Ons veulentje is nu een week bij zijn mama vandaan, en wat doet hij het goed! Eerste dag was nog wat onwennig maar nu doet hij alles als een hele stoere jongen. Hij is deze week 8 maanden oud dus lekker lang bij zijn moeder geweest.

Hij krijgt nu de pavo grow voor veulens, maar we merken toch dat hij wel wat schraal is nog. Twijfel of we hem iets anders gaan geven (gaan hem sowieso nu elke dag lekker slobber geven). Wat voor brokjes krijgen jullie veulens? De vitalbix breed en grow wou hij eerst nooit eten maar langzaamaan vind hij die toch ook wel lekker.


Voor mijn veulen vond ik de Pavo Grow alleen eigenlijk ook niet voldoende. Of ik moest 3kg per dag voeren van die brok voeren, wat ik nu eigenlijk te veel vond voor zo'n kleine. Dus nu krijgt de mijne over een hele dag

300gr zupa (droog gewogen)
300gr Luzernecobs (droog gewogen)
200gr alfalfa blend (droog gewogen)
600gr pavo grow
30ml lijnzaadolie

Ze ziet er nu super uit. Voor de rest staat ze op de weide met hooi.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:18

He wat een toeval dat het net over voer gaat! Ik was op Bokt al aan het zoeken en bedacht me dat ik al vaker wat had gepost in dit topic maar dat het door drukte verwaterd is.

Dus nu haak ik meteen in op de voer vraag, mijn veulen (nouja, jaarling eigenlijk, over 3 weken word ze 1) krijgt Havens opti grow en hooi. Als ik het hooi zie, ziet het er niet super voedingsrijk uit. Ze staan wel hele dagen buiten maar veel gras staat er nu door dit weer niet meer...
Maar ik heb echt het idee dat ze iets te kort komt, ze zit wat doffig in haar vacht (echt doffer dan 2 maanden geleden) en ik zie haar regelmatig aan de tralies likken wat mij duidt op een ijzer te kort (?)
Ook heeft ze nu al een week een siep oog die ik in de avond schoon maak. De andere veulens lopen wel regelmatig wat te snotteren (heeft mijne gelukkig bijna nooit last van) En ze is vorige week ontwormd.

Ik kan geen liksteen ophangen want ze staat bij een opfok dus dat kan ik niet zo maar doen. De opti grow is tot 1,5 jaar dus zou nog kunnen. Ik kan helaas ook niet zeggen dat ze iets anders moeten, want opfok en allemaal krijgen ze dit...
Maar ik kan wel iets van supplementen bij geven en zat aan deze te denken:
https://www.medpets.nl/naf-mare-foal-yo ... &var=12752

Zou dit goed/voldoende zijn of is iets met zout bij geven toch ook goed om te doen?

Oh, en ze is absoluut niet mager, mooi rond. (haflinger, dus ze eist haar eten wel op :') )

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:37

Goed om over na te denken en kijken of het klopt. Zelf laat ik 2x per jaar bloed testen om te zien of er (grote) te korten zijn, daarnaast geanalyseerd hooi en dan kracht voer uitrekenen, naast uiteraard gewoon naar de kijken.

Maar wat in deze tijd ook wel goed is om in de gaten te houden is dat ze ook wat doffere vacht kunnen krijgen door het ruien. Nu ze de winter vacht gaan verliezen kan die er dof uit komen te zien en hoeft niet direct te betekenen dat er iets niet klopt. Zeker als ze eerder wel goed in haar vacht zat.

Ook wormen kunnen een oorzaak zijn.

Hier hadden ze vanochtend last van de zoomies. _O-
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:09

Pfoe wat een sneeuw. Brr krijg het er gewoon koud van.
Hooi analyseren is geen optie want niet mijn hooi en geen idee waar die eigenaar het vandaan haalt etc.
Bloed laten trekken zal ik eens laten doen. Uiteraard kijk ik, en wat ik dus zag is dat ze veel aan het likken is aan de ijzeren tralies.