2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 10:07

@Mi_Amore Wat een manen! Mijn hafje heeft ook al wel redelijk wat maar niet zo veel ( en springen alle kanten op := )

Ik meld me ook hier!

Een haflinger merrie veulen van nu 9,5 maand oud (wat gaat de tijd snel zeg)



Afbeelding


2e kerstdag was ik er al vroeg en lag ze nog lekker te slapen!
Toen ze opstond uit de stal gehaald en lekker gepoetst, opgemeten, ze is nu 1.31 en geoefend met voetjes geven, doet ze alle 4 heel netjes!

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 10:12

Wow, wat doet jouw veulen mij denken aan mijn overleden TiSento…

Afbeelding

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:03

Ja inderdaad echt hetzelfde koppie!

Welke afstamming heeft jouw huidige veulen?

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:30

Mams is Maret van de Bentinckhoeve en paps is Bon Jovi van Haflingergestuet Stange.

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:01

Eindelijk vriendjes met de radio


Afbeelding

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:06

Mi_Amore, haffie groeit al mooi! En flinke bos manen al!

Willemiens, Schattige foto zo!

KittyDylan, och wat is Arthur fantastisch! <3 <3

Selente, haha hij was inderdaad wel echt poppig! Maar ik vind hem nog steeds erg leuk!

ApplePapple, nog een haffie!

The_Cat, zo leuk die bruine vlekjes in de bles <3


Ik ga morgen toch maar zelf naar een tweede veulen voor erbij kijken :') :') . Ben al weer helemaal klaar met alle "typische" reacties op het opfokplekje wat ik aanbied. Ben erg benieuwd.

Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 21:59

MarliesR schreef:
Mi_Amore, haffie groeit al mooi! En flinke bos manen al!

Willemiens, Schattige foto zo!

KittyDylan, och wat is Arthur fantastisch! <3 <3

Selente, haha hij was inderdaad wel echt poppig! Maar ik vind hem nog steeds erg leuk!

ApplePapple, nog een haffie!

The_Cat, zo leuk die bruine vlekjes in de bles <3


Ik ga morgen toch maar zelf naar een tweede veulen voor erbij kijken :') :') . Ben al weer helemaal klaar met alle "typische" reacties op het opfokplekje wat ik aanbied. Ben erg benieuwd.


Wat kunnen ze nu op jouw mooie plek aan te merken hebben Marlies??
Wat v veulen ga je bekijken?
Spannend!

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 22:51

Hier vandaag On top op de foto gezet. Wat een viespeuk. Dat het maar gauw lente is, kan ik haar weer een keer wassen. :))
Afbeelding
Afbeelding

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 23:18

Oh jeetje, wat een zwijn :’) Die zit al goed in elkaar hè zeg!

xLiez

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 23:30

Renske_W schreef:
Hier vandaag On top op de foto gezet. Wat een viespeuk. Dat het maar gauw lente is, kan ik haar weer een keer wassen. :))
[ [url=m/Y1cktY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/e4HJyM.jpg]Afbeelding[/url] ]


Aawhh lekker paard zijn dus! Ons veulen ziet er ook zo uit hoor haha

Vandaag eens naast mama gezet maar jeetje wat groeit hij hard! Zijn mama is ongeveer 145, hij is ongeveer 120/125 nu (6 maanden oud).
Afbeelding

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:24

Symke schreef:
Wat kunnen ze nu op jouw mooie plek aan te merken hebben Marlies??
Wat v veulen ga je bekijken?
Spannend!


Ah lief <3
Nou, toch nog best wat schijnbaar haha. Maar veel "echte IJslandermensen" houden er ook wel echt heel erg hun eigen ideeën op na hoe het "zou horen" met IJslanders. Die zijn meer van het "gooi ze in een grote groep in een heel groot natuurgebied en laat ze zichzelf daar semi wild redden". En daarnaast gewoon de standaard "mensen zijn vervelend" dingen (dingen toezeggen en dan toch niet etc.). Maaaaaar, heb het veulen wat ik vanmiddag ging bekijken gekocht, dus het is mooi opgelost zo <3 <3 (en gelijk alle advertenties verwijderd whaha).

Ook een IJslander-veulen! Dus heb straks zowaar een hele IJsco groep haha. Ook een "oeps" veulen (beetje zelfde verhaal, idee was niet om haar te dekken, merrie dacht daar anders over en heeft de hengst zelf maar opgezocht. Wel ook gelukkig weer hun eigen IJslander dekhengst). Nog een maandje jonger zelfs dan die ik al heb gekocht (van eind september). Hij is Smokey Black. Ik verwacht dat hij rond de +/- 1.40 uit gaat komen. Het veulen ernaast is van dezelfde hengst en er stond ook nog een twee jarige volle zus, ook ontzettend leuk dier! Ook ontzettend sympathieke moeder qua karakter.
Afbeelding


Renske_W, zo zie je tenminste dat ze echt paard mogen zijn :D :D

xLiez, wat gaat dat hard dan he, op die leeftijd!

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:26

Wat een droppie. Gefeliciteerd! Heeft ie nou een bult op z'n neus?

Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:42

Lief koppie heeft ie Marlies!
( Wat is verschil zwart en Smokey black? Zie het geloof ik niet....)

Vanwaar de overstap op IJslanders? Gewoon ff nieuwsgierig.....

Denk weleens aan om mijn quarter de volgende keer te kruisen met een stoer ras. Mijn merrie heeft bijv geen wintervacht. Echt niet. Is gladder dan menig paard in de zomer! Maar ik heb ze altijd buiten en ja dan niet handig.Maar met ijsco wordt het te klein ben ik bang. Ben zelf lang en niet dun...

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:51

Het verschil is genetisch. Zwart en smoky black zien er vaak hetzelfde uit. Maar een smoky black heeft het crème gen, dus wat normaal een vos een palomino maakt of een bruine een valk. Op zwart zie je weinig effect, maar in de fokkerij kan het wel leuk zijn als je valkje of palomino wilt fokken.

Sorry, ik kan me nooit inhouden bij kleurtjes vragen

Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:56

mooney schreef:
Het verschil is genetisch. Zwart en smoky black zien er vaak hetzelfde uit. Maar een smoky black heeft het crème gen, dus wat normaal een vos een palomino maakt of een bruine een valk. Op zwart zie je weinig effect, maar in de fokkerij kan het wel leuk zijn als je valkje of palomino wilt fokken.

Sorry, ik kan me nooit inhouden bij kleurtjes vragen



Ah dankjewel!
Vind de kleurtjes genetica erg interessant
Wel apart dat je het dus vrijwel niet ziet terwijl het op vos en bruin echt duidelijk zichtbaar is

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:00

Dat komt omdat het crème gen alleen rood pigment verdunt in heterozygote vorm, een valk is ook alleen op de plekken die normaal bruin zijn lichter. De zwarte benen blijven hetzelfde. Het zwarte pigment blijft onveranderd, dat wordt pas niet goed geproduceerd door het lichaam als een paard homozygoot is voor crème en dan is het ook gelijk helemaal weg.

Dus heel logisch eigenlijk, maar in eerste instantie lijkt het gek inderdaad :j

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:11

J_E schreef:
Wat een droppie. Gefeliciteerd! Heeft ie nou een bult op z'n neus?


Dankje! Ben er ook echt helemaal blij mee :D
Nu het zegt lijkt het op deze foto inderdaad net zo, maar is gelukkig niet het geval!


Symke schreef:
Lief koppie heeft ie Marlies!
( Wat is verschil zwart en Smokey black? Zie het geloof ik niet....)

Vanwaar de overstap op IJslanders? Gewoon ff nieuwsgierig.....

Denk weleens aan om mijn quarter de volgende keer te kruisen met een stoer ras. Mijn merrie heeft bijv geen wintervacht. Echt niet. Is gladder dan menig paard in de zomer! Maar ik heb ze altijd buiten en ja dan niet handig.Maar met ijsco wordt het te klein ben ik bang. Ben zelf lang en niet dun...


Mooney heeft het al uitgelegd :D Zou kunnen dat hij wel zijn lichtere ogen behoud, dat had zijn volle zus ook. En heel soms zie je wel wat verschil in kleur tussen "echt genetisch zwart" en "smokey black" (meer "bruinig"). Maar ook genoeg waar je echt gewoon geen verschil ziet. Maakt mij gelukkig ook niet uit!

Ik heb vroeger als kind leren rijden op IJslanders en altijd een grote zwak voor het ras gehouden. En toen mijn (Frederiksborger)merrie dit jaar overleed heb ik daar echt een flinke knauw van gehad qua lol in de paarden. Uiteindelijk dat plezier weer terug gevonden met mijn IJslander. Vind ze een heerlijke combinatie van makkelijk in omgang en toch het scherpe, gevoelige en enorme voorwaartse onder het zadel. Maar heel groot zijn ze inderdaad niet :o

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:47

MarliesR schreef:
Symke schreef:
Wat kunnen ze nu op jouw mooie plek aan te merken hebben Marlies??
Wat v veulen ga je bekijken?
Spannend!


Ah lief <3
Nou, toch nog best wat schijnbaar haha. Maar veel "echte IJslandermensen" houden er ook wel echt heel erg hun eigen ideeën op na hoe het "zou horen" met IJslanders. Die zijn meer van het "gooi ze in een grote groep in een heel groot natuurgebied en laat ze zichzelf daar semi wild redden". En daarnaast gewoon de standaard "mensen zijn vervelend" dingen (dingen toezeggen en dan toch niet etc.). Maaaaaar, heb het veulen wat ik vanmiddag ging bekijken gekocht, dus het is mooi opgelost zo <3 <3 (en gelijk alle advertenties verwijderd whaha).

Ook een IJslander-veulen! Dus heb straks zowaar een hele IJsco groep haha. Ook een "oeps" veulen (beetje zelfde verhaal, idee was niet om haar te dekken, merrie dacht daar anders over en heeft de hengst zelf maar opgezocht. Wel ook gelukkig weer hun eigen IJslander dekhengst). Nog een maandje jonger zelfs dan die ik al heb gekocht (van eind september). Hij is Smokey Black. Ik verwacht dat hij rond de +/- 1.40 uit gaat komen. Het veulen ernaast is van dezelfde hengst en er stond ook nog een twee jarige volle zus, ook ontzettend leuk dier! Ook ontzettend sympathieke moeder qua karakter.
[ [url=m/E9u0Ot.jpg]Afbeelding[/url] ]


Renske_W, zo zie je tenminste dat ze echt paard mogen zijn :D :D

xLiez, wat gaat dat hard dan he, op die leeftijd!


Leuk veulen Marlies!

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:21

@Selente
Gaat echt snel he nu ineens zie je hem gewoon veranderen.. word echt naarling, hij is aardig de grenzen aan het opzoeken }:) :=
Quick lijkt wat meer sporttypisch korter ik hals rug en gewoon wat sneller in zn loop, ook gooit die niet heel hoog op.
Reitsedaarin tegen is langgelijnder mooiere langere hals en gooit wat meer op zelf vind ik hem wat meer barrok dus net wat meer oude type!
En qua karakter is hij onwijs cool en geeft nergens om tegenovergestelde van quick, zo leuk te zien! <3

@MarliesR
Echt een heel mannetje word het al klein boefje,
Zal van de week fototje maken van reitse!

Wat een super leuk ijsland veulen zie ik voorbij komen heb wel eens op ijslander gereden wat een fijne dieren en zitten heerlijk veelplezier ermee! Even wachten helaas nog voor je erop kan ;)

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 07:15

Die is al flink aan de maat xliez!
Hoe groot was de vader?

Ooooh die is leuk MarliesR <3

Symke, is een haflinger niet iets?
Heb wel eens vaker een quater x haflinger gezien. Dat waren leuke dieren.

Haha ja on top mag echt paard zijn. Ben ook echt superblij dat ze op stal kon blijven staan met een veulen van de staleigenaren erbij. :)
En ook fijn dat Olivia er nog steeds tussen mag lopen. On top is morgen alweer 7 maanden. :=
Stelletje mutsen hebben ook een schuilmogelijkheid op de wei, maar daar maken ze amper gebruik van. :+

Selente
Berichten: 1864
Geregistreerd: 14-05-09

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:17

Cio Ja, hij is wat jonger dan een aantal van zijn kudde. Eentje die een week ouder was die staat er nu alleen niet meer. Die was wel een stuk groter. Een andalusiër van maart is echt 10cm groter.

Applepapple Welkom! Heerlijk als ze zoveel rust kunnen hebben. Ook fijn dat je gewoon wat met haar kunt doen en uit stal kunt halen.

Renske Ze heeft goed haar best voor je gedaan om vies te worden... :') Ze slaat vooralsnog de naarling fase wel over zo zeg! Hahaha dat van niet in de schuilstal gaan staan herken ik.... Die van mij staat ook in een kudde van 24/7 buiten inclusief schuilstal. Blijkbaar is het in elke kudde ongeveer hetzelfde verhaal en gebruiken ze 'm alleen om te plassen en mesten. :+

xLiez Ben je er blij mee of niet dat hij al zo groot is? Haha, ik zou er wel content mee zijn met die hoogtes, maar die van mij hoeft nu weer niet 10cm groter te worden dan moeders.

MarliesR Och, wat een dropje is dat koppie ook! Interessant dat je zo weinig goede reacties krijgt op een opfok. Wel eenvoudig opgelost en nog leuk ook haha!

Symke Ugh ik ken dat! Een paard wat 0 wintervacht aanmaakt. Zeker nu ze drachtig is geweest en de kleine haar in de laatste maand helemaal leegtrok. Niet tegenop te voeren. Normaal heeft ze al weinig haar (tijdens de dracht eerste jaar zonder deken kunnen laten staan, dus er is wel iets mogelijk), maar nu zit ze nog gewoon in haar zomervacht. :+

Sannahtris haha, gelukkig is op dat vlak die van mij alles behalve een naarling. Leuk om zo de verschillende naast elkaar te zien ontstaan en te vergelijken.

Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:46

Leuk topic dit toch!
Gaaf om al grote kleintjes te zien. Onze Rosalie is van eind augustus dus nog piepjong vergeleken met velen hier maar ik vind haar al heel groot!
Ik kan nog net mijn armen om haar heen doen en onder de buik mijn vingers aanraken.
Valt me ook heel erg op met voetjes optillen, het is gewoon al een heel been wat ik dan vastheb!
Hier op foto van vorige week toen het nog mooi weer was goed te zien hoe groot ze al is! Mama is 1.60, die gaat ze wel voorbij en daar ben ik heel blij mee!
Afbeelding

Ja Renske een Haf zou zeker een optie zijn, vind ik prachtig. Behalve de witte staart wit houden _O-
Heb dit jaar met mijn quarter ook kans op.palomino.
Aan de andere kant moet ik ook even ophouden.... afgelopen jaar veulen bij de KWPN, deze Rosalie
Komend jaar bij de quarter, en die ook houden.... Wordt wel druk hier!

Wat groeien van sommige veulens de manen trouwens snel!! Dat is gewoon al een heel.bos! Ziet er dan gelijk volwassener uit dan die opstaande sprieten hè?!

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 15:41

Ja als de manen langer komen, ziet het er al heel anders uit. Ik ga komende weken eens proberen wat vlechtjes te maken. Maar zolang het zo blijft gieten, zie ik er dan ook weer niet de pret van in voor de kleine om met die vlechtjes te staan

Rose_Sonny
Berichten: 443
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 01:43

Hoe doorstaan jullie veulens het vuurwerk?
Replay vindt het doodeng en was erg moeilijk gerust te stellen.
Het gaat nu ook al 3 kwartier non stop door.
Er is weer best veel vuurwerk voor een verbod...

Hij staat nu voor het eerst weer wat te kauwen en te eten. Arme puppy...

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 01:45

Onze veulens gaven er helemaal niks om. Die stonden super rustig te eten. Een aantal van onze volwassen paarden had wel stress.