2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rose_Sonny
Berichten: 448
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:55

Ik snap wel wat iedereen bedoelt inderdaad, nu zitten er wel nog een miljoen stappen tussen 10 rondjes linksom en 10 rondjes rechtsom met een zadel en rijden natuurlijk :=
Werken kan je het totaal niet noemen, hij loopt wat rondjes. Hij zal zeker geen spieren opbouwen hiervan. Het zadel is van kunststof en weegt niks. Beugels zaten er niet aan, omdat het zadel dan zwaarder wordt en dat pas een aantal stappen verder is.
Het is niet mijn bedoeling om anderen 'gek' te maken en die uitspraak snap ik eerlijk gezegd ook niet helemaal. Volgens mij is er nu niemand die op een andere manier met hun paard omgaat omdat ze een zadel op Replay hebben zien liggen :=.
Replay wordt in ieder geval blij van iets doen en ik word blij van iets met Replay doen en dat is het belangrijkste.

Iedereen heeft het beste met hun paard voor in dit topic lijkt me, alleen de methode verschilt. Laten we vooral iedereen in hun waarde laten :)

Thirza

Berichten: 9267
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 20:11

Vind het ook interessant om te zien wat iedereen al een beetje doet met z’n jonkie.

Ik vind ook dat er met respect naar elkaar wordt gesproken, dat is fijn!

Hier staat Joop vooral gewoon lekker overdag in het land in een gemengde kudde en gaat rond 18u naar binnen waar hij in een Loopstal met mijn oudje staat.

Hij is dus iedere dag in de hand met binnen en buiten zetten. Ik poets hem 1 a 2x in de week, wandel af en toe wat over het erf en heb hem nu denk ik in de 4 maanden dat hij hier is 5x gelongeerd. Stap en draf doet ie goed, galop heeft hij wat meer overtuiging voor nodig, maar hij maakt zich ook gewoon totaal niet druk. Om niks niet, hij is zo ontzettend koel in z’n kop.

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 12:41

Die van mij heeft nu een keer zn hoofdstel in gehad en een keer een zadel op.. Verder staat hij gewoon buiten en doet hij niks..

Vind het wel leuk om te zien wat jullie er allemaal mee doen! Ik zou ook wat meer willen doen maar in de wei met 5 andere paarden eromheen is dat best lastig..

Hij is overigens mega overbouwd haha! Ik was echt bang dat hij te klein zou blijven maar dit geeft meer hoop..
Afbeelding

Selente
Berichten: 1871
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 17:37

Eens dat spelenderwijs aan het werk absoluut geen kwaad kan. Gedoseerd aan het werk gaan en het lichaam voorbereiden op het komende werk is nooit verkeerd. Maar ik kan er eerlijk gezegd nog steeds niet bij met mijn hoofd dat men dan begint met longeren. Als er iets belastend is voor een jong lijf dan is het longeren. Daarnaast zijn er heel veel manieren om ze aan het 'werk' te zetten d.m.v. grondwerk waar ze in het hoofd veel meer aan hebben dan aan wat rondjes lopen.

En natuurlijk moet iedereen doen waar hij/zij zich goed bij voelt, maar ik zou het zonde vinden als dit gebeurd vanuit 'gebrek aan kennis' en dat er dus niks van gezegd wordt om elkaar maar niet tegen de schenen te schoppen. Ik denk inderdaad ook dat iedereen hier de beste bedoelingen met zijn/haar paard heeft dus dat al dat advies dan ook vanuit een goede gedachte komt.


xsensibel dit is ook wel een erg ongunstige foto volgens mij. :)) Hier lijkt het bijna een pony terwijl ik dat op je andere foto's er echt niet in terug zie. Sowieso is hij al enorm goed bekomen zeg!

Thirza

Berichten: 9267
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 20:50

Zeg ik hier net dat ik niet zo heel veel met Joop doe, heeft ie vandaag ineens een singeltje om :))

Was een spontane actie omdat m’n dekje er anders afwaaide. Maar ook dit boeit hem helemaal niks.
Afbeelding


Enne echte mannen dragen roze

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 21:56

Dat roze staat joop erg goed :D

Hij staat ook wel tussen de jaarlingen dus misschien lijkt hij ineens klein hahaha.. hij is wel echt overbouwd, deze is van een paar seconden later hihi
Afbeelding

Nog eentje dan, puur omdat ik zo verliefd op m ben <3 :=

Afbeelding

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 03:37

Faion is gisteren 2 geworden. En mijn Merrie vrijdag 8.

Hier staat ook nog niet echt werk op de planning. Misschien dat ik binnenkort de Lange lijnen bovenhaal, maar Dan voor Lange stukken over de track.

Af en toe trainen ze zichzelf *D

Afbeelding

Sanne96

Berichten: 1252
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 08:11

Ik zou ook graag al wat meer gaan doen, maar ze staat nog in de opfok. Dus meer dan een beetje poetsen, vast staan en wandelen door de wei gaat niet echt. Zo lijkt ze dan weer wel groot Afbeelding

Afbeelding

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:52

Die van mij doet ook niks behalve zich volvreten in de wei.
De basis dingen heeft ze geleerd, zoals vast staan, stil staan tijdens het poetsen, netjes mee lopen aan halster, wijken voor druk, vrachtwagen op, etc.

Ze is een week of 6 geleden verhuisd en staat nu 5 minuten van huis dus in t najaar als de dazen weg zijn gaan we wandelen in t bos.
Volgend voorjaar ga ik rustig aan beginnen met grondwerk.
Van daaruit rustig aan richting zadelmak maken.
Ze wordt steeds meer paard en uiteraard steeds knapper <3


Afbeelding

Quir

Berichten: 17391
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:46

Ik vind het eerlijk gezegd ook nog veel te jong om ze aan de longe te hebben. :=

Er zijn zoveel andere dingen om met ze te doen en mentaal voorbereiden doe je niet aan de longe, dat is puur fysiek en niet gezond voor een 2 jarig lichaam, ook niet 5 minuten.

Die van mij gaan in januari/februari naar de hengsten keuring, maar die doen nog niets. Komende maand ga ik er rustig aan mee beginnen, maar aan de longe gaan ze op zijn vroegst pas in oktober/november en dan max 1x in de week. Vooral ook omdat ze op de keuring aan de longe moeten.

Maar goed, iedereen moet zelf weten wat ze doen uiteraard. :j


Die van mij zijn nu ook wel echt baby af. :=
Afbeelding

wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 14:43

Ik vraag mij af hoe kleine cirkels jullie dan maken aan de longe. Zoveel meer belastend dan helemaal de rijbaan door is het namelijk niet. Als ik werk aan de hand maak ik al snel kleinere wendingen. Jammer dat het sfeertje toch om slaat naar dat het echt niet goed zou zijn. Iedereen zijn eigen mening, ervaringen en gedachtes daarin toch?

Zelf denk ik juist dat het goed en fijn is dat een paard al wat basis commando's kent in diverse gangen. Leert hoe hij/zij zelf in balans kan lopen. Dat is een belasting, ja klopt. In de weide draait ze vele malen kleinere wendingen, doet ze veel gekker.

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 15:43

Er zit ook nog een verschil in werken in de longeer cirkel en longeren vind ik. Bij mij heeft er nog nooit een longeerlijn aan gehangen, en de cirkel is dezelfde maat als een halve bak…. Wij doen vooral dingen als leren wijken voor druk (achterhand keertje omzetten, voorhand omzetten) leren achterwaarts te stappen, beetje schriktraining met een vlaggetje, een wapperend dekje of gewoon een touw. De longeercirkel is gewoon een fijne plek om te werken omdat het goed omheind en veilig is met een goede bodem erin, dus als ze een keertje weg wil lopen als ze het eng vind dan kan dat :)

The_Cat

Berichten: 7295
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:00

Ik ben nu ook met een grondwerktrainer aan de slag gegaan. Leren cirkels maken, achterhand wijken voor druk. Voor de rest zie ik wel wat de trainer zegt dat we gaan doen. Ik heb zelf geen longeercirkel dus doe het op de weide of het veld dat achter mijn weide is (dat is een ruim grasveld voor wandelaars, dus daar loop ik niemand in de weg)

DDDara
Berichten: 1020
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:40

wilmatj schreef:
Ik vraag mij af hoe kleine cirkels jullie dan maken aan de longe. Zoveel meer belastend dan helemaal de rijbaan door is het namelijk niet. Als ik werk aan de hand maak ik al snel kleinere wendingen. Jammer dat het sfeertje toch om slaat naar dat het echt niet goed zou zijn. Iedereen zijn eigen mening, ervaringen en gedachtes daarin toch?

Zelf denk ik juist dat het goed en fijn is dat een paard al wat basis commando's kent in diverse gangen. Leert hoe hij/zij zelf in balans kan lopen. Dat is een belasting, ja klopt. In de weide draait ze vele malen kleinere wendingen, doet ze veel gekker.


Het punt is natuurlijk niet de korte wending :') , maar dat had je vast wel begrepen...
Het punt is dat longeren continue korte wendingen zijn zonder tussen door weer recht belast te worden.

Een paard maakt in de wei wel is een wending dat is prima maar als die 20 kleine rondjes links om gaat lopen dan durf ik te wedden dat jij dat ook niet normaal vindt.

Daarom is het aan de handwerken met af en toe een kleine volte niet half zo belastend als 5 of 10 minuten longeren. Het is gewoon een feit dat longeren erg belastend is al voor een volwassen paard maar uiteraard zitten en ook positieve kanten aan (als je het goed doet) maar voor een jonkie is het gewoon niet positief laat ze eerst lekker hun lichaam ontwikkelen en uitgroeien en daarna kan je ze gaan belasten.

Thirza

Berichten: 9267
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:29

En toch zit daar ook een nuance in, zoals ik bv had. Joop had een maand boxrust gehad, toen hij eenmaal een beetje eruit mocht was rustig aan de longeerlijn veel veiliger en minder belastend voor zijn lijf dan hoe hij af ging in de paddock of aan de hand.

Dan liever gecontroleerd bewegen.

DDDara
Berichten: 1020
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 08:00

Thirza schreef:
En toch zit daar ook een nuance in, zoals ik bv had. Joop had een maand boxrust gehad, toen hij eenmaal een beetje eruit mocht was rustig aan de longeerlijn veel veiliger en minder belastend voor zijn lijf dan hoe hij af ging in de paddock of aan de hand.

Dan liever gecontroleerd bewegen.


Klopt....... jullie willen echt niet weten hoeveel die van mij al gelongeerd is...... zeker 2,5 maand lang 1 tot 3 x per dag -O- vreselijk..... Maar hij had een zeer ernstige zaadstreng ontsteking en het pus liep eruit en hij moest dus van de dierenarts gelogeerd worden (stap draf en galop) zodat het vuil eruit kon komen zowel voor als na zijn operatie. Het stap werk heb ik altijd recht uit aan de hand gedaan maar het draf en galop werk moest wel op de cirkel om hem enigszins rustig te houden.

Maar dat maakt nog steeds niet dat het goed is voor je paard, dat maakt het alleen minder schadelijk dan de andere slechtere optie. Dat de dierenarts het adviseert maakt iets niet goed voor het paard maar zorgt dat je een ander probleem kan oplossen. Net als medicijnen, die zijn meestal ook niet goed voor je paard maar soms gewoon nodig om hem in leven te houden.

wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:15

DDDara schreef:
wilmatj schreef:
Ik vraag mij af hoe kleine cirkels jullie dan maken aan de longe. Zoveel meer belastend dan helemaal de rijbaan door is het namelijk niet. Als ik werk aan de hand maak ik al snel kleinere wendingen. Jammer dat het sfeertje toch om slaat naar dat het echt niet goed zou zijn. Iedereen zijn eigen mening, ervaringen en gedachtes daarin toch?

Zelf denk ik juist dat het goed en fijn is dat een paard al wat basis commando's kent in diverse gangen. Leert hoe hij/zij zelf in balans kan lopen. Dat is een belasting, ja klopt. In de weide draait ze vele malen kleinere wendingen, doet ze veel gekker.


Het punt is natuurlijk niet de korte wending :') , maar dat had je vast wel begrepen...
Het punt is dat longeren continue korte wendingen zijn zonder tussen door weer recht belast te worden.

Een paard maakt in de wei wel is een wending dat is prima maar als die 20 kleine rondjes links om gaat lopen dan durf ik te wedden dat jij dat ook niet normaal vindt.

Daarom is het aan de handwerken met af en toe een kleine volte niet half zo belastend als 5 of 10 minuten longeren. Het is gewoon een feit dat longeren erg belastend is al voor een volwassen paard maar uiteraard zitten en ook positieve kanten aan (als je het goed doet) maar voor een jonkie is het gewoon niet positief laat ze eerst lekker hun lichaam ontwikkelen en uitgroeien en daarna kan je ze gaan belasten.


Ik ben het dus niet zo eens met dat dit zo'n groot verschil is. Mijn bak is 20 x 40m. Als ik aan de hand werk ga ik niet continu rechtdoor over de hoefslag. Als ik dan wendingen maak zijn ze dan ook nogal eens kleiner dan aan de longe.

Aan de longe loopt ze 20 x 20m groot. De grootste wending mogelijk dus eigenlijk.
En ze hoeft niet continu perfecte voltes te maken, ook wel een stukjes rechtuit aan de longe. Van de ene naar de andere kant van de bak.

Ik ben dus van mening dat het lang zo belastend niet is als jij beweert.
Natuurlijk is het belastend, dat is rijden ook. En dat doen vele ruiters vanaf 3-jarige leeftijd 5 keer per week of zelfs vaker.
Ik ben dus van mening dat op jonge leeftijd laten wennen aan die belasting beter is dan in 1 keer overvragen. Dus ik longeer haar eens per week en ga volgend jaar iets meer doen.

DDDara
Berichten: 1020
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:49

Afbeelding

De belasting die een 0, 1 en 2 jarige moet krijgen is het vrij bewegen met soortgenoten het liefst op wisselende bodem. Dat is de eerste onwikkeling die zo een paard moet krijgen.
En omdat er mensen zijn die hun 3 jarige 5 keer per week rijden hoef jij je 2 jarige toch niet te gaan longeren :')
Als jij het beter en verantwoordelijker wil doen dan die mensen begin jij rond 3 jarige leeftijd toch rustig aan. In plaats van op 2 jarige leeftijd beginnen om op 3 jarige leeftijd op hun niveau te kunnen zijn.
Waarom zou jij nog een jaar eerder beginnen omdat je wat hun doen te snel vindt.
Je hebt nog dik 20 jaar om hem (stuk) te rijden..... waarom nu al beginnen.

Iedereen mag uiteraard zelf weten wat die met zijn paard doet. Daar zeg ik het niet voor. Maar je merkt gewoon dat mensen dit als normaal gaan zien.... daarom zeg ik het.

We gaan nu 2 jarige longeren zodat het niet te veel in 1x is als we ze op 3 jarige leeftijd 5x in de week gaat rijden.... dat is toch te gek voor woorden.....

DDDara
Berichten: 1020
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:09

Het is echt niet dat je niets met ze kan doen.
Wandelen, een klein beetje werk aan de hand, schriktraining, ga vast op je krukje staan zodat het paard je boven hem ziet en ga er zo al poetsen overheen (uiteraard niet met je gewicht) ga met een paraplu werken en een vlag en andere gekke dingen aan de slag. Over een zeiltjes heel over karton heen over een balkje wandelen.
Maar spaar de botten, spieren en pezen tot ze wat meer volgroeid zijn.

Uiteindelijk ga je zoveel meer hebben aan een mak en zelfverzekerd paard dan 1 die al een jaar is rond geslingerd.
De meeste mensen longeren hun paard moe voor ze er het eerst op gaan (ook niet mijn voorkeur) Maar hoe lang denk je dat je staat te slingeren als je op 2 jarige leeftijd al bent begonnen met zo conditie opbouwen.

Thirza

Berichten: 9267
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:17


wilmatj

Berichten: 2421
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 14:25

Ik ben van mening dat een paard vanaf geboorte heel anders leeft als in het wild. Daarom pak je het ook anders aan. Het is niet dat je een 3 jaar lang leven de lol laat leven. En dan in een bedenkt goh nu ben je oud genoeg om keihard aan het werk te gaan en direct meerdere keren per week aan de slag. Nee, ik normaliseer een hele hoop factoren.

Ik wil graag dat mijn paarden later een goed recreatief rijpaard wordt, daarom is het vanaf de geboorte in hand. Poetsen, vast staan, gekke obstakels. Dit komt bij mij ons allemaal al voor als ze nog bij mama lopen. Zodat mama hun leert dat er niets aan de hand is.
En nee, dit doen we niet wekelijks, maar af en toe eens een paar minuutjes.

Op 1-jarige leeftijd leerde mijn paard daarom ook dat ze weg ging van de kudde, stukje zelfstandigheid.

En nu op 2-jarige leeftijd begonnen met grondwerk en longeren. Grondwerk de basis van alles, hierin leren we respect voor eigen ruimte, moeilijkere of engere obstakels enzovoorts.
Maar aan de longe heb ik haar ook, dan leert ze namelijk op eigen benen te lopen. Balans houden, tempo controle en natuurlijk ook gewoon de commando's. Daarnaast heb ik van de dierenarts geleerd dat dit ook fijn is om de banden en pezen van een jong dier sterker te maken. (paarden die op jonge leeftijd last hebben van patella fixatie wordt ook aangeraden om het sterker te maken door middel van wandelen en longeren)

Betekent dit dat we erop stappen op 3-jarige leeftijd, nee zeker niet. Dan gaan we gewoon weer een slagje verder. Zadel en hoofdstel mak maken, leren sturen aan de lange lijnen. Daarin kunnen we dan eind 3 jaar ook dubbele longe gaan oppakken. Ook zou ik op die leeftijd graag met een paard naar andere locaties gaan om daar aan te wennen.

Dan op 4 jaar, gaan we er dan op? Ja, misschien wel, misschien ook nog niet. Maar de gehele basis zit er al goed en bevestigd op. Dier wordt niet mentaal overprikkeld omdat er in een iets van hem of haar verwacht wordt.

DDDara
Berichten: 1020
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 14:41

Thirza schreef:
https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Ik vond dit wel een interessant artikel erover


Ja die ken ik, zeker intressant.
Ik denk ook dat voldoende beweging (belasting) echt belangrijk is.
Maar persoonlijk zal ik niet al te snel voor longeren kiezen misschien incidenteel is vanaf 2024

Ja je hebt de mensen die vinden dat je pas met 5 a 6 jaar moet opstappen en de mensen die denken dat je met 2 jaar al moet gaan longeren..... de waarheid zal ergens in het midden liggen.

KittyDylan

Berichten: 8910
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 19:11

Ik ben van mening dat je ook best al rustig aan kan longeren. Licht werk en zeker niet te vaak, maar lekker spelenderwijs. Eens of twee keer per week 10-15 minuutjes kan in mijn mening echt geen kwaad.
Maargoed, zo veel mensen, zoveel meningen. Dus ieder doet waar die zich goed bij voelt :D

Arthur wil ik binnenkort ook al rustig beginnen. Ik merk dat hij echt toe is aan een nieuwe uitdaging.
Nu is onze longeercirkel echt lekker groot en Arthur natuurlijk maar heel klein, dus ben niet bang dat het te belastend is.
We zijn net begonnen met balkjes introduceren in grondwerk en dat vind hij best wel leuk!

Ik wil hem ook graag naast de fiets aanleren, maar denk pas in het najaar, als de hormonen een beetje zakken. Wij wonen echt in een paarden omgeving en heb geen zin om bij ieder paard van de fiets getrokken te worden :+ al blijft hij normaal heel beleefd en bij me aan het touw.
Vandaag heeft hij zijn eerste hoofdstel gekregen *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

In Wales gekocht, dus was heel bang dat hij veel te groot was. Maar hij past gelukkig. En hopelijk groeit hij natuurlijk nog wat meer er in :')

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 01:33

Jammer dat mensen zo fel worden hier in het topic… over het wel of niet aan de slag en op welke leeftijd lopen al zoveel topics op bokt…

Dat hoeven we hier toch niet weer te gaan herhalen? Dit is juist een leuk topic om te delen hoe het met onze paardjes gaat, maar ik denk als iedereen elkaar zo veroordeeld dat mensen niet meer gaan delen…

De mensen die nog niet met hun paardjes bezig willen of kunnen mogen dat lekker zelf weten, maar de mensen die dat al wel doen mogen dat ook zelf weten. Uiteindelijk willen we allemaal het beste voor ze denk ik.

DDDara
Berichten: 1020
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 07:42

Ik vind het ook echt hartstikke leuk om te zien wat jullie met jullie paarden doen hoor en hoe ze groeien en ontwikkelen. En ik vind het ook interessant om te horen waarom jullie wel al kiezen om jullie paard te gaan longeren, of rijden of wat dan ook.
Maar ik vind daarom ook juist dat de discussie hier wel thuis hoort, zodat men niet dingen klakkeloos van elkaar overneemt. Je hebt toch al vrij snel het gevoel dat je "achterloopt" op de rest van je leeftijdsgenootjes. Dan maakt deze discussie wel weer even duidelijk dat het een hele bewuste keus is om wel of niet vroeg te beginnen op jonge leeftijd.

Kom vooral lekker door met al jullie longeer en trainings foto's ik vind het leuk om te zien. Het blijven toch dingen waar iedereen uiteindelijk mee aan de slag gaat, al is het bij mij misschien iets later.

Ik zal er zeer waarschijnlijk ook met 3 jaar opzitten alleen mijn weg er heen is misschien wat anders.