2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:23

Goh, maar nu heeft ze dus 1 dag 200kg gehad, de dag erna 300kg. Dus dan zou ze in theorie genoeg moeten gehad hebben. Nog steeds geen wormen gevonden... Het moet niet gekker worden voor mij... Dan vind ik een hele week 1 of 2 dode wormen in de mest, dan geef ik ontworming en is het niets meer. Zou die spuit van de dierenarts met ivermectine dan gewoon een maand lang werken en toch die wormen alsnog dood gemaakt hebben? Ik zie door de bomen het bos niet meer nu hoor 8)7

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 14:30

Vulina schreef:
The_Cat schreef:
Ja deze dierenarts zei elke 2 weken voor 200kg, en dan kon ik dus 3x ontwormen. Dus beter vandaag nog eens dan? Ik kende deze dierenarts niet, het was de enige met een balie in de buurt waar ik kon binnenwandelen met mijn spoelwormenfoto en veulen foto


Dat vind ik altijd zo vreemd. Maak je ze elke keer net niet dood.. Daar worden ze dus juist resistent van!



Klopt maar ze doen dit omdat anders er te veel in 1x dood gaan en dat dan als een bal vast komt te zitten waardoor het dan kan klappen dan ben je verder van huis en is de kans heel klein dat ze het overleven vandaar dat ze onder doseren..

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 01:18

Ja, dat weet ik. Maar de ervaring leert dat wanneer een veulen vol zit, dit alleen is na heel lang niet juist ontwormen.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 01:19

Spoelwormen komen er sowieso weinig uit, zonder ontworming. Zeker niet door ivermectine. Weet je zeker dat het geen aarswormen zijn?

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:10

Wel ze zien er zo uit, soms nog wat langer.

Spoiler:
Afbeelding


Ik heb het maar even in spoiler gezet want niet iedereen wil mss een wormenfoto :+

MarjanB

Berichten: 16458
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 11:05

Lastig hoor die wormen maar lijkt me niet dat ze pas een maand na ontwormen er uit komen?

Hebben jullie tips?
Amy stampt enorm met het voeren. Alles vliegt de box door. Dus ik dacht ik hang de emmer wel op nadat de emmer met brokjes voor de zoveelste keer op z’n kop lag..

Vanmorgen…
Afbeelding

Zou dat stampen en maaien af te leren zijn?

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 11:10

Pfoe dat is wel heel hevig. Doet ze het ook met het hooi uit het net? Of enkel met de brokjes?

MarjanB

Berichten: 16458
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 11:14

The_Cat schreef:
Pfoe dat is wel heel hevig. Doet ze het ook met het hooi uit het net? Of enkel met de brokjes?


Ook als ik het hooi op de grond leg.. vandaar een deel in het net want er lag meer hooi in de box dan stro.

Als ik de bak vast houd dan eet ze goed maar dan komt dat been ook vaak even een keer mijn kant op. Goede mopper en dan is het wel klaar. Zou het alleen wel fijn vinden als ik weg kan lopen tijdens het eten :')

mooney

Berichten: 7781
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:35

Een stevige voerbak doet hier wonderen. Ik heb ook een veulen dat graag met de benen overal heen zwaait ter ontdekking en bij frustratie (als ze niet 1 kg in een hap op kan eten bijvoorbeeld :') ). Normaal voer ik via emmers op de grond, die gaan overal heen als ik er een volledige portie in gooi.
Nu doe ik een handje luzernebrok via de emmer op de grond, zodat ze mee kan eten als de rest ook krijgt (overdag buiten in de groep).
De rest van het volledige voer krijgt ze via de voerbak s nachts op stal, maar dan wel een stevige voerbak die stabiel hangt. Zo'n flexi-emmer aan een koord zou hier ook sneuvelen denk ik. Nu zwaait ze nog wel met de voorbenen, maar vliegt er niets in de rondte.
Hooi heb ik ook in een hooitas, anders gaat het de hele stal door. De rest eet rustig van de grond als ze op stal staan.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:40

Dat schrapen met eten is vrij normaal gedrag voor jonge paarden, combinatie van ongeduld en niet snel genoeg kunnen eten. Dat wordt uiteindelijk wel minder.

Heb ook 1 hengstje die het heel erg doet en merrie van nu 7 jaar heeft het tot haar 3/3,5 jaar ook gedaan. Nu staat ze meestal gewoon rustig te eten (heel soms als het echt heeeeeeel lekker is, dat ze weer wat ongeduldig wordt _O- maar echt schrapen doet ze niet meer). Andere hengstje staat wel gewoon rustig te eten, maar hij geeft sowieso niet zo heel veel om voer... Komt liever helpen de stal te mesten, dan dat hij zijn eten op eet. :+

MarjanB

Berichten: 16458
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:44

Ok vrij normaal dus :') de voer emmer ging aardig hoog dus denk dat ze er gewoon in gestaan heeft _O- helaas nog geen camera op stal

Zal zo’n stevige bestellen. Eerdaags komen ze echter in de inloopstal dus dan ff kijken hoe we dat dan weer op gaan lossen

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:30

Quir schreef:
Dat schrapen met eten is vrij normaal gedrag voor jonge paarden, combinatie van ongeduld en niet snel genoeg kunnen eten. Dat wordt uiteindelijk wel minder.

Heb ook 1 hengstje die het heel erg doet en merrie van nu 7 jaar heeft het tot haar 3/3,5 jaar ook gedaan. Nu staat ze meestal gewoon rustig te eten (heel soms als het echt heeeeeeel lekker is, dat ze weer wat ongeduldig wordt _O- maar echt schrapen doet ze niet meer). Andere hengstje staat wel gewoon rustig te eten, maar hij geeft sowieso niet zo heel veel om voer... Komt liever helpen de stal te mesten, dan dat hij zijn eten op eet. :+


Goed dat ik het weet want mijn kleine doet het idd soms ook. Ik vind haar soms wel hilarisch eten. Want ze wil eerst bepaalde brokjes er uit, en dan kan ze zo boos met haar eten zwieren door de bak, en dan begint ze mee te draaien met haar kont :')

CharmFaith

Berichten: 894
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 08:45

Gister de uitslag van het bloedonderzoek gehad geen worm infectie meer gelukkig!
Gister mocht rocket ook voor het eerst weer "gecontroleerd" naar buiten zonder te bokken last is met een veulen van 6 maanden die een maand op stal heeft gestaan :').
Dus een heel klein stukje afgezet

Afbeelding

Muronia

Berichten: 19569
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 08:59

Ik heb dit topic een beetje verwaarloosd en kom ook graag weer mee kletsen. Mijn veulen is nu ruim 9 maanden oud. Ik herken het ongeduldige ook wel hoor! Niet alleen met eten maar ook met het omdoen van haar halster of met binnen/buiten zetten. Het halster probeert ze in haar mond te stoppen met het omdoen. Lukt dat niet, dan eten we het touw maar op en als het vrouwtje niet snel genoeg aanstalte maakt om te gaan lopen, dan zwaait haar voorbeen soms flink uit naar voren. Dit gedrag wordt natuurlijk niet getolereerd, maar proberen kunnen we het _O-

Verder is het een lief kind hoor. En ook een heel groot kind! Met 9 maanden nu gemeten op 1.51 schofthoogte. Dat in combi met haar forse (Groninger) bouw.. ik denk dat ik een joekel heb gefokt!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:45

Ow wauw dat wordt zeker een flinke maat. Die van mij is nog geen 8 maanden en ook tegen de 1.50 maar mama fokt heel groot zussen allemaal tegen de 1.80

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:51

Leuk om te zien hoe al die pluisjes uitgroeien tot paardjes. Houden jullie ze thuis in gemengde kudde of in de opfok?

Onze 2 babies doen het ook goed. We hebben een 1,5 jarige en een half jarige nu. Helaas vorige maand een vroeg geboorte op 6 maand ;(
Onze 2 pluisjes slapen samen en spelen zowel samen als in de gemengde kudde gewoon lekker thuis <3

Afbeelding

Muronia

Berichten: 19569
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:25

Whoe 1.80, dat is heel flink. Het was voor deze merrie haar eerste veulen dus ik kan nog niet zeggen hoe ze fokt qua maat. De merrie is zelf 1.70 (en komt uit een moeder van 1.61) en vader maar 1.64. Dit voorjaar komt ze weer onder de hengst, dus ik ben benieuwd.

Rink zo sneu van de vroeggeboorte, ik had het op fb al gelezen inderdaad. Ik heb haar nog aan huis staan maar ik zou haar dit voorjaar denk ik graag even een paar maanden ergens de wei op willen hebben om even goed los te komen van moeders.

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:06

De mama van de mijne is 1.74 maar al haar veulens groeien haar voorbij de vaders (niet allemaal dezelfde) waren allemaal rond de 1.68.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:33

Ach wat sneu Rink. :(

On top loopt nog steeds bij Olivia. :=
Olivia moet eerst maar weer goed zijn voor we haar bij de veulens weg halen en in de groep zetten.
Heb het er verder ook nog niet over gehad met de staleigenaren. :+
En On top is ook een flinke buffel. :=
Als ik die naast Olivia zie vrees ik dat ze groter wordt.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 09:48

Wow, 1.80 is best wel wat qua maat!
@Muronia hoe groot is de merrie? Want 1.50 klinkt inderdaad al wat ook qua grootte!

Die van mij blijft een beetje aansukkelen pfff. Nu had ze gisteren wat aan haar oog, had naar de dierenarts gestuurd maar het was zeker geen gevalletje spoed. Vandaag nog even wat aankijken of het beter gaat met het proper te maken, en anders morgen toch maar weer laten langskomen :') altijd wat met zo'n klein grut :D

AnsoDM

Berichten: 229
Geregistreerd: 05-11-20
Woonplaats: Wevelgem

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:06

hier is 9 maand en +- 1.35
geen idee wat de merrie fokt. zei zelf is 1.56 papa is 1.60 ben benieuwd hoe groot die ga worden. Hopelijk toch we naar die 1.60.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:16

Wij gaan eind deze maand meten en wegen! Ben heel benieuwd, tegen die tijd zijn die van ons 7,5 en 9,5 maand ongeveer.

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:38

Wow, 1.80m...
Ik hoop op 1.65m en dat lijkt hij als het zo door gaat ook wel te halen. Ben blij dat hij de laatste 2 maanden niet meer zo heel hard groeit, want tot 5 mnd schoot hij de lucht in.
Nu 7,5 maand oud en 1.44m.
Volgens de voorbeenmeettest kom ik op 1.66m uit, hij heeft ook echt een langer vooronderbeen dan zijn moeder.
Moeder 1.60m (1e veulen) en vader 1,73m (zou wel vergrotend fokken).

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:41

theadora99 schreef:
Wij gaan eind deze maand meten en wegen! Ben heel benieuwd, tegen die tijd zijn die van ons 7,5 en 9,5 maand ongeveer.


Benieuwd wat daar uit komt. Omdat ze nog zo smal zijn, zo moeilijk inschatten wat het gewicht is.

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:48

Symke schreef:
Ons veulen is met vier mnd nog heel jong. Probeer aan veel dingen te laten wennen. Maar ze kan nog niet aan touw lopen. Dat is heel lastig. Ik ben bijna altijd alleen met haar en weet niet hoe ik het dan aan kan leren. Probeer nu haar te leren mee te lopen terwijl ze los loopt in de hoop dat het dan met touw eraan ook lukt......

Quir, ik vind het zo gaaf wat jij allemaal met ze kan en vooral ook hoe aan te pakken! Ik probeer het wel maar ben nog erg zoekende
Dat met start en stop snap ik nog steeds niet helemaal.
En hoe die je dat als ze stop zeggen maar de dierenarts is er, die kan toch niet wachten tot ze misschien wel nooit start zeggen?


Ik ben wel erg benieuwd hoe je die start en stop doet Quir. Kan/wil je daar iets over uitleggen?