[Foto] 2020 veulens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:54

Sterkte lavitabella :knuffel:

Leuk die sneeuw foto’s! Ik was helaas werken, dus geen idee hoe Liv de eerste sneeuw vond.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:38

Met een mogelijke slokdarmverstopping zou ik niet te lang wachten met onderzoek. Hoe vaker het voorkomt, des te groter de kans op onherstelbare schade. Helaas loopt dat vaak slecht af.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:47

Heel veel sterkte lavitabella! :(:)

Hier is mijn merrie dus nu een jaar alweer en zij is in ieder geval 1.50. Weet niet precies hoe groot ze is, lastig om te meten, maar eens zien of ik binnenkort eens juist kan meten met een touwtje ofzo.
Ze staat 24/7 buiten samen met mijn merrie van anderhalf en mijn ruin van 17 jaar. Ze vermaken zich goed samen, en de dag is veel slapen, spelen en eten natuurlijk. Ze is erg schraal en ribbig met een heel dun vacht. Ze stond zelfs te trillen dus om deze reden een deken op moment. Wanneer het droog is en op dagen zoals vandaag met 10 graden, gaat deze ook wel af.

Afbeelding

Slapen samen met mijn ruin
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 20:17

Lavitabella schreef:
Leuke foto's allemaal !

Hier heeft het fokken ook een minder leuke kant. Afgelopen vrijdag hebben we het veulen van dit jaar verloren. Ze leek op een kopie van Priya.. -O-

Priya doet het verder wel goed. Ze is nog wel wat klein. En het lijkt er nu op dat ze de 1.65 niet eens gaat halen. Ze meet nu met 8 maanden op 1.36. Hopelijk trekt ze nog bij.

Wat ontzettend balen zeg!! Heel veel sterkte! :(:)

Lavitabella

Berichten: 1710
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:43

Dankjewel allemaal !

De merrie is echt heel snel opgeknapt. Ik heb het idee dat ze er wel goed onder is nu. We hebben geen idee wat de aanleiding is geweest.. veulentje zag er helemaal compleet uit. En verder wat de dierenarts allemaal had gecheckt was ook goed. Ben even vergeten wat hij allemaal heeft nagekeken := Het is echt even zuur, aangezien dit jaar maar 1 veulentje kwam. Maar ben zo blij dat de merrie is opgeknapt!
En ook dat ik hier nog updates kan plaatsen over mijn 2020 veulen :D

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:06

Och wat ontzettend sneu en jammer !
Gelukkig is de merrie oké !


En wat vinden jullie? Ik heb het idee dat ze langzaam begint op te knappen.
Afbeelding
Afbeelding

Ja ze versmeren elke keer de waterbak word elke dag schoongemaakt.

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:13

Zoek de verschillen :+
9 maanden oud alweer.
Afbeelding
Afbeelding

Lau07
Moderator

Berichten: 1572
Geregistreerd: 10-07-13

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:06

Janine, de blik in de ogen vind ik al een stuk beter. Al blijft dat altijd lastig te beoordelen op de foto.

Enassil, wat is ze al groot! En ook al lekker harig. :D

Hier is Peer officieel kind- en kleuterproof verklaard. Afbeelding

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 12:33

He sterkte lavita.. dat is nooit leuk.

Hier duidelijke verschillen in vacht kleur. Super grappig. Er komen witte haartjes door.


Afbeelding

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:53

Lieve dames,

Ik blijf bewust nog wat weg uit dit topic, tot mijn kleine man geheel genezen is :)
Excuses dat ik even niet bij lees.

Ik typ dit snel even omdat volgens mijn DA de zieke veulens/drachtige merries dit jaar gewoon niet te overzien zijn. Blijkbaar gaat er toch héél wat rond qua ziektes.

Vorige week dinsdag gingen we met TiSento naar de kliniek met volgende klachten:

- droge hoest
- af en toe een dikke witte rekker-snottebel
- normale ademhaling
- af en toe uitschieter qua temperatuur richting koorts
- spoelworm gehad

Veulen bleef goed eten, zeer actief, je zou niet denken dat er iets mis is.

Veulen was reeds door mezelf intensief behandeld tegen spoelworm en had al 2 weken een AB kuur gekregen, welke niet echt hielp.

Er is een endoscopie met longspoeling gebeurd vorige week.
Meststaal genomen, bloedstaal genomen, longvochtstaal genomen en slijmstaal.

Conclusie:

- streptokokken
- slechte Gama GT waarden (lever)

Veulen staat nu in quarantaine en wordt behandeld met penicilline.
Krijg hiernaast nog panacur, antibiotica en iets om de slijmen goed los te werken.

Het hoesten is al gestopt. De snottebellen ook.
Nu nog één volle week behandelen en 5 februari volgende bloedtest.

Indien de gama gt waarden gedaald zijn, dan is het zo goed als geweken <3

Mag ik jullie vragen om echt elk kaarsje dat je maar kan branden, te branden? :(
Indien de waarden niet naar beneden gaan, dienen we een echo van de lever te nemen en een biopt van de lever.

Momenteel ben ik wel positief en denk ik wel dat het aanslaat, maar het is koffiedik kijken he.

Geniet van jullie prachtig klein grut <3

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:04

Joh. Jeetje. Dat is pittig. Sterkte voor jullie :\

Hier loopt Noura weer niet okee. Andere achterbeen nu :x
Als ze rechtuit loopt gaat het goed. Met draaien niet, dan is ze linksachter niet okee. Boven de kogel was ook iets opgelopen, maar na een kwartiertje stappen op het harde veel minder.
Denk dat ze haar been heeft laten staan en te snel is omgedraaid in de haast/paniek. Er heeft er hier 1 vast gezeten in de hooibak van de week, dus alles was gestresst. Hooibak er nu uit en alleen maar netten. Maar denk dat het daar mis is gegaan.
Ik kijk het nog even een paar dagen aan en anders mag ook hier de dierenarts komen.
Ik kan wel aan de 10-rittenkaart inmiddels voor beide paarden :roll:

Verder is ze zo lief. Gisteren lag ze en kon ik gewoon bij haar komen kroelen. Ze vond het heerlijk en bleef gewoon liggen genieten van de kriebels <3
Afbeelding

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:09

Even bijvermelden dat de fokker van TiSento trouwens geen schuld treft :)
De eerste reactie van de kliniek is natuurlijk 'heb je het veulen bij een goede fokker gekocht?'.

Hij is gekocht bij de beste fokker die ik maar kon vinden, dit is gewoon een kwestie van even pech hebben, het kan iedereen overkomen. Lang leve ook het Belgische weer en een veulen dat liever zeiknat in de kou staat dan in de warme schuilstal :')

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:19

Ach jeetje, heel veel sterkte beide met jullie veulens.

Hier begint het 2021 seizoen alweer echt voor ons. Stond vanmorgen om 4u in mijn badjasje tepels te checken :+ Hallo wallen _O-

Zamazenta gaat nog steeds super. Onze hengst is nu uit logeren, dus mocht Zamazenta verhuizen naar de binnenstallen. Zijn buurvrouw is het er nog niet mee eens :+

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:10

Afbeelding
Vandaag ben ik weer even bij mijn veulens geweest.
Peaky Blinders (Kardieno x Atleet, de bruine) en Pearl Jam (Kardieno x Glock's Zonik, de zwarte).
Ze zijn flink gegroeid. Kon helaas niet inschatten hoe groot ze nu zijn.
Peaky heeft een dik voorbeen dus maandag mag de veearts even komen kijken. Verder doen ze het prima en zijn het echt Jut en Jul.

Meya_

Berichten: 1432
Geregistreerd: 16-07-06

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:05

Wat een pech met de veulens zeg, sterkte voor jullie.

Verder komen er leuke plaatjes voorbij.
Hier nog helemaal in love met het veulen van vorig jaar. Ben benieuwd wat er dit jaar uitkomt. :)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:15

Ons mannetje is verkocht en zal over 2 weekjes zo iets verhuizen naar zijn nieuwe plekjeAfbeelding

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:39


kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:08

Philaina mocht vandaag lekker buitenspelen. Deze foto's kreeg ik toegestuurd in onze veulen app groep. Een halve hectare om in te spelen. Één grote plas.. En daar stond iedereen gezellig in! _O-

Afbeelding
Afbeelding

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 01:13

Heel veel sterkte Lavitabella, goed dat de merrie er weinig last van lijkt te hebben.

Wat een heerlijke paddock Lotte_Wessel, wauw! Zonde dat ze schraal staat, dekentje lijkt me goede keuze dan.

Janinevv, dr nekje lijkt iig sterk nu! En mooie heldere ogen. Geen verstoppingen meer ook?

Ennasil92 knap duo <3 Stiekem zo jammer dat ze wit wordt. Ga je dit jaar weer verder met de hengst van vorig jaar proberen?

Brave Peer!

Cioccolato, schimmel of roan?

Duimen draaien Mi_Amore!

Pfff, hopelijk loopt Noura snel weer goed! Ik duim voor groei pijn, 1 zorgenkindje is wel genoeg.

goldenarrow hoeveel verwachten jullie?

Puppetje, knap duo, wat lijken ze al groot. Hopelijk is het voorbeen snel weer dun.

Gefeliciteerd Keona!

Nevermind17 ik zie vooral een baby die fiks overvraagd wordt en niet weet hoe hij zich moet uiten. Geen idee hoe lang je wandeling was, maar duidelijk te lang :o Ik vind het slaan met het touw ook totaal onnodig, zou je willen adviseren eens te verdiepen in grondwerk en enkele basis vaardigheden aan jezelf en je veulen leren....

Philaina <3 Heerlijk karaktertje

Hier gaat het goed met de dames, lekker samen spelen, eten, slapen, kattekwaad uithalen. Ze mogen alles van (pleeg)mamma. Volgende maand gaat de "kudde" verhuizen, ik ben nu al zenuwachtig hoe ze dat gaan vinden. Wel erg jammer, weg van hun geboortegrond.

Afbeelding

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 01:19

Nee vos x vos. Dus het is een vos. Stekelharig denk ik. Zag het ineens en vond het wel grappig. Geen idee wat je er van blijft zien.. ben erg benieuwd!

Wat een mooie bolletjes wol heb je lopen. Dat is serieus 10 keer meer haar dan mijne hebben _O-

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:15

We verwachten er 3 dit jaar. 2 in de aankomende twee weken en nog 1 in maart :) Vooral de eerste twee vind ik spannend, dat zijn maiden merries en ook nog eens met hengsten die we nog niet eerder gebruikt hebben. De laatste merrie geeft een volle broer of zus van Zamazenta. Daar hebben we al eerder een volle broer van gefokt, dus we weten wel redelijk wat er uit komt. We hopen op een merrie dit keer zodat we die weer in ons fokprogramma op kunnen nemen.

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:18

Caily schreef:
Heel veel sterkte Lavitabella, goed dat de merrie er weinig last van lijkt te hebben.

Wat een heerlijke paddock Lotte_Wessel, wauw! Zonde dat ze schraal staat, dekentje lijkt me goede keuze dan.

Janinevv, dr nekje lijkt iig sterk nu! En mooie heldere ogen. Geen verstoppingen meer ook?

Ennasil92 knap duo <3 Stiekem zo jammer dat ze wit wordt. Ga je dit jaar weer verder met de hengst van vorig jaar proberen?

Brave Peer!

Cioccolato, schimmel of roan?

Duimen draaien Mi_Amore!

Pfff, hopelijk loopt Noura snel weer goed! Ik duim voor groei pijn, 1 zorgenkindje is wel genoeg.

goldenarrow hoeveel verwachten jullie?

Puppetje, knap duo, wat lijken ze al groot. Hopelijk is het voorbeen snel weer dun.

Gefeliciteerd Keona!

Nevermind17 ik zie vooral een baby die fiks overvraagd wordt en niet weet hoe hij zich moet uiten. Geen idee hoe lang je wandeling was, maar duidelijk te lang :o Ik vind het slaan met het touw ook totaal onnodig, zou je willen adviseren eens te verdiepen in grondwerk en enkele basis vaardigheden aan jezelf en je veulen leren....

Philaina <3 Heerlijk karaktertje

Hier gaat het goed met de dames, lekker samen spelen, eten, slapen, kattekwaad uithalen. Ze mogen alles van (pleeg)mamma. Volgende maand gaat de "kudde" verhuizen, ik ben nu al zenuwachtig hoe ze dat gaan vinden. Wel erg jammer, weg van hun geboortegrond.

[ [url=m/YcXvMV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik was niet de persoon die ermee wandelde :) vind wel raar aangezien we al enkele keren een uur zijn gaan wandelen, dit was nog geen halfuur.. Het was in de straat van de wei, een zijbaantje in. Hij was wel al van in het begin zo fris. We zijn wel goed geeindigd, toen liep hij rustig mee.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:48

Ik vind een uur ook wel lang. Ik wandel max een half uur, maar vaak maar 15-20 minuten en dan krijgt ze al zoveel indrukken dat ze mentaal moe is. En dan staat ze nog in een PP langs een weg, waardoor ze dagelijks al heel veel ziet.

goldenarrow: dan hebben jullie 2 vroege zeg. Spannend!

Caily: wat een haarballen <3

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:04

Daihyo schreef:
Ik vind een uur ook wel lang. Ik wandel max een half uur, maar vaak maar 15-20 minuten en dan krijgt ze al zoveel indrukken dat ze mentaal moe is. En dan staat ze nog in een PP langs een weg, waardoor ze dagelijks al heel veel ziet.

goldenarrow: dan hebben jullie 2 vroege zeg. Spannend!

Caily: wat een haarballen <3


Ja, ik ga de wandel sessies wat korter houden.. Ik vroeg me af, kan ik al beginnen met iets van grondwerk? Bv wijken voor druk (achterhand opzij zetten, hoofd omlaag leren doen, achteruit gaan) ik was hier al deels mee bezig. Hij kent wel al vast staan, hoefjes geven en uitkrabben en de smid, borstelen en overal aanraken, is al eens over een zeiltje gewandeld en heeft al eens 1x kennis gemaakt met een paraplu en een grote speelbal.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:09

Waarom dat als apart grondwerk zien? Ik neem dat soort dingen al mee met een hek openen met uit de wei halen. Dan moeten ze ook wel eens achteruit of even een pasje opzij. Of met poetsen als ze even opzij moet of eens wat op de rug leggen (handdoek ofzo). Alsof het doodnormaal en gewoon is en er bij hoort. Ik zou er zeker nog geen apart grondwerksessie van maken, het is nog een baby.
Neem dat soort dingen mee in je normale routine, niet als extra.
Ik wandel 2x per week, poets haar ook 2x per week en dan gaan dat soort dingen altijd wel mee. Aparte grondwerksessies vind ik op 2-jarige leeftijd vroeg zat.