Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalMelyn

Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:36

In het begin groeien alle veulen heel hard. Mijn e pony veulen stond ook samen met een rijpaardveulen en die is heel lang groter geweest en maar een maand ouder. Nu met 2 jaar is er pas echt groot verschil te zien. Maar tot vlak voor een jaar viel dat reuze mee eigenlijk.

Chantal2133
Berichten: 73
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 17:17

Meiden..

Mijn Loki heeft de oude merrie van 29 gedekt.. dus die ballen moeten er echt af.. nu wilde ik naar de kliniek maar dan moet ie uit de groep en een nacht blijven wat veel stress geeft.. en mijn da vind hem nog te jong. weet iemand een goede da die op de wei castreren doet omgeving Hendrik ido ambacht

Help !!!

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 17:23

Hoe oud is Loki nu? Zit helaas niet bij je in de buurt dus weet zo niemand... Wel lastig zeg!!

Cioccolato

Berichten: 6622
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 17:28

Hoe oud is die idd? Vanaf dat de ballen ingedaald zijn kan het gewoon. Geloof 8 maand ongeveer. Mijne is nog braaf gelukkig :j

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 17:46

Bo staat 1 hekwerk van een stel merrie verwijderd maar die snapt echt nog niet wat er onder zn buik hangt :P dus ook die mag ze nog even houden haha. Gaan er wel af, waarschijnlijk volgend voorjaar. Kan hij gewoon altijd in kudde verband blijven staan, ben toch niet van plan te gaan fokken.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 17:58

Erg herkenbaar Chantal2133... De mijne zat een maand geleden ook opeens op één vd merries en sindsdien wist hij heel goed waar alles down there voor bedoeld was :=

Die van jou is van april/mei toch? Gewoon laten castreren. De mijne is een paar weken terug ook gedaan met een jaar. Helemaal niet te vroeg, het kan idd al vanaf de ballen zijn ingedaald en ze herstellen juist sneller als ze zo jong zijn.

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 18:18

Helemaal niet te vroeg hoor! Benji is op 10 maanden gecastreerd. Als ze dit soort gedrag gaan vertonen kan je er maar beter snel vanaf zijn joh. En dan nog duurt het een aantal weken voor de hormonen het lichaam uit zijn helaas. Ik weet helaas geen dierenarts, maar er zijn er genoeg die het gewoon voor je op de wei doen hoor. Op de wei castreren kan wel alleen als ze goed ingedaald zijn en het lieskanaal niet nog te wijd is. Als ze niet ingedaald zijn kan castreren nogsteeds maar wordt het een grotere ingreep

Vandaag is de hoefsmid voor Benji geweest. Helaas niet heel tevreden over de kwaliteit van zijn hoeven. Links voor stond hij er wat scheef op, verder een rommelige straal en wat scheurtjes. Maar goed bijhouden dan maar. Tips zijn welkom. Ik heb geen ervaringen met mindere hoeven, die van mijn vorige pony waren altijd goed

StalMelyn

Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 19:16

Chantal, castreren kan prima op die leeftijd.
En de merrie hengstig spuiten, dan komt het niet tot een dracht (als is het maar de vraag of het echt gelukt is of een poging)

Chantal2133
Berichten: 73
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 19:29

Oh thanks allemaal voor de reacties zeg. Ja joh hij heeft altijd al een klik met haar gehad staan nog 2 ruinen maar trok altijd naar haar.. dacht meer als surrogaat moeder ofzo nooit verwacht dat ie op haar zou gaan hahaha.. staan nu op de wei 24/7 met draad ertussen staat niet eens stroom op en is rustig. Maar goed we willen geen ongelukken en ben al best laat denk met castreren voor het seizoen.. wilde het eigenlijk in sept pas doen.. ballen zijn ingedaald dus ga maar op zoek echt jammer dat ie van mij het niet op stal doet...

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 19:34

Als ze er zitten kunnen ze eraf Chantal! Zou wel de merrie snel hengstig laten spuiten, beter zeker voor onzekere.

Hier gelukkig geen hengst bij de merries, lekker hengstengroep.
Vandaag weer even geweest, Mn liever goedzak <3
Afbeelding

“Ga je nu alweer weg”
Afbeelding

Chantal2133
Berichten: 73
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 19:37

Ach wat een knappie

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 19:41

Achossssie <3 @nynkster

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 19:56

Helaas ik durf het niet te zeggen Chantal maar je kan hem gewoon casteren. Ik wil die van mij ook heel graag maar helaas door die bloedwaardes...

Ah jammer dat ie niet goed op zijn voetjes stond. Navaldie wil ik ook weer binnenkort naar de hoefsmid doen die was bij de eerste keer ooi een beetje scheef.


Helaas begint navaldie wat kopschuw te worden... heb wat ondervragingen gedaan bij stalgenootjes die hem wel eens binnen en buiten doen maar heeft ie wel een ram op zijn kop gehad wat ik niet oké vind en 1 daarvan zegt van als ie steigert krijgt ie gewoon 1. Dat zegt er 1 waar ik heel goed mee kan opschieten dat ik van binnen wel verdrietig om word... nou ga ik het nu door mij en de staleigenaar doen en komt niemand meer aan....

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 20:06

Wat naar trysteffie.. Dat is echt niet fijn! Die van mij mag best gecorrigeerd worden als ie steigert of bijt, maar geen handen aan het hoofd!! Kan je dat niet bespreekbaar maken? Maar ja andere kant, als je het zelf doet weet je het in ieder geval zeker.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 20:37

Pino96 schreef:
Wat naar trysteffie.. Dat is echt niet fijn! Die van mij mag best gecorrigeerd worden als ie steigert of bijt, maar geen handen aan het hoofd!! Kan je dat niet bespreekbaar maken? Maar ja andere kant, als je het zelf doet weet je het in ieder geval zeker.


heb dat geprobeerd maar ze zegt zo ben ik nou eenmaal als paarden niet respectvol zijn.. nou dan is voor mij de keuze om het zelf te doen...
ik vind borst buik kont allemaal prima maar hoofd... en zeker zo jong vergeten ze nooit meer...

Chantal2133
Berichten: 73
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 20:47

Je hebt gelijk hoor.. die van mij heeft ook een periode naar mensen gesteigerd.. heb met stalgenoten afgesproken het gedrag compleet te negeren.. waarom? Omdat hij in een kudde staat met een merrie van 29 ( nu niet meer natuurlijk ) een ruin van 8 leider en een shet van 12.. en hij kon met geen van allen spelen stond ie te klappertanden. Hij is heel mens gericht dus ik bedacht me hij wil gewoon spelen.. dus even iets meer op je hoede zijn als ie te dicht in je buurt kwam even een halstertouw rustig draaien dat ie uit je ruimte blijft.. en toen na 3 weken ging ie ineens met de shet spelen en we zijn nu 3 maanden verder hij heeft geen ene keer meer gesteigerd..

Wat is er met zijn bloed dan?

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 20:55

Chantal2133 schreef:
Je hebt gelijk hoor.. die van mij heeft ook een periode naar mensen gesteigerd.. heb met stalgenoten afgesproken het gedrag compleet te negeren.. waarom? Omdat hij in een kudde staat met een merrie van 29 ( nu niet meer natuurlijk ) een ruin van 8 leider en een shet van 12.. en hij kon met geen van allen spelen stond ie te klappertanden. Hij is heel mens gericht dus ik bedacht me hij wil gewoon spelen.. dus even iets meer op je hoede zijn als ie te dicht in je buurt kwam even een halstertouw rustig draaien dat ie uit je ruimte blijft.. en toen na 3 weken ging ie ineens met de shet spelen en we zijn nu 3 maanden verder hij heeft geen ene keer meer gesteigerd..

Wat is er met zijn bloed dan?



zijn bloedwaardes zijn te laag om gecasteerd te worden hij heeft in april heftige bloedworm gehad die dus de waardes omlaag heeft gehaald gewoon om zo te zeggen bloedarmoede... 2 weken daarna nog een keer bloedgeprikt en helaas nog steeds niet goed in augustus poging 3

Binau

Berichten: 1621
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:31

Ik woon ook niet in jouw omgeving Chantal, dus zou niet weten welke dierenarts. Hopelijk vind je er snel een. Sommige hebben het al vroeg door. Wat eigenlijk iedereen al zegt, als de ballen zijn ingedaald kan er gecastreerd worden.

Daar is knappe Hayden weer <3

Wat vervelend Pino. Enige tip die ik je kan geven is hoefsmid regelmatig laten komen. Op deze jonge leeftijd kan er nog wat aan gesleuteld worden.

Vervelend dat Navaldi wat kopschuw begint te worden. Ik snap je stalgenootjes wel, zulk haantjes gedrag moet gecorrigeerd worden. Misschien kun je zeggen dat corrigeren prima is, maar dan liever op de borst?

Gister was Auryn jarig! Bizar hoe snel ze groeien in 1 jaar tijd.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Heel blij met hoe ze zich ontwikkeld!
Afbeelding

Cioccolato

Berichten: 6622
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:42

Lastig hoor, slechte hoeven. Maar prima te handelen, alleen wat vaker de smid.

Mijne krijgen ook gewoon een lel waar ik ze raken kan, zijn er nog niet kopschuw van geworden.

Mooie foto's van auryn! En ja, nynkster. Ik ben fan..

pradadaan

Berichten: 4671
Geregistreerd: 13-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 11:13

Ik ben met nacho ook best streng geweest.
Hij steigerde als klein mannetje van 3 dagen oud al enorm. Heb dat er gelijk aangepakt. Bij voorkeur ook zeker op de borst maar als ik daar niet bij kon echt waar ik het eerst een halster/borstel enz. naar kon gooien. De hand heeft ook nooit mijn voorkeur.

Heb nog een hele discussie met iemand gevoerd die er een keer bij stond toen ik toevallig wel een tik op zijn neus gaf.
Dat mocht ik echt niet doen want zo werd hij kopschuw. Waarop ik naar zijn moeder stap en haar overal op het hoofd aan ga raken, vinger in haar oor, vinger in haar mond en geen reactie.
'Net zo kopschuw als deze zeker?' Zei ik er bij.
Waarop de reactie was: 'ja nee deze merrie is natuurlijk totaal anders opgevoed door haar fokker...'
Ik steek netjes mijn hand uit naar de persoon waar ik deze discussie mee had: 'hoi ik zal mij even voorstellen, ik ben de fokker van BEIDE paarden die hier staan. Deze merrie is precies zo opgevoed en als je het goed doet worden ze daar echt niet kopschuw van'
Nooit meer iets van die persoon gehoord :+

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 11:26

Oh hier ook hoor, nu is dat met hayden eigenlijk nooit nodig.. Klinkt heel dom maar hij doet eigenlijk nooit echt raar (nog). Nooit gesteigerd, misschien 1 keer gebeten maar toen die een tik had gekregen daarvoor was het ook over.

Mn veulen van dit jaar is ook zon brulate, die is voor de duivel niet bang. ook wel flink wat tikken gehad al maar die is nooit echt onder de ondruk

salatiga1995

Berichten: 1947
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Voorburg

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 12:21

Hier ook gewoon corrigeren als ze zulk gedrag gaan vertonen.. En dan focus ik mij niet precies op het hoofd maar als deze toevallig het dichtste bij is.. :+

Mooie foto's van Auryn! Wat een dame wordt ze al zeg

En nynkster <3 verliefd op Hayden! Echt heel knap is hij

Cioccolato

Berichten: 6622
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 13:40

Ik pak ook vaak uiteinde van halstertouw. Maar ze zijn zo verrekte snel dat ik soms ook snel moet zijn..
Al zijn Belle en Billie momenteel erg braaf. Weinig bijten dus goed opgevoed aan het begin.
Toch liever een veulen bijt dan jaarling bijt of nog ouder

Chantal2133
Berichten: 73
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 13:55

trysteffy schreef:
Chantal2133 schreef:
Je hebt gelijk hoor.. die van mij heeft ook een periode naar mensen gesteigerd.. heb met stalgenoten afgesproken het gedrag compleet te negeren.. waarom? Omdat hij in een kudde staat met een merrie van 29 ( nu niet meer natuurlijk ) een ruin van 8 leider en een shet van 12.. en hij kon met geen van allen spelen stond ie te klappertanden. Hij is heel mens gericht dus ik bedacht me hij wil gewoon spelen.. dus even iets meer op je hoede zijn als ie te dicht in je buurt kwam even een halstertouw rustig draaien dat ie uit je ruimte blijft.. en toen na 3 weken ging ie ineens met de shet spelen en we zijn nu 3 maanden verder hij heeft geen ene keer meer gesteigerd..

Wat is er met zijn bloed dan?



zijn bloedwaardes zijn te laag om gecasteerd te worden hij heeft in april heftige bloedworm gehad die dus de waardes omlaag heeft gehaald gewoon om zo te zeggen bloedarmoede... 2 weken daarna nog een keer bloedgeprikt en helaas nog steeds niet goed in augustus poging 3



Ach wat sneu die van mij had een milde besmetting wormenkuur gegeven Was appel smaak brak de ring door heeft ie dat hele ding gehad ... gelukkig geen zware kuur maar pfff

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:35

navaldie heeft sinds gister nieuw vriendje een bijna 3 jarige muildier.
heel leuk samen maar dit dacht ik echt van jij ben zo gemeen he.


Afbeelding