Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sarah_Fons

Berichten: 962
Geregistreerd: 03-06-14

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:37

Oke, goed dat hij niet de enige is. Ik hou het wel in het oog :)

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:58

Rey is nu momenteel wel een beetje naarling. Maar nog altijd even zacht aardig en aanhankelijk.
Afbeelding
Afbeelding
Maar ik blijf verliefd. <3

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:32

Ik vind die van mij dus ook achter blijven in conditie. Nu krijgt Benji onbeperkt hooi en de staleigenaresse geeft hem twee maal daags pavo grow bij. Wanneer ik er ben (3 keer in de week) geef ik hem een slobbertje en wat van zijn eigen pavo grow brokjes bij, en probeer ik zo vaak mogelijk samen grasjes op te zoeken. Ik denk dat er toch wat lage voedingswaarden in het hooi zitten (is afgestemd op de oudjes die er staan geloof ik), dat hij daarom wat achter blijft, en hij eet maar door! Hebben jullie toevallig een idee wat er bij de voerbeurten door mijn staleigenaresse bij kan, wat de eiwitten die hij eerst uit het kuilgras en gras kreeg, goed aanvult?

Of is dit gewoon een typische “naarling” ?! :')
Afbeelding

Afbeelding

Cioccolato

Berichten: 6621
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:44

Ik vind hem er niet eens zo slecht bij staan op je foto's !
Hier krijgen ze momenteel 3 keer kuil en 2 keer halve schep biks. Die jij ook hebt. En dan voer ik een schep speedibeet bij want die moet op _O-
Mijn land is alleen kaal en hun oude land is vogeltjes land. Dus ik moet ze ondersteunen tot ze het grote land weer op kunnen.

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:49

@Cioccolato Het is fijn om te horen dat jij het mee vind vallen! Ik kan mezelf soms echt enorm druk maken. Dan ben ik direct bang dat ik zijn groei belemmer door hem niet in 24/7 in een weide te houden. Maar ik sta hier echt heel fijn, ook ideaal aan de bossen om hem mee te nemen op wandelingen.

Ik heb vandaag deze gekocht om te geven wanneer ik er ben: https://www.pavo.nl/producten/pavo-fibrebeet dat is al beter dan de slobbermash die ik nu geef denk ik haha.
Maar misschien is er iets wat er bij de dagelijkse voerbeurten bij de staleigenaresse bij kan, niet al te moeilijk, maar goed aanvullend..

Cioccolato

Berichten: 6621
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:59

Het is ook lastig! Ik wil ze ook zeker niet moddervet hebben. Maar dat je even een periode de ribben ziet.. Ja.. Dan zijn ze geschoten en moet je zeker wel even extra voeren, maar als ze eten, poepen, plassen, levendig tonen, mooie glanzende vacht etc is er geen reden om aan de bel te trekken. Doen ze dat niet meer of krijgen ze zo'n wormbuikje is er zeker iets mis.
Sws is goed ontwormen een must.

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:20

Ik ga met Cio mee. Hij ziet er goed uit hoor. Hebben ze op de stal waar je nu staat niet een stuk wei waar ze overdag op mogen?

En goed ontwormen is inderdaad heel belangrijk, maar heeft alleen zin als de rest van de kudde ook goed ontwormd wordt. Want je kan nog zo goed ontwormen een besmet land of paddock is dan toch een boosdoener om desondanks je ontwormingen je paard heel ziek te krijgen. Dat is een van de redenen dat ik een jonkie op een pensionstal wat tricky vindt en er zelf minder snel voor zou kiezen. Groei belemmeren valt wel wat mee geloof ik, als hij maar genoeg voedingstoffen krijgt. Goed in de gaten houden en voeren op het oog. Niet teveel en niet teweinig. Want teveel is ook absoluut niet goed en kan behoorlijk wat ellende geven. Ik zie ze daarom liever af en toe wat dunner met een groeispurt dan dat ze dik staan.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:38

Nym is nu 10 maanden en groeit ook belachelijk hard.
Buikje blijft ze een beetje houden, maar is laatst getest en geen wormen.
Ribben zijn af en toe ook wel te voelen, maar vind ik niets gek als ze ongeveer 5-10 cm per 2 maanden groeit :+

Staat volle bak gras 24/7



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Barbabientje op 17-05-19 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:46

Dank jullie wel. Toen hij hier een aantal welen geleden kwam was hij schoon en nu ontwormen we volgens het veulen-proof ontwormschema van de dierenarts. Ik zou eventueel weer een tussentijds mestonderzoekje kunnen doen, om dat uit te sluiten. Maar ik denk dat dat wel goed zit. De rest van de stal wordt ook keurig ontwormd aan de hand van mestonderzoek. Er is geen weiland waar hij standaard op kan: het is echt een groot paddock paradise met bomen, heuvels en een vijfer met onbeperkt hooi. Wanneer ik er ben kan ik hem wel aan de overkant in de weide zetten, maar op echt veel gras moet ik dus niet rekenen!

Ik dacht dat hij niet gegroeid was, maar misschien moet ik zijn kont maar weer eens opmeten in plaats van zijn schoft. Aan de foto’s te zien. :') Ik maak me soms drukker dan moet maar aan de andere kant: ik wil hem ook echt niet tekort doen!

Cioccolato

Berichten: 6621
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 20:41

Soms denk je: wauw ik heb geen Naarlinger!!! En de volgende dag ineens poef een naarlinger omdat ze perse moesten groeien. Heel hard.
Zo gaan ze telkens wisselen. Denk je een mooie bijna 3 jarige precies in verhouding te hebben, klaar om zadelmak gemaakt te worden. Ben je begonnen met longeren en is paard totaal uit verhouding gegroeid.
Dat doen ze :')

Zolang ze maar blijven groeien. Als ze schraal blijven, blijf je wat meer voeren. Wat je nu ook doet. Wordt ie dik, breng je 't iets naar beneden.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:13

Hier staat Nijn ook af en toe wat schraler hoor, na een groeispurt of na een snotneusje. Zolang get niet te gek wordt maak ik me er niet druk om. Te vet is ook niet best voor zo'n jong ding.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:15

Al blijf ik wel trouwens voor weidegang en zeker zomers 24/7 buiten voor een jong ding. Van het vele bewegen worden ze mooi sterk op de banden en pezen.

Nijn heeft zich trouwens een nieuw kapsel aangemeten 8-)
Afbeelding

Cioccolato

Berichten: 6621
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:19

Hahaha dat haar! _O-

Hier staan ze nooit 24/7 buiten en hou ik niet van, maar is ook niet haalbaar op onze grond. Wel zo veel mogelijk buiten overdag maar als er geen gras staat schiet het ook niet op. Nu staan ze van 10 of 11 tot 7 of 8 buiten. Als 't straks weer op de grote weide kan gaan ze gewoon met licht buiten en donker binnen.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:46

Mijne heeft gelukkig nog nooit tekenen van ziek zijn of snotneusje laten zien op een enorme wond na dan :’)

Kayleigh__

Berichten: 1073
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:04

Vind Benji er ook heel goed uitzien! Veel beter dan dat moddervette wat snel bij veulens gezien word :o
Overigens word hier op de opfok het ruwvoer geanalyseerd en worden de brokken daarop aangepast. Misschien een optie om dit te doen als je je daar prettiger bij voelt? Maar nogmaals, ik vind hem er echt goed uitzien!

Hier staan ze nu 24/7 op de wei. Met de overgang van binnenseizoen naar buitenseizoen is Harry ook wat dunner geworden en geloof toch dat ie ook weer de hoogte in is gegaan. Hij lijkt enorm op deze foto :=
Afbeelding

Lekker koppie haar zo, Twinklebel :D

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:10

Barbanientje, die van jou ziet er ook goed uit.

Whaha die foto van Nijn. Wat een bos manen heeft ze al zeg!

Harry lijkt idd heel flink op die foto.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:25

Harry lijkt enorm op die foto!

Cioccolato

Berichten: 6621
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:27

Wat leuk ook 'n foto met ie er naast! Dat idee ga ik ook eens gebruiken. Kijken hoe groot, of klein, de mijne lijken. Harry toont mooi :j

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:33

Nijn is wel erg leuk zeg! Dat koppie! <3

En Harry is echt een reus! Knapperd!

Afbeelding
Lekkere luilakken in de hengstenweide bij ons haha. De enige twee jaarlingen tussen een stel tweejarigen dus dat is net klittenband :P
Al veel bezoek gehad om hem te bewonderen en hij doet dat zo bizar goed! Iedereen lekker knuffelen, poeh wat word ik daar toch gelukkig van haha.

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:35

Goede tip @Kayleigh, dat kan ik inderdaad ook nog doen als ik er wakker van lig. Dit is mijn eerste jonkie, maar zo te horen is het zien van ribjes dus echt jullie grootste zorg niet. Dan moet ik ook maar relaxed doen (en bijvoeren).. Harry lijkt inderdaad enorm daar zeg!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:52

Ik maak me ook niet zo druk om wat ribben zien. Officieel gezien hoor je ze ook licht wat te zien. Maar wij zien onze paarden eerder wat dikker. Ik ook hoor ;-)

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 23:15

Mijn dierenarts zegt altijd 'als de buren komen vragen of je paard/hond/kat niet te mager is, dan is die goed' :D vandaag de dag wordt iets overgewicht bij dieren vaak als de 'norm' gezien door de meeste mensen. Ik ook trouwens hoor :+

Cioccolato

Berichten: 6621
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 23:38

Iets overgewicht vind ik ook geen probleem, maar dik wil ik ze absoluut niet hebben :n
Wel eens als ze net 't gras ofzo op gaan, dat soort situaties _O- maar ik voer ze niet dik. Meestal iig :')

Sarah_Fons

Berichten: 962
Geregistreerd: 03-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 23:44

Leuk dat er zoveel reacties en foto's zijn over het gewicht van jullie paardjes! Nu ben ik zelf ook wat meer gerustgesteld, want het is blijkbaar bij ze allemaal dat ze soms wat schraler of wat dikker zijn :)

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 10:29

Soms groeien ze ook zo hard, dan is er niet tegenaan te voeren!!
Komt vanzelf weer. Mijn nu 2jarige was vorig jaar in begin ook schraal. Na zomer was ze wel dikker. En nu os t net een 3 jarige. Ga even kijken of ik fotos kan vinden.
Zat er toen over in of ze wel goed genoeg zou groeien als ze schraler was. Maar ze zit al hoog in de maat nu dus dat is helemaal goed gekomen ook


Na zomer op gras (augustus)
Afbeelding

Voor de zomer op het gras, net 1 jaar.
Hier zat de wintervacht er nog half op maar toen dat eraf was kon ik ook ribben zien
Afbeelding

En zo is ze nu, in maart 2 geworden en staan overdag op gras en daarna op hooi. Nu ze minder groeit vliegen de kilo’s eraan.


Afbeelding

Afbeelding