Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:39

Idd enorm schattig :))

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:52

Vu is echt zo'n mooi veulen! En die foto's dan <3
Ze heeft een hele fanclub :D

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:14

amai wat ze is ze al enorm gegroeid zeg op die tijd, heerlijk ding

en kirs ja die denkt er maar het hare over. :')

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 10:15

Vu maantjes die opdrogen zijn ook geniaal, nat krullen ze natuurlijk helemaal om en het droogt in het midden sneller dan bij de oren en schoft. Dus dan heeft ze tijdelijk een mix van hanenkam en krulletjes :D

Blijft leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die haar leuk en schattig vind! Kirsten vindt haar niet zo schattig meer dus Vu kan de ego boost soms ook wel gebruiken (al moet ik zeggen dat ze ego genoeg heeft :') ).

Fotsy: ze groeit echt heel hard, ben ik ook wel blij om want toen je zei dat Melody groter was schrok ik wel even :o Maar hoe het er nu voorstaat gaat Vu wel ongeveer even groot worden als Kirsten denk ik.

Koper

Berichten: 30314
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:25

Maar Melody is een stukje ouder, toch?

Nu willen wij graag foto's van opdrogende Vumaantjes :D

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 10:32

Gisteren lag ze vrij snel uitgeteld in de stal te pitten om haar avonturen even te verwerken. Maar ik zal om een foto denken de volgende keer als ze een plensbui op haar kop heeft gehad :')

Melody is van april dacht ik, klopt dat Fotsy? Wel ouder dan Vu inderdaad :j Maar die was bij de geboorte al vrij groot, dus ik nam aan dat ze op dezelfde leeftijd groter was. Maakt ook niet uit, allebei leuke veulens met tevreden baasjes volgens mij :D

Koper

Berichten: 30314
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:41

Oh gos, helemaal afgedraaid van het buitenwandelavontuur <3

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 22:15

Ik had nog wat filmbeelden nodig van Vu, dus even de mooie camera van mijn vader meegenomen. Dus even een korte Vu-spam voor ik mijn bed in duik :D

We zijn weer terug bij af, halster waar ga je met Vu heen? :') Genoeg ruimte om weer verder te groeien...
Afbeelding
Afbeelding

Even het statief inspecteren
Afbeelding

Afbeelding

Knap gezinnetje <3
Afbeelding

Koper

Berichten: 30314
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:25

Jaaaa, een upgrade naar het veuliehalster *\o/*

Heerlijke foto van hun drietjes. En ik vind dat je de manen in dit model moet gaan knippen tegen de tijd dat ze beginnen om te vallen :)

Femke_Tweety

Berichten: 12012
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:28

Ha, op dat tweede filmpje lijkt het net of Vu's manen geknot zijn...

Staat haar geweldig!

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 22:07

De manen beginnen het al te verliezen van de zwaartekracht, dus nog even en dan is de hanenkam misschien al verleden tijd. Voor de keuring moeten er deftige knotjes in kunnen dus de schaar blijft ervan weg :') Misschien komt de hanenkam wel terug als ze in de pubertijd zit, past mooi bij de opstandige fase denk ik hihi.
Ja die regenbui was een mooie testfase voor de knottenlook :D

Vu wil nog iets meer op haar moeder lijken, mooi donker vachtje komt er door.
Afbeelding

Koper

Berichten: 30314
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:04

Leuk, die donkere oortjes. En de maantjes beginnen inderdaad al wat te kapseizen.

Knotjes... ik wist niet dat dat verplicht is. Waar wil je haar eigenlijk laten opnemen? Kan ze bij een welsh stamboek?

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 23:24

Knotten is optioneel, maar laat de hals natuurlijk wel mooier uitkomen als je het goed doet (dat wordt oefenen :') ).

Voor nu staat ze ingeschreven bij het NAS (appaloosa stamboek), dat stamboek sprak me aan en het was ook makkelijk omdat Kirs haar paspoort ook van het nas heeft (gewoon paspoortje dus niet als stamboekpony uiteraard). Daarvoor gaan we dus ook naar de keuring, niet-appaloosa veulens met minimaal 1 NAS ouder zijn ook gewoon welkom.
Pjotr is ook goedgekeurd bij het WPCV, dus daar zou ze ook nog aangemeld kunnen worden als welsh partbred (aangezien pjotr partbred is en ik bij kirs geen bewijs heb dat ze welsh is). Maar dat staat voorlopig nog niet op de planning.

Koper

Berichten: 30314
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:29

En jij straks tegen de appaloosamensen: "nee hoor, het is écht een vos. Kijk maar, hier staat het. Dit witte hier is omdat ik 'r vast aan het inrijden ben en ze luistert slecht dus dan krijgt ze er van langs". (en nu houd ik erover op maar ik kon het niet laten).

Klinkt voor opname als een plan. Die Pjotr vind ik met knotten trouwens wel erg mooi. Ben benieuwd hoe het straks bij Vu staat. En ik zie ineens weer de oranje elastiekjes en het afgezakte eenhoornkroontje voor me :D

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:46

wat leuk dat je ook naar de keuring gaat met haar en ze opgenomen kan worden want is toch best een streng stamboek, nou ja het mijne ook als het op kleuren aankomt. Vrienden van ons willen ze hun veulen niet opnemen wat ik dan weer eigenaardig vind eigenlijk met 1 appie ouder maar paps is aqha zou het daar mee te maken hebben omdat paps niet is ingeschreven of kan ingeschreven worden?

ik ben eigenlijk stiekem ook heel blij dat ze al zo gegroeid is hoor, niet dat het wat uitmaakt, ze blijft knap en leuk maar ik dacht ook al even := en dat uit twee ouders van 1m20 :D toch? Melody haar paps is maar 1m maar zij is echt extreem groot tegenover haar broers dus zal van mamskant komen deze keer.

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 10:42

Koper :') Ik moet eerlijk zeggen dat ik naast de grappen ook wel echt benieuwd ben hoe ze nu ingeschreven gaat worden qua kleur. Ik heb de uitkomst van de test doorgegeven aan het stamboek, maar genetisch zijn ze nog niet helemaal up to date in mijn ervaring. Ik kreeg dus ook terug dat de schetser de uiteindelijke beslissing gaat maken wbt de kleur die genoteerd gaat worden. Ben erg benieuwd wat ze ervan gaan maken.
Knotten zijn inderdaad bij Pjotr erg tof, moet ook wel zeggen dat zijn eigenaar hele mooie knotten maakt. Ik heb al 10 jaar langharige pony's lopen, dus ik kan een nette hengstenvlecht leggen. Maar knotjes maken heb ik dus minder in de vingers. Ik denk wel dat het erg mooi staat, omdat Vu van zichzelf al best een mooie gebolde halslijn heeft.

Fotsy: Het NAS is inderdaad best wel streng, dat is ook wel waarom het me aanspreekt. Het WPCV komt veel 'gemakkelijker' over qua goedkeuring etc, terwijl ik juist wel een fan ben van strenge selectie en een duidelijk fokplan.
Nu moet ik er wel bijzeggen dat Vu dan als ik het goed heb gelezen niet verder komt dan het veulenboek bij het NAS hoor, dus helemaal opgenomen als stamboekpony wordt ze niet. Maar ze krijgt wel netjes papier erbij, dat vond ik toch wel belangrijk. Ik vind dat bij Kirs stiekem een beetje jammer dat er in haar stamboom overal onbekend staat, terwijl haar ouders en 1 grootouder wel bekend waren. Scheelt toch weer met inteelt etc als het gewoon netjes wordt genoteerd wat de afstamming is.
Voor het (hoofd)stamboek moeten ze ouders hebben die bij het NAS zijn opgenomen, of opgenomen zijn in de 'goedgekeurde' andere stamboeken EN appaloosa zijn. Kirs is natuurlijk geen stamboekpony, dus Vu komt daarvoor niet in aanmerking en is dus geen appaloosa. AQHA is inderdaad geen stamboek op de lijst van 'goedgekeurde' stamboeken bij het NAS, wat zich ook meer op de Engelse sport richt natuurlijk ipv western; dus daar zou best het probleem kunnen zitten.
Hoe dat met echte stamboekopname gaat zie ik over 3 jaar wel weer, zoals ik het nu snap wordt het waarschijnlijk inschrijven bij het Welsh stamboek en daar dan laten opnemen als partbred maar die regelementen heb ik nog niet doorgenomen. Of misschien ben ik zo lui om haar als veulenboek te laten staan :o

Je was niet de enige die er even bedenkingen bij had hoor, de veearts vond haar gezond maar wel een klein mager scharminkel (iets aardiger gezegd uiteraard _O- ) op de eerste dag haha. Maar de melk van Kirs doet het goed, want ze groeit ontzettend in de hoogte en breedte. Dus ik heb er wel vertrouwen in dat ze gewoon netjes de 1.20 gaat aantikken uiteindelijk. Pjotr is 1.20 en Kirs 1.22 inderdaad. En zo niet is dat inderdaad ook geen ramp, voordeel van voor de wagen is dat je geen problemen hebt als ze iets minder groot worden dan gehoopt.
Melody is inderdaad naast Tori echt heel groot, ik ben heel benieuwd of dat verschil in stand blijft of dat haar groeicurve anders loopt.

_Fleurtjuhh_
Berichten: 485
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Tiel

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:59

De kleur bij haar oren is inderdaad aardig gelijk aan dat van mams!

Ik kan best aardig knotten, maar veulentjes knotten is toch weer een slag apart, hele dunne korte manen en ze staan vrij slecht stil. :Y) Dus als het resultaat niet helemaal zoals gewenst is, heb je alvast een excuus. :D

Koper

Berichten: 30314
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 15:14

Mooney!! Ik bedenk me nu net dat er straks ook nog veulenknotter op je cv bij kan! *\o/* :):)

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 10:06

Eerst kijken of ik het kan voor het op het CV kan, in het ergste geval kan ik misschien wel een knot-cursus volgen bij fleurtjuhh ;)

Koper

Berichten: 30314
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:15

Misschien kun je Vu alvast blootstellen aan wat training? De manen zullen nog niet lang genoeg zijn voor vlechtjes maar je zou vast staartjes kunnen maken? Zodat ze niet in 1 keer ineens moet stilstaan voor langdurig gefrummel maar dat je het nu een beetje doseert zodat ze er aan kan wennen?

_Fleurtjuhh_
Berichten: 485
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:31

mooney schreef:
Eerst kijken of ik het kan voor het op het CV kan, in het ergste geval kan ik misschien wel een knot-cursus volgen bij fleurtjuhh ;)


Haha, geef maar een gil als het nodig is!

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 21:03

mag ik juist even vragen mooney hoe jij de kleurtest hebt aangevraagd? is je veulen al gechipt dan?
ik zou ook graag test opsturen maar Inte staat zelfs nog niet geregistreerd. Ga ik binnenkort eens doen maar dan krijgt ze pas een chip nadat DA is langsgeweest om te schetsen. En bij de kleurtest van VHL moet je de chipnummer invullen. Bedankt alvast voor de uitleg.

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 11:09

Koper: ik wilde gisteren toevallig een stukje veulenschool filmen, maar de reserve camera heeft een beetje moeite met filmen. Dus dat houden jullie tegoed! Maar rustig stilstaan staat ook op het curriculum inderdaad! Samen met auto snuffelen en balanceren op drie benen.

Fleurtjuhh is goed :D

Fotsy Vu is nog niet gechipt. Ik had wel het geboortebericht al opgestuurd. Bij de aanvraag van de test had ik nog geen registratie nummer, als je dat veld en het veld van de naam leeg laat doet hij het gewoon en wordt de naam van de merrie+jaartal+F/C (filly of colt) gebruikt als naam. Ik kreeg toen voor het in Amerika beland was de factuur van het stamboek, waar het levensnummer al op stond. Toen heb ik het nog aan kunnen passen naar Déjà Vu met het registratienummer erbij. Aanpassen kan nog zonder problemen als het nog niet ontvangen is. Daarna kan het ook maar moet je even een berichtje doen zodat ze het ook op het formulier aanpassen.

Ik was trouwens ook niet helemaal juist over het nas, Vu kan daar wel gewoon naar de stamboekopname als ze drie is. Dus dat is fijn!

Set_Elkol
Berichten: 14859
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:05

Ik heb bij vhl ingevuld 'veulen nog niet gechipt'

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:49

Ok bedankt voor de info maar heb toch graag dat chipnummer er ook bij staat zo is er later nooit discussie.