Veulens 2017

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nairua
Berichten: 41
Geregistreerd: 22-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 23:37

Wauw! Hele mooie foto’s!

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:01

Met Cas gaat het prima, beleren staat nu stil.ivm mijn val
Ben nu op zoek naar iemand die op onze lokatie kan beleren.
Lukt dat niet dan breng ik hem van de winter weg.


Afbeelding

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:26

Hier gaat het ook goed! Sam zn beenwond is dicht en zijn nu lekker begonnen met wandelen en grondwerken.

Afbeelding
Afbeelding

mooney

Berichten: 7784
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:44

Fijn dat het zo goed gaat bij velen.
Silly ik las het, veel succes met je herstel!

Vu gaat ook lekker, leeft nog een redelijk lui leventje. Beetje grondwerken, mee met haar moeder op buitenrit en ze is nu licht ruitermak. Laatst ook gewogen en gemeten, deed ze heel braaf.
Volgend jaar zeer waarschijnlijk weer werken aan een nieuwe generatie, dan laten we de dames weer dekken. Nu eerst nog een jaartje lekker groeien en ontwikkelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CBarrelracer

Berichten: 286
Geregistreerd: 07-01-13
Woonplaats: opmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 14:06

afgelopen weekend hier de eerste clinics weer gehad.
lito en ik zijn klaar voor het ek in lyon, zuid frankrijk
filmpje van onze clinic
https://vm.tiktok.com/ZMJkdNxEg/

en djoline is in 1 weekend zadel en ruiter mak gemaakt, alsof ze nooit anders gedaan heeft was het opstappen en wegrijden.
mijn mond viel open en had dit ook totaal niet verwacht
ze vond echt alles goed en ook ik heb 10 min op der gestapt.
het voelde ook gelijk ontzettend vertrouwd alsof ik der al jaren rij, was zo raar en heb ook geen moment getwijfeld om er niet op te gaan.

vanaf nu gaan we 1x in de week lekker een rondje stappen in de bak met bbp want heb nog geen zadel voor haar en doen we een paar simpele oefeningetjes die we meegekregen hebben.

Afbeelding
Afbeelding

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:55

Hier ook nog lekker in de wei, flo heeft een flinke groeispurt gehad.
We gaan in het voorjaar 2021 aan de gang :))

Bijna even groot als mamma

Afbeelding

Rare paarden zijn het toch

Afbeelding

StalMelyn

Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 21:48

Wat fijn dat met allemaal zo goed gaat! Is niet altijd vanzelfsprekend.

Naud doet het super en moet mezelf tegenhouden niet te veel van hem te willen want wat ik ook vraag hij doet alles. Zojuist even balkjes gedraaft (en eerste instantie gesprongen haha)
Afbeelding

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:38

zo hij gooit er even een draf uit! :wow: gaaf!

ik ben nu aan het struggelen om Sam op gewicht te houden -O- het is even goed wennen na een haflinger die al dik werd van naar eten kijken.. maar lekker bijvoeren en er lijkt weer een stijgende lijn in te zitten.

Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:50

Wat is iedereen lekker bezig! Heerlijk om te zien wat er van de paardjes wordt. Buitenritjes, balkjes draven, nog lekker luieren in de weide, in zie van alles voorbij komen. Leuk!
Ik overweeg sterk om mijn pony nog voor de winter uit het natuurgebied te halen. Zin in om meer met hem te kunnen doen, lekker keuvelen en nog meer wennen aan van alles. Nu zie ik alleen erg op tegen het hem uit de kudde moeten halen. Ik betwijfel hoe en kan killen adviezen gebruiken. Met bekappen krijg ik hem alleen mee als de hele kudde meeloopt (8 paarden nu). Het is weleens voorgekomen dat we hem niet mee kregen naar de plek voor het bekappen (hekje door, gebied uit), omdat de kudde niet mee kwam en hij zo onrustig deed dat ik hem wel los moest laten.
Als we hem eruit gaan halen moeten we ook het geniet door wandelen met hem, hekje door, waar auto met trailer kan staan. Als de kudde uit zicht is of te ver weg krijg ik dit niet voor elkaar. Snap ook dat hij na ruim 1,5 jaar niet heel dapper weg kan bij de kudde. Hoe het kan gaan lopen weet ik dus nog niet. Ik heb een plan nodig en jullie input is welkom!

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:52

oh jeetje dat klinkt als een fijne uitdaging.. nergens een mogelijkheid om met auto en trailer het gebied in te gaan? al moet de grond dan ook wel heel erg droog zijn ivm wegzakken gok ik.. en wat grondwerken in de buurt van de kudde in de weken ervoor? steeds wat verder ervandaan?

Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:01

Melissa0304 schreef:
oh jeetje dat klinkt als een fijne uitdaging.. nergens een mogelijkheid om met auto en trailer het gebied in te gaan? al moet de grond dan ook wel heel erg droog zijn ivm wegzakken gok ik.. en wat grondwerken in de buurt van de kudde in de weken ervoor? steeds wat verder ervandaan?

Ja dat ga ik nog wel even navragen, er is een groot hek maar weet niet wie de sleutel heeft. De grond is goed, dat zal geen probleem zijn. En inderdaad, binnen het gebied laden zou mijn angst al weghalen want dan kan er in feite niks gebeuren.
Hij kent de basis wel, is ook echt heel braaf, maar dus niet zomaar los te weken van zijn kudde en zie dus niet voor me hoe ik dat moet of man trainen.

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:06

ja idd als het afgesloten terrein is dan scheelt dat een berg aan zenuwen, losweken van kudde kan ik je ook niet mee helpen, enige wat me tebinnen schiet is steeds wat langer van de kudde weglopen maar dat moet wel doenbaar zijn

Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:08

Melissa0304 schreef:
ja idd als het afgesloten terrein is dan scheelt dat een berg aan zenuwen, losweken van kudde kan ik je ook niet mee helpen, enige wat me tebinnen schiet is steeds wat langer van de kudde weglopen maar dat moet wel doenbaar zijn

Ja kan dat sowieso meer gaan oefenen. Met lekker eten als beloning :) Het zal vast uiteindelijk goed komen, maar merk toch wel dat ik gestrest raak bij de gedachte.

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 02:17

Ik zou ook oefenen met het rekken van zijn geduld. Veel heen en weer lopen, zodat Gino er vertrouwen in krijgt dat je altijd weer terug komt bij de kudde.
En andere optie is bij het oefenen met wandelen een kudde genoot meenemen. Ik begreep dat er ook wat oudere paardjes staan? Kan die mee als coach? Daar hebben ze vaak erg veel steun aan...

StalMelyn

Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 06:39

Britt, mijn paarden stonden ook in een natuurgebied. Naud liep altijd zo mee uit de kudde maar de jongste niet.
Hebben ze geen vangkraal daar? Kan je hem erin zetten en laden en kan de rest nog in het gebied staan maar er niet 'bij'. Ik denk dat het gewoon even vervelend wordt voor hem want ze moeten leren om alleen te zijn. Eerste keer de groep uit waar ze jaren staan en opgroeien vinden ze gewoon niet leuk.

Je kan verdovingspasta geven. Zelf nooit gedaan maar dat deed een ander wel. Net even het ergste randje spanning eraf.

Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 07:43

swartbeessie schreef:
Ik zou ook oefenen met het rekken van zijn geduld. Veel heen en weer lopen, zodat Gino er vertrouwen in krijgt dat je altijd weer terug komt bij de kudde.
En andere optie is bij het oefenen met wandelen een kudde genoot meenemen. Ik begreep dat er ook wat oudere paardjes staan? Kan die mee als coach? Daar hebben ze vaak erg veel steun aan...

Ja het oefenen kan ik sowieso doen. Ik heb hem al een keer een heel eind mee gekregen totdat hij ineens dacht, huh? Toen wilde hij echt terug en heb ik het niet verder geforceerd.


StalMelyn schreef:
Britt, mijn paarden stonden ook in een natuurgebied. Naud liep altijd zo mee uit de kudde maar de jongste niet.
Hebben ze geen vangkraal daar? Kan je hem erin zetten en laden en kan de rest nog in het gebied staan maar er niet 'bij'. Ik denk dat het gewoon even vervelend wordt voor hem want ze moeten leren om alleen te zijn. Eerste keer de groep uit waar ze jaren staan en opgroeien vinden ze gewoon niet leuk.

Je kan verdovingspasta geven. Zelf nooit gedaan maar dat deed een ander wel. Net even het ergste randje spanning eraf.

Hoe deed je dat met de jongste uiteindelijk? Een vangkraal is er niet. Enige rustgevende oplossing zou zijn dat we de trailer en auto in het gebied kunnen rijden maar ik weet dus nog niet of dat kan.
Verdoving e.d. ben ik terughoudend mee. Liever op de natuurlijke manier, wordt oefenen denk ik! Maar dan nog.. Tja..

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:39

Noisy schreef:
Ik kreeg trouwens deze mail vandaag
[ [url=m/G7JvmP.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gerechtigheid ~~}>


Ik wist niet eens dat dat bestond, die reviews :') Gelijk eigen bedrijf even opgezocht, gelukkig Allemaal goede reviews. Ken er alleen maar 1 iemand daadwerkelijk van :+

Ik lees mee, maar heb weinig te melden. Mijn enige 2017 paard is drachtig en staat dik te worden in de wei. Heb haar nog niet in training..

Betreft laden in natuurgebied. Er is sowieso niks natuurlijks aan het vervoeren van een paard op een trailer ;) Als het je zo dwars zit, zou ik sederen. Ze hebben zomaar in de gaten dat jij het spannend vindt. Wij laden natuurlijk veel paarden, min ervaring is vooral; doorzetten en niet teveel opties geven. Trailer liefst zo zetten dat er minimaal 1 kant dicht is en vooral gewoon doorlopen en niet laten draaien :) Eventueel een pony mee op de trailer?

Blijft de rest er de winter staan?

Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:51

Vulina schreef:
Noisy schreef:
Ik kreeg trouwens deze mail vandaag
[ [url=m/G7JvmP.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gerechtigheid ~~}>


Ik wist niet eens dat dat bestond, die reviews :') Gelijk eigen bedrijf even opgezocht, gelukkig Allemaal goede reviews. Ken er alleen maar 1 iemand daadwerkelijk van :+

Ik lees mee, maar heb weinig te melden. Mijn enige 2017 paard is drachtig en staat dik te worden in de wei. Heb haar nog niet in training..

Betreft laden in natuurgebied. Er is sowieso niks natuurlijks aan het vervoeren van een paard op een trailer ;) Als het je zo dwars zit, zou ik sederen. Ze hebben zomaar in de gaten dat jij het spannend vindt. Wij laden natuurlijk veel paarden, min ervaring is vooral; doorzetten en niet teveel opties geven. Trailer liefst zo zetten dat er minimaal 1 kant dicht is en vooral gewoon doorlopen en niet laten draaien :) Eventueel een pony mee op de trailer?

Blijft de rest er de winter staan?

Het laden zelf vind ik niet spannend, maar wel hem uit het gebied halen (het is 20 hectare) en dan met de kans dat de kudde niet meeloopt en mijn pony alleen mee moet en dan gaat panikeren (ook onnatuurlijk om hem van zijn kudde te verwijderen natuurlijk). Ik heb dat dus al een keer niet voor elkaar gekregen om naar de bekapplek te lopen omdat de kudde achterbleef. Als andere paarden in de buurt zijn is er niks aan de hand.
De paarden waar hij nu mee staat blijven er allemaal staan, misschien gaan er een paar uit, dat zou ik kunnen navragen en evt combineren. Het is gewoon een heel georganiseer en geen fijne onderneming vind ik. Maar ik moet het ook niet groter maken dan het is. Hij moet er hoe dan ook een keer uit. :)

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:59

Dat wordt inderdaad een lastige. Verdovingspasta heb ik gebruikt maar dat helpt niet.. Don werd ook van de kudde gescheiden. Ik had een heel plan maar goed, maar door andere die hielpen viel dat plan in duigen. Schets een plan voor jezelf en als er mensen zijn die helpen, laat ze ook aan dat plan houden. Het zou fijn zijn als er inderdaad een paard mee loopt die rustig is. Hoe dan ook het moet een keer gebeuren. Don hebben ze toen verdoving gegeven omdat het anders echt niet ging. Heeft hem wel een deuk opgeleverd. Nu gaat alles gelukkig super.

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:03

Britt, ken je andere eigenaren van de paarden die er lopen?
Als je er twee kunt charteren die met hun paard meelopen, dan kunnen ze links en rechts van de trailerklep een natuurlijke begrenzing vormen met hun paard (mits die een beetje geduldig zijn en een tijdje braaf kunnen en willen stilstaan natuurlijk) en kunnen ze jouw paard tot aan de klep morele steun geven. Zou een mogelijkheid kunnen zijn om wat gezelschap te hebben (en wat hulp)

StalMelyn

Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:07

Wij hebben in het gebied wel een kraal met 2 openslaande hekken. De trailer/laadplank is dan aan beide zijden afgesloten.

Zelf houd ik niet zo van getreuzel (geeft ze volgens mij meer bedenktijd ook) en mijn hengst kreeg geen keus dus hop mee de kraal in en hop de trailer in. Hij sputterde wel maar met 2 man een wip onder zijn kont gegeven en klep dicht.

Ze lopen geen trauma op hoor. Hij loopt nu zo de trailer op (moet wel voer als beloning bij zitten nog)

Als het echt niet gaat zou ik zeker verdoven. Anders wordt het een heel groot iets dat ze niet vergeten. Plus dat het gevaarlijk kan worden voor dier en mens.

Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:17

DonDon schreef:
Dat wordt inderdaad een lastige. Verdovingspasta heb ik gebruikt maar dat helpt niet.. Don werd ook van de kudde gescheiden. Ik had een heel plan maar goed, maar door andere die hielpen viel dat plan in duigen. Schets een plan voor jezelf en als er mensen zijn die helpen, laat ze ook aan dat plan houden. Het zou fijn zijn als er inderdaad een paard mee loopt die rustig is. Hoe dan ook het moet een keer gebeuren. Don hebben ze toen verdoving gegeven omdat het anders echt niet ging. Heeft hem wel een deuk opgeleverd. Nu gaat alles gelukkig super.

Ja dat is het meest ideale als er minmaal twee meelopen. Met verdoving ben je toch iets aan het onderdrukken en aan dat scenario denk ik nog niet.

Ibbel schreef:
Britt, ken je andere eigenaren van de paarden die er lopen?
Als je er twee kunt charteren die met hun paard meelopen, dan kunnen ze links en rechts van de trailerklep een natuurlijke begrenzing vormen met hun paard (mits die een beetje geduldig zijn en een tijdje braaf kunnen en willen stilstaan natuurlijk) en kunnen ze jouw paard tot aan de klep morele steun geven. Zou een mogelijkheid kunnen zijn om wat gezelschap te hebben (en wat hulp)

Ik ben momenteel de enige particulier! De andere paarden zijn van een handelaar. Ik heb hem wel een bericht gestuurd net met de vraag of hij nog van plan is paarden er de komende maanden uit te halen, want dan zou ik dat misschien kunnen combineren! Dat zou de oplossing zijn denk ik, maar goed, ik weet dus niet wat zijn plan is met de huidige kudde.

StalMelyn schreef:
Wij hebben in het gebied wel een kraal met 2 openslaande hekken. De trailer/laadplank is dan aan beide zijden afgesloten.

Zelf houd ik niet zo van getreuzel (geeft ze volgens mij meer bedenktijd ook) en mijn hengst kreeg geen keus dus hop mee de kraal in en hop de trailer in. Hij sputterde wel maar met 2 man een wip onder zijn kont gegeven en klep dicht.

Ze lopen geen trauma op hoor. Hij loopt nu zo de trailer op (moet wel voer als beloning bij zitten nog)

Als het echt niet gaat zou ik zeker verdoven. Anders wordt het een heel groot iets dat ze niet vergeten. Plus dat het gevaarlijk kan worden voor dier en mens.

Ik ben er ook zeker voor om gewoon door te pakken, maar wel op een veilige manier. Daarom denk ik er al over na hoe we dit nu het beste kunnen aanpakken. Trailerladen zelf kent mijn pony en daar verwacht ik op zich geen problemen mee. Eenmaal erop is erop. En lekker voer helpt vaak al een hoop! Het is de weg erheen...

StalMelyn

Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:25

Als alleen de weg erheen een probleem is. Schud met een bakje voer, geef een paar van de anderen ook een handje en loop weg en schud af en toe. Zeker weten dat de kudde meeloopt hoor :D

Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:28

StalMelyn schreef:
Als alleen de weg erheen een probleem is. Schud met een bakje voer, geef een paar van de anderen ook een handje en loop weg en schud af en toe. Zeker weten dat de kudde meeloopt hoor :D

Aah ja gewoon een bak lekker voer meenemen kan al de uitkomst zijn denk ik :D

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:59

veel succes met ophalen van je paardje Britt.

Ik zou aan de andere kant ook wel uitkijken met voeren in een kudde... kennis van mij raakte eens ingesloten en voelde zich nogal ongemakkelijk toen er werd gevochten om het voer..