Veulens 2017

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30660
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:54

Hier wisselt het wat. Maar 3-4x per jaar. Maar ik laat de smid meekijken als die komt voor de anderen. En ik vind het belangrijk dat hij goed op de benen staat.

Vandaag gewandeld met mijn ruintjes.
Afbeelding

Afbeelding

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:00

Flo is vandaag weer geweest doe haar altijd tegelijk met de andere,dus om de 10 weken probeer ik aan te houden of als het nodig is.

Floki is trouwens nog steedts niet helemaal braaf bij de hoefsmid ze heeft tijdens het bekappen dat ze 2a3 keer geen geduld meer heeft en gaat steigeren en doen... Doen die van jullie dat ook nog?

Floki was vandaag heel boos op de sneeuw :') _O-

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:37

De laatste keer deed Nova dat ook nog.. Steigeren enzo. Maar de laatste tijd is ze echt een hele erge draak. Ook steigeren als ik met haar wandel (en dat doen we max 1x per maand ofzo). Heb nu ook al een behoorlijke tijd niks meer gedaan dus ik ben heeeeel benieuwd hoe ze het morgen gaat doen bij de hoefsmid :=

Vanmiddag probeerde ik haar in een andere wei te zetten omdat een oud paard in onze kudde (29 jaar oud) was uitgegleden in de sneeuw en niet meer kon opstaan. De andere paarden stonden heel erg in de weg met hun neus er bovenop dus we wilden de paarden even apart zetten, maar Nova liet zich niet vangen en ging meteen met vier benen de lucht in zodra je er een touwtje omheen deed. Dus dat wordt morgen nog een uitdaging :')

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:07

Leuke foto Dyonne!!

Hier begint hij het steigeren ook te ontdekken maar gelukkig nog niet aan de hand. Vooral als hij zijn gekke 5 minuten heeft.
Met de hoefsmid wil hij wel nog eens vervelend doen en zijn geduld te verliezen.

Hier komt de hoefsmid elke 8-10 weken ongeveer, Majid gaat dan ook gewoon mee.
Vind het juist bij die jonkies wel belangrijk dat ze goed op de voeten staan met opgroeien en op die manier zit er ook meteen een vreemde af en toe aan zijn lijf en zijn benen.

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 08:10

De veulens gaan hier gewoon mee met de anderen, dus 1x per 8-10 weken. Veulenhoefjes groeien net zo hard als volwassen hoeven, en een veulen/jaarling komt ook nog eens heel rap verkeerd te staan en groeit dan ook verkeerd, dus beter vaak weinig eraf halen, dan 2-3x per jaar veel te veel in één keer.
Ze gaan hier ook met 2-3 maanden oud al meteen mee in de cyclus, afhankelijk van wanneer ze geboren zijn en wanneer de smid komt.

Ik begrijp die verhalen nooit zo van mensen die zeggen dat hun jaarling in de opfok 'voor het eerst' naar de smid moest (en toen niet te hanteren was := )
Snap echt niet hoe je bij een veulen van 8-9 maand of nog ouder nog nooit een smid hebt gehad. Maar ik hoor het ook van mijn smid, dat ze soms paarden van ruim een jaar oud moet doen (die dan ook nog geen voetjes kunnen geven ook) die nog nooit gedaan zijn.

mooney

Berichten: 7789
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:51

Hier ook elke 8 weken met de rest mee. Ze heeft goede hoeven dus soms alleen even rond vijlen.

Ik ben inderdaad vroeg begonnen met voetjes optillen, ook door anderen. Helaas een incidentje gehad met een smid waar ze ontzettend van was geschrokken, maar nu met nieuwe smid is ze weer haar onverschrokken zelf. Smid geeft ook aan dat ze merkt dat het goed was voorbereid. Momenteel is ze alleen wat ongeduldig, dus af en toe doet ze een hupsje. Maar niets groots of gevaarlijks

Liaan

Berichten: 510
Geregistreerd: 19-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:35

Die van mij staat in de opfok, maar is voor de opfok ook al een paar keer bij de smid geweest. Ze gaan 4-5 x per jaar naar de smid. Behalve als blijkt dat het meer nodig is.
Ze is braaf bij de smid. Ik heb dan ook als veulen elke dag alle voetjes steeds opgetild. Oefening baart kunst

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:40

Bij Nova zijn d'r voetjes ook al vanaf d'r geboorte regelmatig opgetild.. Maar toch blijft ze moeilijk hiermee. Maar goed, we gaan het zo wel zien hoe het gaat :') update komt later

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:01

Wat een leukerds dyonne.
Hier regelt de opfok de smid, maar ik denk zo'n 4x per jaar, maar mocht ik het vaker nodig vinden komt ie vaker. Mila is geboren met steile pootjes en is vanaf 3 weken erg regelmatig naar de smid geweest om te corrigeren en staat nu goed op haar pootjes. Mila heb ik ook vanaf een paar dagen oud gewend gemaakt dat er aan haar lijf gezeten wordt. Begonnen met voetjes aanraken en zo langzaam aan tot aan alle 4 voetjes optillen en vasthouden en ze is prima braaf bij de smid. Poetsen vind ze ook heerlijk, daar gaat ze helemaal voor staan. Alleen prikjes en wormenkuren is een dingetje..

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:30

hier gaan ze ook regelmatig.
Ik til vanaf de geboorte al steeds de voetjes op.
En nu ook nog steeds elke keer als ik er ben

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:43

Dyonne prachtig zo! had net zo goed een volwassen paardje al kunnen zijn :D :D

Ik bekap dan zelf maar doe het als ik denk dat het nodig is. Controleer regelmatig maar denk zonn 3 a 4 keer per jaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:29

Dyonne en Nynkster mooie foto's.

Hier gaat ze ook elke 6 à 8 weken maar staat met ijzertjes vooraan voor correctie. Meestal is ze vrij braaf bij de smid maar met die ijzertjes vind ze soms wel spannend (warm beslag). Maar ik probeer ze af te leiden met wat hooi of snoepjes en tussen in als het ijzer aangepast wordt eens eventjes de stress eraf stappen. Het steigeren heeft ze onlangs ook beginnen toepassen tot ze weggegleden is en op de grond gegaan. Ze was toen zo geschrokken van haar eigen.

Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:47

Hoi allemaal! Ik ben erg druk maar hier ook even een sneeuwfoto :)
Afbeelding

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:57

Nynkster en Britt leuk die sneeuw fotos.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30660
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:01

Heerlijk die foto's!

Hier was de eerste keer smid als veulen iets meer uitdaging. Vreemde aan de voeten en wat meer werk dan uitkrabben. Maar nu doet die het heel braaf.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:04

Emita schreef:
Bij Nova zijn d'r voetjes ook al vanaf d'r geboorte regelmatig opgetild.. Maar toch blijft ze moeilijk hiermee. Maar goed, we gaan het zo wel zien hoe het gaat :') update komt later


Ik quote mezelf even. Ze was super braaf. Ik begrijp er niks van. Altijd als ik denk; ze gaat vast braaf zijn! Dan gedraagt ze zich als een monster. Als ik denk; ze gaat zich vast heel slecht gedragen! Dan is ze ineens braaf. :Y)

Maar uiteraard wel fijn dat ze zo braaf was!

Prachtige sneeuwfoto's van iedereen hier <3 heerlijk!

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:13

Oké hier ook een sneeuwfoto (die voorpluk is echt om te huilen :') )
Afbeelding

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:27

Even niet gelezen en jullie gaan snel!

@Emita haha idd de grenzen opzoeken, leuk om dat te zien. Lekker luieren is goed voor de groei.
Die van mij gaat elk seizoen naar de hoefsmid. Leuk vind hij het niet.
@nynkster leuke foto van Caia ziet er goed uit
@morpheus ik vind het ook een leuk beest
@silly mooie aftekeningen
@igness. Vervelend zeg, hopelijk komt dat snel goed. Wel fijn dat het scheren goed ging
@noisy ziet er goed uit zich en idd mooi op gewicht
@soezee vervelend dat er zoveel onrust in de groep is. Maar fijn dat het nu goed gaat
@dyonne leuke foto lekker wandelen met zijn tweetjes.
@donnnavz die van mij komt ook omhoog en is heel erg vervelend. Hij wilt absoluut niet. Tsjah zijn ook net kinderen. Neem aan hoe meer we oefenen des te beter het gaat.
@ibbel nee snap ik ook niet. Die van mij gaat gewoon in de opfok meerdere keren.
@mooney doe ik ook oefenen. Laatst beet ie me, nou dat is niet de bedoeling. Ik heel hard schreeuwen en een knal gegeven. Heb het meteen aangepakt, hij schrok er van.

Ik heb Donny gemeten en hij is nu 1.40 ongeveer. Volgende keer weer een filmpje maken hoe ik zijn voetjes op leer tillen. Hij is zo lief, als ik er aan kon, herkent hij mij meteen. Dan komt ie op mij afrennen.
Laatst met voetjes optillen was hij niet zo blij, hij beet me. Meteen laten wetendat dat niet mag. Donny is ondanks het sociale contact wel eenkennig. Ik krijg namelijk als enige het halster om. Als iemand iets doet wat hij niet leuk vindt (wormenkuur geven) dan onthoud hij dat. Dus doe ik het halster gewoon.

CBarrelracer

Berichten: 286
Geregistreerd: 07-01-13
Woonplaats: opmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 23:38

Emita schreef:
Even snel een vraagje tussendoor: hoe vaak komt jullie hoefsmid voor jullie jonkies? De laatste keer was voor Nova zo'n 3 a 4 maanden geleden. Heb morgen een afspraak staan maar mijn stalgenoten vinden dat het nog lang niet nodig is en dat ik geld uitgeef aan onzin := Dus hoe vaak komt jullie hoefsmid voor de jonkies?


djoline gaat samen met jetalito dus om de 8 weken maar tot nu toe alleen gekeken en nog niks aan gedaan, der hoeven zijn vrij kort door de betonplaten voor stal waar ze overheen gaat.

CBarrelracer

Berichten: 286
Geregistreerd: 07-01-13
Woonplaats: opmeer

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 23:43

voetjes geven heb ik vanaf dag 1 dat ik djoline heb geoefend en nu hoef ik alleen der been aan te tikken en ze geeft der hoef dat is wel erg fijn de rest is ook geen probleem, ze heeft nog niet gestijgerd dus daar heb ik dan geen ervaring mee.
het enige wat voor nu het probleem is dat ze overal op kauwt en alles kapot maakt.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 09:05

Jaa bij mij doet hij het voetje ook gewoon optillen als ik hem aanraak. Maar de hoefsmid vind hij niet leuk. Jup en kauwen doet ie overal op!

Chantal2133
Berichten: 73
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:36

Help mijn tinkerveulen 8 mnd oud heeft luis.. rest van de kudde heeft niks.. wassen geen optie iemand tips

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30660
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:19

In principe kun je met Sebacil (als je daar nog aan kunt komen) gewoon over hem heen wrijven en dan op laten drogen.
Toentertijd kwam mijn pony met luis uit de opfok en op deze manier was ik er zo vanaf, 3x gedaan voor de zekerheid met elke keer 10 dagen ertussen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:45

Het verschil tussen Shire billen van 19 maand oud en Shire billen van 5,5 jaar oud.


Afbeelding


Mijn twee liefies samen


Afbeelding

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30660
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 19:06

Dat is fors verschil. Hier zie je het soms amper meer haha.