Veulens 2017

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
swartbeessie

Berichten: 2146
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:05

Ik kan natuurlijk niet van afstand zeggen dat dit ook bij jouw veulen het geval is, maar het lijkt me wel iets dat alle veulentjes krijgen. Hier werd het vanzelf minder.

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:43

Die van mij heeft dat ook, sommige ge van de andere ook.
Niet druk over maken ;)

Vandaag een kleine schriktraining gedaan.
Nou ze waren nieterg onder de indruk.
Was heel even spannend en raar, maar nieuwsgierigheid wint het altijd haha.

Afbeelding

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:29

rocymax schreef:
Nynkster, bij mijn man hebben ze vorig jaar ernstig hartfalen ontdekt (bij toeval eigenlijk) Hij had al 9 jaar geleden een tia gehad, dus wij dachten dat de symptomen daar op wezen.
Het werk met de paarden wordt te zwaar voor hem en alhoewel het ons ontzettend veel verdriet doet , kunnen we ze niet langer aanhouden.
Bengel heeft ernstige OCD, dus die blijft als grasmaaier en op het moment blijft Lily ook nog wat totdat ze wat groter is of dat we een heel fijn baasje voor haar vinden.

Ik wens jullie veel sterkte en wijsheid toe, niet leuk dit Y;(

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:59

Lovecortona : heb ik nog niet eerder gezien!

Paardje : Jeetje die gaat de breedte in! gaaf hoor!

Silly : Is de paraplu uiteindelijk ook opgegeten? Het paardje rechts ziet er wel een lekker hapje in }:)
Cas is echt een reus!


Zoek de jaarling :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xLoki

Berichten: 3493
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:04

Nynkster, wat een piepert zeg die Caia :') Ze is wel super knap aan het worden!! Lijkt totaal niet op een jaarling. :oo

lovecortana, die bultjes heeft Maddox momenteel ook! Lijken de kiezen te zijn.

Silly1972, wat is die van jou groooooooot :wow: of ben jij zo klein? Haha!

paardje2013, die van jou wordt ook al zo knap! :D


Mag ik even heuuuuuuul trots zijn :):)
Voor het eerst (sinds hij hier naartoe is gekomen op de trailer met zijn mama) geoefend met trailerladen, en jawel, hij stapte al direct (!!!) op de klep en na enige overtuiging liep hij zo de trailer op! Toen binnen helemaal doodgeknuffeld en lekkers in zijn mond gestopt, weer uitgeladen en nog een keertje voor de camera gedaan. En toen liep hij er zo op, echt zo van 'daar binnen was lekkers' :') _O-

Zie onderstaand filmpje :D

https://www.instagram.com/p/BmYLWLjHB0- ... and.maddox

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:19

Haha inderdaad Nynkster die is echt helemaal nergens bang voor.
Maar plu is zowaar heel gebleven.
Vriendin op de foto is inderdaad vrij klein, die is 1.58 net zo groot als Cas dus :P

Cool Loki! Je mag zeker trots zijn.
Kan alleen het filmpje niet zien, heb geen Instagram.

SteffiiY

Berichten: 22542
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:21

cool loki! mag je trots op zijn!

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:15

Ik ben er vandaag ook geweest.
Man man, wat een vliegen. Je ontkomt er niet aan maar vond het echt zo sneu.

Hij is zeker gegroeid! Nu 14 maanden oud.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:32

waar Cas staat, zijn ook enorm veel vliegen en ik hoor er meerdere over, je ontkomt er inderdaad niet aan

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:31

Wat een nare situatie Rocymax, en ook een moeilijke beslissing lijkt mij.. Heel veel sterkte in ieder geval! En misschien toch wel fijn dat je je jaarling nog eventjes kan blijven aanhouden? :)

Nynkster ze was dus helemaal beledigd van je snelle beweging _O- Bijzonder dat dat wel zo'n effect kan hebben op je paard hè. Gelukkig hebben jullie het weer bijgelegd :D

lovecortana: ik heb het nog nooit gezien.. dus geen idee wat het is. Maar hij ziet er wel goed uit hoor, leuke foto's :)

paardje2013 die is inderdaad al flink, als je zou zeggen dat ze 2 jaar is zou ik je ook geloven! Ze is echt mooi!

Silly1972 wat is hij toch stoer :D Ik wil binnenkort ook een paraplu introduceren, ben wel benieuwd hoe Nova erop zou reageren. Hoe heb je het aangepakt? Uitgeklapt meegenomen naar de paarden, of hem daar pas uitgeklapt?

xLoki wauw wat braaf!!! Alsof hij het al jaren doet :D Ik ben je meteen gaan volgen op instagram trouwens haha.

ivy_power89 mooie foto's, groeit lekker door! Hier ook helaas veel last van vliegen.. Vliegenmasker werd ook steeds afgegooid en toen vond ik hem terug in de ruinenweide met de oren half eraf gescheurd. Die heb ik er nu helemaal af geknipt, en nu blijft 'ie wel zitten :D

--------------------

Een paar pagina's terug de vraag wat de doen met onze jaarlingen. Met Nova probeer ik gemiddeld 2x per week iets te oefenen. Ik heb 1x per week les van parelli instructor Elena Bacchini. We doen oefeningen aangepast op jaarling-niveau (respect voor mijn ruimte, kennis maken met 'enge' dingen, reageren op lichaamstaal, voetjes optillen, dat soort basis dingetjes). De tweede dag in de week dat ik iets met haar doe, is hetzelfde wat ik oefen met Elena, of alvast wat voorbereiding voor de showmanship wedstrijd in september (aan de hand mee stappen, draven, halthouden en 360 graden draaien, achterwaarts). De "training" met Elena passen we aan op haar horsenality (personality of the horse). Nova is een Left Brain Introvert, en op sommige momenten kan ze ook uit de hoek komen als een Left Brain Extrovert. Zie dit onderstaande schema:

Afbeelding

Als jullie dit zo zien, wat past dan het best bij jullie jaarling?


Nova is inmiddels anderhalve maand bij mij. Ik leer haar steeds beter kennen. Ze is heel lief en knuffelig, houdt van aandacht. Maar ze is ook behoorlijk dominant (dat had ik al verwacht aangezien ze in Italië nogal de baas was over de andere jaarlingen). Op sommige momenten heb ik dus best wel m'n handen vol aan haar :D Als iets haar niet zint zie je het meteen, dan gaan de oren in de nek en probeert ze te happen. Maar na regelmatig herhalen van de oefening gaat het wel steeds beter. Verder is het wel echt een ontzettend leuk paard en ik kan niet wachten om te zien hoe ze zichzelf de komende jaren gaat ontwikkelen :D
Afbeelding

Nog een video van kennismaking met de 'enge' stenen en bewegende planten:

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:03

nee ik heb hem ingeklapt mee genomene en daar eerst laten snuffelen, toeh half uitgeklapt en toen uitklappen.
Toen rende ze eerst weg, maar ik bleef gewoon staan met die plu, en dan komen ze vanzelf toch snuffelen.

Geen van dat schema past bij Cas, in het schema gaat het allemaal over drukke energieke en aparte paarden.
Cas is meer een "Laidback Luke" haha'
Ín de kudde wel dominant, probeert dat soms bij mij ook, maar kan hem heel goed terugzetten en terecht wijzen.

SparklingApp

Berichten: 1948
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:26

Leuk filmpje Emita!
Ik wil eigenlijk ook wat meer grondwerk met ze doen, wel heel nuttig voor later.
Mijn ene jaarling is duidelijk een left brain extrovert, bijna de hele beschrijving past bij haar. :D
De andere heb ik, net als Silly, niet echt een herkenning in een vakje, is rustig, vrij makkelijk, leert goed en laat zich makkelijk corrigeren.. als negatief zou ik zeggen, ze is snel bodemschuw en misschien wat op zichzelf?
Oh maar nu zie ik dat je het in kunt vullen en dan zie je in welk vak ze het hoogste scoren?
Waar valt Nova in?

Wij deden ze met de dazen 's nachts in de wei en nu voor de vliegen ook maar weer.
De paarden in de HIT actief gaan zelf overdag vrij veel binnen staan, maar de paarden die een deel buiten en een deel op stal gaan vinden het overdag buiten duidelijk minder leuk.

Leuk Silly! Zo lijkt hij helemaal al enorm groot!
Fijn dat hij best lekker koel is zo met paraplu. :)

Netjes Loki, mag je zeker trots op zijn, goede oefening zo! +:)+

Nynsker, ze ziet er goed uit! Ook helemaal geen naarling jaarling, alleen nog iets een hoog kontje. :)

Rocymax, sterkte, wat naar! Y;( Ik hoop dat ze een fijn plekje vinden en jullie nog een fijne tijd tegemoet gaan.

Hier doen de jaarlingen het wel goed, niks bijzonders eigenlijk.. zal ze binnenkort weer eens meten en kijken of het lukt om op de computer ze zelf aan het lijstje toe te voegen.

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:24

Hier ook heel erg veel vliegen het voordeel is dat dieuwke dicht bij huis in de weide staat dus dan heeft ze een vliegenkap om.

Ze lijkt inderdaad al wat ouder voor haar leeftijd :D

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 23:58

Ik kan Rudi ook niet echt in een vak plaatsen, hij is ook heel relaxed, vriendelijk en meewerkend. Het is geen doetje naar zijn weidegenoten en laat echt het kaas niet van zijn bord eten maar ook absoluut geen branieschopper. Gewoon evenwichtig denk ik :) Ik moet zeggen dat zulke dingen ook niet echt aan mij besteed zijn, dat Parelli enzo. Ik ben nogal nuchter zeg maar O:) Misschien dat het daar aan ligt

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:07

schijnt dat je elk vakje in moet vullen of het wel of niet of een beetje klopt, maar hoe dan de uitslag bepaald wordt snap ik niet helemaal

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:34

Hier doe ik eigenlijk niets met harvey. Hij staat nu gewoon lekker gras te vreten haha
Plus dat we kapot gestoken worden door de vliegen, dus echt even lekker aan de gang gaan zit er niet in.

Ik heb even naar dat lijstje gekeken met de stokmaten maar vond de verwachte stokmaten nogal wisselen bij iedereen haha.
Hoe schatten jullie dat in?
Ik heb namelijk wel eens zo'n formule erop los gelaten, maar toen werd ik niet blij whaha.
En het verschil met de touwtjes methode is weer heel groot (zo'n 8 cm.....)

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:47

Leuk schema emita!
Caia is denk ik right introvert.
Ze is totaal geen “wilde”. Meer voorzichtig en houdt van rust. Dingen moeten niet te snel gaan en ze heeft soms wat aanmoediging en bevestiging nodig. Maar daarvoor zijn ze natuurlijk ook jong.

Ik doe eigenlijk weinig met caia. Ik pak haar een paar keer per week om te borstelen etc. Dat gaat nu eigenlijk vlekkeloos en ze laat me overal wel toe, ook als ze me niet direct kan zien. Verder wil ik graag dat ze volgend jaar naar de keuring gaat. Dus gaan we oefenen met meelopen en meedraven aan de hand :)

Verder kent ze eigenlijk wel veel al. Ho en om bijvoorbeeld. Terug kent ze ook. Meer hoeven ze bij mij ook niet te kennen :+


Ivy : caia haar ouders zijn 120 en 118 dacht ik. Dus zit niet zoveel variatie in. Aangezien caia een flinke dame is denk ik dat ze 120 wordt :)

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:49

Rocymax sterkte met deze keuze!

En wat een dappere baby's komen er allemaal voorbij!!
Enge plu's, stenen en trailers overwonnen!

Ik ken dat schema en mijn volwassen paard is heel duidelijk right brain Extrovert.

Majid heeft niet echt een duidelijke groep waar ik hem kan indelen.
Kijkt erg de kat uit de boom, eerste keer is alles vaak spannend maar een tweede keer vaak dan ook geen enkel probleem meer.
In spannende situaties slaat hij dicht, maar blijft altijd wel nadenken. Hij blijft dan wel gewoon rustig en bij je maar je kunt niet meer echt doordringen.
Als er iets is dat hem niet bevalt dan heb je wel weer echt de poppen aan het dansen en heeft hij een hele duidelijke mening.

Zal het schema eens invullen.

Vooral in het begin heel erg wennen daar mijn andere paard compleet het tegenovergestelde is. Heel nieuwsgierig en duikt overal meteen bovenop. Doet eerst en denkt daarna pas na, dit ook regelmatig ten koste van zijn eigen lichaam. Als hem iets niet bevalt is hij wel nog te overtuigen. Hij is echt heel erg een open boek kwa paardentaal en reageert wel heel reactief.

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:12

ivy_power89 schreef:
Hier doe ik eigenlijk niets met harvey. Hij staat nu gewoon lekker gras te vreten haha
Plus dat we kapot gestoken worden door de vliegen, dus echt even lekker aan de gang gaan zit er niet in.

Ik heb even naar dat lijstje gekeken met de stokmaten maar vond de verwachte stokmaten nogal wisselen bij iedereen haha.
Hoe schatten jullie dat in?
Ik heb namelijk wel eens zo'n formule erop los gelaten, maar toen werd ik niet blij whaha.
En het verschil met de touwtjes methode is weer heel groot (zo'n 8 cm.....)



ik doe het via deze https://www.my-msd-animal-health.nl/med ... -169cm.pdf,

Alleen heb ik die van 170-175 genomen

En deze

Afbeelding

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:18

Ja die onderste zou harvey maar 157 worden en daar geloof ik dus echt geen reet van whaha.
Heb ook nog een ander gevonden en daar kwam hii op 165 uit en dat vind ik een prima maatje :)

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:22

haha, op sommige wordt Cas ook maar 1.68, nou geloof jij het?

1.65 zou inderdaad een prima maatje zijn.
Ach het is toch altijd maar een beetje afwachten.
Meeste die Cas zien zeggen dat hij wel 1.80 wordt, maar dat hoop ik echt niet hoor!
Geloof ik ook niks van

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:27

1.80 lijkt mij ook wat overdreven.....
En ik vind ergens die lijstjes met formules beetje vaag. Want er zijn er zat die klein zijn als jaarling en daarna nog de 1.70 aantikken of juist groot zijn als jaarling en daarna stagneren.

Laten we het er maar op houden dat het een gemiddelde is haha

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:39

haha precies, maar dat is het ook gewoon, het is een algemeen gemiddelde die ze hebben genomen, er zijnn altijd uitzonderingen op

rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:59

Precies, onze Hugo was toen ik hem kocht, 1 jaar, maar al bijna de stokmaat van toen hij volwassen was. Dus ik snap het ook niet helemaal. :)

Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:18

Met de hoogte van vader en moeder kun je wel ongeveer voorspellen hoe groot je veulen wordt toch. Niet exact, maar wel een goede indicatie.