Nova 5 maanden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Nova 5 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 15:18

Nova's eerdere topics:
[KS-MK] Rocky Mountain Horse in de maak
[KS-ITP] Nova, Rocky Mountain Horse geboren
[KS-ITP] Supernova alweer een maand oud.
[KS-ITP] Nova mijn zilveren prinsesje, alweer 2 maanden oud
[KS-ITP] Zilverappel meisje Nova alweer 3 maanden.
[KS-ITP] Nova 4 maanden...time flies!


We zitten alweer op de 5 maanden inmiddels en de winter komt hier in de bergen langzaam dichterbij. Als ik me niet vergis heet deze top "Böses Weibele" oftewel de boze vrouw.
Afbeelding

Na een aantal dagen regen hebben we nu weer een heerlijk zonnetje hoor, dus ik hoop dat de sneeuw in het dal nog lekker 2 maanden weg blijft.

Afbeelding

Altijd leuk als ze zo staan op de berg, lijkt helemaal niet overbouwd ofzo.
Afbeelding

Mooi uitzicht hebben ze over het dal. Er is dus genoeg te zien.
Afbeelding

Grazen naast mama.
Afbeelding

Plasje plegen moet ook gebeuren
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van al dat geposeer krijg je honger.
Afbeelding

En ja ome Brego dan ook maar weer even, hij stond er zowaar mooi bij voor een paar foto's
Afbeelding

Afbeelding

Zoals ik al vermoedde maakt de veulenvacht vrijwel direct plaats voor de wintervacht. Gelukkig, want de nachten zijn al best koud hier.

fleurtjeuh
Berichten: 10336
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Nova 5 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:19

Wat is ze toch mooi <3
En Brego is ook al zo mooi <3
Ze zijn allemaal mooi <3

JustHorses

Berichten: 1295
Geregistreerd: 20-02-13

Re: Nova 5 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:29

Ze is prachtig!!

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Nova 5 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:12

Nou je weet mijn mening al he, jaloers! :+ ze is echt een mooie dame, alles waar je van droomde? en zo volwassen ook al. Mooie lange manen en staart.

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 17:33

set_elkol schreef:
Nou je weet mijn mening al he, jaloers! :+ ze is echt een mooie dame, alles waar je van droomde? en zo volwassen ook al. Mooie lange manen en staart.

Ik hoopte ooit een kleinschalige hobbyfokkerij te starten. Helaas komt dat door gebrek aan geschikte/betaalbare stalling al jaren niet van de grond.
Nova is wat ik ooit hoopte te fokken en aan te houden. Had verwacht daar jaren over te doen.
Het is dus wel speciaal dat ik net na het opegeven van die droom precies dat krijg wat ik na jaren een keer hoopte te krijgen.

Ze is om die reden ook heel speciaal voor me en gaat dan ook niet meer weg.

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Nova 5 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:36

*\o/* geweldig, ze is inderdaad prachtig, een merrie, en dan ook nog zo eentje!

sajavado
Berichten: 872
Geregistreerd: 21-10-11
Woonplaats: capelle aan den ijssel

Re: Nova 5 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:53

wat word ze knaaaap! oooh echt mooi, die kleur, ik hou dr van! <3

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Nova 5 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:56

Fijn dat ze zo aan je dromen voldoet Nienke. Ze is idd erg mooi, ben benieuwd hoe ze gaat uitgroeien. En hoe groot ze uiteindelijk gaat worden. :)

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 19:04

jokari schreef:
Fijn dat ze zo aan je dromen voldoet Nienke. Ze is idd erg mooi, ben benieuwd hoe ze gaat uitgroeien. En hoe groot ze uiteindelijk gaat worden. :)

Dat is natuurlijk altijd nog de vraag met een paard tegen de tijd dat je gaat rijden. Maar qua karakter in de omgang, bouw, kleur en afstamming is ze tot nu toe echt mijn droom Rocky.

Bedankt voor de complimenten allemaal :)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:14

Lijkt nog volop zomer daar bij jullie ! {:} Maar aan de vacht zie je inderdaad dat er al koudere nachten tussenzitten ! :brr:
Weer zo'n hele leuke foto's hoor, soooo cute met die bleke manen en staart ! En babypaardjes worden toch zo snel groot !
Volgende topic zal Nova in de herfst zijn vermoed ik...tenzij jullie daar nog een maandje of 3 van de nazomer kunnen genieten :+

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Re: Nova 5 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:05

Ze hebben wel een super plek! Mooie foto's ook. Haar manen worden al echt lang vergeleken met haar staart (leuke krulletjes). Wel fijn dat ze al een lekker wintervacht aan het kweken is, kan ze straks goed gebruiken.
Gaat ze na de winter eigenlijk naar een soort opfok? Of hoe ga je dat doen?

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 20:16

Ginam schreef:
Ze hebben wel een super plek! Mooie foto's ook. Haar manen worden al echt lang vergeleken met haar staart (leuke krulletjes). Wel fijn dat ze al een lekker wintervacht aan het kweken is, kan ze straks goed gebruiken.
Gaat ze na de winter eigenlijk naar een soort opfok? Of hoe ga je dat doen?


We hebben hier in de bergen niet zoveel luxe qua stallen en opfok en mijn veulen heel ver weg vind ik ook niet echt wat. Een dorpsgenootje van me die regelmatig een keer voor me voert en Brego rijdt koopt misschien het Noriker merrieveulen van de buurman die erbij komt staan. Zo niet dan denk ik dat ik er een haflinger merrietje van dezelfde leeftijd bij koop zodra Brego verkocht is. Of ze gaan volgende zomer de hele zomer ergens op een alm waar ook leeftijdsgenootjes staan.
Nadeel daarvan is dan dat ik Raven dan niet kan rijden en ze ook niet gemakkelijk kan controleren (is altijd hoog in de bergen) dus dat heeft niet mijn voorkeur. Maar is wel een mooi alternatief.
Ik volg mijn gevoel.

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:38

Opfok is ook niet alles, behalve dat je dan zelf geen vriendjes hoeft te kopen. Ik ben hier in Noord Holland redelijk tevreden, maar heb wel mijn twijfels bij sommige dingen. Als je alles zelf in de hand hebt, kun je ook lekker alles zelf bepalen. Volgend voorjaar ga ik ook voor een meer doe-het-zelf stal.
Die alm klinkt wel heel gaaf. Kun je Nova daar niet alleen heen doen (desnoods als ze iets ouder is 2-3 jaar), zodat je Raven wel kunt rijden. Of is dat niet handig? :+

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 20:54

Dan staat Raven alleen als Brego tegen die tijd verkocht is (ik pacht mijn eigen stal). Dus als de keuze alm zou worden dan schuif ik mijn rijwens wel opzij hoor dat is niet zo'n probleem.

Maar het is toch allemaal de vraag hoe alles gaat lopen. We zijn nu 2 jaar geemigreerd en het is niet altijd even gemakkelijk in dit deel van Oostenrijk qua werkgelegenheid etc. Zou dus zomaar kunnen dat we binnen Oostenrijk nog een keer gaan verkassen. (die kans is vrij groot ;) )
Over het algemeen zijn in de gebieden met betere banen ook betere pensions. Offenstallhaltung oftewel 24/7 buiten met schuilstal is hier gewoon niet en in andere delen wel en een stuk betaalbaarder.

Dat zou ook mijn voorkeur hebben boven een eigen stal pachten, want ik kan nu nooit weg. Ben om die reden al anderhalf jaar niet meer in Nederland geweest en zou toch graag mijn vrienden en familie zien die hier niet recent geweest zijn. (en Sushi en Roti eten, want 2 jaar zonder is echt afkicken :D )

Edit. Als ik hier komende zomer nog in dit gedeelte woon zet ik ze denk ik inderdaad op de alm net als de paarden van een dorpsgenootje. Dan kan ik de zomer mooi gebruiken om bij iedereen langs te gaan. Nienke on Tour.

Dit moet je je trouwens voorstellen bij een alm. Het is ultieme vrijheid voor de paarden, maar er zitten wel risico's aan verbonden de bergen zijn niet geheel ongevaarlijk.
2 jaar terug is er ergens een paard te hoog gelopen en kon niet meer terug. Die hebben ze met de reddingshelicopter moeten zoeken. En toen mocht de eigenaar naar de top klimmen om het paard aan de hand naar beneden te brengen.
Afbeelding

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:04

Heel gaaf! Ik zou daar ook wel even over na moeten denken, want zou mij wel wat slapenloze nachten bezorgen. Maar heerlijk voor de paarden!

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 21:07

Ginam schreef:
Heel gaaf! Ik zou daar ook wel even over na moeten denken, want zou mij wel wat slapenloze nachten bezorgen. Maar heerlijk voor de paarden!

Precies zo denk ik er ook over. Het is hier de normaalste zaak van de wereld ik moet toch een beetje slikken bij het idee.

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:11

Spannend zo'n alm aangezien het ook mis kan gaan :j de juiste keuze komt vast wel :)

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:12

Lijkt mij idd hemels voor de paarden maar phoe wat een stress als eigenaar. :D Ik vond de begrazing al zo stresserend voor mij. :=

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:14

Prachtig gebied!
Prachtig veulen is het ook hoor...
Een haflinger bij ons heeft precies dezelfde kleuren alleen de haflinger bouw..
Heel bijzonder.
Maar bij deze hoort het toch?

Cynthia82

Berichten: 9318
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Nova 5 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:17

Wat is Nova toch een knap meisje! SuperNova!! :D

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:59

Die alm is echt te prachtig ! :j Maar de gedachtenkronkels die erbij horen, zouden mij ook wel slapeloze nachten bezorgen als paardeneigenaar.. :o
Dat is dus in de lente de hele kudde de alm op en in het najaar de hele kudde weer de alm af om door hun respektievelijke eigenaars opgepikt te worden en naar huis te gaan....zoiets in die trend, toch ? Of heb ik het een beetje mis?
Maar gelukkig komt verdwalen of hopeloos verloren lopen blijkbaar bijna nooit voor...slimme kuddedieren ! :j
In elk geval wel the ultimate freedom for the horse !

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 22:11

jokari schreef:
Lijkt mij idd hemels voor de paarden maar phoe wat een stress als eigenaar. :D Ik vond de begrazing al zo stresserend voor mij. :=


Ja zie allemaal doemscenario's voor me van paardjes die in de afgrond storten enzo. Maar goed ik ken hier zelfs meerdere mensen die hun warmbloed sportpaarden op de alm hebben lopen al jaren in de zomer. Dan moet dat eigenlijk met mijn bergpaardjes wel los lopen zou je denken.

@Pandora2: klopt helemaal. Ze gaan begin Juni (net als de koeien) de alm op en komen zo rond deze tijd eind September weer naar beneden. Je gaat dan dus af en toe eens kijken of je ze nog kan vinden en of alles in orde is.

@LukieBradley: Nu zou ze los van haar bouw qua kleur nog wel doorkunnen voor een donker gekleurde haflinger ja. Maar in de zon zie je wel dat het een andere kleur is dan zit er echt een zilveren glans overheen en is de kleur helemaal afhankelijk van hoe de zon erop valt.
Ze wordt alleen de komende jaren nog een heel stuk donkerder. Je ziet haar nieuwe donkere masker (wintervacht) alweer verschijnen onder de iets lichtere zomervacht.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Nova 5 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 22:29

Ze is echt prachtig!! En wat woon je ook nog eens prachtig!

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Re: Nova 5 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:50

Ze is prachtig! Wil je haar persé bij leeftijdsgenootjes hebben staan? Leert ze niet ook veel van haar moeder en ome Brego? Of weegt dezelfde leeftijd bij elkaar echt op tegen de (toch ook) ongemakken die het met zich meebrengt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nova 5 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:26

Ze is erg mooi! En wat heeft ze al lange manen zeg :wow: