Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 19:59

Ik heb een pakket aan kleurgenen gekozen om te testen. Daarin gaat het mij voornamelijk om lp (het "aan-knopje" voor appaloosa), w20 (een gen dat witte aftekeningen veroorzaakt) en agouti vind ik ook interessant omdat je dat niet ziet op vos.
Het complete pakket bestaat uit extension, agouti, lp, patn1, splashed white en drie dominant white genen (w5, w10 en w20).

Extension (vosfactor) weten we al: ee. Agouti verwacht ik Aa of AA. Splashed white zal allemaal negatief zijn. En ik denk dat ze w20 wel heeft, waarschijnlijk van Kirs. Blessen en sokken worden namelijk vaak toegeschreven aan sabino, maar w20 zorgt daar ook voor en komt meer voor onder welsh pony's.
Voor lp verwacht ik dat ze heterozygoot is, maar ik durf het niet helemaal uit te sluiten dat ze geen lp heeft omdat kirs ook wat verdwaalde witte haren in haar vacht heeft. Als ze negatief zou zijn is het dus geen appaloosa. Dat is wel een hele kleine kans als ik haar op het oog beoordeel. Toch weet ik het liever helemaal zeker. Patn1 verwacht ik negatief, omdat ze niet panterbont geboren is.

Ik zal er verder niet nog verder op doordraven haha, kleurgenetica is een gekke hobby van me. Ik ga het kirsten-kijk kanaal op YouTube ook gebruiken om video's over kleurgenetica te plaatsen. Ik denk dat ik het testen van Vu als eerste video ga gebruiken voor ik de theorie in duik. Dus het testen is ook nog multifunctioneel.

Dinsdag hoop ik de haren te kunnen versturen, dan moeten ze naar Amerika reizen en getest worden dus daar gaat wel wat tijd overheen.

Ja ik ben echt blij dat het hekje open kan nu. Kirsten lijkt ook relaxter nu ze meer toegang heeft tot de groep.
En ze kijkt daar inderdaad lief, maar er is een reden waarom Pas iets bedachtzaam kijkt. Als grapje wil ze namelijk wel eens even een hapje van zijn neus nemen als ze zo kijkt :')

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:07

Oeh, een kanaal over kleurgenetica zou zeker interessant zijn :):)

Wel lp en niet Patn1 kan ik me ook zo voorstellen dat er uit gaat komen. Vu kan dan schabrakbont worden toch? Waarom wil je agouti weten, is dat gewoon voor de leuk of heb je plannen met haar voor later?

En nu snap ik waarom er twee gaten in Pas' neus zitten :)*

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:12

Hey, de "hoe hoog kom je tot mijn been"- methode is ook mijn favoriete meetmethode *\o/*

Werkt lekker snel :D

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 20:21

Shabrakbont of marmerbont zijn dan de meest waarschijnlijke opties inderdaad. Snowflake kan ook nog.
Agouti testen is puur interesse, ook omdat ik de status van Kirsten niet weet is dat gewoon een leuk raadsel. En het zat in het pakket, dus gewoon een leuke bijkomstigheid.
Omdat Vu een merrie is heb ik natuurlijk wel de mogelijkheid om ooit weer verder te fokken, maar ik moet zeker eerst 5-10 jaar bijkomen van deze leuke maar ook spannende ervaring hihi. Dus dat zien we dan wel weer :)

Gerlindie zo is het haha

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:24

Snowflake :9

Ja, ik snap ook wel dat je van Kirsten wil weten of ze agouti draagt. Weet je dat soort dingen van Pas? Wat is zijn basiskleur eigenlijk?

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:31

Ik zal die eerste foto vergroten :-) die echt leuk met ze 3e <3

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 20:36

Pas is een beetje een raadsel, in zijn papieren staat hij ook alleen genoteerd als schimmel. Op de oudste foto die ik van hem heb is hij 2,5 jaar oud en daar is hij al spierwit. Op basis van zijn 'vliegjes', afstamming en zijn zoon gok ik dat hij vos geboren is, hij heeft verder twee hoge witte benen achter en een brede bles dus wat dat betreft past hij er helemaal bij :') .

Machopablo die vind ik ook erg leuk ja!

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 00:02

Je hebt dus 1 rooie met schimmel, 1 rooie met sooty en 1 rooie met mogelijk appie. Ik zou d'r zo voor tekenen :D

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 20:23

Klopt! Eigenlijk nog eentje erbij dan, dan heb ik het rode kwartet haha.
(Voor mensen blij worden, die vierde gaat niet gebeuren :') )

Volgens de been-meetmethode is Vu 73 cm. Kleine smurf <3 . Het is wel een grove schatting, maar het geeft een beeld.

Sincere

Berichten: 578
Geregistreerd: 18-02-12

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:53

Wat interessant, die kleuren genetica! Ben benieuwd wat er uit de test komt :j

Prachtige foto's van je geliefde drietal <3

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:40

Stille meelezer hier. Waar blijven de volgende foto's? De laatste foto is van 27 mei, dat kan echt niet! :n

Wij willen foto's, ontsnappingsverhalen, VU plaagt moeder verhalen etc. etc. :))

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:49

Benita schreef:
Stille meelezer hier. Waar blijven de volgende foto's? De laatste foto is van 27 mei, dat kan echt niet! :n

Wij willen foto's, ontsnappingsverhalen, VU plaagt moeder verhalen etc. etc. :))

Minstens driemaal daags een update :+

Fijn dat het zo goed gaat!

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 13:40

:') Sorry voor de emotionele schade die ik heb veroorzaakt haha.

Gisteren was ik van plan om even wat materiaal te filmen om te gebruiken voor de educatieve videos. Maar het was nogal warm, dus in de tijd dat Vu niet lag te dutten of stond te drinken was ze nogal aan het hijgen omdat hitte en rennen niet heel goed te combineren zijn. Niet echt mooi beeldmateriaal dus, maar ik zal voor jullie even een kort momentje uploaden. En voor de videos heb ik nu een oefenronde gehad, met wat koeler weer nogmaals voor het 'echie'.
Dus bij deze jullie verlate fix van gisteren ;) , inclusief Mens dat weer even moet oefenen met handmatig scherpstellen en camera-vretend Drakenkind (als je tanden krijgt moet je ze natuurlijk ook even goed testen). Vandaag verwacht ik wat meer tegen de avond aan op stal te zijn, hopelijk is het dan iets minder warm.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:46

Inderdaad, het werd weer tijd dat we haar even mochten bewonderen. Dat halster is echt mega. Valt me nog mee dat ze niet omvalt.

En het wordt tijd dat haar staartje nog meer gaat groeien, die rotvliegen moet ze nu met haar neus wegjagen.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 23:45

Geen driemaal daagse update, maar telt dit als de tweede van vandaag? :+

Vandaag overdag wat serieus werk proberen te doen en 's avonds lekker even Vu knuffelen. Nu ik niet op het warmste moment van de dag kwam was ze ook iets meer te porren voor wat gekkigheid. Dus ik werd weer luidkeels begroet (en ik gil even hard terug :') en dat gaat dan door tot 1 van ons het opgeeft... meestal is dat Vu :o :)) ).

Natuurlijk was het overdag wel echt belachelijk warm geweest, dus ze was nog wel een beetje moe. Wat doe je dan als je eigenlijk nog even wilde slapen, maar je ook je mens in de gaten wil houden?
:wave:
Afbeelding

Ze had een beetje een vieze achterhand omdat ze wat dunne ontlasting had. Dus vandaag heeft ze geleerd dat een halster niet alleen voor de sier is, maar dat mensen er ook een vervelend touwtje aan kunnen klikken in een poging te zorgen dat je stil staat tijdens het wassen.
Maar daarna ging het halstertje ook gelijk weer af en kon ze dus weer even lekker haar ding doen.

Drakenkind in de aanval
Afbeelding
Afbeelding

Momenteel heeft ze een kleine crisis of ze toch niet liever een hengst was geweest..
Afbeelding

Paaltjes en bomen <3
Afbeelding

En als afsluiter nog even wat knappe plaatjes
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 23:54

Die eerste foto <3

Wat is ze leuk.... ik wil ook zo één :o

Sincere

Berichten: 578
Geregistreerd: 18-02-12

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 00:35

Dat filmpje is het echt helemaal hoor <3 <3
Maar.. Vu voor educatief beeldmateriaal gebruiken kan niet hoor, niemand kan zich nog concentreren op de leerstof bij het zien van dat snoetje :+:

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 07:53

Die eerste foto _O- <3

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:37

o o o echt too cute!

Reusje_xx

Berichten: 930
Geregistreerd: 07-05-15

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 10:39

Ik smelt helemaal weg bij die laatste <3

Jupinkle

Berichten: 302
Geregistreerd: 12-06-15
Woonplaats: Antwerpen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:01

Wat is ze toch prachtig <3
Wat huppelt ze vrolijk rond!

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 20:42

Koper: ik kan nog wel een haartje plukken, dan kunnen ze Vu vast wel klonen voor je in Azië :+ Maar het origineel blijft hier :Y) .
Sincere: Haha ik zal het onthouden :')
Vu is inderdaad een blij eitje :D

Ik ben echt heel benieuwd hoe lang de skippybal Vu overleeft :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kirsten had een beetje spanning door het arriveren van een nieuwe pony, mooi momentje voor Vu om al even te oefenen voor de keuring in september :j
Afbeelding

Maar lekker rond crossen in galop blijft favoriet.
Afbeelding

_Fleurtjuhh_
Berichten: 485
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Tiel

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:49

Wat een heerlijk vrolijk ding is het toch! Zoals het hoort!
Ik krijg alleen het beeld van het halster naast de pen en het halster om Vu d'r hoofdje niet passend. :Y) Snap gewoon niet dat dat past. }:0

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 20:50

Eigenlijk moet ik de beruchte pen dus een keer mee naar stal nemen :')

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Een geweldige Nachtmerrie: wijsneusje Vu (Kirsten x Pjotr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:51

Jup.