Fa. van der rakt,bloedtapperij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClementinevS

Berichten: 170
Geregistreerd: 30-01-08
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 23:15

ponymens schreef:
Niet alle merries hebben een stikkertje in het paspoort. Ik heb nu een merrie staan die gedekt moet worden en die heeft een met de pen geschreven nummer en dekdata staan. Heel klein in de kaft.


ja bij mij stond er ook iets heel klein in de kaft gekrabbeld

ClementinevS

Berichten: 170
Geregistreerd: 30-01-08
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 23:20

Renee__ schreef:
Wij hebben een merrie op stal staan die daar vandaan komt. (Drachtig, ik rijd haar) Wat ik heb gehoord is dat ze daar worden gedekt (ze is wss van Manfred gedekt, zelf ouders onbekend) en idd worden ze erg goed gevoerd, dik zelfs Knipoog, en de eerste 3 maanden van de dracht wordt paar keer per dag bloed afgetapt voor een medicijn tegen kanker. Ik weet niet of tegen kanker klopt, maar iig dat aftappen vanwege speciaal hormoon. Ze is in korte tijd best veel verhuisd tot ze van daar naar ons kwam. Ze was erg schuw toen ze hier kwam, maar ik weet niet of het daar mee te maken heeft, ze is nog maar 3.
Toen ze hier kwam hebben we haar eerst wat laten afvallen en nu gaat ze weer de breedte in vanwege haar dracht en voeren we haar weer goed bij.
Verder heb ik wel goede verhalen over hem gehoord en dat de paarden er goed bij staan, ondanks het grote aantal. Knipoog

Wij wisten trouwens wel dat ze drachtig was.


Wat grappig.
Mijn scarlett was ook door manfred gedekt. Ze was jammer genoeg ook nog maar 2,5 maar we hebben er nu als verrassing een leuk veulen bij

Balder

Berichten: 1138
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: Aarlanderveen

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:17

Hmm, beetje oud topic maar ik wil toch even reageren. De NF van mijn vriendin heeft ook bij v.d. Rakt gestaan en bleek ook drachtig na de aankoop. Het heeft even geduurd voor we daar achter kwamen en inmiddels is haar prachtige zoon al ruim anderhalf. Haha!
Ook zij had een sticker in haar paspoort en bij navraag bij v.d. Rakt wist hij nog te vertellen wie haar gedekt had. Gelukkig weten we dus nu wie de vader is (Justice H.R. zoon) maar omdat hij helaas niet is goedgekeurd dus ook geen volwaardig stamboekpapier. Dat is wel jammer want het is een vreselijk leuke pony. Huilen

Maneater
Berichten: 170
Geregistreerd: 06-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:25

Ik weet dat er een tijd niet gereageerd is maar ik blaas het maar is wat nieuw leven in.
IK ben vorig jaar bij Vd rakt geweest (mijn oude merrie is daar teruggevonden) En ik heb van erik zelf een gehele rondleiding gehad door het bedrijf.
De medicijnen zijn inderdaad voor varkens en het tappen zelf gebeurt 2 a 3 keer per week 1 buisje per keer gedurende een week of 5/6 zodra ze drachtig zijn(ene paard zit het hormoon langer in het bloed als de ander).
De paarden staan er heel netjes en schoon bij zien er stuk voor stuk goed en verzorgt uit.
Wat ik fantastisch vond was dat hij van de gemiddeld 500 paarden die er stonden van elk wel een verhaaltje wist hoe het karakter is wat voor papier erbij zit welke hengst erop gaat.
Ik heb ook de hengsten mogen zien en een aantal zitten ook in de sport waaronder Justice Hr en Poppins Macho.
Hij heeft 1 hele grote groep met allemaal New Forest merries die niet voor de verkoop zijn, deze lopen allemaal in een grote groep in een grote overdekte hal.
Dan heeft hij de tap ponys in diverse gedeeltes verdeelt. Gedeelte 1 staan ze apart elk in een box tot ze drachtig zijn gaan ze naar het groepsverband en daar staan ze in grote ruime loopstallen met kleine groepjes bij elkaar.
Het laatste gedeelte is de laatste weken zodra ze getapt gaan worden dan staan ze elk apart.
Vaak worden er helaas rare verhalen verteld over de bloedtap maar wat ik gezien heb gaat het er allemaal netjes aantoe ze staan streng onder controle en dus alles gebeurt volgens de regels.
Vaak bij de handelaren gaat het mis deze peuteren vaak de stickerstjes uit de paspoorten en vertellen er niet bij dat de merrie drachtig is.
Mijn paardje staat nog bij erik tot ze gedekt is en dan mag ik haar ophalen(beetje lang verhaal)
Zij heeft al een aantal keren eerder bij vd rakt gestaan (voor mijn tijd) en heeft 1 maal een prachtig merrieveulen van Justice Hr gehad en 2 jaar geleden een hengstveulen. Eeerdags mag ik weer langskomen om haar te bezoeken en ik kan niet anders zeggen dat ik het bij vd rakt erg netjes vind.

StalNollie

Berichten: 9151
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:26

uhu klopt precies, bij van der rakt gaat alles heel netjes,
en inderdaad hij weet ook werkelijk alles over alle pony's leeftijd etc. echt super.

ook een geweldige man om mee te handelen,

maar leuk joh dat je, je pony hebt teruggevonden. heb je geen foto:D

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:47

wat fijn dat er ook mensen zijn die hun goede ervaringen ook willen delen.
van de rakt heeft een goede naam in de fokkerij en het is jammer als er een verkeerd beeld ontstaat.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:18

Leuk ook te lezen dat haar verhaal (wb het bedrijf Vd Rakt, niet de story van de pony) precies hetzelfde is als mijn ervaringen.
"Maneater" en ik hebben de ervaringen al per pb uitgewisseld. Heel leuk en herkenbaar! Ik wens haar en haar pony ('s?) veel geluk toe in de toekomst.

Chivance

Berichten: 822
Geregistreerd: 03-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:10

Wij hadden dekbewijs erbij. Maar misschien heeft dit er ook mee te maken dat zij een volledig stamboek heeft?

thea_

Berichten: 141
Geregistreerd: 24-07-07
Woonplaats: Gorredijk

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:46

Hooii, ik heb precies het zelfde verhaal zeg!
Ik heb mn merrie van de markt gekocht en ze was waarschijnlijk drachtig zeiden ze..
dus wij wachten en wachten en nu heeft ze dus een prachtige hengst gekregen ..
Maar we wisten het nooit ckr, nu lees ik net in deze topic dat er achterin het paspoort soms een nummer staat geschreven: de dekdatum.. ik kijken en het klopt!!
het klopt allemaal precies als je het uitrekent.. maar er staat ook nog een ander getal bij B587, weet iemand wat dat betekend

Maar mijn merrie komt dus ook bij fa. v/d rakt weg zo staat in het paspoort

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:48

Thea, bel vd Rakt gewoon even op joh!

Charica

Berichten: 1263
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Sneek

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:50

Bloedtapperij klinkt eng :(

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:52

Lees het topic eens GOED door voor je zo binnenvalt.

Maneater
Berichten: 170
Geregistreerd: 06-06-07

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:59

Thea dat B 587 is het nummer wat ze bij vd rakt hebben. Alle paarden daar hebben een label om met een nummer. Aan de hand van dat nummer weet hij ook welke datum ze uitgerekent zijn wie de vader van het veulen is.

Anoniem

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:01

mijn pony komt daar ook vandaan,
het is een fjord x new forest :)
zal ook eens kijken of ik ergens een nummertje kan vinden,
waar zou deze moeten staan?

Maneater
Berichten: 170
Geregistreerd: 06-06-07

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:07

Achterin het boekje of voor op de kaft met een stickertje(vaak halen handelaren het stickertje eraf)

Anoniem

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:11

oké, maar op de voorste pagina staat wel dat ze daar gefokt is volgens mij / dat ze daar gestaan heeft, staat aan de linker kant van voorste blad.

zal eens zoeken naar een stickertje of iets. (heb hem nu alleen niet bij de hand)

Maneater
Berichten: 170
Geregistreerd: 06-06-07

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:12

achterin het boekje staat dan meestal een nummer of op de kaft een stickertje. Maar hij is erg goed in namen hoor dus als je informatie wilt kan je hem gewoon bellen. Al is hij nu geloof ik op vakantie.

Anoniem

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:15

pony is wel al 7 (volgens telling in paspoort). zal vanmiddag eerst eens op zoek gaan naar een stickertje of nummer. weet ook niet zeker of de naam die in haar paspoort staat wel klopt, is met pen geschreven.

Anoniem

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:11

enige sticker die in het paspoort zit is die van het transpordernummer.
fokker / 1e eigenaar is fa. van de rakt.
geboortedatum 01-01-2002.
maar paspoort is pas vanaf 2004.
denk dus dat dit niet haar 1e paspoort is.

Maneater
Berichten: 170
Geregistreerd: 06-06-07

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:54

Je zou hem even kunnen bellen. Hij weet vaak van veel paarden zonder stickertje ook wel wat.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:46

maroescha schreef:
enige sticker die in het paspoort zit is die van het transpordernummer.
fokker / 1e eigenaar is fa. van de rakt.
geboortedatum 01-01-2002.
maar paspoort is pas vanaf 2004.
denk dus dat dit niet haar 1e paspoort is.


Je moet helemaal achterin het paspoort kijken, "in" de kaft. Daar zou heel klein met pen iets geschreven kunnen staan.
Het zou ook kunnen dat Jane daar wel geboren is, uit een bloedprikkertje, maar als veulen of jaarling al verkocht is.

Angie_ke

Berichten: 820
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:48

Maneater schreef:
Je zou hem even kunnen bellen. Hij weet vaak van veel paarden zonder stickertje ook wel wat.


Naar Van de Rakt zelf bedoel je? Ik heb 'm destijds gewoon de paspoortnr en chipnr van m'n pony doorgegeven, volgens mij houden ze de gegevens allemaal bij, want ze wisten me gelukkig nog te vertellen wie de vader van m'n veulen is!

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:48

thea_ schreef:
Hooii, ik heb precies het zelfde verhaal zeg!
Ik heb mn merrie van de markt gekocht en ze was waarschijnlijk drachtig zeiden ze..
dus wij wachten en wachten en nu heeft ze dus een prachtige hengst gekregen ..
Maar we wisten het nooit ckr, nu lees ik net in deze topic dat er achterin het paspoort soms een nummer staat geschreven: de dekdatum.. ik kijken en het klopt!!
het klopt allemaal precies als je het uitrekent.. maar er staat ook nog een ander getal bij B587, weet iemand wat dat betekend

Maar mijn merrie komt dus ook bij fa. v/d rakt weg zo staat in het paspoort


Ik heb even in je profiel gespiekt :+ ; ik stuur je pb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:51

gem schreef:
Je moet helemaal achterin het paspoort kijken, "in" de kaft. Daar zou heel klein met pen iets geschreven kunnen staan.
Het zou ook kunnen dat Jane daar wel geboren is, uit een bloedprikkertje, maar als veulen of jaarling al verkocht is.


ik heb gekeken maar kan helaas niets vinden. weet wel dat waarschijnlijk haar veulentje (waar ik weinig info over heb) daar ook gemaakt is. want degene die jane had gekocht wist niet dat ze dragend was (maar weet heel weinig over het verleden van jane)

jane heet trouwens officieel cindy.

Maneater
Berichten: 170
Geregistreerd: 06-06-07

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:01

Ik ga over 2 weken naar hem toe wil het wel vragen voor je als je mij de gegevens even pbt