Fa. van der rakt,bloedtapperij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:40

Citaat:
Vader was Kantje's Windsor, een zoon van Justice HR, maar niet goedgekeurd als dekhengst...
Niet dat ik dat erg vind want ik hou zielsveel van m'n paarden, met of zonder papieren, maar ik vind dat fokken met papierloze paarden toch wat te veel van het goede.


Heeft jouw merrie papieren? Als je een bewijs hebt dat Kantje's Windsor de vader is, kun je altijd nog overwegen een papier voor het veulen aan te vragen voor het F-register (indien je merrie een Forester met papieren is) of het sportregister (voor pony's met minstens 25 % NewForestbloed).

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:16

Vaak fokken ze wel op kwaliteit bij v.d Rakt. In het geval van Kantje's Windsor, ze laten veelbelovende hengsten daar al vaak dekken als ze 2 zijn. Wordt de kwaliteit van het sperma ook beter van. Kantje's Windsor is op de hengstenkeuring geweest, ze nemen geen hengsten mee naar de hengstenkeuring als ze er geen verwachtingen van hebben.

Wisten jullie dat de internationale springpony's Wiskerke's Fred en Wiskerke's Mirror ook uit bloedmerries kwamen en daar gefokt zijn? Lachen

Angie_ke

Berichten: 820
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: België

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:14

Ik krijg geen bewijs omdat hij niet goedgekeurd was als dekhengst... En mijn merrie heeft ook geen papieren, dus... Lachen

Verwendy
Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-06

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:06

Neonlight schreef:
Wisten jullie dat de internationale springpony's Wiskerke's Fred en Wiskerke's Mirror ook uit bloedmerries kwamen en daar gefokt zijn? Lachen


Off-topic...:
Mirror is een fokprodukt van de fam. v.d. Laar... Knipoog
Zijn moeder komt van oorsprong wel bij van der Rakt vandaan hoor en is ook de moeder van ggk hengst Kantje's Norman en meerdere goedpresterende pony's

louiisie

Berichten: 714
Geregistreerd: 07-11-07
Woonplaats: Oostland

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:13

ik zelf heb ook een pony gehad (pas verkocht) die heb ik bij een handelaar gekocht en na 7 maanden dat ze bij me was kreeg ik er een veulentje bij....ik zelf zit nu dus te denken dat ze mieschien ook wel van de bloedtapperij komt.....

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:43

Angie_ke schreef:
Ik krijg geen bewijs omdat hij niet goedgekeurd was als dekhengst... En mijn merrie heeft ook geen papieren, dus... Lachen

Als je bewijs hebt dat hij de vader is, kun je het veulen altijd nog in het sportregister laten inschrijven. Ik weet niet waar Windsor nu huist, maar je zou via DNA-onderzoek kunnen aantonen dat hij de vader is. Het ligt er maar aan hoeveel waarde je aan een papier hecht.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:51

Citaat:
Vaak fokken ze wel op kwaliteit bij v.d Rakt.


Ben ik het mee eens. Mijn pony is ook goed onder de loep genomen voordat er een hengst gekozen werd. Er is me duidelijk uitgelegd waarom de ene beter bij Sterre zou passen dan de ander, dus het is beslist niet altijd zo dat er maar lukraak een hengst uit een box getrokken wordt.

ARhythmical
Berichten: 482
Geregistreerd: 08-04-08
Woonplaats: Dalfsen

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:15

Hallo, ik ben vandaag bij Eric van de Rakt geweest, ivm dekking van Justice voor onze NF merrie.
Ik wist ook niet van de bloedtapperij ( op zoek naar extra info kwam ik in dit forum...) De hengsten, de gast merrie's, zijn eigen fokmerrie's EN de pony's voor de bloedtapperij staan er goed verzorgd bij, ik vond zelf de merrie's van de bloedtapperij ( staan in grote groepen in groepshuisvesting) er super uit zien, misschien wel te dik! Maar bovenal erg tevreden, nieuwschierig naar het hek komen en Eric kende ze allemaal ( welke volle nf was en welke zonder papier enz.) De pony's hebben er zo te zien geen angst voor de tapperij of angst voor mensen, nee echt heel tevreden, rustig. Eric van de Rakt geeft ook alle uitleg.
Niets illegaals aan, jammer dat handelaren die de pony's daar met 4 maanden dracht ophalen, niet (allemaal)zo netjes zijn, door de stickertjes enzo te verwijderen.
Want het lijkt me lastig een ongepland veulen, wat doe je er weer mee?

Angie_ke

Berichten: 820
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: België

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:15

ARhythmical schreef:
Want het lijkt me lastig een ongepland veulen, wat doe je er weer mee?


Ik vond het in eerste instantie ook niet zo leuk... Er zijn altijd risico's aan een dracht verbonden en ik had nu eindelijk eens een superpony!
Gelukkig is alles goed gegaan en had ik ook de mogelijkheid het veulen te houden, fantastisch beestje geworden! Haha!
Maar ik kan me wel voorstellen dat veel mensen hier niet staan op te wachten, het brengt een pak extra zorg en centen met zich mee.

Renee__

Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-05-05

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:19

Wij hebben een merrie op stal staan die daar vandaan komt. (Drachtig, ik rijd haar) Wat ik heb gehoord is dat ze daar worden gedekt (ze is wss van Manfred gedekt, zelf ouders onbekend) en idd worden ze erg goed gevoerd, dik zelfs Knipoog, en de eerste 3 maanden van de dracht wordt paar keer per dag bloed afgetapt voor een medicijn tegen kanker. Ik weet niet of tegen kanker klopt, maar iig dat aftappen vanwege speciaal hormoon. Ze is in korte tijd best veel verhuisd tot ze van daar naar ons kwam. Ze was erg schuw toen ze hier kwam, maar ik weet niet of het daar mee te maken heeft, ze is nog maar 3.
Toen ze hier kwam hebben we haar eerst wat laten afvallen en nu gaat ze weer de breedte in vanwege haar dracht en voeren we haar weer goed bij.
Verder heb ik wel goede verhalen over hem gehoord en dat de paarden er goed bij staan, ondanks het grote aantal. Knipoog

Wij wisten trouwens wel dat ze drachtig was.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:56

Citaat:
Ik weet niet of tegen kanker klopt, maar iig dat aftappen vanwege speciaal hormoon.


Van de Rakt heeft me verteld dat het hormoon wordt geleverd aan Intervet, voor de varkensindustrie.

Citaat:
Ze is in korte tijd best veel verhuisd tot ze van daar naar ons kwam. Ze was erg schuw toen ze hier kwam, maar ik weet niet of het daar mee te maken heeft, ze is nog maar 3.


De vele verhuizingen hebben vast geen positieve bijdrage geleverd aan haar vertrouwen (mijn pony heeft in een half jaar 6, misschien zelfs 7 verschillende eigenaren en verhuizingen meegemaakt), dus haar schuwheid kan daar best vandaan komen.

Citaat:
Verder heb ik wel goede verhalen over hem gehoord en dat de paarden er goed bij staan, ondanks het grote aantal.


Ik ben er geweest en rondgeleid, omdat ik graag wilde weten wat er met mijn merrie gebeurd was, voor ze bij mij kwam.
De ponies worden allemaal goed gevoerd; wat ik wel jammer vind, is het dat er geen "ponymeisjes" rondlopen die de ponies allemaal geregeld een lekkere poetsbeurt geven, hoefjes uitkrabben, vertroetelen, kortom aandacht geven. (Mijn handen jeukten Ach gut )
Ik denk echter wel te begrijpen waarom: het zijn er teveel, de stallen kunnen niet steeds open en dicht, zonder het risico op uitbraak, zonder het risico van besmetting als er een zieke of verkouden pony tussen mocht staan.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 16:02

Citaat:
Gelukkig is alles goed gegaan en had ik ook de mogelijkheid het veulen te houden, fantastisch beestje geworden!


Mijn merrie is eind mei bevallen van een superleuk hengstveulen!
(Justice HR x Burley Phantom)

StalNollie

Berichten: 9121
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:50

Renee__ schreef:
Wij hebben een merrie op stal staan die daar vandaan komt. (Drachtig, ik rijd haar) Wat ik heb gehoord is dat ze daar worden gedekt (ze is wss van Manfred gedekt, zelf ouders onbekend) en idd worden ze erg goed gevoerd, dik zelfs Knipoog, en de eerste 3 maanden van de dracht wordt paar keer per dag bloed afgetapt voor een medicijn tegen kanker. Ik weet niet of tegen kanker klopt, maar iig dat aftappen vanwege speciaal hormoon. Ze is in korte tijd best veel verhuisd tot ze van daar naar ons kwam. Ze was erg schuw toen ze hier kwam, maar ik weet niet of het daar mee te maken heeft, ze is nog maar 3.
Toen ze hier kwam hebben we haar eerst wat laten afvallen en nu gaat ze weer de breedte in vanwege haar dracht en voeren we haar weer goed bij.
Verder heb ik wel goede verhalen over hem gehoord en dat de paarden er goed bij staan, ondanks het grote aantal. Knipoog

Wij wisten trouwens wel dat ze drachtig was.


dat schuwheid komt omdat ze daar niks leren.
ze worden daar niet gepoets of echt aangeraakt etc.
dus daar zal het echt aan liggen,

Angie_ke

Berichten: 820
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: België

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:05

Wat raar zeg, die van mij is helemaal niet schuw... Al sinds de 1ste dag dat ik haar heb mag ik echt alles met haar doen!

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:07

Citaat:
dat schuwheid komt omdat ze daar niks leren.
ze worden daar niet gepoets of echt aangeraakt etc.
dus daar zal het echt aan liggen


Precies, daarom jeukten mijn handen ook...... Knipoog

Het ligt er natuurlijk o.a. aan hoelang de pony "in dienst" is geweest. Sommigen staan daar jarenlang en gedijen er goed. Anderen blijven slechts 1 seizoen en gaan weer weg, zoals mijn pony.

Daarbij telt het verdere verleden ook mee: komt de pony ergens direct uit de fokkerij, opfok of land, waar ze weinig in handen is geweest, of heeft de pony al enkele jaren op een manege, bij een gezin, een pensionstal of waar dan ook met mensen opgetrokken.

Mijn merrie heeft duidelijk een fijne jeugd gehad, ze kon nog niks, maar was heel onbevangen en absoluut niet schuw. Zeer sociaal naar mensen.

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:58

Kantje's is ook daar begonnen met fokken ( de straat heet Kantje ..)

mijn vorige vz pony heeft daar ook gestaan. ze fokken op kwaliteit. Alleen New Forest zover ik nog weet

Renee__

Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-05-05

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:14

Ik denk ook dat de schuwheid daar vandaan komt...
Ben er zelf nooit geweest, dus neem maar aan wat mensen mij vertellen. Ik heb de pony vanaf het begin al gedaan, ze is er nu ongeveer 3 à 4 maanden, en ze vertrouwd mij nu. Ja Ik kan alles met d'r doen zonder dat spastische gedoe er meteen omheen. Lachen Dit komt omdat ze elke dag in handen is en geniet van de aandacht die ze krijgt. Het gaat goed en ben zeker benieuwd naar het veulen. De voorgeschiedenis ben ik niet zo geintresseerd meer in. Knipoog

StalNollie

Berichten: 9121
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:09

ach als het paardje maar gezond is toch Haha!
de rest komt vanzelf wel.

en je hebt tenminste weer een nieuwe uitdaging ( ik hou daar wel van)

maar de ponys die getapt worden zijn echt niet alleen foresten hoor, en ook de dekhengsten voor de tap ponys hoeven dus geen foresten te zijn.

er staan allerlei ponys van groot tot klein en ook verschillende hengsten

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:12

Renee__ schreef:
Ik denk ook dat de schuwheid daar vandaan komt...
Ben er zelf nooit geweest, dus neem maar aan wat mensen mij vertellen. Ik heb de pony vanaf het begin al gedaan, ze is er nu ongeveer 3 à 4 maanden, en ze vertrouwd mij nu. Ja Ik kan alles met d'r doen zonder dat spastische gedoe er meteen omheen. Lachen Dit komt omdat ze elke dag in handen is en geniet van de aandacht die ze krijgt. Het gaat goed en ben zeker benieuwd naar het veulen. De voorgeschiedenis ben ik niet zo geintresseerd meer in. Knipoog


De schuwheid kan best kloppen. als jij elke dag getapt zou worden, zou je daar ook niet wat angstig van worden?

de pony's zover ik weet die 'klaar' waren met de bloedtap kon je echt niet belonen met een schouderklopje. De tanden stonden dan in je arm.

het is een kwestie van vertrouwen. de angst dat ze weer moet bloedtappen.

het is juist goed dat het gedaan worden, maar misschien voor sommige paarden wel een akelige ervaring. waar 99 % goed uit komt.

Renee__

Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-05-05

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:19

Ja, klopt. Ja Omdat ze eerst tikken, weet de reden er even niet meer van. Nu gaat dat inmiddels wel weer. Het is idd kwestie van mensen vertrouwen weer Lachen

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:26

Tikken om een ader te vinden neem ik aan?
Gem: poetsbeurt is niet nodig als ze allemaal lekker samen staan toch? Dan hebben ze echt genoeg aan elkaar.

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:26

ik denk dat er geen penny meisjes rondlopen, omdat het een bedrijf is en niet een manegebedrijf. deze dieren zijn er wel om hun dienst te doen elke dag. net als koeien op een melkveebedrijf. je kunt niet verwachten dat deze dieren elke dag geknuffeld worden en gepoetst. maar dit betekent niet dat ze niet goed verzorgd worden, alleen anders ald dat wij dit thuis doen.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:45

Citaat:
Gem: poetsbeurt is niet nodig als ze allemaal lekker samen staan toch? Dan hebben ze echt genoeg aan elkaar.


Ben ik deels, maar niet helemaal met je eens. Ponies in een groep krabben elkaar natuurlijk wel, maar de dode haren aan bijvoorbeeld de onderbuik blijven zo wel erg lang hangen. Leven ze in kudde in een natuurgebied, dan hebben ze toch meer om tegenaan te schuren (struiken, boomtakken....), of om te rollen op een stukje lang, stug gras.

Daarbij is geregeld een poetsbeurt geven ook belangrijk voor het sociale contact tussen mens en pony.

@naomi_s: inderdaad..... maar ik heb ook niet gezegd dat ze, op een bedrijf anders dan manegebedrijf, niet goed verzorgd worden Knipoog . De pony staat daar idd niet als hobby of sport-dier, maar meer als "nut"-dier, eigenlijk net als de werkpaarden vroeger in de landbouw.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:52

Ik rijd zelf ook een pony die van de bloedtapperij is gekomen.
Daar is een heel mooi hengstenveulen uit gekomen, maar die hebben wij inderdaad ook van een handelaar die ons verteld heeft dat ze niet drachtig was.
Lachen
Een hele mooie pony, nú in goede conditie.
Het is een hele lieve pony geworden, maaar eerst was ze altijd wat angstig zodra je achter haar schouder stond. ( vlak achter de schouder, de buik, d'r achterbenen etc. Gewoon het hele gebied achter haar schouder Knipoog )

Verder kan je wel PB'en als je meer wilt weten over wat ik weet van bloedtapperij.Heb nu geen zin alles te typen Huilen van het lachen

Chivance

Berichten: 822
Geregistreerd: 03-09-05
Woonplaats: België

Re: Fa. van der rakt,bloedtapperij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:48

Onze NF'er Kantje's U2 komt ook van op de Kantje's hoeve.
Zij is er geboren in 2001 en is er pas weggegaan in januari 2005, drachtig van haar tweede! veulen.
Ondertussen woont ze al 3,5 jaar bij ons en ook haar veulen is mogen blijven.
We hebben wel een hele lijdensweg meegemaakt met haar, o.a. tweemaal op een maand tijd geopereerd van koliek. Wij hebben altijd het idee gehad dat ze zoveel gesukkeld heeft omdat ze zo jong twee veulentjes heeft gekregen (het eerste op 2 jaar gedekt).
Toen ze pas bij ons was stond haar hele borst van voor vol littekens en bultjes, dit van het bloed tappen. Zij heeft daar precies wel geen trauma aan over gehouden, want alles wat je met haar doet laat ze gewillig toe.
Toen ze pas bij ons was, heb ik eens naar Erik gebeld om te vragen of hij ons geen foto kon bezorgen van de hengst waarvan ze de tweede maal gedekt was (Casper NRPS) omdat we er zo weinig over vonden. Hij kende U2 onmiddelijk, kon ons zeggen welk kleur ze had en dergelijke. Dus het is inderdaad waar dat hij heel veel van zijn pony's kent.
Hierbij een foto van haar!
Afbeelding