Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 18:38

Maresie: even héél off-topic maar wow wat een prachtige haf heb je! Lovers

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:33

Jasia schreef:
Maresie: even héél off-topic maar wow wat een prachtige haf heb je! Lovers

die van jou mag er ook wel wezen

Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 17:48

Dankjewel Lachen Tong uitsteken

Uhm, niemand meer tips..?

Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 20:13

Niemand meer..? Boos!

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:23

Spijt me voor je Jasia... Mijn ervaring is dat geen enkele tip DE tip is..

De meeste tips die gegeven zijn, zijn de meest gangbare tips. Ik denk dat je voornamelijk door ervaring en toegeven dat je angst hebt buiten mogelijk minder angstig wordt. Maar voor het zelfde geld gaat het nooit weer over. Helaas...

Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 22:13

Bedankt voor je reactie Lachen

Maar hier staan tips om mijn paard rustig te krijgen enzo, maar mijn paard is niks mis mee dies heel braaf.. Het gaat om mijn gevoel...

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:55

Misschien moet je eerst je gevoel accepteren, druk je gevoel in ieder geval niet weg. Vaak is het ook zo dat als je het accepteert het ook niet zo'n grote rol meer speelt.

Je zou ook eens kunnen proberen te gaan onderzoeken waar het gevoel exact vandaan komt. Waar het is ontstaan en wat was toen je manier van omgaan daarmeeas. Vervolgens kun je je afvragen of je er nu op een andere manier mee om kan gaan.

sabwalt1

Berichten: 22
Geregistreerd: 14-04-07

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:07

Misschien is het een idee om samen met een vriendin ofzo, met je paard aan de hand buiten te gaan lopen.
Je krijgt dan wat meer zekerheid in het verkeer en je bent niet zo kwetsbaar als dat je er op zit. Als je gewoon lekker met iemand kan kletsen geeft dat ook een stukje rust.
Vermijd dan niet de plekken die je normaal gesproken een beetje 'eng' vindt.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:07

Ik, schijtert als ik ben, vind het 100x enger om buiten naast het paard te lopen dan er op te zitten..

NeQuila

Berichten: 30
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Eindhoven

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:21

ik heb echt precies hetzelfde.. nouja.. bijna.. mijne kan er in de galop nog wel eens aan de wandel gaan.. in mijn eentje gaat alles goed en is er niks aan de hand maar als ik met meerdere ben dan gaat het fout.. ik ben daardoor ook super onzeker geworden en durf het nou niet eens meer als ik alleen ben..
dus als je iets gevonden hebt dat bij jou werkt laat het me dan weten Knipoog
mij hebben ze als tip gegeven dat ik een ander bitje kon proberen. zodat je net wat meer te zeggen hebt..

sabwalt1

Berichten: 22
Geregistreerd: 14-04-07

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:21

Als je bang bent dat je paard aan de haal gaat als je buiten met hem aan het wandelen bent, is het toch handig om dit veel te oefenen. Het is namelijk belangrijk dat je je paard in 'elke' situatie onder controle hebt. Je paard moet je vertrouwen, ook buiten. Oefen dit in de eerste plaats gewoon op eigen terrein. Als je naar buiten gaat neem dan iemand met je mee. Je kunt bijvoorbeeld een halster en hoofdstel omdoen (net zoals je vaak doet met trektochten), de een houd dan de teugels vast en de ander het halstertouw.
Maar niet opgeven hoor! Sommige dingen kosten alleen wat tijd en een beetje moed.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:20

Ja, ik vind dat je helemaal gelijk hebt sabwalt maar soms... Mijn probleem dat als ik iets eng vind, hij het automatisch ook eng vindt... Dus dat wordt erg lastig, als ik bijvoorbaat alles al eng vind..

Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 11:40

NeQuila: Ik ga niet eens in galop buiten.. Tong uitsteken


Er naast lopen vind ik niet eng, en mijn paard is echt superverkeersmak.
Ook is er áltijd iemand bij dus kletsen doen we veel Haha!
Zij helpt mij ook over mijn angst heen een beetje Lachen

Roos_Doos

Berichten: 560
Geregistreerd: 10-04-07
Woonplaats: Hoorn

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:36

marjoleinft schreef:
probeer i.p.v een tiedeman een martingaal kan ze haar hoofd ook niet zo ver naar boven doen en misschien een ander bitje gebruiken

inderdaad dan is ze makkelijker te besturen.

Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 14:58

thiedemann of martingaal komt op hetzelfde neer.. Alleen vind ik de thiedemann fijner om te bevestigen enzo..

Aya

Berichten: 56
Geregistreerd: 22-02-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:21

Ik vond zelf buitenrijden al vanaf het begin echt fantastisch en ging dan ook vaak in de buitenlessen gewoon met m'n vriendinnen achterin rijden, zodat wij heerlijk in galop konden terwijl de rest aan het draven was Tong uitsteken

Bij mij was het ook zo dat ik mijn paardje vertrouwde en ik denk dat dat toch wel de sleutel naar zekerheid is. Maar natuurlijk speelt er veel meer... Als ik jou was, zou ik proberen me er niet zo druk om maken. Als je niet het idee hebt dat je ook per se weer buiten moet rijden zonder angst, valt er waarschijnlijk ook gewoon een last van je af. En je angst is waarschijnlijk ook gegrond.. Ik zou zeggen, probeer dan in de tussentijd de oorzaak ervan te zoeken. Ik weet zeker dat het je lukt Knipoog

PS. En die martingaal is idd heel handig. Vroeger reed ik ook vaak op een behoorlijk koppig Fjordje, en daarbij kwam-ie ook zeker van pas Haha!

Suus88

Berichten: 286
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: ijmuiden

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:50

het komt mij ook erg bekend voor, alleen komt bij mij de onzekerheid/angst als er gevraagd word of ik mee ga en het eerste kwartier is de onzekerheid/angst er daarna word het minder. bij mij is dit gekomen doordat een paard wat ik bijreed een keer recht overeind (steigeren) stond met mij erop sindsdien ben ik bang buiten geworden. daarna heb ik nog een bijrijdpaard gehad daar ben ik 1x mee buiten geweest in 2jaar tijd. nu rij ik sinds een half jaar een friese merrie maar wil toch echt wel proberen om gauw een keer naar buiten te gaan.
wat bij mij ook wel een beetje helpt is met een paard te gaan wat echt buiten niks doet en een rustige ruiter uiteraard. wij hebben iemand op stal die gewoon ze paard overdwars op het pad zet als jij voelt dat jou paard ervandoor wil gaan en dat dan zegt zo lief is dat paard. maar toch blijf ik ook onzeker Verward heel vervelend want vind het zo lekker buiten. maar ik denk dat je daar beetje overheen moet groeien ofzo. ik zou het anders ook niet weten.

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 09:55

1e je bent geen zeikerd. Iedereen voelt zich wel eens onzeker.
2e zou je eens 'goed de tijd ' kunnen nemen om met je paard langs de 'enge' plekjes te gaan. Laat haar kijken naar het 'gevaar' en zie hoe zij reageert. Ga daarbij goed achterover zitten en houd je benen erbij voor het geval ze omspringt.
3e zou je als volgende stap het 'enge' kunnen opzoeken of het laten gebeuren. Iemand vragen op een pan te slaan, of speciaal langs die ene, hele, grote, rammelende tractor te lopen. Of juist gaan rijden als de vierdaagse met fanfare langs komt. Je zou iemand kunnen vragen dan je paardje aan een los staltouwtje vast te houden.
4e Praat tegen haar (ook een haf zie ik en nog een mooie ook) Dat helpt bij mijn hafje ook altijd. Kijkt ze heel indringend naar iets, laat haar kijken en kijk goed naar het orenspel, daaraan kan je (bijna) aflezen of ze nog bang is en of ze wat gaat doen. Doe dat vaak en laat haar het initiatief om dóór te lopen, ze mag niet omdraaien om terug naar de stal te gaan, want jij bent nog steeds de baas!
5e als je dit allemaal hebt gedaan dat weet je wat haar reactie is nu kan jij aan jouw eigen angst gaan werken; loop je onder een viaduct dat veel geluid maakt, ga zingen of fluiten (dan kan jij de je angstgevoel niet meer aan haar doorgeven, want daar hebben we het nu over. Die spanningen voelen ze goed aan.
6e Ik ben nog steeds niet over de brug geweest over het A'dam Rijnakanaal, heb mijn paard ruim 4 jaar en ik vind het nog steeds eng te paard te gaan over die brug.
7e Vertrouwen is hier het sleutelwoord, Vertrouwen in elkaar.
Veel succes!

Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 10:48

Sandrina, Dankjewel!
Daar heb ik echt iets aan, ben er blij mee Lachen

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:35

Jasia schreef:
Sandrina, Dankjewel!
Daar heb ik echt iets aan, ben er blij mee Lachen



Graag gedaan, Jasia! Ga je vandaag ermee beginnen? Laat je ons weten hoe zulk avontuur afloopt en wanneer je je beter/zekerder voelt.
Eigenlijk moet je van elke buitenrit iets leerzaams maken. Een viaductje 'nemen', langs een drukke weg gaan, langs de kade lopen waar boten aangemeerd liggen. Binnenin wordt altijd geluid gemaakt. Als je zorgt dat je paard kan wegspringen zonder dat er met haar iets gebeurt en je krijgt haar weer terug waar ze stond ben je op de helft! Wanneer je je hart in je keel voelt kloppen hoef je je echt niet te schamen. Bijv. Ik kreeg mijn haflinger 4 jaar geleden en ik was toen 44. Ik was toen nog echt niet 'verkeersmak' mijn paardje wel. Nu leer ik het anderen hahaha.
Gaandeweg ga je je steeds zekerder voelen, echt waar!
heel veel succes!

Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 23:47

Dankje Lachen

Vandaag kon ik niet, heb alleen even zonder zadel "gedressuurd".. Maar geef haar even rust en laat een osteopaat komen, voelde me er niet lekker bij.
Ze liep heel ontspannen en goed over de rug, maar ze droeg mij meer op links.. Is niet helemaal goed lijkt me..?

B10

Berichten: 678
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Driebergen

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:58

Misschien zou je eens iemand anders op jouw paard het bos in moeten laten gaan die wat zekerder is dan jijzelf,dat voelt het dier ook en dan gaat het hoogst waarschijnlijk wel goed en dan is die stap voor jou ook niet meer zo groot om een fijne buitenrit te maken want dan heb je gezien dat het wel mogelijk is waar jij dan weer wat zekerder van wordt maar je moet eerst met eigen ogen gezien hebben dat je het dier probleemloos mee het bos in kunt nemen,desnoods laat je die ander er een paar keer op rijden en dat je na die eerste keer zelf meegaat op een ander paard wat je wel vertrouwd....

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:16

B10 schreef:
Misschien zou je eens iemand anders op jouw paard het bos in moeten laten gaan die wat zekerder is dan jijzelf,dat voelt het dier ook en dan gaat het hoogst waarschijnlijk wel goed en dan is die stap voor jou ook niet meer zo groot om een fijne buitenrit te maken want dan heb je gezien dat het wel mogelijk is waar jij dan weer wat zekerder van wordt maar je moet eerst met eigen ogen gezien hebben dat je het dier probleemloos mee het bos in kunt nemen,desnoods laat je die ander er een paar keer op rijden en dat je na die eerste keer zelf meegaat op een ander paard wat je wel vertrouwd....


Als je goed gelezen hebt, zal je ontdekken dat Jasia haar paard volledig vertrouwt, maar dat zijzelf bij het buitenrijden nogal onzeker is. Het heeft dus geen enkele nut om een ander op haar paard te laten rijden. Zijzelf zal er met hulp van anderen 'doorheen' moeten. Vandaar ook mijn lange betoog. Dat paardje trekt haar er wel doorheen, maar ze zal die momenten moeten meemaken. Het paard met een ander naar buiten laten rijden is verloren tijd. Ze zal er zelf op moeten klimmen en zichzelf aan nare indrukken moeten onderwerpen. En daarmee een leerproces bij zichzelf ontdekken. Dat heeft tijd nodig.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:30

Een echte tip heb ik ook niet voor je aangezien ik hetzelfde had met mijn merrie .
Wel ben ik het met Sandrina eens , een ander op je paard zetten heeft in dit geval denk ik weinig zin.
De onzekerheid zit bij jezelf endat geef je door aan je paard.

Mijn merrie kan alleen ook lastig naar buiten is erg steegs en draait bij het minste en geringste om en gedraagt zich dan erg paniekerig.
Als je dan zelf het vertrouwen al niet hebt kun je moelijk van je paard verwachten dat zij dat wel heeft in jou.
Zelf ben ik daarom telkens met een braaf paard naar buiten gegaan ,eerst liep ze er achter en kreeg haar er niet eens naast.
Uiteindelijk kon ik met meerdere paarden naar buiten en liep ze er gewoon naast en soms zelfs voorop.
Dit kwam niet doordat mijn merrie ineens anders werd maar omdat ik in de loop van de tijd meer vertrouwen kreeg in haar .
Daarbij werd mij steeds duidelijker wanneer ze echt angstig werd en wanneer ze me uitprobeerde.
Het alleen naar buiten gaan is me nooit gelukt maar was al tevreden dat ik normaal met anderen naar buiten kon.
Denk dat je voor jezelf hele kleine stappen moet maken en zeker niet over je eigen kunnen heen moet gaan , jij moet het vertrouwen krijgen in haar.
Heb zelf trouwens ook altijd met een martingaal buiten gereden, was voor haar eigenlijk niet eens meer nodig maar gaf mij een vertrouwder gevoel!
Heel veel succes ermee !!

Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 09:41

Sandrina schreef:
B10 schreef:
Misschien zou je eens iemand anders op jouw paard het bos in moeten laten gaan die wat zekerder is dan jijzelf,dat voelt het dier ook en dan gaat het hoogst waarschijnlijk wel goed en dan is die stap voor jou ook niet meer zo groot om een fijne buitenrit te maken want dan heb je gezien dat het wel mogelijk is waar jij dan weer wat zekerder van wordt maar je moet eerst met eigen ogen gezien hebben dat je het dier probleemloos mee het bos in kunt nemen,desnoods laat je die ander er een paar keer op rijden en dat je na die eerste keer zelf meegaat op een ander paard wat je wel vertrouwd....


Als je goed gelezen hebt, zal je ontdekken dat Jasia haar paard volledig vertrouwt, maar dat zijzelf bij het buitenrijden nogal onzeker is. Het heeft dus geen enkele nut om een ander op haar paard te laten rijden. Zijzelf zal er met hulp van anderen 'doorheen' moeten. Vandaar ook mijn lange betoog. Dat paardje trekt haar er wel doorheen, maar ze zal die momenten moeten meemaken. Het paard met een ander naar buiten laten rijden is verloren tijd. Ze zal er zelf op moeten klimmen en zichzelf aan nare indrukken moeten onderwerpen. En daarmee een leerproces bij zichzelf ontdekken. Dat heeft tijd nodig.


Inderdaad Tong uitsteken

Vandaag ga ik op die andere haf naar buiten Haha! (die van 3 jaar) Want heb vanavond privéles met m'n eigen paard. Het paard waari k altijd mee naar buiten ga wordt zaterdag opgehaald (is verkocht). Vind ik heel @##($*(2)!.. Dat paard is zo cool, is nergens bang van, schrikt nooit.. En mijn paard zoekt steun bij haar. Dat paard laat álles toe van mijn paard buiten.. Terwijl ze o pstal juist een bitch is tegen elk paard.
Deze week dus nog even van haar genieten, dus elke dag naar buiten!


Bedankt voor jullie reacties Lachen