Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 12:24

Hoi,

Ik heb mijn paardje nu iets meer dan een jaar. Buiten is ze op zich heel betrouwbaar, maar omdat ze soms wel eens fel kan worden en dan haar hoofd in de lucht doet (zodat ik niks meer te zeggen heb) heb ik een thiedemann gekocht. Deze zit heel los, en ze merkt er vrij weinig van maar het is voor de zekerheid.

Na ongeveer een halfjaartje ben ik met haar buiten gaan rijden (met andere paarden erbij..) We reden (in de winter) bijna elke dag buiten en alles ging goed.
Ik heb het idee dat ik toen zelfverzekerder was dan nu.
Ze is er een paar keer van door gegaan, maar die keren kon ik haar op tijd terug krijgen en ben ik (gelukkig!!) blijven zitten.
Schrikachtig is ze helemaal niet, aanstellen kan ze wel heel goed Tong uitsteken

Ik wéét dat ik haar kan vertrouwen buiten, maar ik snap niet waarom ik in het begin niet zo onzeker ben en nu wel.
Natuurlijk zijn er dingen fout gegaan, maar er zijn véél meer keren geweest dat het wél goed ging..
Als ik buiten rijd vind ik het leuk, en ben ik niet bang, maar als er iets engs aan komt dan (ik laat het niet merken) ben ik toch wat onzekerder, terwijl ik diep van binnen weet dat ze er niet van zal schrikken.

Kent iemand dit probleem..? Wat kan ik hier aan doen?
Ik vind het niet leuk dat ik buiten zo onzeker ben, en wil dat graag veranderen!

Ook is het heel raar dat ik het op andere paarden minder heb..
Het is ook niet zo dat ik bang ben om te vallen, tsja dan lig ik.. Maar als ik in de bák val kan ze nergens naar toe, maar buiten wie weet waar ze naar toe gaat? En dan ben ik mijn paard kwijt.. Dat is écht mijn grootste nachtmerrie!

Ik zou het heel fijn vinden als iemand mij kan helpen! Lachen En sorry vooor het lange verhaal..

Groetjes Jacyntha!

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:29

probeer i.p.v een tiedeman een martingaal kan ze haar hoofd ook niet zo ver naar boven doen en misschien een ander bitje gebruiken

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:30

Dat is wel vervelend ja.
Zou gewoon proberen over je angst heen te komen, desnoods rijd je hele kleine stukjes alleen buiten.
Maak plezier, dan vergeet je vanzelf je angst Knipoog

Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 12:31

Het gaat niet echt om wat voor hulpteugel.. Een thiedemann zorgt er ook voor dat ze haar hoofd niet te ver naar voren/omhoog kan doen..
Een ander bitje ga ik sowieso al proberen op advies van de tandarts Lachen
Maar als dit bit haar zou irriteren oid dan zou ze in de bak ook niet zo lekker lopen toch..?

Het gaat gewoon puur om mijn gevoel.. *bloos!*

Alleen buitenrijden kan ik niet met haar. Ze loopt dan niet verder, met een ander paard is het geen probleem..
Waarschijnlijk kan Anneloes (mijn paard) wel alleen, maar is het mijn onzekerheid..

In de bak heb ik hier trouwens helemaal geen last van, bokken, steigeren, wegvliegen, niks vind ik dan erg..

Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 12:31

Ow, en bedankt voor jullie reactie's Lachen

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:33

Ik snap je probleem, heb er zelf ook last van..
Helaas heb ik geen tip voor je, want ik probeer er net als jij ook heel rationeel over te denken (als je valt, dan lig je, jammer dan) maar toch is het heel beangstigend als je voelt dat je paard gaat springen en jij geen controle meer hebt!
Jammer dat je paard niet plakt aan de andere paarden, anders bedenkt ze zich wel voordat ze weg schiet!
Mja, succes ermee!

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:34

Ik wil dit topic even volgen. Het is namelijk heeeeel herkenbaar voor mij.

Het dubbele is dat ik in mijn hoofd niet bang ben maar mijn lijf trilt van de spanning. Deze spanning breng ik natuurlijk over op mijn paard en tada... je raadt al wat er gebeurt! Ik weet ook niet goed hoe ik het op moet lossen.

Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 12:36

Ze plakt wel aan paarden, meestal.. Maar soms is ook dát een probleem haha Tong uitsteken
En als ze iets engs ziet dan blijft ze stilstaan, kijken, kijken, oke is niet eng en loopt ze door.. (mits ik niet dwing, maar dat doe ik uiteraard niet..)
Maar soms wordt ze heel fel (heeft ze in de bak ook maar dát vind ik leuk..)..

Het gaat me niet om het feit dat ik val, maar ddat ik dan mijn paardje kwijt ben..

Ben ergens toch wel blij dat ik niet de enige zeikerd ben Haha!

Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 12:37

Maar wat ik ook raar vind, bij andere paarden heb ik er minder/geen last van..
Ik rijd soms ook op een 3-jarig haflingerding Haha! En daarop ga ik (zonder angst/onzekerheid) naar buiten..

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:38

Het is er gewoon even weer boven op komen.
Ik heb het ook met mijn pony, de laatste keer dat we buitenreden (vorige week denk ik?) toen sprong hij voor een auto, het scheelde een cm of we waren aangereden. Gelukkig sprong hij net op tijd weer terug. Zo heb ik ook al 3x bijna in de sloot gereden. Bij mij op buitenrit gebeurt bijna altijd wel wat.
Ik kan het hem niet kwalijk nemen, we gaan altijd alleen naar buiten, dan moet hij toch meer opletten en vind hij meer eng. Soms stelt hij zich ook aan. Maar als ik dat vantevoren voel wijs ik hem er al op (zeggen dat hij moet kappen enz)
Ik vind het nu ook best eng, met name door die auto dus.. Mijn pony is 100% verkeersmak.. Maar auto's / vrachtwagens moeten niet denken dat ze 1mm voorbij mijn pony kunnen rijden want dan is het dus goed mis!

Probeer op rustige tijden buiten te gaan rijden, doe eerst kleine rondjes en bouw het dan langzaam op..

En martingaal is inderdaad ook een goed idee Knipoog

Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 12:39

Dankjewel Lachen

Ik heb een thiedemann, daar reageert ze heel goed op.. En is in principe ongeveer het zelfde als een martingaal...

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:41

Als ze daar ook goed op reageert enz. kan je die ook gebruiken! Het is natuurlijk maar wat jij het prettigst en het vertrouwst vind voelen..

Maar het is nogal een aanstellertje dus..
Ga je stem dan verheffen als je aanvoelt dat hij iets wilt doen (opzij springen ofzo) helpt bij mijn pony heel goed maar die reageert ook heel goed op stemverheffing weet niet hoe dat met jou pony is.

Ze gaat er nu je die thiedemann hebt er niet meer vandoor?

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:43

Ik snap ook dat je bang bent dat je als je valt je paard kwijt bent.. Maar mischien gaat ze een eindje verderop wel staan grazen (doen er veel) en anders rennen ze meestal wel naar de stal toe en vind je daar vaak je pony terug.
Ik heb het gelukkig ook nog nooit meegemaakt maar het kan altijd een keer gebeuren natuurlijk.

Mischien omdat je op een ander paard zit dat je je veiliger voelt omdat hij er nog nooit bij jou vandoor is gegaan of andere gekke dingen buiten heeft gedaan? Dat speelt natuurlijk wel mee Knipoog

Ga je altijd alleen naar buiten of met meerdere paarden/pony's?

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:44

Misschien heb jij het wel vooral bij jouw paard omdat het echt eigen is, en dus jouw verantwoording.

Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 12:48

Ze kan haar hoofd minder hoog doen, zodat ik controle blijf houden.
Als er iets "engs" aankomt/te zien is kan ik haar aandacht krijgen door met zware stem "LET OP!" oid te zeggen.
Het gaat ook niet om het paard, ik wéét dat ze betrouwbaar is, dat ze braaf is, niet schrikachtig is en 99,9% (tis en blijft een vluchtdier he Clown ) verkeersmak is..
Maar het gaat echt om mijn gevoel.. Ik heb al veel angsten over wonnen.. (drukke rotonde, stoplichten.. paard houd niet van stilstaan.. Viaduct..) Maar het gevoel blijft, en dat vind ik niet prettig..

En voel me er rot over. Schuldig tegenover mijn paard, dat ik op haar wél dat gevoel heb en op anderen niet..

Ik ga altijd met hetzelfde paard naar buiten. Mijn paard vertrouwt dat paard helemaal en dat paard gaat er NOOIT vandoor. Ik vertrouw dat paard ook helemaal Lachen

Dat andere paard heb ik een keer mee buiten gereden is er over de weg in galop vandoor gegaan (met een andere ruiter erop, en mijn paard gaat vrolijk mee) In het bos in rengalop, bokkend (met mijn paard en ik er achter aan) en toen is de ruiter erafgevallen en zat ik in rengalop met een pony naast me zonder ruiter. Uiteindelijk heb ik ze allebei rustig gekregen, maar mijn vertrouwen was zo goed als weg.
Ik wist dat mijn paard er niks aan kon deon en haar instinct volgde. Ik wist ook dat die andere pony er niks aan kon doen en dat het aan de ruiter lag, maar toch vertrouwde ik mijn paard minder.
Dat is nu gelukkig wel terug (het vertrouwen) maar nog blijf ik onzeker.. waardoor weet ik niet.

Die andere pony heeft dus ook al wat gedaan buiten, maar tóch voel ik me niet zo onzeker bij haar..

Rhodos ik denk het ook, omdat dat écht mijn lieveling is zeg maar.. Maar toch vind ik het heel vervelend..

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:50

je kan misschien erst in de bak gaan rijden en daarna naar buiten dan is die ze meeste energie kwijt en is die rustiger buiten

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:50

Ik denk naarmate je vaker buiten rijd je vaneigens je vertrouwen weer terug krijgt.. Gewoon als er een maandje helemaal niets gebeurt buiten ofzo?

Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 12:55

Ik rijd bijna elke dag buiten..

Ik vertrouw mijn paard, weet dat ze braaf is, niet snel schrikt, enz.
Maar het gevoel is er.. En het gaat juist om dat gevoel zeg maar..

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:56

Het is ook heel lastig. Ik voel me vaak heel schuldig omdat ik niet zo vaak en lang buiten rij als ik zou willen. Want ik durf nog niet verder dan 1km van huis. Daarnaast voel ik me schuldig omdat ik mijn paard niet durf te vertrouwen.

Als ik naar buiten ga dan let ik er in ieder geval op dat ik rustig blijf ademen en als het te erg wordt ga ik veel praten.

Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 12:57

Haha Rhodos; ik ga altijd zingen.. Clown (maar dat kan ik niet, dus iedereen in de omgeving is dan doof.. Tong uitsteken )

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:58

Sinds wanneer heb je dat gekregen? Toen jou paard en dat paard van dat meisje er vandoor gingen?

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:02

ik heb het zelfde probleem gehad maar maak me er nu niet druk meer om ik rij lekker in de bak en mijn schoondochter gaat er af en toe mee naar buiten hij is erg braaf buiten niet 100 % verkeersmak maar is er nog nooit vandoor gegaan ik heb van alles met hem gedaan zoals puzzelritten, vakantie spelletjes buiten en altijd is hij braaf geweest maar het zit tussen mijn oren en ik ben heel erg bang dat er wat met hem gebeurd ben wel blij dat ik niet de enigste ben met dit probleem

steigert

Berichten: 339
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:07

Ik heb ook PRECIES hetzelfde. Vroeger reed ik op een manege en gingen we in de zomer elke les het bos in. Ik heb daar zo veel zien gebeuren... Maar het ging natuurlijk veeeeeel vaker goed dan fout.

Sinds 3 maanden heb ik nu mijn eigen paard. Ik heb hiervoor veel bijrijdpaarden gehad, en hierop ging ik ook niet naar buiten. Ik zou nu met mijn paard zo graag het bos in willen, vooral omdat ik denk dat hij het super leuk zal vinden en voor de afwisseling tussen de training door.

Maar in de bak heb ik het idee dat ik veilig ben, tussen de hekjes, ook al doet mijn paard gek, vallen KAN dan, en ik het bos kan het niet! Ik denk dat dit aardig overeen komt met jou gevoel...

Mijn stalgenoten vinden het erg jammer dat ik niet mee het bos in wil, maar ik begin al te trillen bij het idee...

Mijn paard schijnt overigens wel verkeersmak te zijn en hij is erg nuchter, dus vertrouw hem wel... Alleen.... Bloos

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:21

het bos zou voor ons geen probleem zijn want daar is hij super braaf hebben we ook al vaak gedaan ook het strand gaat erg goed maar het probleem is thuis wij hebben geen bos of strand in de buurt en moeten altijd over de weg naar een recreatiepark waar het zomers erg druk is

Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Waarom ben ik zo onzeker buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 18:35

sorayaover1: Ik weet het niet precies, maar ik denk het wel.. Maar waarom heb ik het wél met mijn eigen paard en niet met die andere? Dat andere paard was de oorzaak dat die van mij er vandoor ging..

Steigert: Ja idd, zo is het ongeveer! Maar ik ga wel naar buiten, en vind het leuk en ontspannend maar altijd zit er diep van binnen wel dat gevoel.. En soms komt dat naar boven..
Áls ze eventjes op zij springt heb ik het juist niet.. Dan ben ik heel nuchter en kalm.. Maar daarna Bloos