Schrikdraad reisset

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Schrikdraad reisset

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 14:20

Er schijnt een setje te bestaan van Gallagher dat je mee kan nemen op vakantie met een klein schrikdraadapparaatje. Ik heb me helemaal klem gezocht op internet maar kan het niet vinden. Wie kent het??

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: Schrikdraad reisset

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:15


arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Schrikdraad reisset

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 16:34

inderdaad Knipoog

dank je wel!!

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Schrikdraad reisset

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:25

Agradi heeft ook zo'n setje (staat in ieder geval in de catalogus, kan em op internet zo vlug niet vinden). Als je narekent wat er in zo'n setje zit, is dat duurder dan de onderdelen los bij elkaar kopen.
Zo'n setje in een tas is heel mooi, maar een stuk duurder...

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Schrikdraad reisset

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:55

Divine schreef:
Als je narekent wat er in zo'n setje zit, is dat duurder dan de onderdelen los bij elkaar kopen.
Zo'n setje in een tas is heel mooi, maar een stuk duurder...


Duidelijk zelfs.
Basisprobleem is het gewicht omdat er noodzakelijkerwijze veel metaal, zelfs letterlijk en figuurlijk zwaar metaal, in verwerkt is. Als je daar niet absoluut strikt in bent tikt het bij elkaar fors aan. Zelfs 'lichtgewicht' is dan relatief.

Succes hiermee en met de verdere voorbereiding Arno.

HC

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Schrikdraad reisset

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:50

Wat stokjes en een tas Lachen. Ik heb vrienden in een ver land die hiermee rondrijden*: vier glasvezelpaaltjes (gewoon uit de landbouwzaak) ingekort en met zelfgemaakte bevestiging voor de draad, stevige tenthaak om de gaten voor de palen mee voor te steken en om daarna als aarding voor de stroom te dienen. Paar honderd meter stroomkoord of lint, en een stroomtoestel (zo licht mogelijk uiteraard).

Een spankabel om tussen twee bomen te bevestigen waar de paarden aan een ring aan kunnen lopen is ook een idee. Lichter om mee te dragen, maar helaas heb je wel bomen of iets dergelijks nodig. Die hoeven niet hoog te zijn, maar er moet wel iets zijn.

* die rijden wel met 4 paarden voor 2 mensen.

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Schrikdraad reisset

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:13

Vandaar dat veel echte trekkers kluisters van touw gebruiken. Dat weegt niets en kan altijd en overal. Helaas is dat voor vrij beweging minder.
Lastig te bepalen waar het optimum ligt, bij minder gewicht of binnen een omheining vrij kunnen staan. Gewicht is heel snel een diréct probleem en e-gedoe is minimaal 3 kilo en snel meer.
Van oudsher is de door jou beschreven spandraad met gedeeltelijk schuivende aanbindtouwen verreweg het meest gebruikt.

Eigenlijk is de enige echt páárdgerichte methode, afgezien van niet gaan uiteraard, van bivak naar bivak rijden met een kwartiermeester in een materiaalwagen. Ook dat is van oudsher zo.

Oh, trouwens Bandida, Rosa heeft twee van die kleine paardencampers op haar erf staan te verotten Stoom uit je oren Compleet met slaapruimte en kleine living.
Vraag er al járen naar. Ik maak me erg weinig druk over wat een ander doet en ook dit is Rosa zoals ze is, maar doodzonde blijft het wel en ik zíe ze bijna dagelijks staan.

HC

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Schrikdraad reisset

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:57

Citaat:
Vandaar dat veel echte trekkers kluisters van touw gebruiken. Dat weegt niets en kan altijd en overal. Helaas is dat voor vrij beweging minder.

Daar zou je nog lelijk van kunnen verschieten hoor. Een paard met kluisters schuifelt nog aardig wat af op een nacht. Ik heb ooit als werkvrijwilliger in Roemenië de gekluisterde dieren (paarden en ossen) 's ochtends moeten binnenhalen, wel, die konden eigenlijk zowat overal in het dorp zijn Haha! .
Met kluisters is prima als je een nachtwacht hebt. Volgens mij is dat de allerlichtste manier van reizen. Kluisters en een berg gras/hooi, en een wisselende nachtwacht om er een oogje op te houden.

Citaat:
Compleet met slaapruimte en kleine living.

Misschien smelt ze voor een wild bod?

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Schrikdraad reisset

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:58

Bandida schreef:
Volgens mij is dat de allerlichtste manier van reizen. Kluisters en een berg gras/hooi, en een wisselende nachtwacht om er een oogje op te houden.


Ja, het allerlichtste op de bivakwagen na. Wat de meters die ze maken betreft heb je helemaal gelijk. Van de paarden die hier zo staan in afgelegener delen heeft de leidmerrie een bel.
Klopt, het is alleen voor de schouders minder dan helemaal ideaal, dát bedoelde ik. Elk voordeel.....

Citaat:
Misschien smelt ze voor een wild bod?


Nee. De politie heeft hen al tig keer gesommeerd die vrachtwagens weg te halen maar het is voor haar 'het idee'. Zal eerdaags nog eens haar man polsen maar ik ben bang dat die dingen nu restauratiebehoeftig zijn...

HC

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Schrikdraad reisset

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 00:25

Hmm kluisters in NL zijn geen optie vrees ik Haha!

De twee paarden die meegaan zijn zulke sufferds die blijven al zowat achter een krijstreep lijntje op de grond getekend staan, dus al nemen we alleen paaltjes mee en een draadje blijven ze er wel binnen.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Schrikdraad reisset

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:03

Ik heb een setje van die paaltjes en een rol lint voor op wedstrijd. Geen stroomapparaat ofzo. Anouar is toch bang voor dat draad of er nou stroom op staat of niet.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Schrikdraad reisset

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:42

Wanneer je geen pakpaard tot je beschikking hebt, zou ik dit nooit doen.
Ik droom ook van paddocks zelf opzetten, maar dan wel met een handpaard die dit soort zaken voor me draagt. Een accu is echt veel te zwaar om door je paard mee te laten nemen, wannneer je ook zelf erop zit en je gewone bagage meeneemt.

Waarom zou je het mee wíllen nemen? Je mag niet wild kamperen in NL. Ik neem toch aan dat je toestemming vraagt voor een overnachting. Dan kun je direct vragen of er plek voor jullie paarden is. Dan is er evt te plekke vast wel iets te regelen wanneer er geen stroom in de wei staat.

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Schrikdraad reisset

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:01

....en al mag je wel 'wild' kamperen, dan nog is dat niet hetzelfde als ergens een weide voor je paard op andermans land afzetten.

HC

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Schrikdraad reisset

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 23:26

Ik heb al gezegd dat we geen accu nodig hebben omdat onze paarden ook zonder stroom achter het draad blijven.
Verder zijn er genoeg mensen die wel een grasveld beschikbaar willen stellen maar het niet afgezet hebben. Dus vandaar dat we graag een paar paaltjes en wat draad meenemen. Misschien dat we alsnog een pakpaard meenemen, maar dat hangt ervan af of meneer pakpaard zijn hormonen onder controle leert te houden. Het gaat hem de laatste weken steeds beter af, maar het probleem is dat meneren bijna nergens welkom zijn dus waarschijnlijk gaat hij niet mee.